Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Den nye 40 Cruiser har ikke vision skroget, den har heller ikke 39C skroget, men et nytt skrog som er noe annerledes, men dette har da vært debattert i annen eminent tråd om Bavaria for et par månder siden hvor en eller annen krabat la ut siksser av skrogene og ekspertene her uttalte seg i sine sedvante negative ordelag..

 

Det blir vel det samme som når det påpekes ekspilsitt av 39 i testen hadde 15 cm dypere og noe smalere kjøl enn standarden... mulig dette forklarer hvorfor 39 Cr ser midten av 30 tallet på kryss mens de andre cruiserbåtene ser kun 40 tallet... dog var dette i en tysk test da som sikkert er kjøpt og betalt av Bavaria om jeg tolker signalene fra ekspertene rett... noe galt er det alltid med Bavaria og at den 39 i testne hadde blykjøl er åpenbart galt, samtidig som standarden med jernkjøl også er galt... Er ikke lett å bli klok på slike ekspertkommentarer for en vanlig dødelig amatør som forsøker å lære av de erfarne om svakhetene med egen båt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den nye 40 Cruiser har ikke vision skroget, den har heller ikke 39C skroget, men et nytt skrog som er noe annerledes, men dette har da vært debattert i annen eminent tråd om Bavaria for et par månder siden hvor en eller annen krabat la ut siksser av skrogene og ekspertene her uttalte seg i sine sedvante negative ordelag..

 

Bav vision 40

 

Total lengde 12,70 m

Skroglengde 11,99m

Bredde 3,99 m

Dyptgående ca. 1,75 m bly / 2,10

Vekt i tonn ca. 8.950 kg

Kjølvekt i tonn ca. 3.040 kg

Motor D2-40 38 hk

Vanntank ca. 360 l

Dieseltank ca. 210 l

Kabiner/senger 3/6 eller 2/4

Mastehøyde over vannlinje ca. 19,50 m

Totalt seilareal ca 95,80 kvm.

 

Bav cr 40

 

Prel data

 

Total lengde: 12,35 m

 

Skroglengde: 11,99

 

Bredde: 3.99 m

 

Dyptgående: 1,90 m

 

Vekt: 8500 kg

 

Kjølvekt i tonn: 2600 kg

 

Motor: Volvo Penta D1-30, 27,3 hk

 

Vanntank: 360 liter

 

Diesel: 210 liter

 

Seilareal: 84,5 kvm

 

Det kan iallefall ikke være så stor forskjell på skrogene. 40 cr er litt lettere men differansen er omtrent lik forskjellen i kjølvekt. Skroglengden og bredden er helt lik. Det ville ikke overraske meg om bavara tar etter jeanneau og bruker samme skroget på cruiser og vision modellene. En ganske smart idè hvis målet er å produsere rasjonelt.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kan iallefall ikke være så stor forskjell på skrogene. 40 cr er litt lettere men differansen er omtrent lik forskjellen i kjølvekt. Skroglengden og bredden er helt lik. Det ville ikke overraske meg om bavara tar etter jeanneau og bruker samme skroget på cruiser og vision modellene. En ganske smart idè hvis målet er å produsere rasjonelt.

 

mvh

Viggo

Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om dette siden jeg ikke kjenner detaljene til Bavaria så veldig godt, men om en ser på tegningene fra verftet så er det forskjell på skrogene etter hva jeg kan se... Vision 40 er bredere over hekken enn 40Cr etter hva jeg kan se, om dette er stor eller liten forskjell på skrogene skal jeg ikke ha noen mening om.... i tillegg så sise det at det fribordet er noe laverer på den nye 40Cr enn på de gamle.... men dette er ikke noe annet enn rykter

 

40Cr

40cr.jpg

 

40 Vision

40vi.jpg

 

39Cr

39cr.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ekspertene her uttalte seg i sine sedvante negative ordelag..

Når du setter folk i bås og slenger mobbende uttalelser mot disse gang på gang på forumet så bidrar du ikke akkurat til fred og fordragelighet , hvorfor er du så bitter at du ikke klarer å la dette ligge i fred ?

Men nok om det , har du link til tråden der det ligger bilder av skrogene hvor disse båtene sammenlignes (regner med vi snakker andre bilder enn skisser rett ovenfra)

Link to post
Share on other sites

Når du setter folk i bås og slenger mobbende uttalelser mot disse gang på gang på forumet så bidrar du ikke akkurat til fred og fordragelighet , hvorfor er du så bitter at du ikke klarer å la dette ligge i fred ?

 

Konsekvensen av at opplysninger rundt Bavaria blir vridd og vrengt på (av noen) for å få vinklet ting negativt, er at det dreper den saklige og konstruktive diskusjonen rundt båtmerket. Hvem vil legge ut info når man vet at denne høyst sannsynlig vil bli (miss)brukt på denne måten. Dette er trist, fordi også Bavariaeiere ønsker en åpenhet rundt dette. Se bare formuet til bavariaklubben der slike ting drøftes til det fulle (til stor kontrast mot det som hevdes at slike ting holdes hemmelig av verftet, importøren og av eierne). Nå har selvsagt enkelte begynt å klippe ut info derfra. Dette er, i motsetning til hva jeg føler baatplassen er i ferd med å bli, et seriøst forum. Håper ikke denne klippingen fører til at skribenter v/Bavariaforumet lar vær å legge ut sine erfaringer der.

 

Jeg la merke til at Sydvesten (like etter at han kjøpte sin nåværende b39) begynte å dele sine erfaringer med båten sin med andre her på forumet. Han var bl.a. også kritisk til et tidligere omtalt "kjølhavari". Nå fortsår jeg godt at han har beveget seg ned i skyttergraven.

 

Er det et slikt forum vi ønsker å ha :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om dette siden jeg ikke kjenner detaljene til Bavaria så veldig godt, men om en ser på tegningene fra verftet så er det forskjell på skrogene etter hva jeg kan se... Vision 40 er bredere over hekken enn 40Cr etter hva jeg kan se, om dette er stor eller liten forskjell på skrogene skal jeg ikke ha noen mening om.... i tillegg så sise det at det fribordet er noe laverer på den nye 40Cr enn på de gamle.... men dette er ikke noe annet enn rykter

 

Ser det samme som deg. Da er det antagelig forskjell. Tror det er smart hvis fribordet er litt lavere enn vision. Syns det er rart at de ikke beholder den layouten på innredningen som er i 40 vision. 40cr ser for meg ut som en litt forstørret versjon av 39 cr. Det syns jeg er litt unødvendig siden 39cr er såpass romslig fra før. Jeg vet at mange liker vinkelbyssen fra vison. Den kunne de godt tatt med over i 40cr. Det er ihvertfall ingen grunn for de som har 39cr til å gå for 40cr. Eller har de klart å gjøre en bedre cockpit på 40cr?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Han var bl.a. også kritisk til et tidligere omtalt "kjølhavari". Nå fortsår jeg godt at han har beveget seg ned i skyttergraven.

 

Er det et slikt forum vi ønsker å ha :confused:

Du er inne på noe her, hva jeg har gjort i ettertid bli ikke publisert her på formumet av den enkle grunn at jeg ikke ser hverken behovet eller poenget med det siden det alltid vil bli misbrukt av enkelte og min dialog gå kun direkte med Lundebåt denne gangen og jeg finner desverre ikke noen grunn til å endre på dette nå og i allefall ikke etter det "oppgulpet" om kjølhavariet så har fremkommet i denne tråden av de som påberoper seg å kunnskap om emnet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Konsekvensen av at opplysninger rundt Bavaria blir vridd og vrengt på (av noen) for å få vinklet ting negativt, er at det dreper den saklige og konstruktive diskusjonen rundt båtmerket. Hvem vil legge ut info når man vet at denne høyst sannsynlig vil bli (miss)brukt på denne måten. Dette er trist, fordi også Bavariaeiere ønsker en åpenhet rundt dette.

 

Jeg skjønner at det er irriterende at noen kritiserer usaklig. Dere har min sympati, og jeg ser at det er vanskelig å la alt dette bare stå uimotsagt også. Jeg tror deg på at dette ender med at ingen vil si noe negativt om Bavariaen de eier da dette blir som å helle bensin på bålet, det er jo synd for ferske båteiere som vurderer Bav at de ikke får noe balansert inntrykk av båtene i alle disse debattene. Salgstallene viser at mange ikke tror på det som blir hevdet og det er jo viktig, men kanskje de får seg noen overraskelser som de kunne ha unngått ved mer saklig debatt...

 

Vi får håpe at Nelson klarer å øke sin markedsandel i Norge slik at vi kan "ta av noe" av trykket :cheers: Med flere Hanser blir det nok mer interessant for kverulantene å kritisere dette merket. Det blir fint å ha noe som engasjerer, til nå blir det jo ikke noe stor ståhei om noen f.eks finner ut at Hanse for noe årsiden brukte A2 rustfritt, hadde det vært Bav ville vi vel fått en 1000 innlegg igjen:). Noen ville nok ment at Hanse eiere var splitterpine gal som tok familien med i en slik båt osv osv osv... :boxing:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Henger meg på Sydvesten på dette resonomanget ja. De som hele tiden klarer og vrenge og vri på alt som blir sagt og har satt seg som mål og forfølge alt som har noe med Bavaria i seg burde heller finne et annet sted og beklage seg på. Det er jo ikke bare seilbåtene de slenger dritt om også, en måtte bare lire av seg noe duste kommentarer på motorbåt diskusjon om Bavaria også.

 

Vi vil jo mist dette som et forum om det ikke skal være mulig legge frem problemer for oss med Bavaria, og det er vel nettopp det disse kranglefantene ønsker. Det kommer så mange usakelige kommentarer at jeg blir helt matt.

 

Så bare stå på gutter.

Link to post
Share on other sites

har alltid sett for meg at Bavariaene var Bodensee-Racere for smult farvann og det er ikke en eneste opplysning på dette forum eller andre steder som har rokket ved dette inntrykket - tvert imot.

 

skulle jeg dra utaskjærs med en pinnebåt måtte det være en med reell stake: HR - du vet det når du ser den - og ser du det ikke så ligg unna båter.....

 

ok - min høyst personlige mening..... sikkert andre båter som ikk er mye bedre men.....

 

 

Bavaria innlands-Yachtbau......

 

karte_giebelstadt.png

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg gidder å poste mere i denne tråden. Man bruker tid på å beskrive noe som kanskje kan hjelpe andre til å unngå tilsvarende situasjoner og det eneste man får tilbake er sarkastiske bemerkninger. De korte spydige og unødvendige kommentarene tror jeg gjør at mange ikke gidder å bidra med nyttig fagstoff. God jobba TMS. Håper du er stor-fornøyd med deg selv. Ha en god baatplassen-fri søndag.

 

 

Og hvis en Bavarianer, skyter tilbake, så begynner Bavariahateren å furte...

 

Det jeg hadde antydet var at å gå på grunn 8 ganger, ikke nødvendigvis gjør at man blir ekspert... snarere tvert i mot

TMS

Link to post
Share on other sites

The Scrutinizer, det er vel slike inlegg som dette som viser hvor lite peiling endel av oppgulperne har. Hva vet du om seilerfaringene, båterfaringene vi som eier en Bavaria har? Er jo litt morsomt at du ikke ville gått ut i noe som var kvalitetstemplet som en HR.

 

vennligst les innlegget mitt en gang til: :crazy:

 

dessuten velger jeg ikke båter eller noe annet for den saks skyld ut fra *kvalitetestempel* men hva de kan bevise......

 

nå som de ligger på land kan du jo ta deg en tur rundt å sammenlikne baver og annet og da BØR du skjønne hva jeg mener ... eller hvis ikke parkere båten din og bli på land....

 

men det er også kun min mening....

Link to post
Share on other sites

vennligst les innlegget mitt en gang til: :crazy:

 

dessuten velger jeg ikke båter eller noe annet for den saks skyld ut fra *kvalitetestempel* men hva de kan bevise......

 

nå som de ligger på land kan du jo ta deg en tur rundt å sammenlikne baver og annet og da BØR du skjønne hva jeg mener ... eller hvis ikke parkere båten din og bli på land....

 

men det er også kun min mening....

 

 

Jeg synes faktisk innlegget ditt er interessant. Og jeg tar meg en runde jeg!

Hva skal jeg se etter, helt konkret?

Link to post
Share on other sites

har alltid sett for meg at Bavariaene var Bodensee-Racere for smult farvann og det er ikke en eneste opplysning på dette forum eller andre steder som har rokket ved dette inntrykket - tvert imot.

 

skulle jeg dra utaskjærs med en pinnebåt måtte det være en med reell stake: HR - du vet det når du ser den - og ser du det ikke så ligg unna båter.....

 

ok - min høyst personlige mening..... sikkert andre båter som ikk er mye bedre men.....

 

 

Bavaria innlands-Yachtbau......

 

karte_giebelstadt.png

 

Du er ikke Baylainer nettopp USA sitt svar på Bavaria og andre rimeligere båter? Syns jeg hører det singler i et visst glasshus...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet en del med Bavaria. 44 foteren er en båt med bra kvalitet men den var siste model i den linje. Man ser stor forskjell på nyere Bavaria-båter vis man skrur ned en takplata eller klatrer der som kunden skal ikke være. Men båtene gjør uansett de som dem skal gjøre; båteieren for sin glede av sjøen.

Link to post
Share on other sites

Har lest en del av dette - og spør; Hva er poenget? Belyser det en båtype eller er en reise tilbake til puberteten? Jeg bare lurer. Dette er en sørgelig nivåsenking av BP - kan dere ikke finne på noe annet? :rolleyes:

 

 

Ja! Nå både singler det i glasshus og avsløres en øredøvende mangel på kunnskap om det å være båtmann.

Da tenker jeg at nå må det kunne kommes med noe konkret, som kan belyse hva det menes, ikke sant?

 

Synes scotnizern bør være moden nok nå til å komme med helt klare kriterier som skiller båtenes kvalitet, sikkerhet og funksjon.

Link to post
Share on other sites

Og hvis en Bavarianer, skyter tilbake, så begynner Bavariahateren å furte...

 

Det jeg hadde antydet var at å gå på grunn 8 ganger, ikke nødvendigvis gjør at man blir ekspert... snarere tvert i mot

 

Du lykkes ihvertall å få noen som investerte tid til å fortelle om egne erfaringer og å turde og stå frem bort. I mine øyne er disse verdifulle for forumet. Kanskje du kan tilføre litt erfaringer fra dine mange år på sjøen som kan gi oss noe ?

I mine øyne finnes det to typer båtførere: de som har vært på grunn og de som kommer til å gå på grunn !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...