Verrie Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Douro. Jeg har definitivt ikke som du insinuerer sagt at man ikke skal diskutere emnet/merket. Tvert i mot har jeg hilset dette velkommen. Det jeg derimot har skrevet om, er gjentagelsene hele tiden, samt ens sleivspark når man ikke lengre klarer å argumentere. Jeg akter derfor ikke å ha på meg det du antyder, med at jeg ikke skal ha diskusjoner, men jeg hilser konstruktiv debatt velkommen. Dernest, jeg berettet om Norske forsikringsselskap. Da er svenske selskaper for meg revnende likegyldige. Jeg aner ikke hva slags båt du har, men om du har Orust bygget båt, har du forsikret denne i svensk selskap? Neppe. Man bruker enten internasjonale eller Norske. Det er ihvertfall hva jeg har hører folk bruker. Jeg forteller bare hva slags praksis Norske selskaper har, av de min venn undersøkte. Til sist. Hallelujastemning, nei det får du ihvertfall ikke fra meg Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Det er vel av den enkle grunnen at vedkommende som la ut dette bildet mangler både kunnskap og informasjon her også... Feil, Sydvesten. Det kan nok hende at du har rett i at jeg er dum og dårlig informert, men jeg vil på det mest bestemte hevde den viktigste årsaken til at jeg la ut bildet, var for å bidra til å holde de gode bruktbåtprisene på Bavaria oppe. Fordi: Og ettersom dere som kaster håndgranater sånn sett belyser noe som slettes ikke har roblemer med å se dagens lys, ender det nok oftere opp med salg av bavaria båter Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer): Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Da er svenske selskaper for meg revnende likegyldige. tror du att norske forsikringsellskap ikke jobber med skadestatestikk da eller? ta en kik her om du tror norske selskap er så mye annorlunda http://www.norskesjo.no/premiekalkulator.asp?beregnpremie setter du in lite fingerede värden o väljer seilbåt, sen kjör du samme verdi på langkjölt seilbåt...... oopps over 1000 kr billigare /år vid en båt som har ett verdie runt 1 milj Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chrian Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 (redigert) Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer): Kan hjelpe deg her også da du ikke klarer dette på egenhånd, dette er bunnen av Match 42`en som mistet kjølen i Adriaterhavet. Her har Bavaria utbedret alle båter av samme type som er levert, uten noen kostnad for eier. Redigert 3.Desember.2007 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Verrie Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Gunga Din, selvsagt gjør Norske selskaper risikovurderinger samt prognosearbeider for fastsetting av sine premier. Langkjølt har jeg ikke omtalt. Det min venn HAR tatt opp er merke opp mot hverandre. I Norske selskaper. Naturligvis er langkjølt en annen verden i forhold til skader, men det var jo ikke tema i forhold til hva jeg skrev ovenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Ser for meg ut som den faste kjerne av bavariahatere her har 3 enkeltsaker fordelt over en del år som de prøver fremstille som et vanlig problem. Saken ved Lista tror jeg personlig kunne skjedd med de fleste moderne seilbåter med relativt lav kjølprosent. Saken i adriaterhavet gjelder en båttype som er en helt annen en de turseilerne vi diskuterer her. Saken i Grebbestad var helt klart ikke bra - men får da være grensen for å fremstille dette som et vanlig Bavariaproblem basert på EN sak. At noen klarer lage en sak av at noen ønsker å bytte kjøl skjønner virkelig ikke jeg. Derimot mener jeg historier om rekkestøtter som er festet med karroseriskruer inn i en innplastet trelist er uhyre viktig å frem. Slik båter vil jeg holde meg unna. Har selv Bavaria og er fornøyd. Tåler fint denne kritikken mot merket men synes det er veldig dumt at dette skal forsure miljøet på baatplassen og sikkert miljøet ute i seilnorge. Motorbåtfolket har det ikke sånn selv om kvalitetsforskjellen mellom ulike motorbåter nok er vel så stor som hos seilbåter. Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 oopps over 1000 kr billigare /år vid en båt som har ett verdie runt 1 milj Jeg ser at man får 15% rabatt hvis man har kystskippersertifikat. Det samme får man om man har sertifikat klasse 1 også. Og det samme får man om man har båtførerbevis. Lik risiko med andre ord. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sun Flyer Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Saken i adriaterhavet gjelder en båttype som er en helt annen en de turseilerne vi diskuterer her. Vi har da vært innom performance-cruisere i denne diskusjonen. Å mene at Match 42 er en ekstrem regattabåt bli for meg helt på kanten. Det er en normalt rask performance cruiser med vanlig turvennelig innredning som ofte vil bli brukt til familieseiling. Den er heller ikke spesielt rask i forhold til andre båter i dette segmentet som f.eks first 40,7, sun fast 43, x 40, Grand soleil 40, salona 40 m.flere. Dette bekrefter inntrykket av at det er en rask turbåt det er snakk om. Slike båter bør ha minst de samme sikkerhetsmarginene som tradisjonelle turbåter. Konstruksjonen har jo i utgangspunktet større stabilitet enn de rene cruiserne og egner seg dermed godt til trygg familieseiling. Hvis den henger sammen. Saken i Grebbestad var helt klart ikke bra - men får da være grensen for å fremstille dette som et vanlig Bavariaproblem basert på EN sak. Saken i seg selv er ikke et problem hvis bare verftet hadde funnet en feil og informert verden om denne. Som vanlig kjører verftet "taushet er gull" taktikken og lykkes utrolig nok best med den i Norge der man er vant med åpenhet. Merkelig syns jeg. Tror det er mange eiere som ville likt å vite om boltene var for dårlige kun på den ene båten eller om dette kan skje hvem som helst. Motorbåtfolket har det ikke sånn selv om kvalitetsforskjellen mellom ulike motorbåter nok er vel så stor som hos seilbåter. Tja, i diskusjoner om f.eks halvplanere er det etter min mening samme temperatur Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria. Jeg er heldigvis ikke av disse. Men mener det er fort gjort å bli lettere provosert av "sekten". mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Chrian Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Kan fortelle litt til om grunnstøtingen til han som solgte kjølen til sin Bavaria 42, båten traff fjell og fikk bråstopp i ca 6 knop. Det oppstod ikke lekkasje og reparasjonen bestod i plastarbeid på spant og stringere i bakkant av kjølen ut mot kartbord og pentry/toalett samt bytte av kjøl. En helt normal skadesituasjon på denne type båt i forhold til grunnstøtingens karakter i følge han som reparerte båten. Redigert 3.Desember.2007 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
bjoris Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Bav eksperter, hvis disse båtene var så dårlige ville de vel ikke tålt dette... Syns vel ikke dette er så smart, men trykket er kanskje ikke så mye større enn om den henger i stroppen??? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ben Sin Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg er heldigvis ikke av disse. Men mener det er fort gjort å bli lettere provosert av "sekten". Er det "ekspertene" eller Bavene som er "sekten"? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Stusser litt på hvilken glede enkelte har av å nærmeste vie hele sitt engasjement på baatplassen til å skrive kritisk om Bavaria. Ja dette er merkelig, Selbadus. Flere av kritikerne her bl.a. i denne tråden er innenfor hva jeg vil kalle saklig. En del kaster imidlertid ut usakelige påstander, deler av historier som gir en helt skjev fremstillig av fakta, ja selv redigerte bilder (kuttet slik at den sanne helhet blir borte) brukes av enkelte. Hva i all verden er hensikten? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Det er også særs saklig og kalle andres båt for utrangert. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Er det "ekspertene" eller Bavene som er "sekten"? Ikke lett å holde orden på terminologien her. Som du kanskje skjønner hvis du leser resten av dette innlegget, Ben Sin, så er det forskjell på "ekspertene", ekspertene? på den ene side, og ekspertene på den annen side. Og det er altså Bav'ene som er Sekten. Her er et forsøk på en aldri så liten baavikipedia, til hjelp for de som ikke har klart å følge med. Slik jeg har oppfattet det, er: "ekspertene" = personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria ekspertene? = personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria ekspertene = Bavaria-eiere som har gått på grunn Bavariahaterne = annen betegnelse som bavaristene bruker på personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria Personforfølgere = annen betegnelse som enkelte bavarister bruker på personer som er skeptiske til kvaliteten på Bavaria Det som etter min oppfatning kjennetegner innleggene til "ekspertene", ekspertene?, Bavariahaterne og personforfølgerne, er at de først og fremst diskuterer båt og ikke person. De er også opptatt av kvaliteten på andre båtmerker enn Bavaria, men det går mange her hus forbi. Bavarister = Bavariaeiere/Bavariasympatisører Baver = Bavariaeiere/Bavariasympatisører. Betegnelsen brukes imidlertid oftest om båten. Sekten = Bavariaeiere/Bavariasympatisører Det som etter min oppfatning kjennetegner innleggene til Bavaristene, bav'ene, ekspertene og medlemmer av Sekten, er at de svært ofte begir seg inn på å diskutere personer (og da selvsagt spesielt "ekspertene", ekspertene?, Bavariahaterne og Personforfølgerne). Det anvendes svært ofte sarkasme, nedlatenhet, og mistenkeliggjøring av motdebattantenes motiver. Dessuten har disse personene etter min oppfatning en påtakelig sterk trang til å framheve sitt eget båtvalg, ispedd anseelige doser med hovmod og svulstige vendinger når man karakteriserer sin egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Så hvis jeg er Bavaria-eier som har protestert mot Bavaria-eieres "forfølgelses-vanvidd"...... Hva er jeg da, sammen med mine likesinnede? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Douro Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Så hvis jeg er Bavaria-eier som har protestert mot Bavaria-eieres "forfølgelses-vanvidd"Hva er jeg da Unntaket som bekrefter regelen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Feil, Sydvesten. Det kan nok hende at du har rett i at jeg er dum og dårlig informert, men jeg vil på det mest bestemte hevde den viktigste årsaken til at jeg la ut bildet, var for å bidra til å holde de gode bruktbåtprisene på Bavaria oppe. Fordi: Så, med et slikt godt formål, legger jeg ut en "håndgranat" til (helt uten kommentarer): Jeg har noen spørsmål til dette bildet; Er dette den mye omtale Match 42 i Adriaterhavet? På bildet ser det ut som om den flyter på siden. Sank den? Ble den hevet, og er dette bildet fra hevingen, eller ble den flytende slik og sikret? Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Er dette den mye omtale Match 42 i Adriaterhavet? Chrian mener å vite det, i innlegg nr 779. Og samtidig beskriver han "helvete på en slik måte at man nesten får lyst til å bestille billett dit..." Dette er bilde av Match 42 i Adriaterhavet: Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Ser jo ut til å kunne være samme båt/skade dette. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Ser jo ut til å kunne være samme båt/skade dette. Er nok samme båt. Du finner flere bilder fra dette havariet på denne ungarske nettsiden: http://www.sailing.hu/cikkek/vitorlazas_tu...avaria_havaria/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Kan deles ut øst og vest. Eller styrbord og babord for den saks skyld. Redigert 3.Desember.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Og samtidig beskriver han "helvete på en slik måte at man nesten får lyst til å bestille billett dit..." Tror du hadde funnet deg vel til rette i "menigheten". Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Fetter Klodrik Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ekspertene? og en del av Sekten Funnet på nettet. Fin og rask båt men noe arrogant verft ! I have "ille Moro" aka Ludvig Daae's permission to post the letter that he has sent to the commision investigating the Croatian accident regarding the issues onboard his Match 42 and also the other Match 42 delivered in Norway last year (2004). The text in full below: To whom it may concern. The last day's events and Bavaria Yachtbau incredible arrogant statements, it's about time that I speak out! I'm the owner of a Bavaria 42 Match - "Ille Moro 1, NOR 10910. The boat was purchased in April 2004 and cleared for sailing during May the same year. After two months of sailing, I discovered that there was water in the bottom of the boat. There were cracks all over the area where the keel is attached to the boat. It was pure coincident and good fortune that I did not capsize!! I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is approx. 110 nm. With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from the boat. The representative of Bavaria in Norway (Lunde Båt AS), came immediately to the boat when I discovered the cracks. He contacted then Bavaria Yachtbau in Germany and they had the same arrogant attitude to this damage as you encounter now! "This was not a fault in the construction" - only a single occasion according, to Bavaria Yachtbau!! They suggested a solution to the problem that the shipyard that was responsible for the repair job on my boat, refused to do because they thought it was not sufficient ,and would not be hold responsible for that solution. A little background incite: My keel had no steel plating in the bottom at all, only discs! Bavaria Yachtbau wanted to put in those steel plates that are shown on the pictures from your boats, but the shipyard refused it as not sufficient!!!! My boat was rebuilt in the bottom with epoxy and a brand-new attachment of the keel to the boat. A steel plating in the whole length of the keel, and an epoxy frame around the whole keel area. I think this is a temporary solution because I think the whole construction of the keel is wrong, and dangerous. There is far too little area of the keel that is attached to the boat. When the cracks where discovered on my boat, Lunde Båt AS contacted Rolf Breistein in Bergen, who had purchased the other Bavaria 42 Match that was delivered in Norway at this time. He immediately discovered cracks around the keel-bolts and was ordered not to sail the boat and was offered a spare boat while his boat was repaired. The spare boat was in Stavanger where his boat was supposed to be repaired as well. He suggested taking the 42 Match by motor from BergenStavanger to switch to the spare boat. It was the start of his summer vacation with his family. Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his whole family to put on the lifejackets and go on deck! The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters. From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm down in the lowest part of the keel!!! Just a week ahead, he had sailed the Shetland race - Bergen - Shetland - Bergen, with this keel. Again just good fortune saved the crew from loss of life!!!!! These problems are the Bavaria Yachtbau well known with and thoroughly informed about. So when the wrote in their press release that it had to be and external event who caused the keel to fall off your yacht, it is an out right lie!!! They knew about the weakness in the keel, but they did not say anything, and claimed that they never had heard about any weakness in the keel area at any Bavaria Yachts!!! They can't and shall not get away with this. You're sincerely Ludvig Daae I find the above extremely disturbing and I hope that when publically posting this letter it might help to cause the big giant to turn around. It also makes me wonder about who actually was responsible for the design of that keel structure. J&J or Bavaria by themselves? Any comments on the above? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Begynner ikke dette å bli snøen som falt for noen år siden, og der skadene for lengst er rettet opp for de båtene det gjaldt? (For spesielt interesserte så ble det vel lagt ut flere bilder av denne skaden her på forumet i etterkant av ulykken i Adriaterhavet, med påfølgende diskusjoner.) En ting er kritikk av Bavaria eller andre båttyper, men her begynner det å få preg av en krampaktig kampanje. I og med at den feilfrie båten er ennå ikke laget, blir de uendelige gjentagelsene av de to-tre-fire kjølfadesene en anelse "overkill". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.