Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Salget av Bavaria båter og diskusjonene rundt dem går som varm loff.

Jeg lurer på om gullplate deles ut på bakgrunn av antall innlegg eller besøk i tråden.

Vi bør klare 25 000 besøk og 1000 svar til jul. Klare vi å holde koken eller trenger vi flere provokatører etter hvert. Jeg kan eventuellt melde meg frivillig til å endre synspunkt siden jeg ikke har båt, men jeg blir kanskje avslørt.

Link to post
Share on other sites

Det som kunne vært litt spennende var jo om alle som var "for" Bavaria nå heretter argumenter "mot" Bavaria, og omvendt? :lol: Bare sånn for en dag eller hundre?

 

Og til slutt så kunne vi lag en poll og i forskjellige kategorier utnevne vinnere i f.eks. beste konvertering, flest innlegg, mest saklig/usaklig, best "stayerevne" (vel den premien tror jeg allerede er utdelt?) :lol:

 

cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Altså,

 

Bavaria er ikke førstevalget mitt, men i forhold til Bayliner er de jo himmelen.

 

Er ikke dette to sider av samme sak egentlig?

Bavaria = en rimelig måte å få en relativt stor seilbåt på

Bayliner = en rimelig måte å få en relativt stor motorbåt på

Eierne av begge = De vet at de ikke har kjøpt den båten på markedet som har best kvalitet, men er fornøyde likevel.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at Nelson klarer å øke sin markedsandel i Norge slik at vi kan "ta av noe" av trykket :cheers: Med flere Hanser blir det nok mer interessant for kverulantene å kritisere dette merket. Det blir fint å ha noe som engasjerer, til nå blir det jo ikke noe stor ståhei om noen f.eks finner ut at Hanse for noe årsiden brukte A2 rustfritt, hadde det vært Bav ville vi vel fått en 1000 innlegg igjen:). Noen ville nok ment at Hanse eiere var splitterpine gal som tok familien med i en slik båt osv osv osv... :boxing:

Selvfølgelig skal du ikke velge en Scanmar. Det har ikke jeg gjort heller.

Replikken var et kjapt og flåsete svar på ditt håp om at Hanse skulle ta noe av trykket.

Link to post
Share on other sites

Fremdeles mener jeg dette er en nokså lite givende diskusjon. Bavaria er ikke bygget ned til en pris som mange hevder, men en mere effektiv produksjonslinje en de fleste andre produsenter gir prisen.

Kvalitesmessig skulle jeg tro de er på høyde med de fleste store produsenter. Dette avspeiles også i bruktbåtpriser som holder seg godt.

Jeg er ingen ekspert på denne båtypen, men har en øynene

oppe kan en kostantere at Bavaria

er blitt en svært populær charterbåt hos de store charterselskapene. Dersom kvaliteten var et problem vil ikke dette ha vært tilfelle. Jeg har selv seilt som co-skipper og skipper på tre av de største Bavariaer og båtene har fungert utmerket.

Er primært på jakt etter dårlige løsninger og kvalitetsbrist kan en utmerket godt finne det både i svenske, engelske og franske båter - og norske.

Link to post
Share on other sites

Du lykkes ihvertall å få noen som investerte tid til å fortelle om egne erfaringer og å turde og stå frem bort. I mine øyne er disse verdifulle for forumet. Kanskje du kan tilføre litt erfaringer fra dine mange år på sjøen som kan gi oss noe ?

I mine øyne finnes det to typer båtførere: de som har vært på grunn og de som kommer til å gå på grunn !

 

Ok, jeg skal dele en erfaring og det er at det stort sett blir tull når noen på brygga skal ta i mot tauet ved longside tillegging i fralandsvind.. Så hvordan løse det:

 

1) bakke på skrå inn med styrbord aktre "hjørne" mot brygga

2) strekke meg ut og huke fast med lang krok i feste på brygga, (fordel å ikke ha sentercockpit)

3) sette giret forover, fender langt bak

4) kaste en taukveil til hjelpsom person på brygga så han har noe å leke med

5) hoppe i land når båten har dratt seg selv inn for motor og feste fortøyningen forut

6) få tilbake taukveilen fra hjelper og bruke det til spring

 

Det er sikkert andre som har innarbeidet andre løsninger på dette problemet og som det kunne vært interesssant å høre om selv om det er Off Topic i denne tråden

 

 

.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg skal dele en erfaring og det er at det stort sett blir tull når noen på brygga skal ta i mot tauet ved longside tillegging i fralandsvind.. Så hvordan løse det:

 

1) bakke på skrå inn med styrbord aktre "hjørne" mot brygga

2) strekke meg ut og huke fast med lang krok i-feste på brygga, (fordel å ikke ha sentercockpit)

3) sette giret forover, fender langt bak

4) kaste en taukveil til hjelpsom person på brygga-så -han har noe å leke med

5) hoppe i land når båten har dratt seg selv inn for motor og feste fortøyningen forut

6) få tilbake taukveilen fra hjelper og bruke det til spring

 

Det er sikkert andre som har innarbeidet andre løsninger på dette problemet og som det kunne vært interesssant å høre om selv om det er Off Topic i denne tråden

 

 

.

En god løsning dersom en er lett på foten. En annen løsning er å gå så nært brygga/kaia en kan - ha en tamp på mitten av båten og sette den fast. Båten ligger der og en kan i ro og make ordne fortøyningene. En kan også gå inn med baugen få fast en tamp og bruke den som spring (dersom det er plass), eller dra inn båten med genoavinsja

Link to post
Share on other sites

Du er ikke Baylainer nettopp USA sitt svar på Bavaria og andre rimeligere båter? Syns jeg hører det singler i et visst glasshus...

 

Bayliner har MEGET GODE for ikke å si fenomenale sjøegenskaper og kjører således fletta av andre båter - norske og andre du ikke ønkser å vite navnet på.

 

foruten.... selvfølgelig er det detaljer som kunne hatt høyere kvalitet - men har sett utstyr og installadsjoner som ikke er et spor bedre på norske 2006/7 båter Viksund et al.

 

båtene er sterkt undervurderte men har en komfort, sjøegenskaper og standard ustyrnivå INGEN NYE NORSKE ELLER SKANDINAVISKE BÅTER ER I NÆRHETEN AV.

 

men. når det er sagt... når man starter på bunnen er det jo bare en vei...; opp.

 

men den har fenomenale sjøegenskaper og med 330-350 hk bensin planer den på 3 sek og har en trottlerespons i halvplan /grov sjø som dere andre bare kan drømme om......... :lol:

Bayliner produserer opptil 30 000 båter i året - ingen skal ta fra de at de kan båt og design - og leverer. Dette er lett å se når man kikker nærmere på løsningene i denne båten.

 

Stikkord: Komfort - slik bare amerikanerene kan det, kraft, plass, utstyr og fantastiske all-round muligheter + en ekstremt god båt i sjøen.

 

Uteplassen på denne båten er utrolig stor og er større enn på de fleste langt større flybridgebåter i 30-40 fotsklassen og også Bayliner 288 / 2885.

 

Av standard utstyr nevnes, selv om det er listet i utstyrslisten nedenfor:

Trykkvann m varmtvannsbereder

Radio/kassettspiller med høyttalere inne/ute (velger).

Kokeplater for både sprit og strøm.

VHF radio 25W

Dusj/toalett

Kjøleskap - japanskprodusert kvalitetskompressorskap som ikke er avhengig av omgivelsestemperatur.

Batterilader for landstrøm.

Tepper rund baut i båten - fler og fler får opp øynene for hvor lune og rolige båtene blir med denne løsningen.

2 separate septiktømmesystemer:

Elektrisk kvern for tømming til til sjøs og stuss for tømming på marina (håper forøvrig at man klarer å komme i gang med dette her og etterhvert - denne båten fra 1992 har dette som standard.

4 originale fiskestangholdere på hekken.

100L fiskekum i dørk på hekk for mulighet til å bringe levende fisk hjem.

 

Motor: Mercruiser/GM 7.4 MPI innsprøytning er av meget driftsikker og kraftig type og er valgt ut fra disse kriterier:

1) Komfort / ekstremt lav støy og null vibrasjoner i noe turtallområde. Det er så lite støy i denne båten at normal samtale kan føres fra alle posisjoner i kabinen i 23-25 knops normal reisehastiget.

2) Ukomplisert og robust (GM)motorkonstruksjon

3)Ekstremt lave vedlikeholdskostnader sammenliknet med dieselmotorer og samme levetid (ant timer) med forskriftsmessig dog rimelig vedlikehold.

4) Meget moderat drivstofforbruk.

5) "Bulletproof" start og drift under alle forhold.

6) Motorkraft og respons nok til alle vær og føreforhold.

7) Båten er utstyrt med bensningassdetektor i motorrom (føre var) og alarm på førerposisjon i tilegg til alarmer for vann og brann i motorrom (varme 70°C) på samme alarmsentral.

8) Båten er utstyrt med topp moderne arerosol "FirePro" brannslukkesystem i motorrom med manuell/elektrisk avfyring av brannslukkningsystem fra begge førerposisjoner - og har i tillegg 2 automatiske utløsere på høyere temperatur "if everything fails"

9) Manuelt håndslukkeapparat ved førerposisjon i hht CE krav.

10) Komfort, ytelse og sikkerhet er stikkord.

 

 

Utstyr

 

Spesialutstyr:

Alarmsentral på førerposisjon varsler:

1) Bensin/gass i motorrom

2) Brann/høy temperatur i motorrom

3) Vannintrengning i motorrom

4) Ekstern tilkobling for sentral/vinterkonservering av alle tanker

5) Originalt sete (ekstrautstyr) på uteplass bak med coctailbord - jfr bilder (bord ikke vist)

6) 230 og 110v landstrømsystem.

7) 25W VHF (internasjonal 64 kanaler / selvsøkende) for bruk både på bru og i kabin.

8) Full ("ny") blå originalpresenning for alle uteplasser inkl bru.

9) "Harbour cover" for Flybridge

10) Original heldekkende sort matte på uteplass. (O)

11) Insektnetting både på luke, kabinvinuer og presenninger.

12) Opplagskrybbe

 

Originalutstyr Bayliner2556 Cierra Command Bridge: Kopi av originalbrosjyre kan sendes.

Hvis det er spørsmål om betydningen av de engelske utrykkene så ta kontakt så kan jeg oversette de.

 

HULL AND DECK:

Anchor rope locker (originalanker på nebb inkl ankertau medfølger)

Bow hatch translucent opening

Bow plattform, fiberglass with achcor roller

Chocks (2) bow

Cleats (3) moring, (2) springline

Deck fittings, fuel (stern) water (stbd) and waste (Stbd)

Eyes, (3) stainless steel

Rails, stainless steel through bolted to deck

 

FLYBRIDGE / HELM

Compass, Ritchie 5" flush mount, illuminated

Depth sounder, Humminbird/Fishfinder digital with alarm.

Engine controls top mount

Horn, dual trumpet

Instrumentation, analog, includes:

Tachometer, speedometer, temperature gauge, oil pressure gauge and voltmeter

Lounge seat (66"), with handrail

Rails, flybridge, port and starboard

Steering wheel, stainless steel

Steering, power assisted rack and pinion

Step light, by ladder

Trim tab console

VHF Radio, Motorola Horizon "Explorer", digital 25 watt 64 channels with 8´antenna.

Windscreen, venturi plexiglass.

 

COCKPIT/KABIN

Carpet runner

Hatch, engine access, with gas assist springs

Hatch, fish well with 30 gallon capacity

Ladder to bridge, welded stainess steel

Lockable cabin

Rod holders (4) [fiskestangholdere]

Rod, storage, port and starboard

Speakers, (2), waterproof

Step lights, port and starboard

Tackle box, with (3) trays

Transom gate, stepover, port and starboard

Transom platform with retrectable ladder.

 

CANVAS

Bridge cover

Camper cockpit cover

Windshiel cover

 

FOWARD BERTH

V-berth with storage below.

Hanging Locker

Lights (2) overhead

Portlights (2) with screens

Privacy curtain

Stowage bin (port)

 

SALON

Curtains, line port and starboard

Lights (3) overhead

helm seat, removeable

Lounge with table (converts to double berth)

Magazine rack - teak

Speakers (2)

Stereo "Audiovox" digital AM/FM/Cassette (valg mellom hgøyttalere ute/inne samt innebygget vekkeklokke)

Stowage bin, under entry step.

Windows, tinted, opening (optional screens)

 

LOWER HELM

Engine controls Top mount

Helm Seat, removeable

Steering wheel, stainless steel

Steering, power assisted rack and pinion

Step light, by ladder

Trim tab controls

Windshield tempered safety glass

Wiper, standard, 12v

 

GALLEY

Acessory cabinet

Drawers (3)

Receptable 110v ground fault protected

Refrigator, "Norcold" 1.8 Cu foot (110v/12v) with freezer tray

Sink, stainless steel with single lever facet (hot/cold)

Stove, Origo alcohol/electric 110v (2) burners with teak cutting board

Stowage cabinets, teak

 

HEAD:

Door, locking with mirror.

Head, marine, manual flush

Light

Curtains

Receptable 110v,ground fault protected

shower

Sink, molded

Stowage below sink

Window opening

 

MIDSHIP BERTH

Berth (44" x 64")

Convertiblebulkhead with mirror

Light

Privacy curtain

Rod, clothes

 

HARDWARE AND PLUMBING

Plumbing:

Bilge Pumps:

1100 gph (1) manual & automatic (motorrom)

[ekstra manuell pumpe er montert i motorrom i hht CE.]

500 gph (1) manual & automatic (kabin)

Macerator 12v (for septiktømming / kvern)

Water heater, 6 gallon 110V

Water system, pressure demand, hot and cold.

 

Electrical:

Battery carger/converter, Pro Mariner 8 amp

Dockside power inlet 110v/30 (+230v/16A) amp with 50´chord

Lighting, 12v

Navigation lights

Panel, AC distribution, with magnetic circuit breakers.

 

Mechanical:

Blower for engine compartment forced ventilation

Power steering

Power trim and tilt

Trim tabs, Bennet, electric hydraulic.

 

CONSTRUCTION/FEATURES

Five year structural hull warranty

Carpet exterior - polyester

Carpet interior. 35% polyester with Scotch Guard"

Decks, non skid weather

Hand laid fiber glass

Headliner, polyester

Sequential Lift Hull

Marine Core construction

US Coast Guard safety standards, meets or exceeds all

Vinyls, heavy duty marine-grade 27 oz.

 

Info

Type Cabincruiser

Merke Bayliner

Modell 2556 CB/Flybridge

Årsmodell 1992

Lengde (fot) 29

Lengde (cm) 894

Bredde 290

Dybde 105

Motormerke GM/Mercruiser 7.4 MPI

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 310

Drivstoff Bensin

Vekt 3300

Materiale Plast

Farge Hvit

Sitteplasser 6

Soveplasser 6

Maks fart 35 knop

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette to sider av samme sak egentlig?

Bavaria = en rimelig måte å få en relativt stor seilbåt på

Bayliner = en rimelig måte å få en relativt stor motorbåt på

Eierne av begge = De vet at de ikke har kjøpt den båten på markedet som har best kvalitet, men er fornøyde likevel.

 

Baylinere har ekstremt gode skrog, sjøegenskaper og sjøsikkerhet (hvem vil vel bli "lawsuited" i USA - også kalt United Bluff") ikke amerikanskr firmaer i hvertfall.....

 

og, den funker veldig bra utaskjærs......

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal du ikke velge en Scanmar. Det har ikke jeg gjort heller.

Replikken var et kjapt og flåsete svar på ditt håp om at Hanse skulle ta noe av trykket.

 

:smiley: Jeg siterte egentlig feil innlegg, men siden det ikke går ann å ta bort innlegget så slengte jeg også ute en kommentar. Ser du har en Scanner, fortell gjerne mer om båten, bilder osv jeg har ikke helt kontroll på den...

 

Uansett, jeg skulle egentlig test the Scrutinizer litt og utfra det han kommenterer innlegget mitt med har tydeligvis ikke likt at noen uten peiling (meg) har kritisert Baylinereen...:) Jeg vet ikke om det er en bra båt, men jeg en holdning til amerikanske båter som noen har til billige tyske seilbåter så derfor måtte jeg bare strekke litt. Du møtte deg ikke litt i døra nå The Scrutinizer...

??? Poenget var å påpeke at det er irriterende å få kritike for sitt produkt fra folk som ikke har peiling på denne aktuelle båten...

 

Sitat: (bjoris @ 05.12.07 18:07)

Du er ikke Baylainer nettopp USA sitt svar på Bavaria og andre rimeligere båter? Syns jeg hører det singler i et visst glasshus...

 

 

Bayliner har MEGET GODE for ikke å si fenomenale sjøegenskaper og kjører således fletta av andre båter - norske og andre du ikke ønkser å vite navnet på.

 

foruten.... selvfølgelig er det detaljer som kunne hatt høyere kvalitet - men har sett utstyr og installadsjoner som ikke er et spor bedre på norske 2006/7 båter Viksund et al.

 

båtene er sterkt undervurderte men har en komfort, sjøegenskaper og standard ustyrnivå INGEN NYE NORSKE ELLER SKANDINAVISKE BÅTER ER I NÆRHETEN AV.

 

men. når det er sagt... når man starter på bunnen er det jo bare en vei...; opp.

 

men den har fenomenale sjøegenskaper og med 330-350 hk bensin planer den på 3 sek og har en trottlerespons i halvplan /grov sjø som dere andre bare kan drømme om.........

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det jeg har vanskelig å skjønne er jo ganske mye i grunnen, men det jeg absolutt ikke skjønner er hvorfor noen absolutt må rakke ned andre båttyper eller merker for den saks skyld... På meg vitner det om liten selvtillit og gjerne stort behov for å markere seg.... slik som har man ikke noe bra å si om siden egen båt så kan man i allefall rakke ned på andres er metodikk som gjerne benyttes her... Jeg har litt vanskelig for helt å skjønne poenget med det, men mulig det fører til at de føler seg bedre av den grunn og muligens gir dem noen bedre selvtillit også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En god løsning dersom en er lett på foten. En annen løsning er å gå så nært brygga/kaia en kan - ha en tamp på mitten av båten og sette den fast. Båten ligger der og en kan i ro og make ordne fortøyningene. En kan også gå inn med baugen få fast en tamp og bruke den som spring (dersom det er plass), eller dra inn båten med genoavinsja

 

Enig at det er gode løsninger du kommer med her, spesielt hvis man har en medhjelper som kan stå på midten av båten og/eller en oppegående medhjelper på land som kan hjelpe raskt før båten driver fra bryggen. Ved å bakke "høyre hjørne" inn, har man all verdens tid til å feste første tamp

TMS

Link to post
Share on other sites

Kjære sydvesten.

Vi er ikke allle like, og takk for det.

Det er du som gjør denne diskusjonen til det den er.

Det er mange som ikke liker Hansa også, eller Beneteau, eller HR eller hva som helst. men det blir ikke noe stor diskusjon utav det hvorfor. ?

 

Hver mann /kone har gjort sine valg og er fornøyde med det, hvis ikke så selger de og kjøper noe annet.

 

Kos deg med båten din, og ikke bry deg om alle de andre som gjerne vil si sin mening.

Alle har den retten. :smash:

 

Nå snur snart sola, og vi får fokus på sol og sommer igjen.

 

Ha en god jul og et godt nyttår.

 

Vennlig hilsen

Careka.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Venter fortsatt på svar fra Scrutien om hva jeg HELT konkret skal se etter av kvalitetsbevis/brist når jeg skal ut i morgen å se på båter på land.

 

trengs ikke ... det BØR du se med en gang ellers har du et problem... det (multiple) er nemmelig innlysende.....selv med presenning på.....

Link to post
Share on other sites

men det blir ikke noe stor diskusjon utav det hvorfor. ?

 

Fordi det vil bli en debatt.

Det har vært en bråte ting debattert rundt forskjellige båter og mye er blitt belyst.

Problemet er blitt at dersom man formaster seg til å stille spørsmål rundt et eneste lite punkt ved Bavaria, så blir man møtt av ei skyllebøtte av sjelelige problemer, synkende priser på Orustbåter, utrangerte 80tallsbåter, misunnelse osv, osv.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har vanskelig å skjønne er jo ganske mye i grunnen, men det jeg absolutt ikke skjønner er hvorfor noen absolutt må rakke ned andre båttyper eller merker for den saks skyld... På meg vitner det om liten selvtillit og gjerne stort behov for å markere seg.... slik som har man ikke noe bra å si om siden egen båt så kan man i allefall rakke ned på andres er metodikk som gjerne benyttes her... Jeg har litt vanskelig for helt å skjønne poenget med det, men mulig det fører til at de føler seg bedre av den grunn og muligens gir dem noen bedre selvtillit også...

 

missunnelse Sydvesten,... missunnelse.... det at du har skaffet deg en båt som gjør det samme som andre og i mange tilfelle kanskje mer til en brøkdel av prisen...

 

andre faktorer er det høye produksjonstalle og variantene... Bav lager 3000?, Reg 30 i året som seiler innaskjærs?... klart at sjansen for at det eksponeres feil i Bav ligaen er mye større enn for mange andre merker med langt lavere produksjonstall.

 

på den annen side - på generelt designgrunnlag/dimensjonering har vel feks de franske produsentene mye lengre erfaring med bygging av denne typer båter... ofte brukt som havgående og kan ha bygget de riktigere/mer robuste på kritiske punktere enn enkelte Bav modeller som det synes.

 

et annet problem med båter er det lave produksjonsvolumet som ikke akkurat innbyr til kostbar produktutvikling/forskning/testing .... CE "merkingen" er i dette henseende nær 0 verdt...

hvis man sammenlikne produksjonstallene med eks biler er dette innlysende.

der har man jo bla uavhengige krasjtester.....

 

for de interesserte kan det som en kuriositet nevnes at Bayliner har/hatt? produksjontall på opptil 35000 båter i året.

 

men, for å summere opp resonnementet til en meget erfaren seilerkamerat som har seilt 37 Baven til en ifamilien i lengre i perioder.... den er som en Toyota, masseprodusert med billige løsninger.. tar deg fra A til B på kjedeligste måte uten spor av personlighet og finesse.

han er også generelt misfornøyd med seilegenskapene til "wide body" båtene da disse krever vesentli mer intens trimming (om man skal holde steamen oppe) enn de med mer strømlinjeformede skrog....

 

mine 2 riksdaler...

Link to post
Share on other sites

trengs ikke ... det BØR du se med en gang ellers har du et problem... det (multiple) er nemmelig innlysende.....selv med presenning på.....

 

 

selv med pressening på !! imponerende - dette oppsumerer mye av Bavaria diskusjonen. Sjøl greier jeg ikke å se og utale meg så mye om en båt som ligger under en pressenning.

Link to post
Share on other sites

Det har altid vært og vil altid være slik at noen må trø på andre for selv å rekke opp....

Denne tror jeg det ligger svært mye sannhet i, og var etter mitt syn meget godt formulert..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...