Jump to content

Oppjustere en Ford 2728TIM?


omorv

Recommended Posts

Har en Ford 2728TIM (1987-mod) i en Scand Baltic. Denne motoren er oppgitt til 225 HK, men har fått med meg at den "enkelt" kan oppjusteres til 240 eller 270 HK. Er det noen som vet hva en slik oppjustering til hhv. 240 og 270 HK vil medføre mht.:

 

  1. Hva må byttes på motoren?
  2. Må propell/aksling også byttes?
  3. Vil det medføre mye mer slitasje på motoren?
  4. Drivstoff-forbruk?
  5. Kostnader ved en evt. oppjustering?
  6. Hvem kan evt. utføre jobben? (Bor på Stord, har ikke lyst (les: evner :crazy: ) til å skru selv)

Takker for alle svar/forslag

Link to post

Motoren er i utgangspunktet ikke mer enn på 200 hk, muligens 212 hk. Hvis du har 17 spisser kan du ved å justere på pumpe få ut en ca 240 hk. Ved å bytte til større spisser ( 35 ) kan du ta ut anslagsvis 260 - 270 hk på motor. Men vær obs på om gear og propellanlegg er dimensjonert for å ta ut mere krefter. Ville nok kanskje sjekket turboen også. Du vil nok få en god del større forbruk og noe mere røyk ( hvis det er mulig da ). Kostnaden med å bytte spisser, justering og trykkprøving anslår jeg til ca 6000 kroner +/-. Ta kontakt med Euromarine ved Runar Svendsen. Det han ikke vet om disse motorene er ikke verdt å vite. Hans tlf nummer er 92 44 94 83.

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post

[*]Hva må byttes på motoren? - hakke peiling, men hvis dette er 5.8 L, så var den i utgangspunktet 150 hk uten interooler

[*]Må propell/aksling også byttes? - Mest sansynlig ... større "bang" betyr mer dreiemoment, og noe må jo kreftene brukes til... og uten endrign på hva som overfører kreftene til fremdrift, så har det vel liten å gjøre hensikt da turtallsperren sikkert slår inn på samme plass uansett hvor mange HK du tar ut.

[*]Vil det medføre mye mer slitasje på motoren? ... yessus jøss .. større bang vil bety mer varmeutvikiling i sylinder og større krefter i sving, som automatisk vil gi mer mekanisk stress på bevegelige deler, samt at kjølesystemet blir mer på kanten enn hva det var dimmensjonert for. Mer varmeutvikling i sylindre betyr mer varme som må frigjøres via eksos, sylinderkjøling og oljekjølingsystem. Det skal mindre restriksjoner til for at maskinen blir for varm hvis du trekker noe inn i inntaket og smøringssytemet vil settes på større prøve hvis oljen blir for varm.....

[*]Drivstoff-forbruk? ... vel, regn med rundt 200g per hk time ... så hvis du tar ut 260 hk, mot 225, så blir furbruket tilsvarende større...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Motoren er i utgangspunktet en 5.9 L. Finnes i utallige versjoner. Som nevn tidligere i tåden er det ikke noe problem i det hele tatt å ta ut en 250 hk + av denne motor. Er en steinknuser, grovt dimensjonert, så godt som uslitelig. Går motorer av samme type i nyttefartøy her i fjorden som har logget 50000 timer og fremdeles i drift.

Link to post
........ Går motorer av samme type i nyttefartøy her i fjorden som har logget 50000 timer og fremdeles i drift.

La oss nå ikke blande ting her nyttefartøy eller ikke ...

 

Regner med at nyttefartøyene (regelmesig bruk og vedlikehold) ikke tar ut topp ytelse, som er stipulert her, men er engig at 50 Hk per liter sylindervolum ikke er serlig høyt for dagens teknologiske nivå. Spørsmålet var relatert til slitasje osv., og selvsagt vil større uttak gi større belastning på mekaniske deler... Fult mulig og ikke problem i utgangspunktet, men kommer med en kostnad uansett. Om nåværende eier får føle dette eller ei, er i utgangspunktet avhengig av maskinens tilstand i dag.... noe jeg ikke kan uttale meg om...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Topp utnyttelse var ikke stipulert her heller. Iht til velinformerte kilder kan en faktisk ta ut opp i mot 300 hk av denne motor. Så hvis en da legger seg på 250 hk +/- som er rimelig konservativt burde en ha motor i 20 - 30 år uten nevneverdige problemer hvis den får godt stell.

Link to post

Har sett 310 og uten problemer fra nytt etter 10 år (båt i samme havn med 2x)... men alt kommer med en pris ....godt stell eller ikke.... de fleste båtmotorer i fritidsflåten står seg ihjel, og kjøres ikke i stykker ... Er en kjempemaskin .. ikke tvil om det ... man alle oppjusteringer bør vurderes nøye.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Helt enig med siste innlegg her, og hva er vitsen med å oppgradere fra 220 hk til 250 hk for en eller to knop. Mere hekksjø, større drifstoff utgifter, mere utslipp og kanskje ekstra vedlikeholdsutgifter. Uansett, lykke til med valget.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...