Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ja, Spantet mastestøtta stod på var hult. Masta trykket dekket ned rundt 5 cm da spantet/forstøtningen til mastestøtta ga etter. Det ene skottet mot forpiggen sprakk fra kjølen og opp mot skutesiden og dørene var rimelige ubrukelige med karmlistene vel 1 cm ute av stilling. I tillegg hadde noen lister rundt vindu falt ned og en av benkene var i salongen var full av vann. Ukoselig stemning om bord i alle fall.

Redigert av The Gannet (see edit history)
Link to post
Ut av ren nysgjerrighet, og uten å ta stilling til det ene eller det andre.

 

Kompresjon av mastestøtten?

 

Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass...

 

Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus..

TMS

Link to post
Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass...

 

Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus..

Som han sa så komprimerte dekket mellom støtte og mast seg pågrunn av at dette var hulrom som ikke var fylt , det er jo enfeil jeg ikke har tenkt på kunne skje så jeg begynner jo å lure på om dette kan skje med andre båter også , jeg selv har jo ikke gjennomgående mast.

Kanskje en ide at folk tar en titt på området når de seiler for å sjekke at alt står 100% tight på plass.

Link to post

2/3 av tråden har jo ingenting med trådemne å gjøre. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Hvis masten skal komme gjennom dekket, snakker vi om en mastestøtte som har knekt, fjernet, foldet seg sammen som et trekkspill, eller blitt presset gjennom bunnen på båten... Regner med at dette er nok en storm i et vannglass...

 

Og innredningen som falt sammen.. høres ut som om alt falt sammen som et korthus..

 

Men nå er du jo lovet telefonnummeret til eieren av denne 34 foteren. Regner med at du tar kontakt? Kunne vært spennende å høre fra ham. Event kunne jo "The Gannet" invitere ham hit til Båtplassen. Så kan han selv legge ut en redegjørelse. Hva sier du om det "The gannet"?

Link to post
Som han sa så komprimerte dekket mellom støtte og mast seg pågrunn av at dette var hulrom som ikke var fylt , det er jo enfeil jeg ikke har tenkt på kunne skje så jeg begynner jo å lure på om dette kan skje med andre båter også , jeg selv har jo ikke gjennomgående mast.

Kanskje en ide at folk tar en titt på området når de seiler for å sjekke at alt står 100% tight på plass.

 

Ikke dekket som hadde hulrom, derimot spantet/området i bunnen av båten der mastestøtta står. Selv har jeg en eldre Jeanneau med svartstål! mastestøtte. Den komprimerte på en lignende båt som jeg har. Da jeg sjekket min mastestøtte var den bra rusten. Og med 6mm firkantstål kan det gå fort.

 

mast.jpg

Link to post
Kunne vært spennende å høre fra ham. Event kunne jo "The Gannet" invitere ham hit til Båtplassen. Så kan han selv legge ut en redegjørelse. Hva sier du om det "The gannet"?

 

Etter hva jeg forstod den gangen (mai 2004) så var ikke Lunde særlig interessert i at eieren gikk ut med dette. De hadde hatt en tilsvarende reparasjon på en identisk båt, så de visste godt hva som hadde skjedd. Etter hva jeg forstod gjaldt det 34 fot fra 2002 eller 2003. Båten var rimelig ny da det skjedde.

Link to post

Kanskje vi skal glemme kjøler og feil og den greia og heller snakke om noe interessant rundt denne testen og nye båter.

B39C seilte altså bedre enn Vision 40 i lite vind og de gikk omtrent likt i mer vind.

Hva da med den nye B40C som kommer nå , har den vision skroget ? hvordan vil det i så tilfelle bli med det skroget kombinert med 15-20kvm mindre seil enn vision 40 ?

Eller er det et skrog som er basert på B39C med bare noen cm ekstra , er det noen som har oversikt over dette ?

Link to post

I følge en fugl som fløy forbi var testbåtene satt opp med ulike kjøler. 39cr hadde den dype blykjølen som er ekstrautsyr (2 meter). 40 Vision hadde standardkjølen som riktignok er i bly men som bare stikker 1,75. Det er for grunt for en så høy og bred båt som vision 40. Det kan forklare forskjellen i mye vind. I lite vind skulle ikke dette ha så mye å si, men gjør ikke det brede dekkshuset skjøtevinkelen litt vel bred på 40 vision? Kan forklare litt?

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det ligger en vision på land her nede der jeg har min båt og jeg mener det er en annen skrogform enn på cruiser i samme størrelse , den ser flatere og bredere ut , er det noen som vet om den nye cruiser 40 får dette skroget eller om den får cruiserskroget ?

 

Ja det er mulig skjøtevinkelen er bredere som du sier samt det med at det muligens var dyp blykjøl på 39foteren og de byttet visst ikke mannskap så det ligger nok endel der.

 

Jeg ble ihvertfall lettere forundret over at ikke vision seilte fletta av cruiseren og tenker med bekymring på om den nye 40cruiser i realiteten er en vision40 uten dekkshuset + endel minus på seilareal (om skrogformen på vision gir minus på farten)

Link to post

Det er jo engang slik at jo flatere og bredere en båt er, jo dypere kjøl trenger den for å hindre avdrift på kryss. Du trenger jo ikke bekymre deg for seilegenskapene på bav når du selv ikke har en slik. Bare hyggelig med flere båter som er lett å seile forbi... :smiley: Eller skal du konvertere? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Nei kjære vene jeg skal ikke konvertere , jeg så seriøst på vision 40 med open eyes da den kom og var hos Lundebåt 2-3ggr for å se og jeg likte den godt og spesielt som bobåt.

Jeg er og forblir nok en performance cruiser mann på neste båtvalg ogå men det hindrer meg jo ikke å studere båter , synes forøvrig den er for stor for meg , setter grensen på 40fot men da med en mindre oppblåst 40foter

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Og jeg ville nok ikke valgt en Hanse 400 heller , synes den er for voldsom den også. Når det gjelder bavaria så synes jeg at når de kommer over 37fot så begynner de å bli for voldsomme samtidig synes jeg ikke de blir pene i proporsjonene før de kommer opp i størrelsene 42 og 46 , 39,37 osv virker på meg litt for kort&høy på en måte.

Men det gir jo også utslag i at om jeg skulle hatt boligplassen til en Hanse400 i en båt jeg selv liker stuket på så måtte jeg opp i 42-44fot.

 

Nå er vi jo over på en smaksdiskusjon gitt :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...