Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

det skall du få neste gang Baatsman.... :cheers: , da skall vi ta oss litt tid....

 

det var ikke av spydighet jag spurte.....

 

det er bare det att jag har aldrig sett kjöler som går i fliser på dette settet...jag har sett mange grundstötte båter

men aldrig att själva kjölen går i stykker......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

sp du vilken kvalitet det er på stöpejernet i kjölen ? det hade varit intressant o veta!

 

Den 37'en i Sverige med tandemkjøl er fortsatt under "lupen", men ting tyder på at det var støpefeil på kjølen, om dette er materialfeil(feil på legering) eller feil under selve støpeprosessen kjenner jeg ikke til... regner med at jeg vet mere om saken når rapporten er ferdig.. Dette er kun indikasjoner som leder mot dette, og ingenting er konkludert så vidt meg bekjent.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det et problem at de aller fleste båteiere, og deriblant Bavariaeiere er godt fornøyd med sitt valg? Basert på å oppfylle sine egne drømmer? Nå har jeg snart hatt min båt i 5 år, og alle reklamasjoner og garantier er i juni over. Jeg hadde som de fleste båteiere litt barnesykdommer med båten den første tiden, men nyter nå et ganske så problemfritt båthold. Her på denne KRANGLESIDEN er det helt utrolig hvor mye vrøvl som velter ut. Jeg må ærlig talt si at jeg langtifra har lest hele denne tråden, men kan vel komme med et lite tips.

Ja her har "christabelle" mange gode poenger, som jeg tror deles av flesteparten av oss "lesere"

Jeg tror jeg har vært med i hele tråden, og sitter igjen med følgende inntrykk:

Seilas kommer med en test der de mener at Bavaria gir mest for pengene. Noen finner det helt urimelig og stiller opp med et vell av negative momenter mot Bavaria.

Dette trigger noen Bavariaeiere som "er godt fornøyd med sitt valg".

Det er det jo da naturlig!!!!!??? at "de som vet bedre" forsøker å frelse de fortapte. Når det ikke virker på de bolde Bavariaeiere, må det sterkere lut til.

Ja så ender det som det må, med masse vrøvl. Og det ikke bare fra misjonærene.

Men, underholdende DET har tråden vært.... :flag:

Link to post
Share on other sites

neste gang du er i kontakt m Lunde....sp dom om vilken kvalitet eller sorts stöpejern dom bruker,

 

jag har aldrig sett dette att dom sprikker opp på dette settet

 

(akterflisen skjönner jag...den kjölbolten sitter som en perforering.....den skulle vart modifisert på noe sett!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

neste gang du er i kontakt m Lunde....sp dom om vilken kvalitet eller sorts stöpejern dom bruker,

Det skal jeg gjøre... tenkte ikke på det da jeg snakket med dem... men skal selvsagt spørre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei GUnga

 

Har litt ang kvalitetsikring på Bavaria i denne artikklen

 

http://www.motorboat.no/ombavaria/om-bavaraia-tema1.htm

 

Kvalitet må være forankret

 

Båtbyggingen var i mange år preget av små serier og bygging av en og en båt. Mange båter liknet på seilende prototyper, og barnesykdommene ble til dels først behandlet etter levering. Her hjelper det ikke stort verken med sluttkontroll eller sertifisering. I dag må kvaliteten være forankret på hvert eneste trinn i produksjonsprosessen: Den starter med selve konstruksjonen, går via fabrikasjonstrinnene og frem til kundeservicen. Bavaria Yachtbau har innsett dette. Å henvise til et sertifikat fra Germanische Lloyd eller Lloyds Register, som kontrollerer produksjonen med store tidsintervaller, er ikke tilstrekkelig for Bavaria Yachtbau GmbH. Fremskritt innenfor kvalitetssikringen vil fortsette. Germanische Lloyd sertifiserte og anviste til bruk for Bavaria i et tilfelle bruk av materialer som viste seg å være ubrukelige. I denne sammenheng ble det utbetalt skadeserstatning fra Germaniche Lloyds til Bavaria. Et kjent svensk verft som har brukt Lloyds Register til sertifisering av sine båter har på grunn av feilberegning fra Lloyds Register tilbakekalt og utbedret 50 båter som ble produsert med en betydelig svakhet i skroget. Sertifiseringsselskapenes evne til å sikre kvaliteten på fritidsbåter ved selv å gjennomføre kontroll av produksjonen, må det etter bl.a. ovennevnte episoder stilles et spørsmåltegn ved. For å være sikret høyeste kvalitetsnivå på sine båter, har derfor Bavaria utviklet sitt eget kvalitetssikringssytem. Dette er et altomfattende system bygget opp av kvalitetsrådgivere med industri erfaring. Systemet er bygget opp etter CE-direktivets høyeste nivå for fritidsbåtbygging, modul H, og blir fulgt opp av Teknisk byrå som har egne medarbeidere konstant stasjonert hos Bavaria. I følge Wolfgang Scheel fra Lloyds er dette tiltaket den eneste riktige vei å gå: "Klarer Bavaria dette, gjør de det riktige" (Yacht 21/01).

 

 

 

Klippet litt ut fra www.motorboat.no. Det står også det samme på hjemmesiden Lunde BÅt, fra produksjon.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Å henvise til et sertifikat fra Germanische Lloyd eller Lloyds Register, som kontrollerer produksjonen med store tidsintervaller, er ikke tilstrekkelig for Bavaria Yachtbau GmbH.

er ikke intressert av store tidsintervall

 

jag vill ha ett sertifikat på mitt skrog....der man måler laminattykkelse osv.

 

 

finnes ingen redare i världen som liter på ett varv utan att ha egna representanter med i byggeprocessen.

 

så spm er kan man få ett DNV eller Germanische Lloyd sertifikat på det enskilda skroget??

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er jo blitt så lang og jeg vet ikke om dette har vært sagt før: i legemiddelindustrien er det en kjent sak at noen medisiner som selger som hakka møkk (blockbusters) og får enorm ubredelse (f.eks paracet), etterhvert også medfører forholdsvis flere rapporter om bivirkninger og dødsfall, og følgende mye negativ omtale. Dette er selvfølgelig ikke et uttrykk for at medisinene er farlige, selv om avisene i agurktiden om sommeren lanserer nyheter som Paracet dreper flest i Norge!!, el.l. Når vi har mengder med Bavariabåter i alle farvann vil sannsynligheten for at det rapporteres om båter med feil øke tilsvarende mengden båter som er på sjøen. Man må da ta høyde for at risikoen for skader og grunnstøtinger som følger av feilbruk også stiger proporsjonalt - alle er ikke like flinke på sjøen! Omtalen og diskusjonen i media (les: baatplassen.no) vil også stige proporsjonalt. Et slikt engasjement fører også med seg at masse kunnskap kommer frem om forskjellige tema, som ellers kanskje ikke ville blitt belyst (positivt for meg som leser). Selvfølgelig er det også av en viss interesse å følge med hvor hardnakket enkelte blir når man vil forsvare det som er dem kjært, eller kverulere over en filleting. I lengden får jeg likevel nok furting. Ta det heller på IM, som ble foreslått. Man ser forskjellig på ting, tenk på at man kan møte på sin "motstander" på sjøen. Move on!

Link to post
Share on other sites

jeg tror at hvis noen i bavarialeiren møter en av sine hardeste debattanter på sjøen , ville tonen blitt en helt annen. jeg antar de ikke hadde kranglet åpenlyst som de gjør her på bp :-) det er sikkert stort sett normale mennesker dette , men bare litt forskjellige inntrykk av hva som betyr noe på en seilbåt.

jeg har skumlest denne tråden ,og sitter igjen med et sikkert dumt spm som jeg har stilt før ,men prøver igjen .. disse båtene med kort kjøl : risikerer man å gå ned hvis man er uheldig å seile på en tømmerstokk som river av roret ???

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg har skumlest denne tråden ,og sitter igjen med et sikkert dumt spm som jeg har stilt før ,men prøver igjen .. disse båtene med kort kjøl : risikerer man å gå ned hvis man er uheldig å seile på en tømmerstokk som river av roret ???

 

Hvis rorakslingen knekker inne i båten, vil den ta inn vann hvis rorhylsen ikke går over vannlinjen. Så da er det bare å undersøke hvordan det er på en aktuell båt. På min er hylsen langt over vannlinjen, så den vil ikke ta inn noe særlig vann. Normalt vil roret knekke under båten et sted, og da vil den ikke ta inn vann uansett. Det er kun hvis det knekker på innsiden av skroget slik at det som går gjennom hylsen forsvinner at dette kan skje.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hej Sydvesten

 

sp du vilken kvalitet det er på stöpejernet i kjölen ? det hade varit intressant o veta!

 

 

jeg tror at hvis noen i bavarialeiren møter en av sine hardeste debattanter på sjøen , ville tonen blitt en helt annen. jeg antar de ikke hadde kranglet åpenlyst som de gjør her på bp :-) det er sikkert stort sett normale mennesker dette , men bare litt forskjellige inntrykk av hva som betyr noe på en seilbåt.

jeg har skumlest denne tråden ,og sitter igjen med et sikkert dumt spm som jeg har stilt før ,men prøver igjen .. disse båtene med kort kjøl : risikerer man å gå ned hvis man er uheldig å seile på en tømmerstokk som river av roret ???

 

 

Er det slik at hvert verft støper sine egne kjøler??, det virker løiteasjonelt - uten å vite det så tipper jeg man kjøper disse. Kan ikke tro at de små vertftene har menesker som kan alt /best, tipper de kjøpes av spesialiserte firma som støper til flere båter. Men det hadde jo vært leit for da havner jo kjølspørsmålet i samme katogeri som diskusjonen rundt kjølboltene - kun spekulasjoner.

 

Og ja tonen hadde nok vært en annnen, og jeg opfatter kritikerene som de som har synket lavest i denne diskusjonen, Bavariaeiere blir kalt sauer, nok en tosk lurt osv... Mange av bav eierne har spurt etter dokumentasjon på påstandene og gang på gang så koker tiongene bort da.

 

Hvor ble diskusjonen rundt kjøl boltene av?? de var vist like god og bedre enn andre storprodusenter

Hvor ble diskusjonen rundt antal stanndard vinsjer av?? det fulgte vist flere med enn andre storprodusenter

Hvor ble diskusjonen rundt at det var kun Bavaria som mistet kjølen? det viste seg at alle merker hadde kjølhavari hvem som har flest??? det vet ingen

Link to post
Share on other sites

vil ikke ta stilling til hvem som har sunket lavest , men er det ikke noe slikt som , bavaria : ok båt for lite penger .. og div andre dyrere merker : bedre båt for mere penger. eller er det slik som dere hevder at man uansett får mere båt for %vis andel penger ved kjøp av bavaria?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hifo, seiler du på en tømmerstokk under normale forhold, det være seg med en Bavaria, Orustbåt eller skogsbåt for den saks skyld, så skjer det ikke noe verre enn at du setter kaffien i halsen. Det kommer et dunk. Skulle stokken komme under båten, så feier kjølen den til side.

Link to post
Share on other sites

Det fremste tegnet på at vi har å gjøre med en kvalitetsbåt er at man får en reserve blykjøl med på kjøpet i et pent, håndlaget og nær evigvarende etui.

 

På de noe mer rimelige variantene i fritidsflåten har man rett og slett droppet etuiet, i og med at kjølene er forbruksvare. :wink:

Link to post
Share on other sites

ja mulligan , har gjort det selv , . men hvis roret på kortkjølet seilbåt stikker dypere enn kjølen , hva da?

Det er fremdeles ingen problem med tømmerstokken siden den flyter og uansett treffer kjølen først. Veldig få tømmerstokker som ligger og lurer i området 1,35-1,50 meter under vannet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hifo, seiler du på en tømmerstokk under normale forhold, .....................

 

under unormale forhold :smiley:

 

.....det finnes ett område på Kanadas vestkyst der tömmer kommer ut fra noen flod

der drar tömmerstokkene til sig vann i ena enden...som synker

desse flyter sedan ut i sjöen stående........ der kan stå hundretals av desse ....

som står o 'jobber' vertikalt i vannet.......dom kan vare litt av en fare !

 

har sett dette på bilder en langtursejler som viste dette, det var skrämmande :eek:

 

men her hjemme kan vi ta det med ro......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

alt var bedre før.....

 

allt var ikke bedre för........

 

 

veldi glad vi slipper bomullsegel.....

 

radiopejling i liten båt er en annen sak, jag heller ikke savner......

 

 

men ibland lurer man på om ikke utvecklingen gått baklenges bygge o sälja en

cruiser/turseglare som liknar på denne uavsett vilket varv som gjort den!

bavaria44_segelriss_300.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...