Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Den største takhøyden er nå vi Bavaria eierne som har i allefall.... så da passer jo båtene oss perfekt.. er i grunnen ikke rart vi er fornøyde... når noen til og meg kjøper sin femte Bavaria så er nok mye i det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Er helt enig med deg hei, det som gjerne er problem i en Bavaria er gjerne Volvo Pentaen , men de samme problemene med "Volvoen" oppfattes ikke som problemer hos de andre som har samme maskin i sin båt... Så jeg er enig i at vi med Bavaria stiller nok høyere krav til kvaliteten på produktet enn hva de andre gjør

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Flott, da kan vi lage en ny tråd!

Den kan hete: Bavaria har flest toalett og best takhøyde ifølge "Jeanneau" :flag:

 

Det finnes jo andre ting en kan bruke en kveld til også.. :smiley:

 

Men nå er jo b39cr utgått. Det er vel 40cr som gjelder nå. Den har jo det som 39cr mangler, nemlig to ratt. Men jeg syns det er rart at man ikke kan sitte bak rattet. Tror flere vil reagere negativt på det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Båtbransjen har ikke vært ledende på rasjonell produksjon. Den har stort sett gått i samme gjenge og kundene har vært fornøyd. Noen aktører har sett dette, produserer store antall, bruker mye av samme inredning. De ber om tilbud på 3-4000 av hver motorlevrandør, riggl-evrandør, dekksutstyr levrandør. Underprodusenetene ser at hvis ikke de blir med på dette, faller salget drastisk. Nye koster som blåser liv i bransjen, og gamle sirkushester som våkner til liv.

 

Dette heter volum-markedet. Så lenge volum-markedet klarer å produsere båter som tilfrestiller størsteparten av markedet, så

"driter" de i de resterernde 20-30% av markedet. For de ønsker spesielle produksjoner. Det er vanskelig å gjøre med rasjonell produksjon.

 

Som f eks HR, Najad, Luffe,X-yachts, SY, Swan osv osv

 

Rasjonell produksjon går ikke på bekostning av sikkerhet. Men det går på besparelser i alle ledd, pga store volum. Hvis produksjonen hadde blitt så dårlig ville rettsapperatet hatt mer en nok å gjøre. Men det er det ikke. Og samtidig ville det lagt produsenten til grunne.

 

Verre er det ikke.

 

Denne rasjonelle produksjonen har bidratt til et fantastisk salg av seilbåter.

Vi sees!

Link to post
Så jeg er enig i at vi med Bavaria stiller nok høyere krav til kvaliteten på produktet enn hva de andre gjør

 

Latterlig tanke...

 

Jeg gikk en tur forbi Solheimsviken forrige uke. Der observerte jeg et eksemplar av den nye 38cr. Det er en typisk bavaria. Løygangen var umulig å betjene hvis sprayhood'en var oppe. Men pluss for tyskerskjøtet på storseilet. Klarer ikke å venne meg til tanken om å droppe setet bak rattet på en sedat turbåt, men det er sikkert en vane. Cockpiten er trukket rimelig langt bak i båten, så det er helt sikkert mye plass under dekk. Men båten så likevel liten ut i forhold til en 39cr som lå ved siden. Hvis jeg var i markedet for en bav ville jeg heller kjøpt en brukt 39 cr. De blir sikkert mye rimeligere nå når de snart er utrangerte. Den hadde faktisk en løygang som i teorien kan brukes selv hvis sprayhood'en er oppe.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Er helt enig med deg hei, det som gjerne er problem i en Bavaria er gjerne Volvo Pentaen , men de samme problemene med "Volvoen" oppfattes ikke som problemer hos de andre som har samme maskin i sin båt... Så jeg er enig i at vi med Bavaria stiller nok høyere krav til kvaliteten på produktet enn hva de andre gjør

 

 

Synser du ikke litt nå.

Så spørs det på tolkningen din ang. kvalitet. Jeg kvittet meg med bavarian, fordi den hadde så høy kvalitet? tror ikke det.

Link to post
Er helt enig med deg hei, det som gjerne er problem i en Bavaria er gjerne Volvo Pentaen , men de samme problemene med "Volvoen" oppfattes ikke som problemer hos de andre som har samme maskin i sin båt... Så jeg er enig i at vi med Bavaria stiller nok høyere krav til kvaliteten på produktet enn hva de andre gjør

 

Nå skal du ikke dra alle under en kam , det finnes bavariaeiere som mener at en av få komponenter som er brukbar i den båten faktisk er motoren , det er bare slik at ikke alle bavariaeiere er på dette formuet og om de er her så er det ikke sikkert de har lyst å si det høyt for å ikke ødelegge hallelujastemningen som råder i bavarialeiren , den stemningen er ikke like høy hos alle det skal jeg love deg

Link to post
Nå skal du ikke dra alle under en kam , det finnes bavariaeiere som mener at en av få komponenter som er brukbar i den båten faktisk er motoren , det er bare slik at ikke alle bavariaeiere er på dette formuet og om de er her så er det ikke sikkert de har lyst å si det høyt for å ikke ødelegge hallelujastemningen som råder i bavarialeiren , den stemningen er ikke like høy hos alle det skal jeg love deg

 

Hvis dette hadde vært så ille som du skriver mellom linjene, så hadde de ikke vært Markedsleder heller.

 

Det tar lang tid å bygge opp merkevare, men kort tid å rive det ned. Så enkelt er det hverken mer eller mindre.

Vi sees!

Link to post

Jeg er ikke uenig med deg jeanneau at setet bak rattene burde vært der, sjekket litt på sidene til Lunde og det ser ut som en skal/kan sitte på "rekka" er noe teak der... men jeg personlig liker å kunne sitte bak rattet da, men koser meg også på rekka når en går for autopilot.... Er heller ikke uenig i at 39 burde hatt to ratt, men det har den nå engang ikke så da må jeg forholde meg til det for tiden... men hadde jeg kjøpt båt nå så hadde blitt 42'en.. eller en brukt 44 som jeg liker meget godt.....

 

Etter hva jeg har sett så er den nye 40'en noe lavere enn 39'en med tanke på fribord, men har kun sett tegnger av båten og de kan selvsagt lyve... syne den nye 40'en har finere linjer enn 39'en siden den er lavere... men det vel slik med smak og behag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hvis dette hadde vært så ille som du skriver mellom linjene, så hadde de ikke vært Markedsleder heller.

Nei det er nok ikke så ille jeg overdriver nok litt der men jeg har hatt masse problemer og gleder meg til den dagen jeg er kvitt den båten , kanskje det er en mandagsbåt men da finnes det tydeligvis flere mandager i kalenderen for jeg er ikke alene.

Men tror ikke vi skal snakke mer om den saken , back to topic halleluja :smiley:

Link to post
Jeg er ikke uenig med deg jeanneau at setet bak rattene burde vært der, sjekket litt på sidene til Lunde og det ser ut som en skal/kan sitte på "rekka" er noe teak der... men jeg personlig liker å kunne sitte bak rattet da, men koser meg også på rekka når en går for autopilot.... Er heller ikke uenig i at 39 burde hatt to ratt, men det har den nå engang ikke så da må jeg forholde meg til det for tiden... men hadde jeg kjøpt båt nå så hadde blitt 42'en.. eller en brukt 44 som jeg liker meget godt.....

 

Etter hva jeg har sett så er den nye 40'en noe lavere enn 39'en med tanke på fribord, men har kun sett tegnger av båten og de kan selvsagt lyve... syne den nye 40'en har finere linjer enn 39'en siden den er lavere... men det vel slik med smak og behag..

 

Altså, 39cr har jo en utrolig romfølelse (selv om jeg er uenig med prioriteringen av denne). Under dekk virker den omtrent like stor som en 42cr. Det har de klart ved å gjøre cockpit'en ganske kompakt (for å si det høflig). Linjene kan også være litt oppblåste, men det tåler man vel? 42'en blir derfor en naturlig oppgradering dersom du syns cockpiten din er for trang. 44 er en mindre velykket modell etter mitt syn. Den seiler dårligere enn 42 cr. Innredningen er også mørkere og har de teite skapene som åpner i underkant (tror jeg).

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg er Bavariaeier og har lært mye av denne tråden

 

- fremdeles de samme 7/8 personene som gnager om de samme tingene.

- Jeg har fått bekreftet at Bavaria har en av det beste oppfølger/garantiaparat i Norge

- At de har kjølbolter som er i rustfritt stål og mye sterkere en noen av konkurentene som leverer i bronse

- at de fleste som er spesialister ikke har eller eier en Bavaria

 

 

Jeg Har ventet på

- tester i magsiner som viser at fagpersoner mener det samme som disse 7 på båtplassen

- at man kunne se skader i forhold til salg, som sydvesten har etterlyst

Link to post
Hva slags problemer har du hatt med båten?

Var en annen her som snakket om blodtrykk og ikke ville begynne å liste opp alt han var misfornøyd med og jeg tror jeg går for samme framgangsmåte men det er sikkert flere her inne som eier bav39 og er dette mennesker som har hatt båter som er laget for å seile tidligere og vet hva det betyr og i et øyeblikk av

sykdom på sinnet kjøpte en slik båt , de vet nok utmerket hva jeg mener om selve konstruksjonen når det gjelder hvordan båten er laget for seiling.

Man må være ape for å kunne styre båten fra en posisjon der man ser lusene i forseilet , vinsjene er underdimensjonerte og jeg kunne fortsette men jeg står over.

Av rene feil så kan jeg vel si så mye at jeg ikke føler meg trygg i en båt som sprekker i gelcoat når man strammer opp riggen og knirker så det er uutholdelig å være under dekk ved tøff seilas.

 

Blodtrykket :cryin:

Link to post
Man må være ape for å kunne styre båten fra en posisjon der man ser lusene i forseilet , vinsjene er underdimensjonerte og jeg kunne fortsette men jeg står over.

Av rene feil så kan jeg vel si så mye at jeg ikke føler meg trygg i en båt som sprekker i gelcoat når man strammer opp riggen og knirker så det er uutholdelig å være under dekk ved tøff seilas.

 

Blodtrykket :cryin:

 

 

Det jeg leser er at du valgte feil båtype, winchene på bavaria er ikke mindre en på tilsvarende båter fra Benetau-paraplyen. Seil med en Benetau 423,393 el

og sjekk hvor godt du ser lusene. Nå har jeg strammet under kraftig vind akterstaget så hardt at det pirket med i bakhodet. Hvis dette har skjedd med din båt tror jeg du er veldig uheldig. Har seilt 46 cruiser, 42 Match vært med å strammet en 39 med gode seil.

 

Men ut i fra dette er det ikke båten men båt-typen som er feil for deg.

 

Du får kjøpt større dim på rattet på 39 og. Det gjør at du kommer litt lengre ut på LO/LE side.

Vi sees!

Link to post

Jeg trodde at Elvstrøm leverte seilene til Bavaria jeg da, men så feil kan jeg ta, at lusene som "Bavaria"har satt på ikke kan sees er jeg enig (har ikke funnet noen, annet enn noen ulldotter av en tråd), og regner med at de koster meg en 100 lapp for å sette på nye da.. som jeg har skrevet noe om i annen tråd..men jeg takker for komplimentet om at jeg er en ape fra bav39nor, "Kjærringa sier jeg også spiser som en kanin til frokost etter en natt i køya" for de som tar den :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tror det er en 44, teaklisten på rekken er jeg ikke sikker på at 42 Cruiser har, 46 har den i allefall...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...