Jump to content

Sjøfugl jakt i solnedgang.


Viking.

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg var en tur på sjøfugljakt igår. Det ble en grei fangst; 2 stokkender 2 skarv og 1 ærfugl. Men den største opplevelsen var kanskje solnedgangen i går. Utenfor Horten var det slik i en drøy halvtime. Perfekt avsluttning på jaktdagen!! Bildene er IKKE manipulerte eller lagt til fargefilter :-)

 

Bildene er desverre tatt med mobilkamera sek810i

 

 

dsc00446.jpg

 

Noe for baatplassenkalenderen 2008??

 

dsc00443.jpg

 

"Nye" motoren går greit!!

 

dsc00444.jpg

 

Noe for baatplassenkalenderen 2008??

 

 

 

Forresten noen andre her som er intr/bedriver sjøfugljakt?

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Utrolig fine bilder. :smiley: Jeg driver litt med sjøfugljakt, men det er ikke så mye jeg får tid til. Må prioritere Elgjakt og litt skogsfugljakt. Men jakt på sjøfugl er morsomt. Bare synd det blir så **** mye padling og våpenpuss. :lol:

Jakter du fra land eller fra båt?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Siterer her lov om viltet § 21, og uthever det som det blir spurt etter:

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Utrolig fine bilder. :smiley: Jeg driver litt med sjøfugljakt, men det er ikke så mye jeg får tid til. Må prioritere Elgjakt og litt skogsfugljakt. Men jakt på sjøfugl er morsomt. Bare synd det blir så **** mye padling og våpenpuss. :lol:

Jakter du fra land eller fra båt?

 

 

BoyWonder: :smiley: Joda jeg jakter både på land og til sjøs, har et meget godt due og gjess område i Tønsberg som jeg jakter på land (har 42 treff på duer og gjess i år!!!! Kanon år!)(tilsammen 59 med sjøfugljakta! - ikke værst det..). Ellers er det en del jakt fra KANO som er artig!

 

Med kano (umotorisert fartøy) så kan man teoretisk ligge i fjæra og skyte, hvis det ikke er til sjenanse og fare for allmen ferdsel. Det betyr at her er det spennende muligheter for de som gidder å bruke armene litt. Det er denne form for sjøfugl jakt som ikke omfatter 2 kilometer regelen som HEBBE så riktig siterer.

 

 

TRAUST: Joda i oslofjorden er det åpnet for ærfugljakt. Den har tidligere vært fredet, men bestanden har tatt seg fint opp, så jakta er startet igjen!! :smiley: :smiley: Ellers er det å tilberede sjøfugl en sak man må lære seg. Ikke vanskelig bare man kan knepene. Jeg har vært så heldig at både min far og farfar har vært og er ivrige sjøfugljegere. Det finnes også mye info på nett. Sjekk: WWW.VARDEN.NO. en meget bra side for oppskrifter til all slags mat!!

Et av triksene er bruning i stekepanne sammen med bacon, i en halvtimes tid, deretter småkoke i 50/50 vann/fløte sammen med sopp og bacon og litt hvitløk i stor stekepanne i en drøy time. Pass på at fuglen ligger under væsken.

 

Gjør du slik, kan det ikke gå galt :smiley:

 

 

ANJA II Skal ha det i minnet jeg! Bare å stikke bortom hvis du ser meg og slå av en prat, bare hyggelig det.

 

 

Tor.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Jepp.

 

Men husk, det er meget strenge regler for seljakt. Man må ha avlagt storviltprøven, OG man må søke om konsesjon. Det er også påbudt å bruke grov kaliber 308w, 30-06 o.l. Da blir også det med sikker bakgrunn høyaktuellt. Disse kalibrene dreper på drøye 3km vettu.. Og skulle du treffe vannflaten og ikke selen, så blir det et prosjektil som farer av sted noen kilometer.... Derfor konsesjon og strengt underlagt regler..

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

He he ja jeg leste den, :crazy:. Det er noe med det å ikke avsikre våpnet får man er 110% sikker på at målet virkelig er det som man jakter på da.. Man hører jo nesten hvert år om både vådeskudd og avlivning av både traktorer og jegermakkere på spesiellt elg/hjorte jakt... Dette har også vært tatt opp i diverse jegerforum/blader. Det blir liksom ikke det samme å skyte en kompis istedet for den eventuelle hjorten.. eller selen som var i det tilfelle du nevner. Kan liksom ikke henge noe trofè på hytteveggen da :nonod: Det hadde i tilfelle vært litt vel makabert :eek:

 

Men som de sier, skitt jakt!

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...