omorv Startet 16.November.2007 Link til dette innlegget Startet 16.November.2007 Har en Ford 2728TIM (1987-mod) i en Scand Baltic. Denne motoren er oppgitt til 225 HK, men har fått med meg at den "enkelt" kan oppjusteres til 240 eller 270 HK. Er det noen som vet hva en slik oppjustering til hhv. 240 og 270 HK vil medføre mht.: Hva må byttes på motoren? Må propell/aksling også byttes? Vil det medføre mye mer slitasje på motoren? Drivstoff-forbruk? Kostnader ved en evt. oppjustering? Hvem kan evt. utføre jobben? (Bor på Stord, har ikke lyst (les: evner ) til å skru selv) Takker for alle svar/forslag Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Prøv med en tlf. til KD Trading. De kjenner denne motoren godt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hansi Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) Motoren er i utgangspunktet ikke mer enn på 200 hk, muligens 212 hk. Hvis du har 17 spisser kan du ved å justere på pumpe få ut en ca 240 hk. Ved å bytte til større spisser ( 35 ) kan du ta ut anslagsvis 260 - 270 hk på motor. Men vær obs på om gear og propellanlegg er dimensjonert for å ta ut mere krefter. Ville nok kanskje sjekket turboen også. Du vil nok få en god del større forbruk og noe mere røyk ( hvis det er mulig da ). Kostnaden med å bytte spisser, justering og trykkprøving anslår jeg til ca 6000 kroner +/-. Ta kontakt med Euromarine ved Runar Svendsen. Det han ikke vet om disse motorene er ikke verdt å vite. Hans tlf nummer er 92 44 94 83. Redigert 16.November.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 [*]Hva må byttes på motoren? - hakke peiling, men hvis dette er 5.8 L, så var den i utgangspunktet 150 hk uten interooler [*]Må propell/aksling også byttes? - Mest sansynlig ... større "bang" betyr mer dreiemoment, og noe må jo kreftene brukes til... og uten endrign på hva som overfører kreftene til fremdrift, så har det vel liten å gjøre hensikt da turtallsperren sikkert slår inn på samme plass uansett hvor mange HK du tar ut. [*]Vil det medføre mye mer slitasje på motoren? ... yessus jøss .. større bang vil bety mer varmeutvikiling i sylinder og større krefter i sving, som automatisk vil gi mer mekanisk stress på bevegelige deler, samt at kjølesystemet blir mer på kanten enn hva det var dimmensjonert for. Mer varmeutvikling i sylindre betyr mer varme som må frigjøres via eksos, sylinderkjøling og oljekjølingsystem. Det skal mindre restriksjoner til for at maskinen blir for varm hvis du trekker noe inn i inntaket og smøringssytemet vil settes på større prøve hvis oljen blir for varm..... [*]Drivstoff-forbruk? ... vel, regn med rundt 200g per hk time ... så hvis du tar ut 260 hk, mot 225, så blir furbruket tilsvarende større... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hansi Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Motoren er i utgangspunktet en 5.9 L. Finnes i utallige versjoner. Som nevn tidligere i tåden er det ikke noe problem i det hele tatt å ta ut en 250 hk + av denne motor. Er en steinknuser, grovt dimensjonert, så godt som uslitelig. Går motorer av samme type i nyttefartøy her i fjorden som har logget 50000 timer og fremdeles i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 ........ Går motorer av samme type i nyttefartøy her i fjorden som har logget 50000 timer og fremdeles i drift. La oss nå ikke blande ting her nyttefartøy eller ikke ... Regner med at nyttefartøyene (regelmesig bruk og vedlikehold) ikke tar ut topp ytelse, som er stipulert her, men er engig at 50 Hk per liter sylindervolum ikke er serlig høyt for dagens teknologiske nivå. Spørsmålet var relatert til slitasje osv., og selvsagt vil større uttak gi større belastning på mekaniske deler... Fult mulig og ikke problem i utgangspunktet, men kommer med en kostnad uansett. Om nåværende eier får føle dette eller ei, er i utgangspunktet avhengig av maskinens tilstand i dag.... noe jeg ikke kan uttale meg om... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hansi Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Topp utnyttelse var ikke stipulert her heller. Iht til velinformerte kilder kan en faktisk ta ut opp i mot 300 hk av denne motor. Så hvis en da legger seg på 250 hk +/- som er rimelig konservativt burde en ha motor i 20 - 30 år uten nevneverdige problemer hvis den får godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Har sett 310 og uten problemer fra nytt etter 10 år (båt i samme havn med 2x)... men alt kommer med en pris ....godt stell eller ikke.... de fleste båtmotorer i fritidsflåten står seg ihjel, og kjøres ikke i stykker ... Er en kjempemaskin .. ikke tvil om det ... man alle oppjusteringer bør vurderes nøye. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hansi Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Helt enig med siste innlegg her, og hva er vitsen med å oppgradere fra 220 hk til 250 hk for en eller to knop. Mere hekksjø, større drifstoff utgifter, mere utslipp og kanskje ekstra vedlikeholdsutgifter. Uansett, lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
omorv Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Takker for svarene. Fikk litt å tenke på her, ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.