Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det ser for meg ut som om at boltdiameter en omtrendt lik som tykkelsen på kjølen. Da er det noe som ikke stemmer, eller er det finregnet på og optimalisert for fart.

 

Det er helt klart noe som ikke stemmer - man ser jo fra bildet at gjengene har stukket ut gjennom kjølen og blitt slipt ned. Rapporten sier jo at bolten ikke står i senter, så det er vel bildet som lyver litt om hvor tykk kjølen er i dette området. Bavaria er jo ikke kjent for å finregne for fart.....

 

Min konklusjon er i hvert fall at det er utrolig sløkt av Bavaria og gjemme seg bak argumentet at båten har gått på grunn og de derfor ikke kan ta ansvaret for dette. Det har kanskje sammenheng med at de frykter at det er mange flere båter med samme problemet??? (ref. bilder av flere båter med sammenlignbare skader).

 

Det er tydligvis slett kvalitets-moral blant Bavaria ansatte når de kan la et slikt eksemplar bli sendt ut på markedet. Jeg vet ikke hvor mange millimeter skjevhet som skal til, men jeg vil ikke bli overrasket om man merket forskjell på hvilken høyde denne båten seiler med for babord og styrbord halser.

 

Jeg tror desverre heller ikke at Bavaria er noe dårligere en de andre "billigbåtene". Mente at jeg leste om problemer med Dufour båtene også i Seilas eller Seilmagasinet i forbindelse med skifte av agentur. Får håpe at flere gjør som denne eieren og går public om de har tilsvarende problemer, slik at prodsentene lærer - ja vi ønsker å ha anledning til å kunne velge billige nye båter, men de skal ikke være så billige at det blir et problem for oss å holde de i gang.....

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapene klarer jo å skille risikoen mellom en Golf 1,6 02 mod - fører mann 42 år - postnummer 1123 og en Golf 1,6 02 mod - fører mann 42 år - postnummer 1124.

 

Det burde jo da vært mulig å lese ut av forsikringspremien hvordan forsikringselskapene stiller seg til dette. Mener å ha lest i en annen tråd at forsikringsselskapene skilte mellom seilbåter med lang kjøl og de med finnekjøl.

 

Kan man lage en poll her på båtplassen der man putter inn parametre om båten sin samtidig som man kan være annonym (for de som ønsker det)? Eller er det noen her inne som er i forsikringsbransjen som kan forklare hvordan risikone beregnes.

 

Fant dette på Havna.com i dag:

 

Arconabåtene får et patentert system som heter Keel-Pro. Systemet består av en vannfylt gummidemper som er integrert i kjølens nedre fremre del. Ved en grunnstøting vil gummidelen ta opp mye av kreftene noe som vil redusere skadene.

Sammen med Arconas stålramme hvor både kjøl og rigg er festet, vil båtene fra Arcona være godt beskyttet mot skader ved grunnstøtinger. I følge Arconas nettside vil flere forsikringsselskaper redusere premien på båter med Keel-Pro.

Link to post
Share on other sites

Kan Krimart så kan jeg :lol:

Seilas nr.1 2008:

Sjekker 80 Dufour båter for feil.

Vi har hatt flere folk fra Dufour-verftet her i mange uker i høst og før jul hadde vi sjekket ca. 50 båter. Vi finner småfeil en del steder. Dette dreier seg ofte om problemer med led-lanternene, krakeleringer i gelcoat, gulning av gelcoat og lekasjer fra varmtvannsbereder...........

- Vi har en åtte-ti vanskelige båter (10-12% av de solgte min anm.) med større problemer. 12 båteiere har meldt krav i boet til D-Yachts, og tre av båtene er riktig ille. På disse båtene snakker vi om skrogtekniske feil, dårlig støp og teakdekk som løsner.......

 

Står forresten en Dufour nede i havna. Båten var ny i fjor. fin den men den mangler et stort stykke av kjølen øverst. Har bare ramlet av under en landkjenning må vite. Eieren oppdaget ikke noe før han tok opp båten....

Nei takke meg til Bavaria folkens........

 

Unnskyld, kunne bare ikke dy meg. Vi ramler jo alle utpå en gang i løpet av et langt liv :lol: Skal love at det blir min siste :wink: ...........trur eg.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut til at boltdiameteren er større en kjøltykkelsen. Her må det være noe mygel....

 

Mygel og mygel. Se heller slik på det: Sett en glassflaske fylt med vann ut på verandaen en kald vinternatt, med kork. Morgenen etter er flasken sprukket. Vi forutsetter 15 blå.

 

Til kjølen: Borr et hull ned gjennom laminatet og ned i kjølen. Gjeng opp hullet i kjølen og etterbor laminatet. Sett sakene på sjøen. Litt kvalitetssliping og fiksing for at det skal se pent ut blir gjort før sjøsetting. Bolten er i rustfritt, kjølen er i simpleste støpejern. Det kommer vann inn, naturligvis, i og med at gjengepartiet stikker ut av støpejernet. Bolten er ute etter elektronene fra kjølen, som i sin tur svarer med å produsere ioner. I dette tilfellet heter ionene Fe2O3, rust. Denne rusten ekspanderer som vannet i flasken. Det tar litt lenger tid, men resultatet blir det samme. Detta e'kke Rocket Sience.

Link to post
Share on other sites

Kan krimart og Leading Edge så hiver også jeg meg på... selv om jeg er veloppdratt og det er imot mine prinsipper å kommentere andre båter enn det jeg selv har, så gjør jeg et unntak denne gangen.. Men tillater meg å spørre de lærde og hvor mange Dufor båter er det solgt i Norge og som fortsatt er under garanti fa verftet... Ser det er 80 som har feil og som verftet ønsker å rydde opp i..at så meget som 10% har alvorlige feil og mangler er vel neppe noe å henge seg opp i siden dette er kvalitetsbåter og ikke Bavaria

dufour_80_feil.jpg

 

Bildet ligger på egen server filserver og ikke på baatplassen.no, er dette imot bastplassen regler så kan denne linken fjernes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan krimart og Leading Edge så hiver også jeg meg på... selv om jeg er veloppdratt og det er imot mine prinsipper å kommentere andre båter enn det jeg selv har, så gjør jeg et unntak denne gangen.. Men tillater meg å spørre de lærde og hvor mange Dufor båter er det solgt i Norge og som fortsatt er under garanti fa verftet... Ser det er 80 som har feil og som verftet ønsker å rydde opp i..at så meget som 10% har alvorlige feil og mangler er vel neppe noe å henge seg opp i siden dette er kvalitetsbåter og ikke Bavaria

 

Jeg er ikke uenig i at det finnes flere båter som har svakheter/feil enn bavaria. Men det er bavariamafiaen som hele tiden skryter over at de gjør de beste båtkjøpene, at bavaria bygger smartere, gir mest for pengene, har den beste servicen osv... Derfor blir fallhøyden der større. Spesielt når det viser seg at verftet bevisst skjuler feil i produksjonen og nekter å inrømme problemer som er dokumentert. Når det gjelder D-yachts lurte jeg på å kjøpe båt der for noen år siden, men droppet det fordi båtene ikke hadde de egenskapene jeg ville ha til en god nok pris. Var heller ikke imponert over hvor lang tid det tok å få svar på mailer med spørsmål.

 

Registrerer også at dufourverftet er interessert i å rette feilene. I motsetning til bavaria, der forhandleren må rette feil som verftet nekter å vedkjenne seg...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan krimart og Leading Edge så hiver også jeg meg på... selv om jeg er veloppdratt og det er imot mine prinsipper å kommentere andre båter enn det jeg selv har, så gjør jeg et unntak denne gangen.. Men tillater meg å spørre de lærde og hvor mange Dufor båter er det solgt i Norge og som fortsatt er under garanti fa verftet... Ser det er 80 som har feil og som verftet ønsker å rydde opp i..at så meget som 10% har alvorlige feil og mangler er vel neppe noe å henge seg opp i siden dette er kvalitetsbåter og ikke Bavaria

 

Som en av Dufour eierne som har lagt inn krav i boet etter D-Yachts, våger jeg følgende påstand: Dofour båtene er i utgangspunktet ikke bedre eller verre en Bavaria. Forskjellen ligger i forhandlerens evne til å rydde opp og holde løfter til kundene. Denne evnen er vel nøkkelfaktoren til Bavarias suksess.

Redigert av Mini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Registrerer også at dufourverftet er interessert i å rette feilene. I motsetning til bavaria, der forhandleren må rette feil som verftet nekter å vedkjenne seg...

Akkurat dette med hvordan Bavaria retter feil her i Norge kjenner jeg nok ikke like godt til som deg her jeanneau, men det jeg vet er at det blir utbedret og om det er Bavaria sentralt eller Lundebåt som bærer kostnaden kjenner jeg ikke til.... og ikke spiller det så stor rolle for meg som kunde heller....

 

Det er jo en grunn til at D-yacht eller hva de nå hetet gikk dukken, de solgte jo båter som bare det.... og hadde verftet utbedret alle feil på en ryddig og grei måte så hadde vel firmaet fremdelse vært i markedet vil jeg tro... men det siste er kun spekulasjoner fra min side da og ikke "fakta" som andre her farer med..

 

Jeg som kunde er ikke opptatt av hvem som utbedrer det jeg klager på enten det er båten eller bilen, sålenge det blir gjort.... Jeg forventer at Toyota Norge med sitt forhandler nett rydder opp med feil på en Toyota og regner ikke med at fabrikken i Japan sender folk til Norge for å rydde opp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok like mye feil på både bavaria , jeanneau, beneteau og dufour og feilene er nok fra bagatell til større feil men forskjellen er at D-yachts ikke ubedret småfeilene slik de andre gjør , masse av disse feilene er bagateller som lamper,lyspærer og andre småting og dette er ting som utbedres fort og greit avfor eksempel lundebåt mens Hans Vang istedet har solgt båter og glemt disse småtingene.

Tenk om lundebaat sluttet å utbedre småfeilene på bavaria`s som ble levert i et par år , da ville det nok vært mer enn 80 i en slik artikkel.

Forresten så er det ikke bare roserødt hos de andre forhandlerne heller , der er feil som de driter i å reparere men det er bare ikke kommet fram i seilas og seilamgasines siden de ikke er konk enda

Link to post
Share on other sites

da ville det nok vært mer enn 80 i en slik artikkel.

Det ville vel være naturlig at det var flere, det er solgt vanvittig mange flere Bavaria enn Dufor.... jeg stilte spørsmålet tidligere i tråden om hvor mange Dufor båter er det solgt i Norge og som fremdeles er under fabrikkgaranti.... Jeg vet det er solgt 40 stykker i fjor, og at det hadde en omsetningsøkning på 47% fra året før... så om en antar et det da i 2006 ble solgt 22 båter i Norge og det samme året før der igjen... Da snakker i om totalt rundt 90 båter solgt de siste tre årene(3 års garanti fra fabrikk) og når 80 av de blir sjekket for feil så er det en relatvivt stor prosentvis andel. Da er de båtene som forhandler i Norge har montert utsyr på holdt utenfor...

 

Min personlige oppfatning er at dette ikke er pålangt neæ hva man kan forvente av en produsent.... når 90% av de solgte båtene inneholder feil som fabrikken må utbedre.... og en vil sogar få ny båt..

 

Wang opplyser også i artikkelen at han måtte selv bytte ut utstyr for egen kostnad som er levert av verftet, dette står i meget sterk kontrast til det som jeanneau skriver her. Men som sagt så kjenner ikke jeg til dette like godt som jeanneau gjør, jeg kjenner det kun fra denne artikkelen, men formoder det er Wang som ikke snakker sant

Registrerer også at dufourverftet er interessert i å rette feilene. I motsetning til bavaria, der forhandleren må rette feil som verftet nekter å vedkjenne seg...
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Wang opplyser også i artikkelen at han måtte selv bytte ut utstyr for egen kostnad som er levert av verftet, dette står i meget sterk kontrast til det som jeanneau skriver her. Men som sagt så kjenner ikke jeg til dette like godt som jeanneau gjør, jeg kjenner det kun fra denne artikkelen, men formoder det er Wang som ikke snakker sant

Nei, jeg kjenner ikke mye til saken. Mine kommentarer er bare basert på artikler og synsing... :smiley: Men det er veldig liten prosent av alle nye båter som ikke får en og annen reklamasjon.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Her må noen få fatt på Lunde båt med en gang.

 

 

ser ut som Store Baeltbron i bakgrunden.....en tysk Bavaria i Danmark?

Etter hva jeg kan skjønne så må båten være Norsk siden Lundebåt skal inn i bildet, om en kan tro det Mulligan skriver noe jeg selvsagt regner med at en kan. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro "han" farer med usannheter her..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Wang opplyser også i artikkelen at han måtte selv bytte ut utstyr for egen kostnad som er levert av verftet, dette står i meget sterk kontrast til det som jeanneau skriver her. Men som sagt så kjenner ikke jeg til dette like godt som jeanneau gjør, jeg kjenner det kun fra denne artikkelen, men formoder det er Wang som ikke snakker sant

Som jeg har skrevet før i denne tråden, så kjenner jeg til ståa i D-Yachts ganske godt. Hadde jeg vært i skoene til H W, hadde også jeg hatt akkutte behov for å (bort)forklare hvorfor jeg hadde vært ansvarlig for en konkurs som det som skjedde med D-Yachts. Bakgrunnen for at det gikk som det gikk og beslutningene ble som de ble, er at D-Yachts IKKE tok høyde for å pleie ettermarkedet. (les garanti arbeider). De hadde ikke flinke nok folk og de hørte ikke etter hva kunden sa. I tillegg manglet de grunnleggende kunnskap om produktene de solgte, derfor gikk dette til helv....... Dessuten fikk ikke ansatte lov til å forsøke å hjelpe kunder til å få brukt båten.

Etter å ha fått kontakt med fabrikken og fått båten inspisert, føler jeg at vi også kan bli fornøyde med båten vi har kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...