Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas

Sydvesten

Recommended Posts

Er det mulig :headbang: Vi snakker om kjøler som er spesifiserte til båtene, og er jern jern?? dette blir for meg helt usakelig, båtene som blir levert med jernkjøl har en standard coating. Hvordan den enkelte velger og behandle båten med et antall lag 2 komponent epoxyprimer er vel det som er avgjørende i ettertid. Tror ikke andre produsenter levere STANDARD noe annet, men kan sikker bestilles ved kontrahering akkurat som med bavaria.

Ja ser ut som det er mulig. Så lenge det er snakk om noe er originalt eller ikke synes jeg at det er interessant å vite om produsenten har laget det selv - eller outsourcet det.

Om jern er jern - det vet ikke jeg. Jeg regner med at det finnes flere legeringer som kalles jern - men hva vet jeg??

Douro og andre, båter blir skadet av å gå på grunn. OG: kjølen er merkelig nok spesielt utsatt.

Hva er dette? en Benetau som mistet kjølen og sank.

Liten rapport fra eieren:

For the record, the keel was finially "lost" at the seawall.

Boat draws 7'9"

Portage Lake Michigan (Onekama Mi.) is approx. 10 miles south of Manistee, MI.

Frankfort Harbor was closed due to lack of Slips and the harbor not allowing us to Raft.

Arcadia Harbor was un-approachable.

Waves in the inlet were average 3-4 ft. with occasional "rogues" 5'-6'....

We fought with the Waves and the Sandbar for over 2-1/2 hours before we lost her.

-there was supposed to be a deeper safer passage along the southern wall, but, this is not the case. (local source).

Bottom of this channel is littered with debris, we snagged a line off the bottom & lost some engine power, this did not help out cause....see attached.

Coast Guard, Sherrifs Police & Local Fire Dept. assisted in the rescue. Aid was also given by a local towing service, who at the end, was able to free Barracuda from the sandbar, Structural damage to the keel was due to the horrific pounding the boat had recieved from the waves lifting the boat & dropping her on the sandbar.

Det er vel ikke så mange moderne båter som tåler to og en halv time med slag mot grunna. Ihvertfall gjør neppe min det. Og sammenligning med langkjølte konstruksjoner er ingen vits i da dette denne båten ble brukt seriøst til regattaseiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg foreslår at Duoro m.f.l. gjøre en test med egen båt til sommeren: finn en passende grunne, kjør båten på med full fart. Rappoter med video. :lol:

Det er en fin 1 meters grunne i Smøgen - den bør jo være litt hard mener jeg. Bare å sige inn i gjørma gjør nok ikke susen her.

Selv er jeg veldig skeptisk til Windy etter at jeg hørte om en som hadde gått på i 35 knop og båten ikke var uskadd etterpå. Tror nok ikke dette er noe bra greier.

Jeg har sett en HR 29 gå på grunn så det sang om - 7 knop rett i skjæret. Så hele roret i lufta da de smalt på. Dro de av med egen seilbåt. Overhode ingen skader på kjøl/ror bortsett fra knusningsskader i laminatet i treffpunktet langt ned på kjølen (ca 20 cm over bunnen av kjølen). Men innredningen tok en hel del stryk - bla spjæret en køyefront i ca 20 mm heltre teak og en innplastet bjelke som bare støtter dørken foran trappa løsnet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Det er en fin 1 meters grunne i Smøgen - den bør jo være litt hard mener jeg. Bare å sige inn i gjørma gjør nok ikke susen her.

Selv er jeg veldig skeptisk til Windy etter at jeg hørte om en som hadde gått på i 35 knop og båten ikke var uskadd etterpå. Tror nok ikke dette er noe bra greier.

:lol:

Vi sees!

Sitat fra http://www.bayacht.com/qualmono.htm :

As an aside, one of our brokers, Chris Bent, used to run a charter fleet in the Caribbean and he said, "We continually had boats (Beneteaus, Catalinas, Hunters and others) that had mysterious water penetration and we just couldn't determine where it was coming from. We finally started to correlate some obvious keel damage with the leaking. We opened up the pan liner behind the keel and found that the boats had been grounded hard enough to force the back of the keel up, cracking the hull but hiding the damage under the pan liner." Chris goes on, "It was a major job to get to and repair this damage. In addition, we had numerous times where wires or plumbing was trapped between the liner and hull and damaged. We had to tear the whole boat apart to find the damage."

... jeg tror jeg stopper der.

Og før jeg får en masse hat-postinger fra Jeanneau, Beneteau, HR eller Hunter eiere: Slapp av, til tross for at man kan finne eksempler på nettet at også deres båter ikke tåler alt; dere har flotte, trygge båter (med et mulig unntak for Hunter da :wink:)

... jeg tror jeg stopper der.

Det tror jeg nok det er veldig lurt gjort av deg.... Forøvrig var det mye god lesing her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den stakkar internettsiden som bildet av den oppsprukne Bavaria-kjølen var henetet fra, tålte tydeligvis ikke presset.

Så jeg laster opp bildet direkte her:

p1010208725530bavaria_37.jpeg

Skaden ligner jo ganske mye på denne:

image410.jpg

ligner jo ganske mye på denne oxo.....fast jag vet ju ikke om det er orginalt eller uorginalt ?? kan du hjelpeSydvesten?

(sorry sydvesten kunne ikke låta bli! :wink: )

adamare_070808.jpg

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...