Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Meninger skal man ha. Men jeg kan ikke fortelle noe om båten din Mulligan. Jeg har ikke erfaring fra båten din. Men jeg

TROR den var moderne når den ble lansert. Og det forteller vel også bruktmarkedet. Men jeg kan lese tester hva journalistene skriver.

 

Jeg synes det er synd at ikke flere bruker erfaringsbasen. Erfaringer med båten trenger ikke skives opp og ned i åpent forum når vi har en erfaringsbase. Jeg skrev tidlig om erfaringer fra laber bris til liten storm med båten vår. (ref henting av

båt)

 

Sydvesten trakk frem "Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene" . Leste fort HER at dette ikke var noen test. Mao det som ble lagt til grunn manglet dybde. Og selvfølgelig, man skal heller ikke sluke alt heller.

 

Det kom vel negative bemerkninger om stort sett alle båtene også Bavaria.

 

Og hvis man tar fri en uke og leser Bavaria trådene. Da vil man finne stort sett det samme som man setter fingeren på.

Enzo tok bryderiet å prøvde å få svar. Jeg selv er tilfreds med de svarene jeg har fått fra min levrandør.

 

Og hvorfor kommer det ikke tråder om Jeanneau, Benetau, Dufour, Elan, X-Yachts, GS, Najad, HR, Comfortina, SY, Contest, Maxi, Cyclades, Scanner, Arcona, First,(nevner kun seilbåter pga trådens innhold)

 

Jeg dro fram mange merker når vi var i modus for annskaffelse av ny båt. Før du skal bruke så mye penger

går man nøye igjennom. Vår båt som kostet opp mot 1,7 mill, da bruker vi litt tid på om "investeringen" er riktig.

 

Jeg har startet tråder om X-båter. Den tråden dør etter en dag. Ingen spes meninger om den. Det fenger ikke.

Men det gjør Bavaria trådene. Og hvorfor det?

 

Hvorfor fenger Bavaria trådene,

 

selvfølgelig pga det er markedest mest solgte

Endret prisbildet i markedet

Suvernt dyktige på markedsføring, slik at mange for øynene opp på merket. Kan ikke ungå lese om det.

 

Eller er det noe mer som ligger bak? Er noe utrygt med merket. Kan man virkelig lage båter til den prisen.

Kan det tenkes at båten ikke billigere, men de andre tar mer for samme produkt??

 

Sammenlign epler med epler, pærer mot pærer.

 

Dvs sammenlign Bavaria mot andre rimelige båter som Dufor, Benetau, Jeanneau,Delphia.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sammenlign epler med epler, pærer mot pærer.

 

Dvs sammenlign Bavaria mot andre rimelige båter som Dufor, Benetau, Jeanneau,Delphia.

Jeg tror ikke baatplassens medlemmer er modne for slike sammenligninger, om en leser testen i Seilas eller det som ekspertene her mener ikke er noen test så var det mange båter som ble "testet" eller ikke testet... jeg la i starten av tråden vekt på noen kommentarer om de forksjellige båtene som var med og som forventet så var det kun det som omhandlet Bavaria som fattet interesse hos ekpsertisen her på forumet.

 

Det at HR ble definert som testens versting på grunn av nødstyringen og at en må stå med skallen gjennom dekksluken for å betjene styringen er helt uvesentlig for ekspertisen. Det at samme båt får kommentarer om alt for små vinsjer slik som også B39 fikk kommentar om spiller heller ikke noen rolle, kun på Bavaria blir dette kommentert her på forumet noe jeg selvsagt finner helt naturlig for de som legger sjelen sin i dette.. At utsikten fra cockpiten på HR og Najaden ikke er god spiller heller ikke noen rolle..... at det er trangt og vanskelig å finne en god styreposisjon på HR med alt for lite ratt er det heller ingen her som finner betenkelig.. At bommen er 15 cm for lav spiller heller ikke noen stor rolle for ekspertene... Av dette så kan man jo enkelt slutte at HR veftet overhodet ikke er opptatt av sikkerheten om det er det en ønsker .....

 

Det kom i gang en liten avsporing om en svenske. Hyllesten fra ekspertisen tok en brå slutt når det kom frem at denne 39 foteren kun hadde 10 stk M20 kjølbolter av syrefast kvalitet og omtrent samme kjølprosent som tyskeren omtalt i denne testen..

 

Så av dette så kan man selvsagt trekke at det kun er Bavaria som er spennende å debattere, noe denne tråden vitner helt klart om.... med 25 innlegg i døgnet... og er vel forumets 3 største tråd for tiden, og definitivet den rasket voksende tråden som er meget bra for oss med Bavaria..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor fenger Bavaria trådene,

 

Ja, det kan man spørre seg om.

Men en ting har jeg erfart. Og det er at dersom man kommer med en kritisk bemerkning om et bestemt fabrikat båt, så blir man møtt med en styrtsjø av misunnelse, hets og hva det heter alt sammen.

Andre båter kan debatteres bortsett fra en.

Som jeg har sagt i en bråte tråder før, jeg har ikke et problem i det hele tatt med at folk kjøper og bruker denne båten.

Ikke i det hele tatt.

 

Men jeg mener fremdeles at den shallow-draft formgivingen ikke er heldig. Roret blir for utsatt.

Men hva kom? Jo beskyldninger om løgn, fusk og fanteri.

 

Når det gjelder min egen lille båt så kjenner jeg etterhvert dens gode og dårlige sider godt. Og har etter fattig evne prøvd å dele det med meg.

 

Og skulle man driste seg til å si at noe kanskje ikke var bra på et bestemt tysk fabrikat, så kommer det ofte lange tirader med drittslenging om andre båter, gjerne de fra Orust. Eierne av slike båter tar det gjerne til etterretning og vurderer om noe bør gjøres.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har startet tråder om X-båter. Den tråden dør etter en dag. Ingen spes meninger om den. Det fenger ikke.

Men det gjør Bavaria trådene. Og hvorfor det?

 

Hvorfor fenger Bavaria trådene,

 

selvfølgelig pga det er markedest mest solgte

Endret prisbildet i markedet

Suvernt dyktige på markedsføring, slik at mange for øynene opp på merket. Kan ikke ungå lese om det.

 

Eller er det noe mer som ligger bak? Er noe utrygt med merket. Kan man virkelig lage båter til den prisen.

Kan det tenkes at båten ikke billigere, men de andre tar mer for samme produkt??

 

Jeg tror ikke det er dette som er grunnen til at Bavariatrådene tar til de grader av. Enkelte Bavariaeiere har en relativt provoserende måte å uttrykke seg på og gjør det i stort monn, slik at en del eiere av andre båter lar seg trigge og irritere av dette. Dermed er vi i gang.

Underholdningsverdien på disse trådene er selvsagt vekslende, men diskusjon er det da i hvert fall, og alle er jo stort sett enige allikevel, så det er vel mest for sportens skyld at vi oppnår 1.500 innlegg i løpet av så kort tid. Det er jo tross alt vinter og de fleste ligger i opplag.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

 

Men jeg mener fremdeles at den shallow-draft formgivingen ikke er heldig. Roret blir for utsatt.

Men hva kom? Jo beskyldninger om løgn, fusk og fanteri.

 

Lyver bilde mitt Mulligan ?? jeg har aldrig sagt at noen farer med fusk og fanteri med jeg savner etterrettelighet i påstandene som kommer. Det er helt greit for meg at mange mener bavaria ikke er en båt for dem, jeg har heller aldri påstått at det ikke er feil eller mangler på disse båtenene, det er jo blitt ettertrykkelig dokumentert, men å påstå at disse båtene er direkte farlige og seile det blir for meg en drøy påstand. Kan være enig med mange som kritisere løsninger ombord som feks. løygang, fall ved mast osv. det er helt ok og diskutere gode og dårlige løsninger, men og komme med eksempler på feil og mangler som ikke er korrekte og som for meg noen ganger virker som innspill bare for å skrive noe, det mener jeg det må være lov og kommenter uten og bli beskyldt for være menighet-fanatiker eller ikke tåle kritikk av båtene våre.

Link to post
Share on other sites

Men hva kom? Jo beskyldninger om løgn, fusk og fanteri.

 

Lyver bilde mitt Mulligan ??

Da spør jeg deg Bavaria 40, lyver bildet mitt?

 

Alle bilder er forskjellige vet du :wink:

 

 

Forøvrig godt innlegg av Akult... :smiley:

 

Som et Apropos til det, og en nyansering av Comfortina 32 som det ofte blir sammelignet med, så legger jeg en link om hva jeg skrev om min Comfortina for drøye 2 år siden. NB! Etter den tid så har listen med både positive og negative erfaringer blitt lengre:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=182773

 

Tar gjerne imot en "Akult-dom" for åpen scene....!! :wink::lol:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Nei. Det gjør det ikke.

Jeg mener fremdeles at et grunt dobbelror hadde vært en bedre løsning for denne båten.

Og meninger må "Mulligan" og andre få lov og ha, samt gi uttrykk for her på baatplassen.

 

Men der er nyanser.

Det er forskjell på å mene og påstå. Påstander som pressenteres som faktaopplysninger, bør i større grad kunne dokumenteres.

Og, det bør selvfølgelig gjelde oss alle.

Link to post
Share on other sites

Og meninger må "Mulligan" og andre få lov og ha, samt gi uttrykk for her på baatplassen.

 

Men der er nyanser.

Det er forskjell på å mene og påstå. Påstander som pressenteres som faktaopplysninger, bør i større grad kunne dokumenteres.

Og, det bør selvfølgelig gjelde oss alle.

 

DET er jeg helt enig i, og Barsk jeg tror ikke at jeg har fått med meg hvilket bilde som er ditt, men som du sier så kan bilder være forskjellig men sånn ser det nå engang ut på min båt. Mulligan hvorfor mener du et dobbeltror er bedre? Har vært ute mange typer vær og sjø uten at jeg har opplevd båten som utrygg eller vanskelig på roret, riktig nok så må jeg reve noe før en på gammle båten men jeg opplever ikke at denne kommer med noen overaskelser så lenge båten er noenlunde riktig trimmet. Når det gjelder mitt valg av kjøl så har det stortsett hatt med båtplassen og gjøre da jeg tidligere kunne slite med og komme ut pga.dybden. Hva har jeg av erfaring med grunn kjøl? seilmessig litt selvfølgelig, jeg taper ca. 2-3 grader på høyden noen ganger dumt men sånn er det, stabilitet og i sjøgang oppfører den seg helt ok. Båten har aldrig vist noen tendens til og kaste roret ved kraftig kregning jeg prøver og holde max 25 grader da det er ikke mye båtfart og hente utover dette.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente:

For å kunne trekke nytte av en grunn kjøl, så må det gies litt klaring for roret. Slik at dersom man skulle gå på noe, så går kjølen i først. Den tåler betraktelig mer enn roret. Og nei, den faller ikke av.

Og da må det også gies litt slingringsmonn for sjøgang og trim pga fart.

For å få rorflaten stor nok med kortere ror, bør det være to av dem.

Båten jeg viste til fra Korsør traff, ifølge avisene, med roret først.

Bildet var fra Jyllandsposten, som stort sett fornekter Sjællands eksistens, så det vakte litt oppstyr.

Link to post
Share on other sites

Hva er det nå da?

Det har gått flere timer uten et eneste innlegg! :nono:

Har dere gått tom for argumenter?

Dere må da ikke gi dere med den mest interessante tråden her på bruket!

:boxing::discuss:

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente:

For å kunne trekke nytte av en grunn kjøl, så må det gies litt klaring for roret. Slik at dersom man skulle gå på noe, så går kjølen i først. Den tåler betraktelig mer enn roret. Og nei, den faller ikke av.

 

Alle som har Fairline og Princess har mao. kjøpt en båt som er dårlig konstruert da rorene og propellenene er det som stikker dypest. Har selv eid båt i 10 år der ror og propell er det som treffer moder jord først, aldri opplevd dette som noe problem.

 

Kjøpte selv båt med blykjøl bla. for å kunne sige inn i trange havner med 1-2 Knop uten å få skader dersom vi treffer bunn, hadde ikke prøvd på dette med en løsning der ror eller propell treffer bunnen først.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ja denne tråden, som lever sitt eget liv med aktive deltakere som går av skaftet og praktiserer sine egne tolkninger av forumreglene og slenger fra seg i hytt og pine, må jo ikke dø hen.

Det artigste er jo at selveste frontkjemperen for god tone, mr. ignorer, synes at tråden er så viktig at det retferdiggjør at både tråden og han løfter seg over alle regler som andre må forholde seg til. Godt gjort å få aksept for dette.

Gleder meg til fortsettelsen :-)

Redigert av Origonia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg jammen redd for at denne tråden skulle dø ut så jeg prøver å hjelpe til litt.

Må først si at Akult virker for meg som en mann jeg gjerne skulle ligget longside med en helg eller så. Er det ikke betegnende at slike reflekterte og fornuftige folk vurderer å kjøpe Bavaria :lol:

 

Ellers så synes jeg egentlig utvilingen i denne tråden har vært direkte positiv, alt tatt i betraktning. Mange misforståelser har blitt diskutert og oppklart. Udokumenterte påstander har blitt avvist og avslørt. Jeanneu og Sydvesten har seilt sammen og jammen synes ikke jeg at det virker som de har fått litt mer respekt og mer nyansert syn på hverandres båter og meninger etter dette også :yesnod:

Synes at Mulligan har moderert seg litt og har fremstår med et litt mer nyansert syn på ting og tang og Hifo har fått lese et av sine beste innlegg ever. Til og med svensken Gunga ser ut til å ha funnet en god tone med sydvesten og ønsker høflig at han skal ta opp ting med Lunde båt på seriøst vis. :smiley:

 

Dette ser ut til å kunne blie en fin sesong folkens! Nå får vi bare håpe at vi kan ri av stormen i natt uten skader! Har masta oppe så jeg er litt smånervøs.... :seeya:

 

Best regards

Leading Edge

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Vi nærmer oss 50000 visninger, noen som raskt kan se hvor mange tråder som har flere visninger? Denne tråden har for meg bekreftet at vi valgte riktig merke da vi gikk til annskaffelse av våres første seilbåt, så det blir nok en Bavaria neste gang også.

 

Til Bitteliten; er du sikker på at det var en Hr og ikke en Bavaria? :smiley:

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hvorfor fenger Bavaria trådene,

 

I all beskjedenhet tror jeg det skyldes 3-4 fanatiske Bavariaeiere som går langt i å rettferdiggjøre sitt eget båtkjøp. Ingen andre båteiere er i nærheten av å nå opp til disse. Når håret i tillegg er festet såpass "ømt" blir underholdningsverdien såpass stor at selv garvede cabincruisereiere blir engasjert.

 

Det er spesielt artig når kritiske synspunkter umiddelbart blir karakterisert som løgn og manipulering med fakta.

 

Stå på folkens! Jeg ser frem til fortsettelsen.

 

Håper noen siterer meg, i tilfelle jeg er på en ignorerliste, slik at alle kan se innlegget mitt.

Link to post
Share on other sites

I all beskjedenhet tror jeg det skyldes 3-4 fanatiske Bavariaeiere som går langt i å rettferdiggjøre sitt eget båtkjøp. Ingen andre båteiere er i nærheten av å nå opp til disse. Når håret i tillegg er festet såpass "ømt" blir underholdningsverdien såpass stor at selv garvede cabincruisereiere blir engasjert.

 

Det er spesielt artig når kritiske synspunkter umiddelbart blir karakterisert som løgn og manipulering med fakta.

 

Stå på folkens! Jeg ser frem til fortsettelsen.

 

Håper noen siterer meg, i tilfelle jeg er på en ignorerliste, slik at alle kan se innlegget mitt.

 

Det er klart at du skal hjelpes til og bli sitert :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...