Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Douro.

 

Jeg har definitivt ikke som du insinuerer sagt at man ikke skal diskutere emnet/merket. Tvert i mot har jeg hilset dette velkommen. Det jeg derimot har skrevet om, er gjentagelsene hele tiden, samt ens sleivspark når man ikke lengre klarer å argumentere. Jeg akter derfor ikke å ha på meg det du antyder, med at jeg ikke skal ha diskusjoner, men jeg hilser konstruktiv debatt velkommen.

 

Dernest, jeg berettet om Norske forsikringsselskap. Da er svenske selskaper for meg revnende likegyldige. Jeg aner ikke hva slags båt du har, men om du har Orust bygget båt, har du forsikret denne i svensk selskap? Neppe. Man bruker enten internasjonale eller Norske. Det er ihvertfall hva jeg har hører folk bruker. Jeg forteller bare hva slags praksis Norske selskaper har, av de min venn undersøkte.

 

Til sist. Hallelujastemning, nei det får du ihvertfall ikke fra meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel av den enkle grunnen at vedkommende som la ut dette bildet mangler både kunnskap og informasjon her også...

 

Feil, Sydvesten.

 

Det kan nok hende at du har rett i at jeg er dum og dårlig informert, men jeg vil på det mest bestemte hevde den viktigste årsaken til at jeg la ut bildet, var for å bidra til å holde de gode bruktbåtprisene på Bavaria oppe.

 

Fordi:

Og ettersom dere som kaster håndgranater sånn sett belyser noe som slettes ikke har roblemer med å se dagens lys, ender det nok oftere opp med salg av bavaria båter

 

Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer):

 

keellost2.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er svenske selskaper for meg revnende likegyldige.

 

tror du att norske forsikringsellskap ikke jobber med skadestatestikk da eller?

 

ta en kik her om du tror norske selskap er så mye annorlunda

 

http://www.norskesjo.no/premiekalkulator.asp?beregnpremie

 

setter du in lite fingerede värden o väljer seilbåt, sen kjör du samme verdi på langkjölt seilbåt......

 

oopps over 1000 kr billigare /år vid en båt som har ett verdie runt 1 milj

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer):

Kan hjelpe deg her også da du ikke klarer dette på egenhånd, dette er bunnen av Match 42`en som mistet kjølen i Adriaterhavet. Her har Bavaria utbedret alle båter av samme type som er levert, uten noen kostnad for eier.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, selvsagt gjør Norske selskaper risikovurderinger samt prognosearbeider for fastsetting av sine premier.

 

Langkjølt har jeg ikke omtalt. Det min venn HAR tatt opp er merke opp mot hverandre. I Norske selskaper.

 

Naturligvis er langkjølt en annen verden i forhold til skader, men det var jo ikke tema i forhold til hva jeg skrev ovenfor?

Link to post
Share on other sites

Ser for meg ut som den faste kjerne av bavariahatere her har 3 enkeltsaker fordelt over en del år som de prøver fremstille som et vanlig problem. Saken ved Lista tror jeg personlig kunne skjedd med de fleste moderne seilbåter med relativt lav kjølprosent. Saken i adriaterhavet gjelder en båttype som er en helt annen en de turseilerne vi diskuterer her. Saken i Grebbestad var helt klart ikke bra - men får da være grensen for å fremstille dette som et vanlig Bavariaproblem basert på EN sak. At noen klarer lage en sak av at noen ønsker å bytte kjøl skjønner virkelig ikke jeg. Derimot mener jeg historier om rekkestøtter som er festet med karroseriskruer inn i en innplastet trelist er uhyre viktig å frem. Slik båter vil jeg holde meg unna.

 

Har selv Bavaria og er fornøyd. Tåler fint denne kritikken mot merket men synes det er veldig dumt at dette skal forsure miljøet på baatplassen og sikkert miljøet ute i seilnorge. Motorbåtfolket har det ikke sånn selv om kvalitetsforskjellen mellom ulike motorbåter nok er vel så stor som hos seilbåter. Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria.

Link to post
Share on other sites

oopps over 1000 kr billigare /år vid en båt som har ett verdie runt 1 milj

 

Jeg ser at man får 15% rabatt hvis man har kystskippersertifikat. Det samme får man om man har sertifikat klasse 1 også.

 

Og det samme får man om man har båtførerbevis. :lol:

 

Lik risiko med andre ord.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Saken i adriaterhavet gjelder en båttype som er en helt annen en de turseilerne vi diskuterer her.

Vi har da vært innom performance-cruisere i denne diskusjonen. Å mene at Match 42 er en ekstrem regattabåt bli for meg helt på kanten. Det er en normalt rask performance cruiser med vanlig turvennelig innredning som ofte vil bli brukt til familieseiling. Den er heller ikke spesielt rask i forhold til andre båter i dette segmentet som f.eks first 40,7, sun fast 43, x 40, Grand soleil 40, salona 40 m.flere. Dette bekrefter inntrykket av at det er en rask turbåt det er snakk om. Slike båter bør ha minst de samme sikkerhetsmarginene som tradisjonelle turbåter. Konstruksjonen har jo i utgangspunktet større stabilitet enn de rene cruiserne og egner seg dermed godt til trygg familieseiling. Hvis den henger sammen.

Saken i Grebbestad var helt klart ikke bra - men får da være grensen for å fremstille dette som et vanlig Bavariaproblem basert på EN sak.

Saken i seg selv er ikke et problem hvis bare verftet hadde funnet en feil og informert verden om denne. Som vanlig kjører verftet "taushet er gull" taktikken og lykkes utrolig nok best med den i Norge der man er vant med åpenhet. Merkelig syns jeg. Tror det er mange eiere som ville likt å vite om boltene var for dårlige kun på den ene båten eller om dette kan skje hvem som helst.

Motorbåtfolket har det ikke sånn selv om kvalitetsforskjellen mellom ulike motorbåter nok er vel så stor som hos seilbåter.

 

Tja, i diskusjoner om f.eks halvplanere er det etter min mening samme temperatur

Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria.

Jeg er heldigvis ikke av disse. Men mener det er fort gjort å bli lettere provosert av "sekten".

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle litt til om grunnstøtingen til han som solgte kjølen til sin Bavaria 42, båten traff fjell og fikk bråstopp i ca 6 knop. Det oppstod ikke lekkasje og reparasjonen bestod i plastarbeid på spant og stringere i bakkant av kjølen ut mot kartbord og pentry/toalett samt bytte av kjøl.

 

En helt normal skadesituasjon på denne type båt i forhold til grunnstøtingens karakter i følge han som reparerte båten.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria.

 

Ja dette er merkelig, Selbadus.

Flere av kritikerne her bl.a. i denne tråden er innenfor hva jeg vil kalle saklig. En del kaster imidlertid ut usakelige påstander, deler av historier som gir en helt skjev fremstillig av fakta, ja selv redigerte bilder (kuttet slik at den sanne helhet blir borte) brukes av enkelte. Hva i all verden er hensikten? :confused:

Link to post
Share on other sites

Er det "ekspertene" eller Bavene som er "sekten"?

 

Ikke lett å holde orden på terminologien her.

 

Som du kanskje skjønner hvis du leser resten av dette innlegget, Ben Sin, så er det forskjell på "ekspertene", ekspertene? på den ene side, og ekspertene på den annen side. Og det er altså Bav'ene som er Sekten.

 

Her er et forsøk på en aldri så liten baavikipedia, til hjelp for de som ikke har klart å følge med.

Slik jeg har oppfattet det, er:

 

"ekspertene" = personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria

ekspertene? = personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria

ekspertene = Bavaria-eiere som har gått på grunn

Bavariahaterne = annen betegnelse som bavaristene bruker på personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria

Personforfølgere = annen betegnelse som enkelte bavarister bruker på personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria

 

Det som etter min oppfatning kjennetegner innleggene til "ekspertene", ekspertene?, Bavariahaterne og personforfølgerne, er at de først og fremst diskuterer båt og ikke person. De er også opptatt av kvaliteten på andre båtmerker enn Bavaria, men det går mange her hus forbi.

 

Bavarister = Bavariaeiere/Bavariasympatisører

Baver = Bavariaeiere/Bavariasympatisører. Betegnelsen brukes imidlertid oftest om båten.

Sekten = Bavariaeiere/Bavariasympatisører

 

Det som etter min oppfatning kjennetegner innleggene til Bavaristene, bav'ene, ekspertene og medlemmer av Sekten, er at de svært ofte begir seg inn på å diskutere personer (og da selvsagt spesielt "ekspertene", ekspertene?, Bavariahaterne og Personforfølgerne). Det anvendes svært ofte sarkasme, nedlatenhet, og mistenkeliggjøring av motdebattantenes motiver. Dessuten har disse personene etter min oppfatning en påtakelig sterk trang til å framheve sitt eget båtvalg, ispedd anseelige doser med hovmod og svulstige vendinger når man karakteriserer sin egen båt.

Link to post
Share on other sites

Feil, Sydvesten.

 

Det kan nok hende at du har rett i at jeg er dum og dårlig informert, men jeg vil på det mest bestemte hevde den viktigste årsaken til at jeg la ut bildet, var for å bidra til å holde de gode bruktbåtprisene på Bavaria oppe.

 

Fordi:

 

 

Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer):

 

keellost2.jpg

 

Jeg har noen spørsmål til dette bildet;

 

Er dette den mye omtale Match 42 i Adriaterhavet?

På bildet ser det ut som om den flyter på siden. Sank den? Ble den hevet, og er dette bildet fra hevingen, eller ble den flytende slik og sikret?

Link to post
Share on other sites

ekspertene? og en del av Sekten

 

Funnet på nettet. Fin og rask båt men noe arrogant verft !

 

I have "ille Moro" aka Ludvig Daae's permission to post the letter that he has sent to the commision

investigating the Croatian accident regarding the issues onboard his Match 42 and also the other

Match 42 delivered in Norway last year (2004).

The text in full below:

To whom it may concern.

The last day's events and Bavaria Yachtbau incredible arrogant statements, it's about time that I

speak out!

I'm the owner of a Bavaria 42 Match - "Ille Moro 1, NOR 10910.

The boat was purchased in April 2004 and cleared for sailing during May the same year.

After two months of sailing, I discovered that there was water in the bottom of the boat. There were

cracks all over the area where the keel is attached to the boat.

It was pure coincident and good fortune that I did not capsize!!

I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had

not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is

approx. 110 nm.

With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from

the boat.

The representative of Bavaria in Norway (Lunde Båt AS), came immediately to the boat when I

discovered the cracks.

He contacted then Bavaria Yachtbau in Germany and they had the same arrogant attitude to this

damage as you encounter now!

"This was not a fault in the construction" - only a single occasion according, to Bavaria Yachtbau!!

They suggested a solution to the problem that the shipyard that was responsible for the repair job on

my boat, refused to do because they thought it was not sufficient ,and would not be hold responsible

for that solution.

A little background incite:

My keel had no steel plating in the bottom at all, only discs!

Bavaria Yachtbau wanted to put in those steel plates that are shown on the pictures from your boats,

but the shipyard refused it as not sufficient!!!!

My boat was rebuilt in the bottom with epoxy and a brand-new attachment of the keel to the boat. A

steel plating in the whole length of the keel, and an epoxy frame around the whole keel area. I think

this is a temporary solution because I think the whole construction of the keel is wrong, and

dangerous.

 

There is far too little area of the keel that is attached to the boat.

When the cracks where discovered on my boat, Lunde Båt AS contacted Rolf Breistein in Bergen,

who had purchased the other Bavaria 42 Match that was delivered in Norway at this time.

He immediately discovered cracks around the keel-bolts and was ordered not to sail the boat and

was offered a spare boat while his boat was repaired.

The spare boat was in Stavanger where his boat was supposed to be repaired as well. He

suggested taking the 42 Match by motor from BergenStavanger to switch to the spare boat. It was

the start of his summer vacation with his family.

Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his

whole family to put on the lifejackets and go on deck!

The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters.

From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm

down in the lowest part of the keel!!!

Just a week ahead, he had sailed the Shetland race - Bergen - Shetland - Bergen, with this keel.

Again just good fortune saved the crew from loss of life!!!!!

These problems are the Bavaria Yachtbau well known with and thoroughly informed about.

So when the wrote in their press release that it had to be and external event who caused the keel to

fall off your yacht, it is an out right lie!!!

They knew about the weakness in the keel, but they did not say anything, and claimed that they

never had heard about any weakness in the keel area at any Bavaria Yachts!!!

They can't and shall not get away with this.

You're sincerely

Ludvig Daae

 

I find the above extremely disturbing and I hope that when publically posting this letter it might help

to cause the big giant to turn around.

It also makes me wonder about who actually was responsible for the design of that keel structure.

J&J or Bavaria by themselves?

 

Any comments on the above?

Link to post
Share on other sites

Begynner ikke dette å bli snøen som falt for noen år siden, og der skadene for lengst er rettet opp for de båtene det gjaldt?

(For spesielt interesserte så ble det vel lagt ut flere bilder av denne skaden her på forumet i etterkant av ulykken i Adriaterhavet, med påfølgende diskusjoner.)

 

En ting er kritikk av Bavaria eller andre båttyper, men her begynner det å få preg av en krampaktig kampanje. I og med at den feilfrie båten er ennå ikke laget, blir de uendelige gjentagelsene av de to-tre-fire kjølfadesene en anelse "overkill".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...