Jump to content

Montering av baugpropell, Bayliner 2355 Ciera

Knut T.

Recommended Posts

Hei

Har planer om å få montert baugpropell på en Bayliner 2355 Ciera i vinter, men verkstedet der jeg ligger

er i tvil om at dette går.

Jeg har sett samme båten til salgs på Finn flere ganger avetert med montert baugpropell.

Det finnes også en i erfaringsdatabasen, som jeg har forsøkt å komme i kontakt med, uten å ha lykkes foreløpig.

Har noen erfaring her, med event. type som er montert, hvem som event. har foretatt arbeidet, og event. bilder.

Haster litt da jeg gjerne vil overbringe verkstedet dette, snarest.

på forhånd takk!

Knut T.

:flag:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Det har kommet en ny type "thruster" på markedet som bruker et jet-strøm prinsipp. Man monterer dyser foran ved baug og akter gjennom skuteside under vannlinje. Fra en kontroll kan man styre vannstrømmen ut med kraft som en vanlig baugpropell....og så får man muligheten til å "thruste" litt med hekken også. Settet består av en kraftig pumpe og 4 dyser. Tror de var 1" eller 1 1/2" dyser.

Fikk dette vist på en Bayliner i sommer i Stavern men husker ikke hva systemet heter i farta.

Dette må jo være alternativet for de som ikke har plass til en vanlig thruster.

Kanksje noen andre på BP kan huske hva systemet heter?

Det skulle ikke vere noe problem og montere baugpropell i denne båten. Har montert bugproppellene mine selv (2 ganger)

dog i noe større båt , men min første bayliner 2755 brukte jeg 125mm tunnel og fikk montert den i det rommet som er under benken.

bruker du 125mm tunell skal det ifølge Sleipner vere et mål fra overkant rør til vannflaten som ikke overskrider 125mm fra center av proppellen til vannflaten, prøv og få den så lavt som mulig og så langt frem så mulig.

Her er det noen nyttige videoer som forklarer vordan du skal montere. >>> Monterings videoer.

Kan jeg spøre hva de skal ha for montering?

"Hvis du trenger baugpropell på en 2355, bør du ikke montere baugpropellen selv om du er like flink til å manøvrere annet utstyr" ;)

Fra spøk til alvor. :)

Jeg monterte baugpropell selv på forrige båt, en Scand 26cc.

Jeg kjøpte sleipner sin fra Maritim og fikk med dvd, monteringssett og låneverktøy. Mitt stalltips er: planlegg grundig og lenge, så er jobben gjort på en 3-4 økter på like mange dager.

Jeg vurderte å montere en på vår nye 2855, men etter å ha prøvd denne en sesong på sjøen, er dette bortkastet investering. Men til saken. da jeg enda vurderte montering, oppdaget jeg at for å støpe inn tunnel, måtte jeg skjere ut et vanntett skott i dørk, for så å sette denne på plass igjen etterpå. Dette syns jeg virket sim en skummel tanke. Antakelig er dette samme situasjon på en 2355.

Uansett propellen skal sitte så langt frem som mulig og så dypt som mulig, men tunnelen skal inne være smalere enn 180 mm i bunn.

I 285 er det ikke noe behov for å skjære ut den vanntette dørken. Mener å huske at den dørken som er der er såpass lav slik den er. Jeg har montert endel baugpropeller, og gjort begge deler i 285, men det er ikke noe som helst problem å legge den over.Du får den maks 8 cm lavere ved å skjære ut dørken og dermed også ødelegge hele stuerommet. Ellers er 285 en av de baylinerne som er enklere å montere baugpropell i. Mange av disse båtene er bare ikke konstruert mtp. slike installasjoner.

I 285 er det ikke noe behov for å skjære ut den vanntette dørken..... Sier du det? :) Jeg mente den måtte ut fordi tunnelen da ville bli for lang, for best effekt. Men det forandrer jo saken drastisk. Da er det i allefall enkelt å montere selv på 285(5) Dette har kanskje også noe å si typen truster man velger også... Uansett 285(5) er den beste og enkleste båten jeg har manøvrert siden jeg debuterte 11 år gammel i 1985. :) Man trenger ikke propell foran på denne strengt tatt :)

Kjenner ikke til de eldre baylinerne, da jeg stort sett jobber med de som er mindre enn 5 år gamle, er det ikk 285 de heter nå? DE er i hvertfall ganske kurrante å montere på. Har montert flere slike. Hvordan det er med de eldre modellene vet jeg ikke da jeg ikke har montert baugpropell i de. Montert vinsj i en 2855 en gang (tror det var 2855 den het, fra begynnelsen av 90-tallet). Der så det tilsynelatende komplisert ut å montere baugpropell (kanskje bare fordi eiren hadde så mye dritt i båten), men sjekket ikke så nøye da det evt. skulle bli på et senere tidspunkt

sitat Roaldbj

I påvente av svar kan du kanskje ta bilder av baugpartiet både innenfra og fra utsiden. Det vil muligvis være til hjelp for de som skal gi deg råd her på BP.

Jeg har tatt noen bilder i dag, og har sendt forespørsel til Sleipner Motor, om de har noen mål å komme med på denne båten.

Sitat Odd Thomas

"Hvis du trenger baugpropell på en 2355, bør du ikke montere baugpropellen selv om du er like flink til å manøvrere annet utstyr" ;)

Det kan være at båten er lett å manøvrere på Mjøsa, men her på vestlandet, blåser det stort sett alltid, og jeg har hatt ett par episoder, hvor jeg bl.annet fikk en flenge i dollbordet på 5-6 cm, da sidevinden tok tak, og 2200 kg er ikke god å stoppe

når den går sideveis!! :nonod:

imgp2642.jpg

imgp2643.jpg

imgp2644.jpg

imgp2645.jpg

baugprop1.jpg

Her er plassen jeg kan tenke meg at det går å montere tunellen.

Jeg vil ikke gjøre jobben selv, derfor må jeg overbevise verkstedet at der er plass.

Takk for innspill. :flag:

Knut T.

Besøk min hjemmeside

Det ser ut som du er på rett kjøl med beregningene dine. Hvis du hadde vært i Lillehammer området, skulle jeg gjerne hjulpert deg med boringen. Det er nemlig mye enklere enn du tror:)

Hmmm.... Hvordan får jeg bilder inn her, jeg har lastet opp 4 stk. men veit ikke hvordan jeg kopierer og setter inn url.

Etter at du har lastet opp bilde får du et filnavn du kopierer, trykker så på knappen "sett inn bilde" du får opp en boks som du kopierer inn filnavnet på bildet og trykker OK.

:cheers:

Besøk min hjemmeside

Hører med til historien at jeg aldri har gjort noe lignende, langt mindre arbeidet med glassfiber etc... men med monteringssett fra maritim, var det like lett å blande dette som å bake sjokoladekake fra TORO.

Har ikke erfaring med montering i 2355. I 2855 går det veldig greit, men en kamerat som har mye erfaring i plastarbeid monterte i en 2655, og det var veldig problematisk. Han måtte kutte ut et skott for å få det til, og hadde store problem med å komme til for det innvendige plastingen. 2355 er kanskje enda værre, men det er jo ikke sikkert...

2355 er kanskje enda værre, men det er jo ikke sikkert...

Som du ser av bildene er rommet under benken foran helt åpen og grei.

Det verkstedet er i tvil om, er om tunellen kommer langt nok under vannlinjen, slik at

propellen gir effekt nok. :discuss:

Jeg skal prøve å få målt dette noe nærmere, neste lørdag. :smash:

Besøk min hjemmeside

• 5 months later...

Hei

Jeg har samme båt og vil sette inn baugpropell. Har du montert? og hvis du har, kan du legge ut noen bilder. Prøver også å finne "gjør det selv" pakke for montering, men finner ikke noen som selger det.

• 4 weeks later...

Endelig er baugpropellen ferdig montert. Har brukt den ett par uker nå og det fungerer bra. :cheers:

Legger inn noen bilder av monteringen til hjelp for andre som vil montere.

bilder_001.jpg

Slik ser det ut i benken fremme.

bilder_002.jpg

Her er montert batteribryter i benk på babord side. Her er også batterikablene lagt.

bilder_004.jpg

Kjøleskapet ble tatt ut for å komme til i byssebenken, og kablene ble dradd gjenom den og under

gulvet i skapet aktenfor byssebenken.

bilder_012.jpg

bilder_011.jpg

Kablene ble så borret igjenom til stikklugaren, og lagt bak den hengslede

"nakkeputen" i køyen, og videre borret igjenom til motorrommet.

bilder_014.jpg

bilder_015.jpg

Styringskabelen fra joysticken, ble ved hjelp av en streng dradd ned i det

lille rommet som jeg kommer til inne i stikkkabinen,

ved å ta bort en firkantet plastbit festet med fire trykknapper, og vider ført langs med

slangene til toalettet, og lagt i en selvklebende kabelkanal, (kjøpt på Biltema)

festet til dørken i bakkant av toalettet, og borret vider inn i styrbord benk, der jeg brukte resten av kabelkanalen

bilder_010.jpg

bilder_009.jpg

bilder_006.jpg

Vi prøvde først å få trukket kabelen under toalettgulvet, men fikk ikke til det da det

var en eller annen form for isolasjon under der, som vi ikke klarte å komme igjenom.

Jeg håper dette kan være til hjelp for andre, da det har vert ett forholdsvis langt lerret å bleke,

for å få dette til.

mvh

Knut

:flag:

Besøk min hjemmeside

• 2 weeks later...