Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

merkelig at ikke bildet til barsk er godt nok. enhver fjott (meg) ser jo at det er veldig mye tynnere enn 80 mm tykkelse.. men det bestrides selvsagt selv om dokumentasjonen foreligger . mens sydvestens utsagn om at det er 80 mm tykkelse der på en annen bavaria , ja da holder det at han sier at noen har sagt det til ham :crazy: . er på tide at han og må dokumentere sine påstander. :smash: er det bare meg som ser urettferdigheten i dette?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

merkelig at ikke bildet til barsk er godt nok. enhver fjott (meg) ser jo at det er veldig mye tynnere enn 80 mm tykkelse.. men det bestrides selvsagt selv om dokumentasjonen foreligger . mens sydvestens utsagn om at det er 80 mm tykkelse der på en annen bavaria , ja da holder det at han sier at noen har sagt det til ham :crazy: . er på tide at han og må dokumentere sine påstander. :smash: er det bare meg som ser urettferdigheten i dette?

Skjønner ikke jeg heller hifo, på nåværende tidspunkt kan jeg ikke dokumentere det bedre jeg..??

 

Vi får se om det ved neste korsvei er jeg som dokumenterer en snau kvart desimeter, eller om det er Lunde/Bavaria og/eller Sydvesten som dokumenterer 80 mm... :confused: :confused:

 

Inntil videre melder jeg meg ut av: "laminattykkelses-debatt med Sydvesten"

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over at ingen debatterer del 2 av seilas-testen. I testen/omtalen blir båtene bedømt langt strengere enn de rene turbåtene. Men det står også følgende: "Å gå fra en av disse seilbåtene til en turbåt var seilmessig en stor nedtur. Disse fem raske seilbåtene gir fantastiske muligheter for gode seilopplevelser også for dem som ikke er så opptatt av regattaseiling." Det viser at disse båtene er av et helt annet kaliber.

 

Viser dette at alle som kjøper ren turbåt ikke er interessert i seiling? Eller er det bare økonomien som gjør at disse ikke selger så bra. Eller bruker man bare Sydvesten-logikken og sier at siden disse ikke selger så godt er de antagelig dårligere enn bavaria?

 

Det er jo et interesant spørsmål du stiller her Jeanneau. Rart i grunnen at ingen har tatt opp og diskutert dette blandt alle de innleggene som er skrevet etter at du stilte dette spørsmålet. Jeg tror vel personlig at svaret kan være flere ting.

1. Mange bruker seilbåten som "hytte på sjøen" og selve opplevelsen ved å bo i båten og være sammen som familie er viktigere enn selve seilingen. Dersom dette er prioriteringen så vil man nok fort kunne havne ut med en slik romslig turbåt i steden for en båt som er mye gøyere å seile.

2. Selve begrepet "gode seilopplevelser" som brukes i testen er jo relativt og jeg vil tro at for en som er fersk som seiler så vil kanskje selv en sedat turbåt by på gode seilopplevelser og kunne gi utfordringer nok. For en lidenskapelig seiler med mye erfaring (som seilerne i testen) så vil seilegenskapene bety mye mer fordi de har mye kunnskap og erfaring og vet hvordan de skal få maksimalt ut av båten.

3. Økonomi er nok også et viktig moment her som i de fleste andre valg man gjør.

 

Vil nok tro at mange som starter tilværelsen som seiler med en sedat turbåt etter noen år med erfaring og etter at de etterhvert har blitt bitt av seilerbasillen vil gå over til en av disse "del 2 av testen seilbåtene". De som derimot fortsatt prioriterer kosen og bokomforten på sjøen og trives med å seile uten at det er viktig å tyne høyde og tidels knop de vil gjerne fortsatt holde seg til turbåtsegmentet selv med økende erfaring.

For min egen del er jeg fortsatt usikker på hvilken vei jeg vil gå her....Time will show.

 

Når det gjelder "sydvesten logikken" du viser til så tror jeg nok det er en noe undervurdert og forenklet fremstilling av sydvestens tanker rundt emnet.

Har selv konkurert en del med sydvesten på ski i mine puuuuur unge dager og da var det slik at vi likte best de tynne lette langrenns-skiene. Å gå rundt på brede tunge turski var for oss utenkelig. Det hadde å gjøre med det enkle faktum at vi alltid gikk i vel preparerte spor, gode løyper og uten sekk. Dersom man skulle på tur på fjellet med tung oppakning, dyp snø og uten preparerte løyper derimot så ble skivalget et helt annet. Da var det andre kriterier som gjaldt.

Maaange år senere er det fortsatt slik for meg at når jeg har mulighet til å gå på ski så er det alltid vel preparerte løyper og raske ski som frister og som trigger meg. Har du først fått smaken på det så blir det liksom aldri det samme å stabbe rundt på tunge brede turski uten preparerte løyper. Har likevel ikke prooblemer med å se at det er de som liker det best. Smak og behov er som kjent forskjellig enten det gjelder seilbåt eller ski....

Vet at du også bor i båten Jeanneau men det er vel slik at du likevel setter seilegenskaper forran fri ferdsel i cockpit og mulighet for å komme inn i grunne farvann. Sånn er det bare og det må vi alle leve med. Håper og tror til og med at du lever godt med det :seeya:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Min viten? Direkte frekk er du, du maner til dokumentasjon; men neida et bilde holder ikke..? :nonod: :nono:

 

 

Det var da svært så hissig du var i kveld. Jeg har sett på bildet nok en gang Barsk II. Det jeg ser er et rundt hull og deretter mørk skygge noen millimeter innenfor. Prøver ikke å være vanskelig, men jeg kan ikke se noen klar avtegning som viser kanten og avslutning av laminatet innenfor. Hvis du har målt dette, Barsk II, så tror jeg ikke du lyver. Men kan du ha målt feil? Ha meg unnskyldt, men årsaken til at jeg spør er bare at jeg er svært forundret over at laminatet ikke er tykkere. Dette må da vel være en grei sak å sjekke ut.

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke postingene dine Douro? hva prøver du å få frem? Vi andre her diskuterte laminattykkelse...

 

Det eneste jeg forsøkte å få fram, var at én av de som diskuterer laminattykkelse her "ikke kan se at han er noen talsmann for Lundebåt...

 

Det som han gjengir her er den informasjon han har fått fra Lundebåt og intet annet"

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var da svært så hissig du var i kveld. Jeg har sett på bildet nok en gang Barsk II. Det jeg ser er et rundt hull og deretter mørk skygge noen millimeter innenfor. Prøver ikke å være vanskelig, men jeg kan ikke se noen klar avtegning som viser kanten og avslutning av laminatet innenfor. Hvis du har målt dette, Barsk II, så tror jeg ikke du lyver. Men kan du ha målt feil? Ha meg unnskyldt, men årsaken til at jeg spør er bare at jeg er svært forundret over at laminatet ikke er tykkere. Dette må da vel være en grei sak å sjekke ut.

Jeg ser klart kanten på innsiden.

 

Jeg har målt riktig, men det er selvfølgelig bare min påstand.

 

At du er forundret, kan skjønne det. Jeg er ikke overasket lengre....

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vel dette er nok kun synsing siden det er Lundebåt som skriver dette... motorboat.no er Lundebåt..

 

Sydvesten: Hvorfor er det synsing siden det er Lundebåt som skriver det???

 

Forresten: Jeg klikket på linken din, og da jeg leste disse svulstige flosklene, skjønner jeg litt bedre hva du mener:

 

Ryggraden i en førsteklasses Bavaria utgjøres av høyverdige materialer og god forarbeiding kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk.

 

jøssamegda, sier jeg.

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge vurdert men ikke funnet noen grunn til å mistenke deg

 

 

liker du ikke det jeg skriver så kan du ignorere meg enkelt og greit, noe jeg forøvrig ville satt stor pris på om jeg skal være ærlig

 

 

Opplever ikke han som noe problem i det hele tatt jeg da, men mener jeg kan svare på innlegg som er direkte stilet til meg som person.. Det var jo han som hadde problemer med "sleivspark og pekefngre", og jeg ga han kun ett vellment råd om han mente de kom fra meg...

 

 

Jeg har lenge vurdert om jeg gidder å kommentere disse sleivete kommentarene. Men har kommet til at de ikke kan stå uimotsagt.

 

Mitt utgangspunkt for å være her inne er å ha en positiv opplevelse, lære masse, dele erfaringer mv.

 

For meg har du gått over noen grenser jeg har. Du har lenge vurdert om du skal mistenke meg for hva??

 

Du oppfordrer meg til å ignorere deg, til det kan jeg bare si at jeg ikke har noen problemer med å lese dine innlegg eller noen andres. I motsetning til deg har jeg ikke noe behov for å "annonsere" hvem som er ignorert.....

 

Til den siste siteringen skjønner jeg ikke helt behovet for å "baktale" meg mens jeg er tilstede. Forøvrig kan dine råd neppe anses som særlig velmente.

Link to post
Share on other sites

Jeg har etterhvert opparbeidet en sunn skepsis til det som skrives om Bavaria på dette forumet. Det er ikke uten grunn at jeg etterspør dokumentasjoner og faktaopplysninger. Vi trenger ikke å krangle om laminattykkelser Barsk II, og ingen behøver å bli sinte. Igjen minner jeg om at dette jo er en enkel sak å finne ut av. Ikke bli fornærmet om jeg foretar noen undersøkelser.

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Ryggraden i en førsteklasses Bavaria utgjøres av høyverdige materialer og god forarbeiding kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk."

 

Fantastisk . Nå tar det virkelig av.

Står det virkelig dette i brosjyren ?. Dette må jo være villedende reklame.

Venter i spenning på fortsettelsen.

Link to post
Share on other sites

-

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei og hoi!

Sydvesten - no må du ta rev i seila. Har les igjennom tråden, kosa meg med mye, men irritert meg over meir!! Har selv en bavaria 36, og er veldig fornøgd med den. Men.... du må for all del vurdere din argumentasjon kring Bavaria! Det høres ut som Bavaria er Guds gave til folket fra din munn! Er noen uenige, så krever du dokumentasjon........... Er selv godt fornøgd med båten, men feilfri er den ikke. Seilegenskapene er bra, men på samme måten som på 39-foteren, så er de "spisse"dvs de fleste bavaria må reves aktivt etter vind og sjø.

For å si det direkte - mange av dine uttalelser irriterer - du må ikke være så bastant. Hva vil du oppnå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...