Jump to content

Hvor plasseres plotteren i en seilbåt med rorkult ?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg gjorde et lite impulskjøp av den nye Raymarine A60 i dag. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage et arrangement over lukenedgangen men det blir litt for voldsom der oppe.

Hvor i all verden har alle dere andre som har RORKULT på seilbåt plassert plotteren ?

:confused:

Edited by Alo Mikkel (see edit history)

Jeg har plotter på babord side utvendig på skott mot kabinen, og ekkolodd på styrbord side.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Plotteren er festet til venstre for døren inn til kabinen hos meg, ekkoloddet sitter under plotteren. Plotteren har innebygget GPS som fungerer helt topp når den er montert der.

Å ha plotteren innendørs når man står ute å styrer blir litt rart synes jeg, da blir det litt bortkastet å ha plotter. Men å ha papirkart fremme i ukjent farvann er lurt uansett, plotteren er jo bare et hjelpemiddel, et godt sådann.

Jeg har sett andre som har laget en svingbar brakett montert innenfor luken til kabinen, så kan den stå midt i luken godt synlig, og svinges til side om man skal inn. Ved en slik montering kan den også sees inne når man sitter ved kartbordet.

:yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Her:

Cockpit.jpg

En slik montering må være topp om man skal seile endel alene, og også vil se plotteren og det andre inne.

Da står det tørt og godt også.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Plotteren er festet til venstre for døren inn til kabinen hos meg, ekkoloddet sitter under plotteren. Plotteren har innebygget GPS som fungerer helt topp når den er montert der.

Å ha plotteren innendørs når man står ute å styrer blir litt rart synes jeg, da blir det litt bortkastet å ha plotter. Men å ha papirkart fremme i ukjent farvann er lurt uansett, plotteren er jo bare et hjelpemiddel, et godt sådann.

Jeg har sett andre som har laget en svingbar brakett montert innenfor luken til kabinen, så kan den stå midt i luken godt synlig, og svinges til side om man skal inn. Ved en slik montering kan den også sees inne når man sitter ved kartbordet.

Har du da felt plotteren inn i veggen eller er den montert på brakett utenpå ?

Det var forøvrig fiffige løsninger som var avbildet. Jeg får bruke vintern på å tenke ut den smarteste måten...