Jump to content

Ren gummibåt


880

Recommended Posts

:smiley:

Så er jobben gjort. samme problemet, få gummibåten ren for eksos og andre stygge flekker. Etter å ha testet det meste (også bremseveske) har valget falt på Turtle sin plastmøbelrens. Men denne var ikke å finne i garasjen i høst. Dermed begynte eksprimentene. Alt på overste og nederste hylle ble prøvd. Da finner jeg en flaske med Ifa kalesjevask, og det ga resultater. Prøvde først med ren vare, skitten forsvant som dugg for solen. Blandet stoffet ut med vann i forhold 1:1 på en sprutflaske og testet ut forskjellige verktøy: svamp ----, fille ----, grov fille ++, neglebørste +++++. Med sistnevne verktøy ble det letter å få renset i porene. Små bevegelser ga best resultat. Tørket først et område for så å spraye på stoffet, vente noen minutter, børste og skylle med vann. NB!! gjøres ikke i solen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Advarsel :smash:

Gummibåten ble ren den og er det fortsatt. Derimot ble jeg noe renere på henderne etter et døgn enn det jeg ønsket, så bruk gummihansker !!!!!.

:rolleyes:Kansje et nytt middel mot rynker ????.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Før helgen hadde jeg en Narwahl RIB, 8 år gammel, med en farge som minnet om nylagt asfalt etter opphld i davitene over utblåsningen fra to 5,8 liters Perkinsmotorer.  Jeg mente å erindre at båten den gang den var ny var hvit, og fant ut at jeg kunne jo prøve å rense jolla, slik at den iallefall ble grå, for å få den helt ren regnet jeg som tilnærmet umulig. Etter å ha studert rensing av fendere og joller i forskjellige fora, anskaffet jeg Turtle plastrens, og skred til verket.  Resultatet var fantastisk.  Jolla ble nok en gang hvit, riktignok med endel mørke striper og skjolder, men det må man regne med etter så mange års bruk.  Jeg var kjempefornøyd med resultatet, jeg hadde jo opplevd en forvandling.  

 

Etter at jobben var gjort kom en kamerat innom, og følgende kommentar fallt.  "Jeg ser du har pakket ut jolla, hva har du tenkt å rense den med, den ser for j**lig ut".  Etter at han hadde gått så jeg på jolla med nye øyne, greit at den hadde blitt mye, mye bedre, men bra kunne man kanskje ikke kalle den.  Her måtte andre produkter til for å få den fine finishen tilbake.  Jeg fikk tak i et produkt fra Seaclean som het Inflativ boats, en slags kombinert rensekrem og polish for joller.  Det gjorde susen.  Nå fremstår båten som ny, hvit, ikke en sjold, ikke en mørk stripe er tilbake, og det er nesten som den har blitt smussavstøtende. Nå har jeg en 8 år gammel Narwahl som ser ut som den er ny, farge hvit. Fantastisk resultat.  Produktene i kombinasjon kan anbefales på det varmeste.   :wink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd et produkt dom heter Seapower, som gir bra resultat både på fendere, fenderlist og på gummibåten. Skal fungere på andre typer plastprodukter også. Produktet både renser og beskytter og kan fås hos Malfix as tlf. 22208662. Han sender på postordre til hele landet også.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...