Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas

Sydvesten

Recommended Posts

Og hvem vil frivillig si noe negativt om båten sin etter å ha belånt huset med en mill. til? :wink:

Jeg ville i såfall ikke beholdt båten min i 5 år etter at jeg fant ut at det var en dårlig handel.

MEN, denne bavaria diskusjonen må ikke gå i den retningen at vi som har Bavaria ikke kan like andre merker, og ikke kunne hatt andre typer båter. Vi er da ikke en sekt. Jeg tror de fleste kan skrive under på at det er seiling som er det viktigste, ikke valg av båt.

Jeg skal ikke utelukke noen ting, kanskje er min neste båt en 5 år gammel svenske, eller en fransk båt, men jeg prøver å få frem at bavaria holder en bra kvalitet, hvilket ikke er oppfatningen til en håndfull medlemmer her på BP.

Selv kjøpte jeg min B38 da jeg var 29 år gammel, og det kan fort bli 40 år til i seilbåt. Vil være merkelig om alle disse 40 årene blir med dagens båt. Uansett blir det nok noen år til. Men hvem vet, kanskje blir den neste båten en Najad...

Når det gjelder denne B38 utenfor lista, bør vi ikke komme med noen konklusjon før vi vet noe om båt, service historikk, historien til seileren, etc. For å nevne noen eksempler på ting som kan ha gått galt, vann i kjølsvin fra motor, feilmontasje av rigg,seilt på noe i vannet som gir lekkasje, feil værmelding og stooor brytende sjø fra siden,etc etc.

Det samme gjelder SY som mistet kjølen. Kanskje var det en skade fra før? Ettersom ingen vet, kan vi heller ikke komme med noen konklusjon.

Teorier, spekulasjoner og til slutt ; "BP konklusjonen" må vi bare venne oss til at finnes her på forumet. Når jeg med kritiske øyne leser igjennom tråder som denne, er jeg fremdeles ikke usikker på valget av båt type jeg gikk for i høst. Fellesnevneren for denne og alle de andre laaange trådene som fremhever noen fabrikater, og kritikk av feks mitt båt valg, er at det ikke ved hjelp av tester eller annen dokumentasjon kan bevises at mitt valg var feil ang. kjølsikkerhet, seilegenskaper, kvalitet m.m. Disse trådene har for meg vært verdifulle i valg av båt. Pris spillte en vesentlig rolle i mitt valg. Men med tanke på denne begrensningen satt jeg ikke igjen med kun den typen båt jeg endte opp med. Men sluttsummen av alle kriterier jeg hadde, samt b.l.a. det jeg leser i alle trådene her inne ang. mitt valg, gjorde at valget ble enkelt !

Mvh

`MINA`

Ellers MINA, hvordan trives dverg-schnauzer din ombord i Bavariaen. Vi har nå en liten hvalp sort/sølv, som ikke har sett den "live" ennå. Men voffen liker Bav

på brosjyrene. Virket som den var spesielt int i bus under reving på rulle-stor. Men den så fort at "high-tech" seilene mistet ikke formen ved reving. Den virker veldig fornøyd. Hva var det den sa : voff voff voff, mest for pengene. Lurer på hva den mente. Det er mye de lurer på i den alderen. :lol::lol:

Likte hunden din og Mouche.

:wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det mest morsomme er de som kritiserer Bavaria for å fremheve sine egen båt, men slik en jo vant til.... De av oss som barn i heimen har hørt om min "pappa er sterkere og flinkere enn din pappa".

Hvorfor det ikke finnese så mange teste som slakter Bavaria slik som "ekpertene" her mener de bør er jo helt naturlig etter mitt syn.... Bavaria er rett og slett en bedre båt enn det "ekspertene" her vil innse...

Det er kommet ett vettugt argument her og det medlemmet som mener at Bavaria er stygge, men siden dette går på smak og behag så er det ikke noe debattema for meg i allefall. Jeg går selvsagt aldri inn på temaer som kan virke nedlatende om/for andre medllemmer, som f.eks deres koner, barfn, båter, biler hus osv... til det har jeg levd litt for lenge og dermed har livet lært med såpass respekt for andre mennesker. Da faller det meg helt natrulig å respektere at andre gjør andre valg enn meg selv, og det kunne selvsagt ikke falle meg inn å fremheve mine egne valg med å rakke ned på andres valg av kone eller båt eller noe annet.

Nå skal de sies at det er rederinnen som bestemte at bavaria var helt uaktuelt. Hun reagerte på: forferdelig vond "nybåt-lukt", utstillingsbåter som lukter kloakk på dass, skapdører og skuffer som kilte seg på nye båter, den brune stygge innerlineren, taket med led-lysene som stikker ned er ikke pent, belysningen er dårlig tilpasset med for ukoselig lys når taklampene lyser, og for lite lys når disse er av, stilte spørsmålstegn ved holdbarheten på puter og andre detaljer i innredning. Jeg reagerte på dekksutstyret, layout av fall og skjøter, motorstørrelse i underkant av det som er passe, dårlig cockpit, for grunn standardkjøl, rekkestøttenes innfestning (som ikke er spesielt bra på jeanneau, heller). Summen av dette var at det ikke ble aktuelt. Mange minus med båten vi kjøpte òg, men disse passet bedre i vår prioritering. Ved å kjøpe brukt fikk vi likevel mye mer for pengene enn ved kjøp av ny bav 38ac (som var et alternativ i 2004)

Tilbake til testen;

Ser at hanse 400 blir kritisert fordi den har polyesterfall. Disse må justeres hele tiden fordi de strekker seg veldig under belastning. Sun od 39i har dyneema fall som er ikke strekker seg like mye. Bav har også polyester, men ble ikke kritisert for dette. Hvorfor? Det må også nevnes at på bav med rullemast er ikke fallene trukket tilbake til noen vinsj. Dette umuliggjør den nødvendige justering. Men det er altså kun hanse som får kritikk for dette... :confused: Hvorfor er testerne mindre kritiske når objektet heter bavaria?

Dessuten lurer jeg på hvordan du, Sydvesten definerer ekspert? Slik jeg har skjønt det er det ekspert = person som er kritisk til bavaria. I min verden er det ekspert= person som har ekstrem kompetanse på et emne.

Bruker du ekspert-begrepet for å vinne sympati, avvæpne kritikk, og latterliggjøre motdebattanter?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

jeanneau - det er forskjell på ekspert og "ekspert" må vite, men det kan sikkert "ekspertene" eller ekspertene(?) si noe mere om vil jeg tro, men det er nå min mening! :wink:

Kun 74 Bavaria seilbåter, men ingen Reginaer til salgs på Finn i dag. Hva enn det måtte bety?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Slik som den Sweden Yachten som gikk på grunn nede i sydamerika... den var også bunn solid (dvs. den endte også på bunnen) :wink:

Jojo...

Geir :seeya:

Større usaklighet skal man vel lete lenge etter...Jeg er glad den familien overlevde uten å bli knust på revet de også.

Hvorfor skal noen kritisere båter som er virkelig gode? Flere her på forumet kommer trolig aldri til å forstå dette, deg inkludert Lano.

Kan du definere "virkelig gode"?

Lexus er kvalitetsbil. men produksjonen er rasjonell. Jeg nevner ikke Mercedes for den er ikke like bra. Det er derfor jeg kjører Audi. Tysk kvalitet.

Disse bilmerke sammenlikninger er fullstendig irrelevant. Produksjon av seilbåter er noe ganske annet en bilproduksjon.

Men jeg tror noen Bav eiere nører oppunder dette med kritikk siden det jo er fint lite som blir innrømmet av feil og svakheter fra Bavaria-eierene. Det er for godt til å være sant og bidrar til at enkelte blir provosert og jo mer de provoserer jo lengre inne sitter det å innrømme ting som ikke er godt nok i Bavariaene, for det finnes selvsagt som i alle andre båter.

For godt til å være sant....noen av oss "mindre positive" har faktisk seilt opptil flere Bavaria`er. Men nå er det 2-3 år siden for min del, og jeg tror Bavaria har gjort endel forbedringer. I generasjonene produsert tidligere på 2000-tallet var de dårligere mht. sikkerhet og seilegenskaper. Unntaket var 34 foteren.

Det mest morsomme er de som kritiserer Bavaria for å fremheve sine egen båt, men slik en jo vant til.... De av oss som barn i heimen har hørt om min "pappa er sterkere og flinkere enn din pappa".

Hvorfor det ikke finnese så mange teste som slakter Bavaria slik som "ekpertene" her mener de bør er jo helt naturlig etter mitt syn.... Bavaria er rett og slett en bedre båt enn det "ekspertene" her vil innse...

Noen av oss er kristiske uten å fremheve egen båt, om du ikke har lagt merke til det...

Når det gjelder Nissen-Lie familien i Seilas og KNS har jeg ikke særlig tiltro til deres uavhengighet.

Og der ligger sakens kjerne. Opplevd kvalitet står ikke i forhold til prisen. Derfor er salget sagt på godt utenlandsk "pitifull".

Kjøpere av disse båtene fremstår som orginaler eller særinger om du vil.

Du refererer til det norske/skandinaviske marked eller. Najad og HR har vel solgt flere båter til det amerikanske markedet enn i sitt hjemmemarked så vidt jeg vet.

Nå har det blitt diskutert i noen dager om denne B38'en som gikk ned 40nm utenfor Lista. Fortsatt er det ingen som vet hvilken type båt det var. Det er produsert flere ULIKE modeller av B38. Jeg mener å ha lest at den var 5-6 år gammel, dvs sannsynligvis en 1999-2000 modell AC. De mest nysgjerrige burde jo ringt til Njaa yachts i stavanger for å få en forklaring på hva som egentlig skjedde.

Og når det gjelder Sweden Yacht 38'en som mistet kjølen, så er det et kvalitetsmerke, og derfor trengs ingen nærmere undersøkelser. Case closed her på baatplassen, selv om forklaringene fra ekspertene spriker fra at slike spesielle belastninger skal ikke en kjøl tåle, til hvorfor datt den ikke av da de heiste båten opp....men et godt rykte kan man jo ikke klusse til, så vi snakker ikke noe mer om den saken.

Mener å ha lest at den 38`n var 2 år gammel. I så tilfelle cruiser modellen fra 2002-2004. (med lavere kjølvekt?)

Den Sweden Yachts saken i krybba er fullstendig uinteressant for min del iallefall. Jeg forventer ikke at båten min skal tåle å velte på land.

Og det er derfor det stilles spørsmål.

Ingen seilbåt, det være seg Bavaria, SY eller andre skal miste kjølen av å velte i krybba.

Ikke helt enig der, selvom vi seiler Arvika-racer begge to...! :smiley:

Jeg skal ikke utelukke noen ting, kanskje er min neste båt en 5 år gammel svenske, eller en fransk båt, men jeg prøver å få frem at bavaria holder en bra kvalitet, hvilket ikke er oppfatningen til en håndfull medlemmer her på BP.

Er du redd for båter eldre enn 5 år? :lol:

Teorier, spekulasjoner og til slutt ; "BP konklusjonen" må vi bare venne oss til at finnes her på forumet. Når jeg med kritiske øyne leser igjennom tråder som denne, er jeg fremdeles ikke usikker på valget av båt type jeg gikk for i høst.

Er du ikke nysgjerrig eller usikker på hvorfor en Bavaria gikk trill rundt uten å rette seg opp igjen?

Bruker du ekspert-begrepet for å vinne sympati, avvæpne kritikk, og latterliggjøre motdebattanter?

Jeg lurer litt på det samme, dessuten ser jeg at Sydvesten gjerne holder seg litt unna når det stormer som verst..!! :sleep:

Mvh.

Barsk II

Ellers MINA, hvordan trives dverg-schnauzer din ombord i Bavariaen.

:wink:

Den blir helt propell når vi spør om den skal bli med i båten :yesnod:

Er du ikke nysgjerrig eller usikker på hvorfor en Bavaria gikk trill rundt uten å rette seg opp igjen?

Klart jeg som alle andre er nyskjerrig på dette. Men den endelige konklusjonen på hvorfor dette skjedde kommer ihvertfall ikke frem i denne diskusjonen. Hvis de som virkelig ønsker å finne riktige fakta om dette kontakter Njaa som Christabelle foreslo, kommer det kanskje et svar derfra ???

Mvh

`MINA`

Mye bra lesestoff i denne tråden nå - vil bare komme med et par punkter til etter å ha kjempet meg gjennom de siste dagers hendelser....

'Ratioen' sier noe om energien som skal til for å vippe båten rundt sammenlignet med hva som skal til for å få den på rett kjøl igjen.

En bølge som er stor nok til å velte en Swan 36 blir raskt etterfulgt av en bølge tilstrekkelig til å få båten på rett kjøl igjen. En bred båt med lav 'ratio' vil risikere å måtte vente lenge på neste store bølge.

For ordens skyld slik at det er helt klart (ikke noe feil i det som står over, men...) Dette ratio tallet gir ingen absolutt verdi på hvor mye engergi som skal til for å vippe båten rundt - d.v.s. at en med lav ratio kan i teorien tåle mer før den går rundt en en med høyere ratio. Det den imidlertid sier er at den er mer stabil "opp ned" og vil derfor ikke like lett komme tilbake på rett kjøl.

Jeg rynker litt på nesen når jeg leser i glansede "tester" at det skrytes uhemmet av at en båt har høyt fribord.

Hvorfor det - Gitt samme tyngdepunktplassering så vil et høyt fribord bidra til at toppen av GZ kurven går utover langs krengevinkelaksen - dette er jo definitivt en fordel.

Antar forøvrig at du er enig i det, og at poenget ditt kanskje er som mitt; det meste henger sammen (og er et kompromiss), og at man derfor ikke kan si noe om det ene uten å ta med seg den komplette likningen.

Sitat: (lano2 @ 29.11.07 11:13)

Et kutterstag på hver side av storseilet.....?

har du flere kutterstag ? löstagbare ?

Lettere forvirring her.......Jeg har lært at kutterrigging er fordelaktig bl.a. med at du kan sette to forseil og derav unngå rulling/slåing på bidevind med store bølger. Har seilt på havstrekk med slik rigging, men den gang var det ikke forhold til å vurdere om dette virket etter hensikten - er det noen som kan bekrefte at det er lurt å rigge seg til et kutter stag og finne et laken til det for havseilas??

Hvordan i huleste kan en seilbåt gå rundt i 15 m/s ??

Jeg kan gjerne henge meg på å si at det er vanskelig å definere vindstyrke ut fra bilder, men dersom det postede bildet er fra denne episoden vil jeg tørre å påstå at det blåser en del mer en 15m/s.

Uten å spekulere videre i denne spesielle ulykken vil jeg gjerne høre hva medlemmene her (både "ekspertene" og Sydvesten :wink: ) ville ha gjort i dårlig vær gitt følgende scenario:

Du er alene ombord.

Det har blåst friskt lenge og sjøen bygger seg opp.

Etter å ha stått ved roret i mange lange timer har du begynt å bli sliten og trenger en hvil.

Jeg villle i dette tilfellet redusert seilføringen til omtrent minimum, lagt skuta unna vind og sjø og lagt inn autopiloten. Deretter ville jeg ha skalket og gått ned under og tatt meg 20 minutters strekker med radarvakten på (har ikke IAS ombord).

(Dette fordrer selvsagt at jeg kan seile denne kursen...)

Om jeg etter en stund erfarer at det blir enda tøffere vær (eller at jeg trenger hvilen først da) ville jeg nok ha berget alle seil, lagt baugen mot sjø og vind ved hjelp av drivankeret (ca. 30 grader mot har noen fortalt meg er det beste) og skalket så godt jeg kunne. Føler meg ikke helt komfortabel på å få en sjø rasende inn i cockpiten da jeg ikke har allverden tiltro til hva nedgangsluken kan klare...

Hva jeg ikke ville ha gjort i en slik situasjon er å fortsette på kryss eller bidevindsseilas uten å kunne være på dekk og følge med sjøen.

Jeg vet av erfaring (fra mye større båter) at krappe store bølger (populært kalt monsterbølger) kan oppstå raskt i Nordsjøen når det blåser friskt, og jeg ville da ikke ønsket å ligge på tvers i en slik, hverken i en Bavaria eller en Regina....med andre ord gjør det meste for å unngå knock down. Det vil selsagt gå utover VMG å svinge unna været, men jeg er villig til å ofre noen dager lenger i båt fremfor å risikere å finne grensen til den båten jeg seiler.

For ordens skyld;

Jeg har vært over Skagerakk, Nordsjøen og nord atlanteren til Island flere ganger og har ennå ikke vært ute for vær som krever slik handling (må ikke seile med dårlige meldinger når man er på tur pluss at jeg aldri har seilt overfarter alene).

Redigert av gimi (see edit history)
Disse bilmerke sammenlikninger er fullstendig irrelevant. Produksjon av seilbåter er noe ganske annet en bilproduksjon.

Mener å ha lest at den 38`n var 2 år gammel. I så tilfelle cruiser modellen fra 2002-2004. (med lavere kjølvekt?)

Den Sweden Yachts saken i krybba er fullstendig uinteressant for min del iallefall. Jeg forventer ikke at båten min skal tåle å velte på land.

Er du redd for båter eldre enn 5 år? :lol:

Mvh.

Barsk II

1. Spesielt i sverige er det stor forskjell på bil og båt produksjon, uten at det nødvendigvis er negativt.

2. Hvis 38 foteren var 2 år gammel, så var det ikke noen 38 foter i produksjon hos bavaria. Mener den første båten kom til norge september 2002, og hvis dette var 6 januar 2004, var den eldste B38 AC type kiel yacht 1 år og 4 mnd gammel. Men hvis du ringer Asbjørn hos Njaa yacht, så får du nok svaret på det.

3. Nei, båten min er 5 år, og jeg er ikke redd den. :lol: Tror nok jeg skal klare å være glad i den 5 år til også. Men om det en dag lukter diesel og mugg nede i der, slik det ofte gjør i eldre båter, da finner du den på finn.no før sola går ned.

Til din informasjon kan jeg opplyse at det tåler den svært godt.

Men det eneste som var igjen av roret var kullfiberkloa i forkant.

Mvh.

Barsk II

En serieprodusjon blir lik. Hvorfor er produksjon av seilbåter så mye anderledes. Det produseres rigger på løpende bånd, motorer, skrog, innerlinere osv.

Hva gjør dette så veldig forskjellig.

Jo du har en bedrift som håndstøper, tilpasser alt manuelt osv. Er det effektivt, :nonod: er det rimelig :nonod: . Blir det bedre :rolleyes: . Jeg ser at du ikke trekker sammenligninger. Og det er opp til deg.

Men JEG trekker sammenlingninger, jeg ser besparelsene i kostnader, jeg ser effektiviteten, jeg ser det gir en jevn kvalitet. Store innkjøp gir gode innkjøp.

Og det vi kan være enige om er at vi er uenige. Jeg mener kun vi har sett starten på en effektivisering, spes innen båtproduksjon.

:yesnod:

Vi sees!

Et par tanker rundt dette med stabilitet , sertifisering i klasse A osv.

La oss si at man skal bruke båten til å seile til karibien eller en annen lengre tur og på den overfarten så laster man båten med nok vann ,nok diesel samt en ikke ubetydelig mengde mat og annet nødvendig.

Tar vi da for oss et par nye båter som tilhører hver sin priskategori men i samme størrelse og sammenligner disse.

For å holde seg i kategori A så er det en grense for hvor mye man kan laste båten med før den ramler over i kategori B.

Bavaria 40 har tankkapasitet på 360liter vann og 210liter diesel

HR 40 har tankkapasitet på 460liter vann og 445liter diesel (har et overskudd på 335liter mot søsteren over her )

HRn har vann og diesel lastet lavt i kjølområdet , bavarian har dette en tanke høyere og i endene av båten.

Når man da laster disse båtene fulle så betyr det ofte på en sånn reise at man lagrer kanner med vann og diesel på dekk , dette medfører et høyere tyngdepunkt og stabiliteten vil da lide betydelig.

Vil dette si at båtene man mener duger i massevis til havseilas plutselig ikke er så trygge som man skulle tro med en gang man laster de opp med mennesker til alle sengeplassene og at en båt med færre sengeplasser og stor lastekapasitet da plutselig får et betydelig overtak på sikkerheten kontra konkurrenten.

Hadde i det hele tatt den billigste båten holdt seg i klasse A om den hadde lastekapasiteten til den dyrere søsteren uten å ta bort et par liggeplasser ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Mitt forslag er å sammenligne en billigbåt mot Nordship 35. ( Vil du ha med bilen på tur, så er det ikke vekta det står på i Nordship'en )

Vi har 850 liter vann, og 450 liter diesel....Alt sitter rett over kjølen. Der sitter også Jalmaren, som veier ca 250 kg .....

http://www.nordship.dk/index.php?id=270&am...&menuid=264

NS_35_Lars_Olsen_venstre.JPG

Redigert av lano2 (see edit history)
En ærlig Bavarist:

Nackdeler: Klen köl

http://www.ciao.se/Bavaria_40__Recension_8857

Han skriver:

"Båten klarar lättare grynnor men vid kraftiga påkänningar måste kölen demonteras och tätplatta bytas ut" og det er jo ærlig,

men er en eier av en annen type finnekjøl-båt som skriver at:

"Båten tåler kraftiga grynnor utan att kölen måste demonteras och tätplatta bytas ut" ærlig ?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...