Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg fikk en følelse av at jeg har hørt dette før !!!??? Bavariaeiere som ønsker samme merke igjen når de vil ha ny båt. Igjen en bekreftelse på at disse eierene er fornøyde med det de har kanskje ??

 

Hvor mange her på forumet har kjøpt Bavaria 2 ganger?

 

Hva med andre merker? (Viggo - jeg vet at du har kjøpt Janneau for andre gang)

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke så interessert i de som seiler eller flyter. Det er de som ligger på bunnen vi er interessert i. :wink:

Hvis man da ser litt matematisk på dette Lano. Vil man finne flere Bavariaer på bunn, enn hva man finner av andre merker ? Har du statestikk som viser den prosentuelle fordelingen som evt finnes her ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det var med hensikt, Chrian, at jeg la bildet av den kjøl-løse Bavariaen ut som en link til siden hvor kjølproblemene til den svenske bavaristen ble omtalt mer utførlig, og ikke kun som en .jpg fil.

 

Her er to linjer fra linken om innfestingen av kjølen på angjeldende båt:

 

Bara att få loss den var ett projekt. Inte nog med en rad kraftiga kölbultar. Den satt limmad med epoxi också, i ett 30 mm tjockt plastlager i bottnen. Bavaria har lärt sig, menar Per Olsen som lagat äldre 39:or med mycket tunnare botten och utan bottenstockar.

 

Kan dessverre se ut som Bavaria verftet også lærer av feil som oppstår på båtene og ikke bare kjører uanfektet i vei slik noen mener.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg enkelte ganger nesten får en mistanke om at det er dét som er formålet med alle disse trådene, hvor dette seilbåtfabrikatet, og de som har vært så smarte å investere penger i farkoster produsert i en forbundsstat i Syd-Tyskland som er mer kjent for sin bondekultur enn for sine maritime tradisjoner, gangganggang hylles i slike svulstige ordelag.

Kan ikke du være med å diskutere båt, dette synes jeg er skivebom i debatten. :nono:

 

Selv om jeg selv har vært noe skeptisk til sikkerheten og seilegenskapene på endel av Bavaria båtene, ønsker iallefall ikke jeg å være med på en diskusjon med en slik tone du legger an til her. Jommen ikke rart tråden blir lang, og Bavaria eiere provosert. :nono:

 

Til din informasjon er det mange vel ansette seilbåtmerker som produseres langt inni landet. F.eks. Comfortina i Arvika i Sverige, mener også at Elan båtene lages oppunder fjellene i Slovenia. Flere finnes sikkert.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan dessvere se ut som Bavaria verftet også lærer av feil som oppstår på båtene

 

"Dessvere", Chrian? ???

 

Dersom du har rett i dét, må vel det kun anses som positivt? ??

 

En annen positiv følge er jo at det etterhvert nok kan bli "kjøpers marked" i oxo brukt-kjøl-markedet...

 

070214blocket_se_bavaria_kjoel.jpg

Link to post
Share on other sites

Et raskt dykk viser nok at havbunnen er dekket med Bavaria'er ja....

Hvis jeg ikke er med på å sørge for at bunnen blir enda tettere med Bavariaer før 2008 sesongen starter for fullt, håper jeg at jeg kan stikke innom deg når du ligger på brygga som vises på bildet. Hadde vært gøy å kikket på Reginaen din der ! Jeg oppholder meg ofte i nærheten der, og har flere ganger sett deg der, men før jeg visste om deg her. Det hender ofte jeg ligger med denne brygga selv også, men er oftest forbi med seiljolle eller gummijolle.

oey.jpg

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

"Dessvere", Chrian? ???

En annen positiv følge er jo at det etterhvert nok kan bli "kjøpers marked" i oxo brukt-kjøl-markedet...

Løp og Kjøp.

 

Man vet jo aldri hva man kan få bruk for en vakker dag... :smiley:

 

Tapt og funnet meldingene på reiseradioen vil jo aldri bli de samme etter dette...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det var 8 ganger på grunn det, ikke dårlig!

 

Tror ikke jeg gidder å poste mere i denne tråden. Man bruker tid på å beskrive noe som kanskje kan hjelpe andre til å unngå tilsvarende situasjoner og det eneste man får tilbake er sarkastiske bemerkninger. De korte spydige og unødvendige kommentarene tror jeg gjør at mange ikke gidder å bidra med nyttig fagstoff. God jobba TMS. Håper du er stor-fornøyd med deg selv. Ha en god baatplassen-fri søndag.

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag vil jeg nok si at det fokuseres vel litt mye på Bavaria og eventuelt manglende kjøler, samt skader på disse.

 

Det skyldes, tror jeg, rett og slett uvitenhet blant dem som gjerne diskuterer dette. Er det i det hele tatt noen som har tatt seg bryet med å kontakte forsikringsselskapene for å høre dems syn på kjølproblematikk blant de forskjellige seilbåtene?

 

Det jeg kan fortelle, er at forsikringspremien for Bavaria er lik premie for andre båter innen samme prisklasse/årsmodell. Dersom de som stadig fremhever manglende kjøler skulle ha rett, skulle selvsagt premien for Bavaria være skyhøy sammenlignet med andre merker. Underlag for dette kan fremskaffes. Har nemlig en venn som har forsikret sin Bavaria og har fått slike oversikter fra selskapene (3 forskjellige).

 

Dernest la jeg også merke til 4 seilbåter med manglende kjøl, eller større skader på disse på opplagsplassen på Holmen for 1 måned siden. (den opplagsplassen rett ved Holmensentere/kjøpesenter). Ingen Bavaria blant disse. Hvorfor disse var uten kjøl vites ikke, men konstaterer jo at andre merker også har problemer fra tid til annen ? Og kom ikke med det tøvet om at bavariakjølene ligger på bunn. Dere taler da mot bedre viten. Det er som jeg sier til mine barn. En spøk er som oftest morro en gang eller to, men så er det tøvete.

 

Generelt vil jeg også si diskusjonen vel litt ofte blir useriøs. Jeg synes det er flott markedsleder i Norge blir diskutert på alle vis, men observerer jo at det stort sett er gjentagelser for tiden. Når argumentene tar slutt, tyr man til sleivspark. Unødvendig etter mitt syn.

 

Det er bra å ha fokus på at en kjøl ligger i Grebbestad eller deromkring. Men makan til masete diskusjon det var om den? Kommer man noe videre? Jeg er sikker på at der har gått ned hele skuter i løpet av de årene, uten at dette har avstedkommet med enorme diskusjoner alà det vi her ser.

 

Nå fritar jeg heller ikke Bavariaeiere for skyld. Å konsekvent holde på med prat om "eksperter", "ikke-eksperter", personforfølgelse etc stimulerer til MER preik om Bavaria enn konstruktiv debatt tror jeg. Der finnes ikke en båt uten feil, enkelte har vanskelig for å skjønne dette.

 

Mange av trådene her på forumet omhandler seil. Bra. I de trådene lærer jeg utrolig mye. Men vi har også mange motorbåttråder, men kan ikke huske å ha lagt merke til så harske utsagn mellom medlemmene som man opplever i seilbåt-trådene.

 

Men èn ting skal dere seilbåteiere ha. Dere er flinke til å diskutere! Jeg vil tro det eneste dere ikke har diskutert til nå, er total antall skruer brukt i de forskjellige seilbåtene, og størrelsen/vekt på disse :smiley:

 

Noen som blir provosert nå ? Helt sikkert, men jeg har sett litt for mange tråder som ødelegges av tøv, og har hellere lyst på konstruktive innlegg som gagner ens syn på ting&tang. Noen lurer sikker på hvorfor jeg ikke har skrevet dette tidligere, men ville ikke, rett og slett fordi da blir jeg gudhjelpemeg plassert i bås, enten som bavhater, bavelsker, seilhater, useriøs, ekspert, ikke-ekspert eller lignende. Jeg er kun en man med relativt normale (tror jeg) meninger.

 

Nå bidrar jeg jo ikke med noe konstruktivt, og det beklager jeg, men ikke har jeg seilbåt, og kommer heller ikke til å skaffe det. Til det er tydligvis seilbåter for komplekse og vanskelige å ha med å gjøre utfra diskusjonene å dømme :smiley:

 

Ha en fortreffelig dag.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå melder jeg meg faktisk ut av denne diskusjonen for en liten tid. Blir litt for mye useriøse påstander, og bilder som skal tyde på ting, der historien bak ikke kommer frem, fordi det ikke er nok dramatikk i historien. Det ser mye bedre ut med bilde av kjøler og båter uten kjøler, og den slags argumentasjoner løfter ikke akkurat troverdigheten i påstandene når man ikke oppgir hva det gjelder, og legger frem litt mer dokumentasjoner. Når det så nevnes andre merker der kjøler rives brutalt ut av bunnen når båten velter oppetter en nabobåt på land,og ettelater et hull som hadde senket båten på 22 sekunder, er ikke det interessant, fordi det er opp og vedtatt en kvalitetsbåt.

 

Enzo tok affære og mailet njaa for å finne ut mer om 38'en utenfor lista, slik kommer man videre med fakta opplysninger :yesnod: , for det bør jo være basert på sannhet det som skrives her, selv om det ofte ikke er det dessverre. Inntil det kommer mer fakta på bordet, ville ikke jeg trukket noen konklusjoner.

 

Jeg tar heller ikke folk seriøst, når de ikke sier hvor de kommer fra, hva slags båt de seiler, eller er villige til å snakke om egen båt, og hvorfor båten er bedre enn andres. Folk som gjemmer seg bak en pc uten å gi noe info om seg selv, og egne valg, tilfører lite til diskusjonen. Angrep er muligens beste forsvar i en krig, men i et diskusjons forum burde man heller argumentert med alternative løsninger, og vist til egne erfaringer. Da ville alle lært hvorfor, ikke bare hvordan.

 

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Godt sagt Verrie og Christabelle.

Nå er heldigvis de aller fleste ”ikke anonyme” båteierne kjekke og positive mennesker. Jeg har sett litt på andre forum, og har merket meg en litt mer positiv holdning enn det som er tilfelle i noen få tråder på dette forumet.

Litt mer saklig diskusjon er et ønske fra min side. Det er kanskje et vakuum på gode tema om dagen??

Link to post
Share on other sites

En annen positiv følge er jo at det etterhvert nok kan bli "kjøpers marked" i oxo brukt-kjøl-markedet...

 

 

 

Hvorfor kommer du med dette bildet uten noen bakgrunnsinformasjon?

 

Kan fortelle deg at denne kjølen kommer fra en båt som klarte seg fint under en grunnstøting, kjølen ble lagt ut til salg fordi eier av båten ikke aksepterte at kjølen ble reparert noe forsikringselskapet ønsket å gjøre.

 

Så her vi enda ett tilfelle av ett bilde som er helt udramatisk, men gjerne blir fremstilt som noe helt annet fordi det mangler forklaring slik at leserne må dra sin egen sluttsats.

 

Håper flere her på forumet kan være litt mere presise og saklige når vi diskuterer en så vital del på en seilbåt som kjølen og innfestingen av denne da dette i mange tilfeller kan bety liv eller død for dem som eventuelt blir rammet av feil på en så viktig del av båten.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kommer du med dette bildet uten noen bakgrunnsinformasjon?

Det er vel av den enkle grunnen at vedkommende som la ut dette bildet mangler både kunnskap og informasjon her også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag vil jeg nok si at det fokuseres vel litt mye på Bavaria og eventuelt manglende kjøler, samt skader på disse.

 

I en tråd med overskrift (og innledningsforedrag) som denne tråden, må det da være lov å diskutere både Bavaria, kvalitet på Bavaria og hva man får for pengene?

 

Denne tråden har jo streifet innom mange andre tema også, og det synes jeg også er bra. Jeg skjønner at det er noen som ønsker at tråden kun hadde 5-6 innlegg av typen: "Hallelujah, hallelujaaah" (påspedd energisk flaggvifting) etter Sydvestens første innlegg.

 

Men slik gikk det altså ikke. Og jeg tror det er mange her som har lært litt, plukket opp noen interessante detaljer, og fått bedre grunnlag for å tenke selv - nettopp fordi det er så mange som ønsker å hive seg på denne diskusjonen. Det er igrunnen noe av cluet med et diskusjonsforum; man er avhengig av at folk diskuterer, dersom man skal forvente at det skal dukke opp noe interessant.

 

 

 

Det skyldes, tror jeg, rett og slett uvitenhet blant dem som gjerne diskuterer dette. Er det i det hele tatt noen som har tatt seg bryet med å kontakte forsikringsselskapene for å høre dems syn på kjølproblematikk blant de forskjellige seilbåtene?

 

 

Det har jo Gunga Din gjort med en link til det svenske forsikringsmarkedet:

 

Men det kan också vara märket på båten som styr premien. Motorbåtar från Forbina eller segelbåtar från Hallberg Rassy är exempel på båtar som hos en del bolag kostar ett par tusen kronor mindre att försäkra än vissa kontinentbyggda båtar. Per-Anders Hedberg på Alandia förklarar:

 

- Det beror inte bara på att dessa svenskbyggda båtar klarar en grundstötning bättre, utan också på ägarstrukturen. Det visar sig i statistiken att dessa ägare är mer försiktiga på sjön och det lönar sig när man ska betala försäkringen, säger han.

 

Det som sies her, er at svenske forsikringsselskap gir lavere forsikringspremie til båter fra det som her på båtplassen i sarkastiske ordelag er blitt karakterisert som "Utrangerte Orustkonstruksjoner". Nettopp på grunn av bedre motstandsdyktighet mot grunnstøting.

 

(Men også fordi de har konstatert at "vissa kontinentbyggda båtar" har en eierstruktur, som har en atferd som medfører at man statistisk sett kommer oftere ut for ulykker).

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er kanskje også en medvirkende årsak til hvorfor Bavaria er blitt norges mest solgte seilbåt, sitat fra Seilmagasinet 09/2007:

 

Det stormer ikke rundt Bavaria-prisene på bruktbåtmarkedet slik mange har trodd og spådd når hundrevis av båter av Norges mest solgte merke tilbys på annenhåndsmarkedet. Tvertimot, prisfallet er noe lavere enn for andre modeller.

 

.. statistikken viser at en Bavaria-modell faller med 2,8% i verdi i gjennomsnitt per år på grunn av alder. Til sammenligning faller andre ledende merker 3,4% i snitt per år.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det som sies her, er at svenske forsikringsselskap gir lavere forsikringspremie til båter fra det som her på båtplassen i sarkastiske ordelag er blitt karakterisert som "Utrangerte Orustkonstruksjoner". Nettopp på grunn av bedre motstandsdyktighet mot grunnstøting.

 

(Men også fordi de har konstatert at "vissa kontinentbyggda båtar" har en eierstruktur, som har en atferd som medfører at man statistisk sett kommer oftere ut for ulykker).

En annen grunn kan jo også være at orustbåtene muligens skjeldnere er på grunn også da de neppe seiles så mye regatta med som mer flatbunnede kontinetbåter og samtidig så er vel prosenten nybegynnere høyere i kontinentet flåten kontra orustbåtene.

Det er vel gjerne slik at de som kjøper en Najad har seilt og eid noen båter og dermed ofte er mer erfarne (og dermed er skaderisken lavere).

 

Nybegynnere kan ikke så mye om seilebåt at de ser verdien i en dyrere båt og dermed så seiler de mer uerfarne de billige båtene og seiler disse på grunn :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...