Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hvis roret stakk dypere enn kjøl, så måtte man vel ta det av hvis man satte båten på land, og det har jeg ikke sett noen gjøre?? eller er det vanligt??

 

Logisk ikke sant? :yesnod: desverre så er det mange i denne tråden som hevder saker som kanskje ikke alltid stemmer, derfor mente jeg at et bilde kunne avkrefte det noen hevder, at roret henger dypere en kjølen og derfor var en sikkerhetsrisiko. :smiley:

Link to post
Share on other sites

At roret er dypere enn kjølen er vel ikke helt vanlig, men jeg kjenner til en Dufour 385 med grunn kjøl og på denne stikker roret 25-30 cm under kjølen. Eieren vurderer å kutte av de ekstra centimeterne, men det gir vel litt andre seilegenskaper med at den bla vil ha lettere for å broache.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Som vanlig går man under jorda når sannhets-mangel i påstander blir avslørt.

Gang på gang registrerer jeg det.

 

Skal vi akseptere at det bare kan fortsette neste gang?

Jeg synes ikke det.

 

Forumet er så fint og nyttig at jeg gjerne vill bidra tilen etisk ok standard, ikke drive forsvar for egen båt. Dette til de som trodde jeg er fanatisk Bavaria-kæll :lol:

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Siden det har vært litt manko på harde fakta her i den siste tiden :smiley: så tok jeg en titt på websidene fra ARC.

Dette er et tips til de som skal velge seg dyrt utstyr: Boka 'World Cruising Survey' av Jimmy Cornell samler hvert år inn opplysninger om hva som holdt mål og hva som sviktet av sånne ting som vindror, autopiloter, generatorer o.l. Også subjektive oppfatninger fra brukerne av utstyret er tatt med. Denne undersøkelsen pleier å bli publisert i Yachting Monthly en gang i året.....but I digress som de sier på øya i vest.

 

Her er noen fakta fra ARC f.o.m. 1986 t.o.m. 2004 (fant ikke nyere)

Total number of yachts and competitors in the ARC

 

Excluding 2005 - the answer is 3234 yachts

Most entries was in 1999 - 237 starters, and 235 finished (2 returned to Las Palmas).

Number of sailors is estimated at 14,500

.....

Incidents - Yachts Lost at Sea

1987 Bamaca Westerly 33 drove onto reef off Barbados

1988 Freedom Bavaria 38 drove onto reef off Barbados

1990 Chaot broke rudder stock, yacht abandoned

1998 Harlequin Dehler 41 damaged rudder stock, yacht abandoned

2002 F2 Hunter Legend 450 broke rudder stock, yacht abandoned

 

ARC er ca 2700 nautiske mil korteste veien.

Jeg tror vi alle kan sove trygt om natta og ikke bekymre oss for at båtene våre skal dette fra hverandre spontant.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Som vanlig går man under jorda når sannhets-mangel i påstander blir avslørt.

Gang på gang registrerer jeg det.

 

Skal vi akseptere at det bare kan fortsette neste gang?

Jeg synes ikke det.

 

Forumet er så fint og nyttig at jeg gjerne vill bidra tilen etisk ok standard, ikke drive forsvar for egen båt. Dette til de som trodde jeg er fanatisk Bavaria-kæll :lol:

 

:smiley:

For min egen del tror ikke jeg at dette er noe jeg gidder mere av i denne tråden kan heller bruke tiden på noe annet som :drink::drink::drink: eller lese i andre tråder.

Link to post
Share on other sites

Roret stikker ikke dypere på shallow keel utgavene til bavaria, dette er bilde på min båt og hele bulben på kjølen går nedenfor roret så dette mener jeg må være godt nok med tanke på beskyttelse av roret. Nok engang ser vi påstander om båtene som ikke er korrekte. :nono:

Du får se på denne 49 Bavaria`n da:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/bavaria_49.jpg

 

Logisk ikke sant? :yesnod: desverre så er det mange i denne tråden som hevder saker som kanskje ikke alltid stemmer, derfor mente jeg at et bilde kunne avkrefte det noen hevder, at roret henger dypere en kjølen og derfor var en sikkerhetsrisiko. :smiley:

Se ovenfor, man snakker vel ikke om at roret er dypere, men tilnærmet like dypt.

 

Jeg kan VEDDE HODET MITT på at jeg så en stor Bavaria (tror det var 49 fot), på Nærsnes i oktober mnd. hadde ror som stakk like dypt som kjølen. Båten tilhørte Tomm Murstad sjøleir. Den hadde relativt mye oppskraping i forkant av roret.

 

 

Siden det har vært litt manko på harde fakta her i den siste tiden :smiley: så tok jeg en titt på websidene fra ARC.

Jeg tror vi alle kan sove trygt om natta og ikke bekymre oss for at båtene våre skal dette fra hverandre spontant.

Surprise, til tross for at du er en av de jeg synes bidrar positivt med kunnskap her på forumet;

Her må du arresteres en smule. Det er et faktum at på en relativt ny Bavaria tidligere på 2000-tallet røk forstaget tvert av, grunnet feil vinkel på festet til staget. Tidligere omtalt her på forumet. Hvis folk ikke tror på ærlige meg, så skal jeg nok alltids finne det! :wink:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du får se på denne 49 Bavaria`n da:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/bavaria_49.jpg

 

 

Se ovenfor, man snakker vel ikke om at roret er dypere, men tilnærmet like dypt.

 

Jeg kan VEDDE HODET MITT på at jeg så en stor Bavaria (tror det var 49 fot), på Nærsnes i oktober mnd. hadde ror som stakk like dypt som kjølen. Båten tilhørte Tomm Murstad sjøleir. Den hadde relativt mye oppskraping i forkant av roret.

 

 

Barsk II :sailing:

 

bavaria_49.jpg

Link to post
Share on other sites

Så vær snill Douro og dokumenter bildet ditt, så skal jeg legge inn ca. 20 bilder som dokumenterer det motsatte.

 

Får heller ikke dette til å stemme sammenlignet med min egen kjøl. Nå må Douro på banen. Hvilken type Bavaria er bildet tatt av? Hvor har du hentet bildet fra?

 

Skal vi diskutere, så må det være etterettelig, hvis ikke skader vi forumets omdømme ved at løgn og fanteri er lov.

 

Les Douro's innlegg #1366 #1367 #1370

samt

Denne linken

 

og denne

 

??

Link to post
Share on other sites

Men Bavaria feiler det aldri noe.

 

 

Nå vet jeg sannelig ikke hvem du viser til. Jeg sparer i alle fall ingen. Er jeg misfornøyd med et produkt jeg har kjøpt, så sier jeg i fra. Det har jeg alltid gjort- uansett - og i alle fall når investeringen er såpass stor som ved kjøp av en seilbåt. Har flere ganger påpekt feil og manglet ved båten og nevnt dette på båtplassen. Har du ikke fått med deg dette? Imidlertid har jeg påpekt at det dreier seg om utstyret på båten - som Raymarine, Eberspâcher, Volvo etc. Mye av det andre som andre seilbåteiere er misfornøyd med (på Bavaria til tross for at de eier båt av annet merke :crazy: ) , kjenner jeg meg ikke igjen i. Disse nevner forøvrig lite om problemer med utstyret de selv har på båtene. Merkelig siden dette er vanlig utstyr på en mengde andre merker også.

 

Når det gjelder de påståtte kjølproblemene, følger jeg med på dette. Dersom det finnes håndfaste bevis for at det virkelig er et problem med bavaria, så syntes jeg det er bra med åpenhet rundt dette.

 

Det jeg syntes er en stor fordel med Bavaria, er at merket har en svært seriøs importør. Jeg må virkelig si at jeg er imponert over Sjur ved Lunde båt. Han er der og svarer på alle spørsmål ALLTID. Ordner opp i alle problemer og jeg har mer enn en gang lurt på hvordan han kan ha kapasitet til dette - denne ene mannen. Etter så mange solgte seilbåter. Kanskje er det ikke så mange feil med båtene likevel?

 

Forøvrig er det første gang jeg har sett at DU er kritisk til din egen båt Mulligan. Men det kan hende du har vært det og at jeg har oversett det. Uansett syntes jeg det er sundt at vi alle er kritiske til våre båter og at vi deler våre erfaringer her på Båtplassen.

 

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne - ingen båter er perfekte, heller ikke Bavaria.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det står så dårlig til med nye båter, så burde man kanskje vurdere å se på tidligere løsninger. Dette skroget synes jeg er optimalt for turseiling, blykjøl med mye vekt og ror med skeg. Legg også merke til hvordan kjølkassen er nedbygd. Båten er ifra 80 tallet. Forøvrig så mener jeg at enhver må få lov til å seile i den farkost man trives med uten at noen skal fortelle en hva som er best eller ikke. En av tingene med båtlivet for meg har vært å komme unna alle foståsegpåere, folk som skal dytte på en regler og restriksjoner, helst med tvang og bøter. Har vi ikke nok av dette på land?

Lenge leve det frie båtliv!

 

1533770_26.jpg

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Bavaria feiler det aldri noe.

Du er i såfall den eneste som jeg har sett her inne som har skrevet og ment dette Mulligan...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen generelle tanker som ikke er adressert til noen konkrete debattanter eller grupperinger...

 

Det som foregår her er veldig menneskelig, og ganske så naturlig. Det er greit å være bevisst dette, for det foregår til en viss grad i svært mange tråder.

 

Når man selv har tatt et valg, og gjort en handel ut i fra det, så åpnes hjernes ”filter” for all informasjon som er med på å underbygge at valget ditt er riktig. Likedan filtreres informasjon bort (dempes) hvis man mottar noe som tilsier at produktet du har valgt, også har svakheter. Og for sikkerhets skyld prediker man gjerne sitt gode valg videre når spørsmålet dukker opp. Man blir gjerne enda ivrigere når man møter motstand.

 

Dette er mekanismer det så vidt meg bekjent er konsensus om i psykologistanden. Så føler du at det ikke gjelder deg, så er du enten ikke observant på det, ikke ærlig med deg selv, eller kanskje du ikke er helt som ”alle andre”.

 

Se bare når det lages en ny tråd der noen spør hva man bør velge av forskjellige produkter. I all hovedsak råder folket vedkommende til å gjøre det produktvalget man selv har gjort. I tillegg er man selvfølgelig trygg på det man kjenner og behersker. Enda en grunn til å ”gå god for” det man selv har valgt.

 

Sterke personligheter tilsier at dette kan dras veldig langt. Noe man ser her. Og så generaliseres det slik at man skulle tro at noen få debattanter representerer alle eierne av produktet det gjelder. Det er også vanlig å irritere seg over noen som er veldig fornøyd med sitt eget valg, og står frem med dette. Årsaken til irritasjon finner man som regel inni sett eget hode. Så hvis noen irriterer seg på min ”bedreviter-analyse” av dette – ta da også gjerne en runde med deg selv. Det er du selv som tillater deg å la deg irritere.

 

I denne tråden er det uansett mange interessante teknikker i bruk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det første gang jeg har sett at DU er kritisk til din egen båt Mulligan.

 

Det er fordi du ikke følger med i timen Mathilde. :wink:

 

Jeg har geberdet meg meget over at treverk er brukt i konstruksjonen, og har gjort noe med det.

Båten er idag en 100% trefri konstruksjon, unntatt for dekor.

 

Jeg har irritert meg svært over det idiotiske akterstaget båten var utstyrt med.

Og har gjort noe med det og fått en bedre løsning.

Sitter du?

Jeg har faktisk kopiert Bavarias løsning med radioantenna.

 

Også har jeg bygget om maskinromsventilasjonen som var helt talentløs.

Link to post
Share on other sites

Ting jeg ikke er fornøyd med er bl.a.:

-

- Skjøteløperne kan ikke betjenes fra cocpit (vurderer å gjøre noe med det)

- Fallene er ikke trukket tilbake til cocpit (vurderer å gjøre noe med det)

- akterstagstramming ikke dimmensjonert kraftig nok (vurderer å gjøre noe med det)

- dreneringen til ankerbrønn forut er montert slik at denne ikke tømmer seg helt for vann.

- Vann fra dekk (ved regnvær) er drenert inn i cocpit på begge sider av luken. Dette er irriterende fordi jeg har heldekkende cocpitkallesje og ønsker en tørr cocpit.

- Kjøleboksen er ikke godt nok isolert

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen generelle tanker som ikke er adressert til noen konkrete debattanter eller grupperinger...

 

Det som foregår her er veldig menneskelig, og ganske så naturlig. Det er greit å være bevisst dette, for det foregår til en viss grad i svært mange tråder.

 

Dette er mekanismer det så vidt meg bekjent er konsensus om i psykologistanden.

Så hvis noen irriterer seg på min ”bedreviter-analyse” av dette – ta da også gjerne en runde med deg selv. Det er du selv som tillater deg å la deg irritere.

 

I denne tråden er det uansett mange interessante teknikker i bruk :smiley:

Jeg er veldig enig med dine refleksjoner i dette innlegget.

Det er mulig¨å finne en psykologisk forklaring på all fremerd, men det vil ikke si at all fremferd er forståelig.

Vi er da sivilisert, de fleste av oss har fått med oss "kjøreregler" underveis. At Bavariaeierene går i forsvarspossisjon, finner også jeg helt forståelig.

Det jeg ikke helt forstår, er de (heldigvis) få personene som så engasjert går inn for å rakke ned på andres valg (les Bavaria)

De fremkommer med tildels alvorlige og grove påstander utifra noe man har "hørt" eller lest en gang....

Skal vi kategorisere disse debatanter under sterke personligheter, så er det greit?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at innholdet eller ordlyden i denne tråden på ingen måte representerer båteiere generelt. Det er i vertfall min erfaring, og jeg har jobbet for mange seilbåteiere.

 

I så fall må det være et særbåtplassen fenomen på samme måten som særnorsk og særsvensk brukes i noen andre anledninger.

 

Jeg var nettopp på et oppdrag i Frankriket hvor en Svenske hadde bestilt en ny Alubat. Jeg var der i forbindelse med å designe det elektriske anlegget. Kunden hadde lang erfaring med seiling og fortalte hvilke båttyper han hadde hatt opp gjennom tidene. Men han ikke noe negativt om noen båttyper i det hele tatt.

 

Nå skulle han bytte ut en Orust båt, og fortalte at de ville forsøke noe nytt. Han og kona ville litt bort fra en fantastisk møbelbåt, og få seg en litt tilpasset bruksbåt. I løpet av to dager så var alle ting på plass. Hvordan det elektriske utstyret skulle virke, hvor stort kartbordet skulle være, antall hyller og skap, plassering og størrelse på fortøyningspullerter, hvor bestefar håndtakene skulle være etc.

 

Hvis man hadde forholdt seg til tekniske ting og fakta, og gjerne i spørsmålsformulering, så tror jeg det hadde gått så mye bedre. Man kunne da kanskje funnet ut rent teknisk hvordan man kunne vurdere styrken i en konstruksjon, hvilken dokumentasjon som potensielle kjøpere bør spør båtselgeren etter etc.

 

Hvis en ser litt nyansert på dette med Bavaria vs andre båttyper, så tror jeg antall fornøyde og ufornøyde brukere, mulige uhell og skader etc. må ses sammen med salgstallene.

 

Jeg oppfatter det slik at de som eier Bavaria er generelt fornøyd med produktet, men noen av de som ikke eier dem er vanvittig misfornøyd med dem. Her er det jeg detter av lasset, for man kan faktisk velge selv hvilken båt man ønsker.

 

Sjøen for alle 2008 nærmer seg nå. Hvis dere planlegger spørsmålene på forhånd, så vil båtprodusentene merke at det ikke bare er utseende på fasaden som teller men faktisk det bak også.

Kanskje en god ide å åpne noen luker i dørken i stedet for å trykke på Raymarineknapper i år?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...