Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Da ble det 1500 innlegg i tråden på 2 måneder... Ikke tvil om at Bavaria fenger folket... hadde en halvtimes prat med Lundebåt i dag og fikk oppklart litt om nye modeller og de sakene som har vært debattert i denne tråden... Meget fornøyd med samtalen som bekreftet mine synspunkter om Bavaria...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kommer etterhvert, må bare la Bavaria ekspertene "dumme" seg ut litt mere først... Det kommer litt om HR som sprekker opp i skroget ved grunnstøting også siden de er støpt som to halvdeler.... men alt presenteres til sin tid...

 

Forøvrig så kommer 40'en til Lundebåt i uke 6..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det sa de ikke noe om, de skulle selv til Düsseldorf messen nå og se på den selv... Skal bli morro å se denne båten på Lillestrøm...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt rart at Lunde båt kommer på banen først nå, og med deg som talsmann.

Hvem er det du tenker på? om det er meg så kan ikke se at jeg er noen talsmann for andre enn meg selv, men jeg er skribent som skriver på dette forumet det jeg har på hjertet og intet annet til mangens glede og noens vrede...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare et par linjer om materiateknologi:

Man skal vokte seg for å anta de beste egenskapene for å være den generelle styrken i et materiale. Jern er et av de meget få materialer som har eksakt samme styrke i strekk som i kompresjon. Betong har langt høyere styrke i kompresjon enn i strekk. Kompositt (glassfiber, karbon, etc) har langt høyere styrke i strekk enn i kompresjon. Siste er også en av grunnene til at glasfiberskrog heller sprekker i akterkant der kjølen trykker inn, enn i forkant der kjølen strekker kompositten. Man kan si at kompositt stiller mye høyere krav til korrekt design enn de fleste andre materialer. Når det gjelder varme og knusing, er metaller så langt kompositten overlegen. Når det gjelder formgiving, er det omvendt.

 

Hm,

Alle metaller og metalllegeringer har vel (nesten) lik styrke i trykk og strekk. Det samme gjelder de aller fleste termoplaster, som f.eks. polyetylen. Du har rett m.h.t betong, m.h.t kompositter er det avhengig av typen kompositt. Glassfiber og karbon(fiber) er ikke kompositt, det er fibermaterialer, for å være kompositt må man også han en sk. matrix som f.eks. polyester eller epoxy. Det finnes en enorm mengde typer kompositter bl.a. metallkompositter, men det mest vanlige materialet i sk. plastbåter er glasfiberarmert polyester. Hvordan dette materialet forholder seg m.h.t trykk og strekk er jeg ikke sikker på - polyester alene tåler ikke trykk like godt som strekk, men der er jo derfor man har fiberforsterkning.

 

Hvordan kreftene fordeles ved grunnstøting er avhengig av mange faktorer. Sett i forhold til selve ytterskroget er jo kreftene uasnett i prinippet kreftene vinkelrett på dette.

 

To ord som mangler helt i din betrakning er elastisitet og duktulitet. Elastisitet er evenen til å defirmers uten varig endring, duktulitet evne til å tåle varige deformasjoner uten å gå til brudd. F.eks. har en strikk meget god elastisitet epolyetylen (plastposer, Pionerbåter) meget god duktulitet. Aluminium og stål varierer avhengig av legering og varmebehandling, men det metaller er genrellet sett mye bedre enn glassfiberarmbert polyester. Det er det som gjør at alumiium f.eks. tåler store deformasjoner uten å gå til brudd.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at et båtmerke får så mye oppmerksomhet. Vi kunne tatt et hvilket som helst bilmerke, og fått like mange meninger i et forum. Noen vil sverge til volvo, andre vil aldri ha det, og noen vil aldri ha en volvo igjen. Slik kan vi fortsette helt til tidenes morgen.

 

Er det et problem at de aller fleste båteiere, og deriblant Bavariaeiere er godt fornøyd med sitt valg? Basert på å oppfylle sine egne drømmer? Nå har jeg snart hatt min båt i 5 år, og alle reklamasjoner og garantier er i juni over. Jeg hadde som de fleste båteiere litt barnesykdommer med båten den første tiden, men nyter nå et ganske så problemfritt båthold. Her på denne KRANGLESIDEN er det helt utrolig hvor mye vrøvl som velter ut. Jeg må ærlig talt si at jeg langtifra har lest hele denne tråden, men kan vel komme med et lite tips.

 

HVA MED SOMMEREN?

 

Er det ikke derfor dere har båt? For å seile og kose dere? Familie og venner, grilling, solgangsbris, fremmede havner, nytt utstyr, høre regnet dryppe fra masta, bølgene klukke i hekken.......

 

Hvis det hele hadde handlet om å kjøpe seg et status symbol, og sitte der og håne naboen i nabobåten fordi han ikke har råd til like fin båt som jeg har, ville jeg heller funnet meg en annen hobby. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg VIRKELIG håper jeg slipper å havne i en gjestehavn ved siden av enkelte av dere, der diskusjonen skjærer inn på nivået i denne tråden. Og havner jeg likevel ved siden av en av dere verstinger, så håper jeg inderlig at dere har andre ting å drive tiden med enn å diskutere BAVARIA......

 

Jeg er veldig glad i seiling, båtliv, og denslags. Interessen for forskjellige løsninger, og hva som er bra og dårlig deler jeg også, men jeg har litt problemer med å se interessen av å krangle om et båtmerke bare fordi noen er godt fornøyd.

 

Hvis jeg hadde kjøpt meg en Najad, ville jeg gjort det fordi jeg hadde lyst på en slik båt. Jeg ville betalt det båten kostet, vel vitende om at en billigbåt kostet halvparten. Jeg ville hatt mine grunner, men ville neppe brukt tid på å diskutere Jeanneau eller Bavaria. SEILING!!!! SEILGLEDE!!! Det er grunnen, ikke jakten på det ultimate status symbol......

 

Jeg har som sydvesten ganske mye på lager når det gjelder løsninger og annet fra andre produsenter, men ser virkelig ikke poenget i å rakke ned på andre merker, det har jeg ikke tid til å bedrive dagene med. Jeg er trygg på mitt valg av båt, og lar de som står der som måker og skriker i kor gjøre det, mens jeg undres over hva drivkraften egentlig er..........innerst inne.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart noe som ikke stemmer - man ser jo fra bildet at gjengene har stukket ut gjennom kjølen og blitt slipt ned. Rapporten sier jo at bolten ikke står i senter, så det er vel bildet som lyver litt om hvor tykk kjølen er i dette området. Bavaria er jo ikke kjent for å finregne for fart.....

 

Min konklusjon er i hvert fall at det er utrolig sløkt av Bavaria og gjemme seg bak argumentet at båten har gått på grunn og de derfor ikke kan ta ansvaret for dette. Det har kanskje sammenheng med at de frykter at det er mange flere båter med samme problemet??? (ref. bilder av flere båter med sammenlignbare skader).

 

Det er tydligvis slett kvalitets-moral blant Bavaria ansatte når de kan la et slikt eksemplar bli sendt ut på markedet. Jeg vet ikke hvor mange millimeter skjevhet som skal til, men jeg vil ikke bli overrasket om man merket forskjell på hvilken høyde denne båten seiler med for babord og styrbord halser.

 

Jeg tror desverre heller ikke at Bavaria er noe dårligere en de andre "billigbåtene". Mente at jeg leste om problemer med Dufour båtene også i Seilas eller Seilmagasinet i forbindelse med skifte av agentur. Får håpe at flere gjør som denne eieren og går public om de har tilsvarende problemer, slik at prodsentene lærer - ja vi ønsker å ha anledning til å kunne velge billige nye båter, men de skal ikke være så billige at det blir et problem for oss å holde de i gang.....

 

Hvordan kan man i det hele tatt si noe som helt ut fra et anonym blogg med noen bilder og en rekke påstander - hva er historikken? Kan det være at båten har gått på grunn før, har blitt skadet og dårlig reparert? Unasett liten vits å drodle over.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mens jeg undres over hva drivkraften egentlig er..........innerst inne.

Har hørt noe om at misunnelsen er større en kjønnsdriften, så det kan jo tenkes at det er drivkraften... Er ikke usannsynlig at en del er misunnelige fordi vi har en båt vi er fornøyd med, eller i andre tilfeller er de misunnelige fordi vi i allefall har båt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og så tror jeg det ville gå så mye bedre og bli så mye hyggeligere dersom dere hadde latt være å rakke så mye ned på de med eldre båter og de som har valgt en annen båt.

 

 

Der kom det en god begrunnelse for mitt innlegg.

Kan ikke se at jeg har rakket ned på noen andre båter, men du kan sikkert hjelpe meg litt her...

 

Lagt til: Selv om jeg er fornøyd med min båt så betyr ikke det at jeg rakker ned på andre båter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Christabelle: Jeg er enig i filosofien din, men uenig i at denne tråden består av drittslenging. Mange interessante områder har vært belyst og det er greit å se hva folk syntes om forskjellige løsninger/egenskaper. Jeg har lært en hel del.

 

Mulligan: Jeg er langt på vei enig. Det evige gnålet om hvor mye perfekt båt bavaria er for pengene irriterer meg. Det er fordi jeg selv har valgt en båt som gir meg mye mer av mitt båtliv for pengene enn en 39cr ville gjort.

 

Det er ikke for å rakke ned på bav at jeg skriver dette, men det er tydelig at man prioriterer forskjellig. For meg som legger vekt på en båts egenskaper under seilas både på tur, regatta, samt tryggheten av en stor nok motor og masse kjølvekt, er ikke bav førstevalget. Jeg har forsåvidt respekt for at folk flest er uenig med meg. Men det er åpenbart at få her er like interessert i selve seilingen som meg. :sailing:

 

Sydvesten: Misunnelse er en avsporing. Kan ikke tenke meg noe annet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ærlig skal en være, det setter jeg pris på. Jeg har lenge vurdert men ikke funnet noen grunn til å mistenke deg for at du hadde vært inne på tanken, men det er ikke pent å "modifisere sitater" slik du har gjort her Oteren :nono:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel i følge etiketten så skal en ikke sitere på en slik måte at en tar intensjonen med innlegget ut av sammenhengen og jeg kan ikke se at jeg skrev misunnelse tre ganger på rad... en gang er greit...

 

At du ikke finner deg tilrette her inne er vel din egen feil.. liker du ikke det jeg skriver så kan du ignorere meg enkelt og greit, noe jeg forøvrig ville satt stor pris på om jeg skal være ærlig, noe en skal etter mitt syn og det vi er vi også enig om etter hva jeg kan se litt lenger opp i tråden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... Ikke tvil om at Bavaria fenger folket... hadde en halvtimes prat med Lundebåt i dag og fikk oppklart litt om nye modeller og de sakene som har vært debattert i denne tråden...

 

Hej Sydvesten

 

sp du vilken kvalitet det er på stöpejernet i kjölen ? det hade varit intressant o veta!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sydvesten - om du opplever Oteren som så stort problem for deg så kan du jo bare la være å diskutere med han :

Opplever ikke han som noe problem i det hele tatt jeg da, men mener jeg kan svare på innlegg som er direkte stilet til meg som person.. Det var jo han som hadde problemer med "sleivspark og pekefngre", og jeg ga han kun ett vellment råd om han mente de kom fra meg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...