Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den 39'en som gikk på et skjær utenfor Grebbestad og boksavlig talt la igjen kjølen så er selvsagt kjølen funnet og den er sjekket av Bavaria, den er ikke tatt opp siden det ikke ble funnet nødvendig, den sitter den dag i dag godt plantet i en vertikal bergsprekk hvor toppen av kjølen ligger ca. 40cm unden overfalten.. Med andre ord så kilte kjølen seg i en bergsprekk og kreftene klippet kjølboltene rett av, båten klasket ned i skjæret med baugen og fikk en del skader og roret fikk en liten skade langt nede.. når det paserte skjæret.

 

Skaden på den 39'en var i baugen siden den hadde slått ned i skjæret og mindre skader i innfestingen til kjølen samt noe småtteri på roret... Båten gikk for egen maskin til Oslo og eieren la den i båsen, der lå den i en uke før har tok turen til Lundebåt for en sjekk... Vanninntregningen på båten i løpet av denne uken var marginal og ikke nevneverdig, noen cm i bunnen..

 

Båten gikk på dette skjæret med ca. 8,5 knop gjennon vannet, SOG er ukjent, koordinatene for skjæret er kjent og bilder av kjølen finnes jeg vil legge dem ut om personen på bildet tillater det (siden det ikke er jeg som har tatt bildet), bildet viser en person som står på toppen av kjølen. Bavaria sjekket dette og konkluderte med at dette hedelsesforløpet med at kjølen kilte seg i en bergsprekk var så spesiellt at de ikke så noe grunn til leie inn kranfartøy for å forsøke å få løs kjølen... Den ble underøskt der og da. Boltene har vært til analyse av et uavhengig kontrollorgan og de er bekrefter at de tilfredstiller de krav som A4-80 bolter har..... Laminat tykkelsen på kjølinnfestingen på denne B39 er 80mm tykk om det har noen interesse, noe som etter mitt syn vitner om at den er sterkt bygget(noe som også testen i seilas påpeker)...

 

 

Mit freundlichen Grüßen

Sydvesten

 

 

Nå kan jeg ikke se at jeg er noen talsmann for Lundebåt, så jeg formoder du kan dokumentere dine påstander her...

 

Det som jeg gjengir her er den informasjon jeg har fått fra Lundebåt og intet annet.... Så du må selvsagt tro akkurat hva du vil... Jeg skjønner jo at dette kan være vanskelig for deg og sikkert en del andre her på forumet også... men det kan jeg fint leve med :lol:

Dokumentere mine påstander om at du fremstår som talsmann. Jeg gjentar: fremstår. For meg fremstår du som talsmann; "Bavaria sjekket dette og konkluderte". Mulig jeg tar feil?

 

Angående disse påståtte 80 mm. opplevde jeg det slik at dette gjaldt båten i grebbestad og ikke en nabo båt av deg. Har lest igjennom en gang til (se refereringen ovenfor). Jeg oppfatter det fortsatt likedan.

 

80 mm. er mer en 3 ganger tykkelsen på de 2-3 Bavaria`r jeg har sett på.

 

Sist jeg så på en Bavaria uten kjøl på formiddagen den 18.august i fjor, så jeg denne Bavaria 42. Jeg målte tykkelsen til 23 mm.:

bavaria_leangbukta_18.08.07.jpg

 

Forøvrig lå båten ved siden av denne tidligere omtalte her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry424386

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mathilde: Hvorfor ikke?

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

 

 

Hei Barsk II.

Jeg regnet med innvendinger...bare regnet med det.... Hvorfor tror du ellers denne tråden har blitt så lang?

 

Ikke ta det personlig Barsk II. Du er sterkt kritisk til bavaria, har merket meg ved det. Men stort sett er dine innlegg til å leve med.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Barsk II.

Roret avbildet i linken din, kjenner du til noe mer rundt dette? Du stilte et spørsmål da du la inn dette innlegget, men fikk ikke noe svar såvidt jeg husker. Jeg er ingen ekspert og vet ikke om støpearbeidet er gjort tilfredstillende, ei heller hvilke krefter båten har vært utsatt for. Men det så ut til at roret holdt seg på plass tiltross for grunnberøringen. Det har jo vært et poeng tidligere her - at roret ved grunnstøtning sannsynligvis ville falle av. Eller at det p.g.a. rorakselens konstruksjon er fare for store vanninntregninger ved slike hendelser. Så har altså ikke skjedd i dette tilfellet. Skulle gjerne ha visst noe mer om dette.

Link to post
Share on other sites

Det er nok det aller beste så slipper vi synsingen som nå bedrives... haldor Holm er referansen... Jeg ser ikke noe poeng i diskutere dette med deg eller andre noen mere siden du/dere åpenbart vet dette bedre enn andre, men anbefaler at du ringer Haldor Holm hos Lundebåt og tar en prat med han om dette..

Synes du bildet mitt er synsing?

 

At jeg åpenbart vet dette bedre enn andre?....Jeg spør om noen her har sett nøye på Bavaria`er uten kjøl....ingen svar....ingen bilder.

 

Har lagt merke til at du ofte forespør etter dokumentasjon. Hvem har dokumentert laminattykkelse best her, dine ord eller mitt bilde? :confused: Ser absolutt ingen poeng for meg å få vite muntlig av Holm hos Lunde påstått laminattykkelse. Jeg vil ha bilder/fakta.

 

Ja jeg er klar over mitt bilde med 23mm. viser en 42 Bavaria, og at de 80mm. du refererer til gjelder en Bavaria 39.

 

Inntil noen beviser disse 80mm., tror jeg kort og godt ikke på det. De jeg har sett (riktignok forskjellige modell utgaver), har ingen hatt over 25mm. tykt laminat, der hvor kjølboltene går gjennom skroget.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor tykk laminatet er i bunnen for kjølinnfestinger men når jeg fikk montert baupropell så fikk jeg de bitene som ble skåret ut og de er drøyt 20mm tykke. Marinaen som monterte dette for meg sa at dette er veldig solid og bra , som sagt så vet ikke jeg hvor mye tykkere det er i bunnen men

det må da være mer en 3mm tykkere?? :confused: Er det forskjeller på bavaria om dette er båter produsert mellom 2000 og 2008 ?? Hvis lamminatet som du sier Barsk II er 23mm kunne båten tåle og stå på land på kjølen uten og få deformering i bunnen??

Redigert av Bavaria 40 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis lamminatet som du sier Barsk II er 23mm kunne båten tåle og stå på land på kjølen uten og få deformering i bunnen??

Jeg sier ikke, jeg har inspisert, målt og tatt bilde.

 

Om den da tåler å stå med full vekt på kjølen? Har jeg absolutt ingen forutsetninger for å mene noe om.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det ville vært fint å få bilde av litt større område. Har du det?

 

For på de jeg har tatt bilde av, og det eneste stedet det kun er en bolt i bredden, er helt akter i kjølen. Der er bredden på en Bavariakjøl (min) langt langt smalere enn dette. Den er nå på land for nettopp en slik reparasjon.

 

Takker for bryderiet hvis du gidder det.

Link to post
Share on other sites

Barsk II.

Foreløpig har vi vel ingen fakta å forholde oss til i denne saken, men to påstander. Din: At du har målt og funnet at tykkelsen er 23 mm på en B41. Lunde Baat: At tykkelesen er 80 mm på en B39. Det ville vel være merkelig om tykkelsen var 1/4 av hva den er på en 3 fot mindre båt av samme merke?

 

Utover dette kan jeg ikke se noen dokumentasjon, Barsk II. Jeg kan ikke se av dine bilder at tykkelsen er 23 mm.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ville vært fint å få bilde av litt større område. Har du det?

 

For på de jeg har tatt bilde av, og det eneste stedet det kun er en bolt i bredden, er helt akter i kjølen. Der er bredden på en Bavariakjøl (min) langt langt smalere enn dette. Den er nå på land for nettopp en slik reparasjon.

 

Takker for bryderiet hvis du gidder det.

Har ingen andre bilder, tok det tett innpå i nærbilde modus.

 

Får ta flere bilder til våren/sommeren, pleier ofte å ligge Bavaria`r i Leangbukta eller hos Bærum Plast for kjølreparasjoner.

 

Kan du fortelle hva din reparasjon går ut på?

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skjedde en endring i februar-mars 2005, da ble laminat tykkelsen øket... i forbindelse med revisjon av en harmonisert standard.... (Uthevelsen er foretatt av Douro) og var dette fremdeles en "pr" (preliminary) standard på denne tiden, men Bavaria tok den nye standarden i bruk alt da.... samme referanse som over.....

 

 

åjadaså

Link to post
Share on other sites

BÅten ble leid ut i sommer, og den gikk på et løft over et skjær i 6 knop. Treff midt under kjølen.

 

Eneste skade er krakellering mellom skrog og bunnstokk i akterkant av kjølen. Ingen delaminering eller sprekker. Båtene er solide som bare det.

Det samme så jeg hadde skjedd med en Jeanneau, samme skade samme rep. Båtbygger og takstmann sier det er nesten aldri særlig alvorligere skader på seilbåtene, bortsett fra treff i stor fart høyt oppe på kjølen.

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Barsk II.

Foreløpig har vi vel ingen fakta å forholde oss til i denne saken, men to påstander. Din: At du har målt og funnet at tykkelsen er 23 mm på en B41. Lunde Baat: At tykkelesen er 80 mm på en B39. Det ville vel være merkelig om tykkelsen var 1/4 av hva den er på en 3 fot mindre båt av samme merke?

 

Utover dette kan jeg ikke se noen dokumentasjon, Barsk II. Jeg kan ikke se av dine bilder at tykkelsen er 23 mm.

 

Men du ser at tykkelsen igjennom er omtrentlig proposjonal med diameter på boltene..? eller..

 

Jeg har ikke orket å henge med i hele tråden, men har dere ikke snakket om en diameter på 20mm.?

 

Uansett, langt unna 80mm.

 

 

Neste gang jeg finner ser en Bavaria med tynt laminat, så får dere møte opp personlig da. Hvis et bilde ikke er godt nok.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Så da blir dette med laminat tykkelsen min påstand som kun baserer seg på infomasjon fra de som reparerte båten mot Barsk II sin viten om dette.

Nå synes jeg du burde moderere deg en smule...

 

Min viten? Direkte frekk er du, du maner til dokumentasjon; men neida et bilde holder ikke..? :nonod: :nono:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...