Jump to content

Fjerne is fra rutene

Bergen

Recommended Posts

Hei

Flott vintervær i Bergen i dag, båten ligger slik til at ettermiddagssolen smelter isen, men kondenserer samtidig mye vann på innsiden av kalesje/vindskjerm. Vann som igjen fryser til om natten og dette medfører at vinduene i båtens vindskjerm har et tykt islag på begge sider. Er det noen som har noe tips til lurium for hurtig smelte denne om jeg skulle ønske en båttur ? Finnes det ikke noe slikt som en sprayer på ? Eller er det kun isskrape som gjør nytten her ?

:sailing:

Jeg pleier å bruke en rekke med telys langs vinduene, på en bit slingreduk. Tiner isen, og fuktigheten forsvinner. Det tar riktignok litt tid, men fungerer utmerket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det finnes en spray som heter de-ice. Denne sprayes rett på ruten og viskes vekk. På innsiden av ruten pleier eg å spraye i er papir og gni på ruten. Funker veldig bra. Lillefix er storforbruker av denne om morningene :rolleyes:

Tenker nok at dette funker like godt i båten som i bilen :yesnod:

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Desverre har du svært høy luftfuktighet inne i båten.

Er klar over dette, men det gjelder kun ute under kalesjedelen, i cabinen har jeg litt varme på. Å varme opp eller avfukte kalesjedelen ser jeg som urealistisk, har kjøpt inn en pressening til å ligge over kalesjen for å få kondenseringen på denne i stedet. Men kvier meg til å legge den på grunnet utfordringer med vind,slitasje og mer styr for å få seg en tur på sjøen.

Satser foreløpig på å være flink å åpne å ventilere på dager med litt vind for å få tørket opp litt.

Det finnes en spray som heter de-ice. Denne sprayes rett på ruten og viskes vekk.

Flott, det var noe slikt jeg tenkte på, da finner jeg nok dette på bensinstasjonen.