Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Sitat fra svensk diskusjonsforum, hvor en av "ekspertene"? uttaler:

 

 

En ekspert som sier: " Jag har ingen personlig erfarenhet...., men jag vet" er en nettopp det, en ekspert uten erfaring....

 

 

og lenger ned i tråden står det noe som du "glemte" å ta med:

 

"Jag kan informera om att även Malö 40 som definitivt inte kan klassas som nåpgot fuskbygge får liknande symtom om man placerar stöttorna felaktigt! När kompisens Malö placerades lite snett i slipvagnen så buktade skrovet märkbart inåt vid stöttorna! "

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

En ekspert som sier: " Jag har ingen personlig erfarenhet...., men jag vet" er en nettopp det, en ekspert uten erfaring....

 

Eieren av B39 utenfor Grebbestad er en ekspert. Han får ikke med seg familien på båttur lengre. Båten er solgt på rot. Charter selskapet som leiet ut B match båtene er også eksperter. De har personlig erfaring med fabrikanten.

Link to post
Share on other sites

står det noe som du "glemte" å ta med

 

Ooops! Det er så lett å glemme, når man er plaget av dårlig korttidsminne...

:-)

 

Men rett skal være rett:

 

Jeg er enig i at bildet viser skader som sannsynligvis er forårsaket av feil bruk av krybbe. Jeg er også enig i at slike skader nok kan oppstå på båter som er av bedre kvalitet enn det båtmerket som denne tråden handler om.

Link to post
Share on other sites

Eieren av B39 utenfor Grebbestad er en ekspert..

 

 

Du mener han eksperten som gikk på grunn i 7 knop ?

 

Charter selskapet som leiet ut B match båtene er også eksperter. De har personlig erfaring med fabrikanten.

 

Du mener ekspertene i Charterselskapet som fortsatte å leie ut båter som hadde gått på grunn uten at skadene var reparert ?

 

 

Jeg tror jeg forstår hva du legger i begrepet ekspert...

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Du mener han eksperten som gikk på grunn i 7 knop ?

 

 

 

Du mener ekspertene i Charterselskapet som fortsatte å leie ut båter som hadde gått på grunn uten at skadene var reparert ?

 

 

Jeg tror jeg forstår hva du legger i begrepet ekspert...

 

Prøver ikke å si at han er ekspert på navigasjon, men har ihvertfall praktisk erfaring i konsekvenser ved grunnstøtning. Det har jeg også. Har grunnstøtt i 6,5 knop mot stein, men kjølen ble heldigvis hengene på. Ikke tok vi inn vann heller. Følte ett veldig ubehag ved landkjenningen, men visste at det ikke var noen fare.

 

Charterselskapet som leide ut båtene fikk jo ingen melding fra verfet at båtene var direkte livsfarlige så det er kanskje ikke så rart at de fortsatte å leie ut båtene ? At verftet ikke gikk ut med en melding til markedet om at alle match båtene skulle inn til ettersyn er uforsvarlig, uakseptabelt og lite tillittsvekkende.

Link to post
Share on other sites

Prøver ikke å si at han er ekspert på navigasjon, men har ihvertfall praktisk erfaring i konsekvenser ved grunnstøtning. Det har jeg også....

 

Ok, da forstår jeg hvilken type ekspertise du sikter til :wink:

 

 

Har grunnstøtt i 6,5 knop mot stein, men kjølen ble heldigvis hengene på. Ikke tok vi inn vann heller. Følte ett veldig ubehag ved landkjenningen, men visste at det ikke var noen fare.

 

Hvordan kunne du vite det, gjort det før ?

Hvordan båt snakker vi om ?

Var det bråstopp, eller gled du over ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Ok, da forstår jeg hvilken type ekspertise du sikter til :wink:

Hvordan kunne du vite det, gjort det før ?

Hvordan båt snakker vi om ?

Var det bråstopp, eller gled du over ?

 

Shio-Oh-Hoi,

Båten er en dansk bygget cruiser-racer på 41 fot. Ble dessverre bråstopp og det var ikke veldig morsomt. Var helt sikker på at vi kom til å ta inn noe vann, men det var trolig den 700KG stålrammen over kjølen som gjorde at kreftene ble fordelt utover i skorget. Selvfølgelig skjedde dette i farvann hvor jeg var kjent.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Shio-Oh-Hoi,
Båten er en dansk bygget cruiser-racer på 41 fot. Ble dessverre bråstopp og det var ikke veldig morsomt. Var helt sikker på at vi kom til å ta inn noe vann, men det var trolig den 700KG stålrammen over kjølen som gjorde at kreftene ble fordelt utover i skorget. Selvfølgelig skjedde dette i farvann hvor jeg var kjent.



Du skriver i tidligere innlegg, sitat:

....Har hatt 4 stk seilbåter med stålramme og har dessverre gått på grunn med alle 4 !!

...... og i 5 knop med en annen båt hvor vi tok inn ganske mye vann og måtte pumpe mens vi seilte til land for ikke å synke.....

Hvordan båt var dette ?

TMS

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Shio-Oh-Hoi,
Båten er en dansk bygget cruiser-racer på 41 fot. Ble dessverre bråstopp og det var ikke veldig morsomt. Var helt sikker på at vi kom til å ta inn noe vann, men det var trolig den 700KG stålrammen over kjølen som gjorde at kreftene ble fordelt utover i skorget. Selvfølgelig skjedde dette i farvann hvor jeg var kjent.


Anbefaler deg å gå over til stål eller aluminium dersom det er vanskelig å holde seg unna grunnberøringer, da har du mye å gå på.

Uansett hvilken kortkjølet/finnekjølet glassfiberbåt du har vil du få lekkasje dersom du treffer stein i 7-8 knop og er uheldig med treffpunkt og retning.

Skjønner du har litt erfaring med dette, ikke mange som har vært på grunn fire ganger, men i denne tråden hadde det vært på sin plass å ikke kun ta med beskrivelsen av en grunnstøting som ga lite eller ingen skader.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Anbefaler deg å gå over til stål eller aluminium dersom det er vanskelig å holde seg unna grunnberøringer, da har du mye å gå på.

Uansett hvilken kortkjølet/finnekjølet glassfiberbåt du har vil du få lekkasje dersom du treffer stein i 7-8 knop og er uheldig med treffpunkt og retning.

Skjønner du har litt erfaring med dette, ikke mange som har vært på grunn fire ganger, men i denne tråden hadde det vært på sin plass å ikke kun ta med beskrivelsen av en grunnstøting som ga lite eller ingen skader.


Jeg tar ikke dine anbefalinger spesiellt alvorlig. Det er slettes ikke vanskelig å holde seg unna gunnstøtningerl, men når du bruker båten mye og du seiler (ikke motor) stort sett hele tiden er det fort gjort å støte borti moder jord. Er enig i at de fleste båter vil ta inn vann ved grunnstøtninger i 7-8 knop. Dette er ikke merkelig i det hele tatt. Det er store krefter.

Det er veldig leit at dere B eiere føler dere hetset og provosert over diskusjoner. Som dere vil finne i andre tråder har jeg faktisk skrevet meget pent om B flere ganger.

Forøvrig kjenner jeg veldig mange som har vært på grunn mange ganger, men det er kanskje fordi de er keene seilere.
Link to post
Share on other sites

Den var ikke alvorlig ment p.aas, men jeg er oppvokst i fjæren og har vært mye i båt siden jeg var liten guttunge og enda ikke klart å treffe noen grunner. At jeg ikke har grunnstøtt enda er nok en del flaks, men ikke bare det.

 

Dersom dette var en stor fare for meg hadde jeg kjøpt en langkjølet båt og ikke en med moderne finnekjøl. Kanskje klarer en "solid" bygget båt en grunnstøting i 6 knop mens en Bavaria kun klarer 5 knop, for meg og de fleste er dette helt irrelevant.

 

Er jeg i ukjent og grunnt farvann avpasser jeg farten slik at en eventuell grunnberøring ikke vil bli kritisk, kanskje flere burde prøve dette.

 

Når det gjelder "hetsen" som til tider fremkommer fra enkelte når det gjelder Bavaria er dette så lite forankret i konkrete hendelser og viten at det nesten burde vært oversett. I denne tråden er det en post med kun ett bilde av en svenskeid Bavaria uten kjøl og teksten: Mye for pengene. Hvilket bidrag er dette? For meg sier det kun mye om vedkommende som har postet, derimot ingenting om Bavaria.

 

 

Det er fremkommet tre hendelser i hele Europa fordelt på mange tusen båter, statistisk sett er dette ett ikketema. Av disse er det kun ett tilfelle som kan tilskrives feil på båten og det er hendelsen med en Match 42 i Adriaterhavet. Dette er også eneste tilfellet hvor det kan reises kritikk mot verftet, noe de trolig har tatt lærdom av og ikke kommer til å gjenta.

 

Dersom dere kommer med saklig kritikk som er relevant er det noe alle her på forumet kunne brukt til noe fornuftig, synsing og spekulasjoner om vandrehistorier bidrar ikke i den retning.

 

Ett siste tips:p.aas, ta med deg dine bekjente som også har vært på grunn mange ganger og start på D5 kurset til Poseidon, det ville gitt en postiv utvikling av forsikringspemien for oss alle. :smiley: .

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Den var ikke alvorlig ment p.aas, men jeg er oppvokst i fjæren og har vært mye i båt siden jeg var liten guttunge og enda ikke klart å treffe noen grunner. At jeg ikke har grunnstøtt enda er nok en del flaks, men ikke bare det.

Dersom dette var en stor fare for meg hadde jeg kjøpt en langkjølet båt og ikke en med moderne finnekjøl. Kanskje klarer en "solid" bygget båt en grunnstøting i 6 knop mens en Bavaria kun klarer 5 knop, for meg og de fleste er dette helt irrelevant.

Er jeg i ukjent og grunnt farvann avpasser jeg farten slik at en eventuell grunnberøring ikke vil bli kritisk, kanskje flere burde prøve dette.

Når det gjelder "hetsen" som til tider fremkommer fra enkelte når det gjelder Bavaria er dette så lite forankret i konkrete hendelser og viten at det nesten burde vært oversett. I denne tråden er det en post med kun ett bilde av en svenskeid Bavaria uten kjøl og teksten: Mye for pengene. Hvilket bidrag er dette? For meg sier det kun mye om vedkommende som har postet, derimot ingenting om Bavaria.


Det er fremkommet tre hendelser i hele Europa fordelt på mange tusen båter, statistisk sett er dette ett ikketema. Av disse er det kun ett tilfelle som kan tilskrives feil på båten og det er hendelsen med en Match 42 i Adriaterhavet. Dette er også eneste tilfellet hvor det kan reises kritikk mot verftet, noe de trolig har tatt lærdom av og ikke kommer til å gjenta.

Dersom dere kommer med saklig kritikk som er relevant er det noe alle her på forumet kunne brukt til noe fornuftig, synsing og spekulasjoner om vandrehistorier bidrar ikke i den retning.

Ett siste tips:p.aas, ta med deg dine bekjente som også har vært på grunn mange ganger og start på D5 kurset til Poseidon, det ville gitt en postiv utvikling av forsikringspemien for oss alle. :smiley: .


Hei Chrian,
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Kun for ordens skyld: Ingen av mine grunnstøtninger har medført noe forsikringssak. Dermed er ikke jeg skyld i at premien på seilbåtforsikring er høy. Kursing av alle på sjøen burde være obligatorisk og D5 kurs er flott, men hjelper trolig ikke i de situasjoner som har gitt meg landkjenning med moder jord.

For å gi deg litt innblikk i mine møter med moder jord:
1) 22 foter på stein. Kjempesløft av oss 3 ombord. Seilte inn i ett område som var merket og smalt på grunn. Båten lakk vann men det var ikke kritisk. Seilte hele natten hjem og løftet båten direkte på land for utbedringer. Min erfaring til sjøs når dette skjedde: ca. 0,5 år (var bare 14 år)

2) 26 foter. Grunnstøtning for motor med sand i ca. 5 knop. Gjorde en short-cut for å spare tid på transport etappe. Ingen skade.

3) 33 foter. 2 grunnstøtinger. 1) litt berøring med stein når vi skulle sette av mannskapet på en knaus. 2) Krysset (til mange motorbåter's frustrasjon , men til hytteeiernes begeistring) i ett sund nord for Marstrand. Fin vind og vi gikk litt for nære land. Ingen skader men ett lite smell.

4) +40 fot. 2 grunnstøtinger. 1) Gikk nordover mot Son og gikkfor nærme mekede grunner. Sløvt, men på kartet så det ut som vi hadde god klaring. 6,5 knop mot stein for seil. Ingen vannintrenging og heller ingen skader utvendig under vann !!!!
2) Gullholmen i SE. Skulle inn til ny gjestebrygge. Stort fint skilt, men de hadde glemt å opplyse om at det var grunt (mindre enn 2 m vann) der. Det lå en +50 foter der allerede så vi antok at det var dybt nok, men vi tok feil. Dette tror jeg faktisk kan skje alle selv om man er aldri så forsiktig

5) +40 fot. Seilte regatta på utsiden av Koster med spinnaker. Ville gjerne seile kortest mulig vei for å gjøre det best mulig. Fart ca. 7,5 knop. I bunnnen av en bølgedal traff kjølen bunnen og vi gjorde ett hopp over grunnen. Kun kosmetiske skacder nederst på kjølen.

6) +50 fot (ikke egen båt). Seilte regatta i utlandet. Vill gjerne gå lengst mulig inn mot land p.g.a av strømforhold. Satt å stirret i kartplotteren (C-Map) og stolte på denne som viste at det var dypt nok til å seile der. Dette viste seg å være feil og vi "touchet" bunnen i bauten.

Er selvfølgelig ikke stolt av grunnstøtninger, men føler meg relativt kompetent når jeg ser hvordan endel andre båteiere ferdes på sjøen.

Match feilen er veldig spesiell og det er ingen tvil om at B verftet har akseptert at dette ikke var en solid konstruksjon. Jeg finner derfor ingen grunn til å kommentere dette ytterligere. Jeg frastår også fra å kommentere Grebbestad episoden ytterligere, men det er vel lov til å si at det hadde vært forferdelig om noen flere båteiere (uavhengig av fabrikant) opplever dette eller enda verre situasjoner.


Ha ett fjellstøtt nedslag.
Link to post
Share on other sites

Du kommer til å bli fornøyd med valget ditt.

 

Var ute og seilte tirsdag kveld. Hadde med meg en av mine bavariavenner (ja, jeg har faktisk noen... :smiley: )

 

Etter en stund måtte jeg ned og ordne litt, så jeg overlot seilingen til min kompis. Da jeg kom opp sa han et par ting.

 

- hvorfor er kick'en så lett å stramme på din båt?

- denne båten svinger jo mye lettere enn min

- når det kommer vind, så skyter jo båten fart i stedet for å legge seg ned

- hvor mye lettere er denne båten enn min?

 

Dette sier jo litt. Fyren har en bav 38 ac med rullemast, foldepropell og dyp blykjøl.

 

mvh

Viggo

 

Viggo;

 

Nå har du jo løst "salgs-problemet" ditt. Du bytter bare båt med din venn og selger Baven - den er jo så lett å selge. Din venn blir nok overlykkelig med dealen siden han kan stramme kicken så lett......

Link to post
Share on other sites

Det går ikke fordi:

 

- Med alt utstyret har han lagt ca 1 350 000 kr i bav38'en. Bruktprisene ligger oftest i underkant av 1 mill på disse. Han taper dermed mer penger enn meg. (hvem sa at bav er billig?)

- Han er redd for å grunnstøte mer når kjølen er 40 cm dypere enn hans. (han navigerer ved å stirre på kartplotteren i trange farvann, dermed har han fått noen smådunk. Heldigvis i liten fart)

- Min båt har verken baugpropell eller kartplotter

- Han synes det er litt for mye hyssing på min båt

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

og selger Baven - den er jo så lett å selge.

 

Mon det?

 

Det er et ganske enormt utbud av brukte Baver på Finn.no.

Jeg tror at jeg heller vil si at for de som ønsker å kjøpe brukt Bav, så er det kjøpers marked.

 

Men jeg har jo forståelse for bakgrunnen for at det blant bavaristene her søkes å skape et annet inntrykk.

Jeg må innrømme at jeg enkelte ganger nesten får en mistanke om at det er dét som er formålet med alle disse trådene, hvor dette seilbåtfabrikatet, og de som har vært så smarte å investere penger i farkoster produsert i en forbundsstat i Syd-Tyskland som er mer kjent for sin bondekultur enn for sine maritime tradisjoner, gangganggang hylles i slike svulstige ordelag. Er disse diskusjonsinitiativene egentlig et forsøk på å "prate opp" kvalitet og attraktivitet på et investeringsobjekt som man innerst inne har et sterkt ønske om å kvitte seg med?

Link to post
Share on other sites

Det var 8 ganger på grunn det, ikke dårlig!

 

Jeg håper virkelig, TMS, at din sarkasme preller like lett av på p.aas som den gjør på meg.

 

Jeg leste med stor interesse redegjørelsen fra p.aas.

 

Jeg mener at slike erfaringer er nyttige å få med seg. Når erfarne båtfolk står fram med egne erfaringer fra mindre alvorlige hendelser, er det ut fra et kvalitetssikringsperspektiv mye mer verdifullt enn å søke å trekke lærdom av de fatale ulykkene.

 

Men slikt betinger at man har en kultur for erfaringsutveksling som er preget av "blame-free"-mentalitet. Og der passer sarkasmen og personfokuseringen til deg og mange andre her dårlig inn, TMS.

Link to post
Share on other sites

Mon det?

 

Det er et ganske enormt utbud av brukte Baver på Finn.no.

Jeg tror at jeg heller vil si at for de som ønsker å kjøpe brukt Bav, så er det kjøpers marked.

 

Helt enig. Hvis jeg skulle ha en bav, ville jeg kjøpt den brukt nå. Den 38ac modellen som var frem til 2004 er jo bedre spesifisert enn den nye 38cr, og til bruktpriser godt under 1 mill er det jo et hyggelig kjøp hvis man er i det markedet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I denne tråden er det en post med kun ett bilde av en svenskeid Bavaria uten kjøl og teksten: Mye for pengene. Hvilket bidrag er dette? For meg sier det kun mye om vedkommende som har postet, derimot ingenting om Bavaria.

 

Det var med hensikt, Chrian, at jeg la bildet av den kjøl-løse Bavariaen ut som en link til siden hvor kjølproblemene til den svenske bavaristen ble omtalt mer utførlig, og ikke kun som en .jpg fil.

 

Som forutsatt, behøvde jeg ikke vente lenge før noen her fant selve artikkelen og linket direkte til den.

Link to post
Share on other sites

Vi har for øyeblikket to seilere i båtforeningen som vurdere å selge sine Bavariaer, begge ønsker å bytte til en større Bavaria. Skulle tro de ikke vurderte samme merke dersom de er misførnøyd med sine nåvernde modeller.

 

Når det gjelder sarkasmen i denne tråden har de som blir utsatt for den lagt opp til dette selv så jeg tror ikke noen skal ha dårlig samvittighet av den grunn.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Mon det?

 

Det er et ganske enormt utbud av brukte Baver på Finn.no.

Jeg tror at jeg heller vil si at for de som ønsker å kjøpe brukt Bav, så er det kjøpers marked.

 

Men jeg har jo forståelse for bakgrunnen for at det blant bavaristene her søkes å skape et annet inntrykk.

Jeg må innrømme at jeg enkelte ganger nesten får en mistanke om at det er dét som er formålet med alle disse trådene, hvor dette seilbåtfabrikatet, og de som har vært så smarte å investere penger i farkoster produsert i en forbundsstat i Syd-Tyskland som er mer kjent for sin bondekultur enn for sine maritime tradisjoner, gangganggang hylles i slike svulstige ordelag. Er disse diskusjonsinitiativene egentlig et forsøk på å "prate opp" kvalitet og attraktivitet på et investeringsobjekt som man innerst inne har et sterkt ønske om å kvitte seg med?

 

Nei, det er ikke et forsøk på å prate opp, men ettersom det hagler med håndgranater inn i "Bavarialeiren" kan dere ikke forvente annet enn at folk prøver så godt de kan å komme med egen versjon. :rolleyes: Du er sikkert godt fornøyd med din båt også, og hadde det haglet inn usannheter om den, ville nok du også stått på for å komme med din versjon.

 

Og ettersom dere som kaster håndgranater sånn sett belyser noe som slettes ikke har roblemer med å se dagens lys, ender det nok oftere opp med salg av bavaria båter enn med nye fiender. Bavaria har tross alt et par fordeler i pris og forhandlernett. Jeg tror mange egentlig bare trenger å få bekreftet at bavaria er gode båter, og det får de her på baatplassen. Om det finnes mer eksklusive båter fra sverige er det ikke alle som tenker så mye på, når disse båtene gjerne er dobbelt så dyre, eller av eldre årgang.

 

Så ja, jeg tror all pr. dere bavaria motstandere kommer med her på BP ender med + for bavaria som merke, men jeg må ærlig talt si at jeg skjønner virkelig ikke hva som driver dere. Jeg liker dårlig bilmerket ford, men kjører da ikke svertekampanjer mot dem av den grunn. Det er jo mye enklere å bare velge et annet merke, og glemme hele ford. Nå seiler det sannsynligvis over 1000 Bavaria båter her i landet, og om det var dårlige båter, ville det neppe seilt over 1000 båter her i norge. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har for øyeblikket to seilere i båtforeningen som vurdere å selge sine Bavariaer, begge ønsker å bytte til en større Bavaria. Skulle tro de ikke vurderte samme merke dersom de er misførnøyd med sine nåvernde modeller.

Jeg fikk en følelse av at jeg har hørt dette før !!!??? Bavariaeiere som ønsker samme merke igjen når de vil ha ny båt. Igjen en bekreftelse på at disse eierene er fornøyde med det de har kanskje ??

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...