Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Gannet. Er dette en match 38 som har vært til salgs ? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Ja, Spantet mastestøtta stod på var hult. Masta trykket dekket ned rundt 5 cm da spantet/forstøtningen til mastestøtta ga etter. Det ene skottet mot forpiggen sprakk fra kjølen og opp mot skutesiden og dørene var rimelige ubrukelige med karmlistene vel 1 cm ute av stilling. I tillegg hadde noen lister rundt vindu falt ned og en av benkene var i salongen var full av vann. Ukoselig stemning om bord i alle fall. Redigert 4.Desember.2007 av The Gannet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Nei, ikke en Match. Tror det var en 34 fot. Den ligger som sagt i Horten ennå og eieren har ikke lagt den ut for salg. I sommer var han på tur til Bergen, så båten fungerer greit etter at Lunde fylte opp spantet med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Matchbåtene har gjennomgående mast som er en mye tryggere løsning. Redigert 4.Desember.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
TMS Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Ut av ren nysgjerrighet, og uten å ta stilling til det ene eller det andre. Kompresjon av mastestøtten? Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass... Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Ukoselig stemning om bord i alle fall. Det vil jeg tro. Uansett så synes jeg han slapp billig fra det. Svikt i mastestøtta under full duk pleier å forårsake svære skader. Jeg så en liten Alo hvor støtta hadde blitt komprimert. Der brakk masta. Og et digert hull i overbygget. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass... Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus.. Som han sa så komprimerte dekket mellom støtte og mast seg pågrunn av at dette var hulrom som ikke var fylt , det er jo enfeil jeg ikke har tenkt på kunne skje så jeg begynner jo å lure på om dette kan skje med andre båter også , jeg selv har jo ikke gjennomgående mast. Kanskje en ide at folk tar en titt på området når de seiler for å sjekke at alt står 100% tight på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Nermer seg snart 1000 inlegg i denne tråden. Bavaria engasjer kan i hvertfall alle vær enige i. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 2/3 av tråden har jo ingenting med trådemne å gjøre. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
"Mathilde" Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass... Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus.. Men nå er du jo lovet telefonnummeret til eieren av denne 34 foteren. Regner med at du tar kontakt? Kunne vært spennende å høre fra ham. Event kunne jo "The Gannet" invitere ham hit til Båtplassen. Så kan han selv legge ut en redegjørelse. Hva sier du om det "The gannet"? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Som han sa så komprimerte dekket mellom støtte og mast seg pågrunn av at dette var hulrom som ikke var fylt , det er jo enfeil jeg ikke har tenkt på kunne skje så jeg begynner jo å lure på om dette kan skje med andre båter også , jeg selv har jo ikke gjennomgående mast.Kanskje en ide at folk tar en titt på området når de seiler for å sjekke at alt står 100% tight på plass. Ikke dekket som hadde hulrom, derimot spantet/området i bunnen av båten der mastestøtta står. Selv har jeg en eldre Jeanneau med svartstål! mastestøtte. Den komprimerte på en lignende båt som jeg har. Da jeg sjekket min mastestøtte var den bra rusten. Og med 6mm firkantstål kan det gå fort. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Kunne vært spennende å høre fra ham. Event kunne jo "The Gannet" invitere ham hit til Båtplassen. Så kan han selv legge ut en redegjørelse. Hva sier du om det "The gannet"? Etter hva jeg forstod den gangen (mai 2004) så var ikke Lunde særlig interessert i at eieren gikk ut med dette. De hadde hatt en tilsvarende reparasjon på en identisk båt, så de visste godt hva som hadde skjedd. Etter hva jeg forstod gjaldt det 34 fot fra 2002 eller 2003. Båten var rimelig ny da det skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Det er kommet fram endel tester i denne tråden, men skulle jo tro at det skulle finnes hundrevis av tester i verden som slaktet Bavaria - men det er vist ikke det.eller??? drar denne fram igjen nå 561 inlegg etter denne ble postet så har ingen funnet noe?? Har Bavaria bestukket alle båtblad i verden? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Tja. De bruker iallefall mest på annonser. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 hva skulle vel dere selbåtsmurfer gjort uten emner som dette? pinnebåter er jo slike ørkesløst kjedelige greier. synes dere burde sende en stor takk til Sydvesten jeg. tenk om han går tilbake til (motor)båt! hva skulle Dere gjøre da....? ....;) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Kanskje vi skal glemme kjøler og feil og den greia og heller snakke om noe interessant rundt denne testen og nye båter. B39C seilte altså bedre enn Vision 40 i lite vind og de gikk omtrent likt i mer vind. Hva da med den nye B40C som kommer nå , har den vision skroget ? hvordan vil det i så tilfelle bli med det skroget kombinert med 15-20kvm mindre seil enn vision 40 ? Eller er det et skrog som er basert på B39C med bare noen cm ekstra , er det noen som har oversikt over dette ? Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg har ikke studert testen i detalj, men byttet båtene mannskap også? Det kan være en rimelig stor feilkilde her også om båtene sammenlignes direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 I følge en fugl som fløy forbi var testbåtene satt opp med ulike kjøler. 39cr hadde den dype blykjølen som er ekstrautsyr (2 meter). 40 Vision hadde standardkjølen som riktignok er i bly men som bare stikker 1,75. Det er for grunt for en så høy og bred båt som vision 40. Det kan forklare forskjellen i mye vind. I lite vind skulle ikke dette ha så mye å si, men gjør ikke det brede dekkshuset skjøtevinkelen litt vel bred på 40 vision? Kan forklare litt? mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Det ligger en vision på land her nede der jeg har min båt og jeg mener det er en annen skrogform enn på cruiser i samme størrelse , den ser flatere og bredere ut , er det noen som vet om den nye cruiser 40 får dette skroget eller om den får cruiserskroget ? Ja det er mulig skjøtevinkelen er bredere som du sier samt det med at det muligens var dyp blykjøl på 39foteren og de byttet visst ikke mannskap så det ligger nok endel der. Jeg ble ihvertfall lettere forundret over at ikke vision seilte fletta av cruiseren og tenker med bekymring på om den nye 40cruiser i realiteten er en vision40 uten dekkshuset + endel minus på seilareal (om skrogformen på vision gir minus på farten) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Det er jo engang slik at jo flatere og bredere en båt er, jo dypere kjøl trenger den for å hindre avdrift på kryss. Du trenger jo ikke bekymre deg for seilegenskapene på bav når du selv ikke har en slik. Bare hyggelig med flere båter som er lett å seile forbi... Eller skal du konvertere? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Nei kjære vene jeg skal ikke konvertere , jeg så seriøst på vision 40 med open eyes da den kom og var hos Lundebåt 2-3ggr for å se og jeg likte den godt og spesielt som bobåt. Jeg er og forblir nok en performance cruiser mann på neste båtvalg ogå men det hindrer meg jo ikke å studere båter , synes forøvrig den er for stor for meg , setter grensen på 40fot men da med en mindre oppblåst 40foter Redigert 4.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 setter grensen på 40fot men da med en mindre oppblåst 40foter Nye Bavariar er ikke så høye lenger. Se på 31 og 34 mye lavere. Ellers Enzo har Hanse 400 høyere fribord en min 42c. Har en ved siden av meg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Og jeg ville nok ikke valgt en Hanse 400 heller , synes den er for voldsom den også. Når det gjelder bavaria så synes jeg at når de kommer over 37fot så begynner de å bli for voldsomme samtidig synes jeg ikke de blir pene i proporsjonene før de kommer opp i størrelsene 42 og 46 , 39,37 osv virker på meg litt for kort&høy på en måte. Men det gir jo også utslag i at om jeg skulle hatt boligplassen til en Hanse400 i en båt jeg selv liker stuket på så måtte jeg opp i 42-44fot. Nå er vi jo over på en smaksdiskusjon gitt Redigert 4.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jada, 40 vision er grei den. Bare de hadde gjordt noe med rammen rundt vinduene. Jeg har jo fremdeles en fin 40-foter til salgs. Heldigvis er den nye båten forsinket, så jeg må ikke kvitte den med en gang. Du kan jo komme over på lørdag, da vi skal seile regatta.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg har tatt avgjørelsen at jeg beholder dufouren en stund til så det blir ikke noe bytte på meg nå , har bestilt nytt seil og hentet ut en diger pakke fra seatronic allerede så det blir ikke noen sunfast 40 på meg akkurat nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.