Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Nå har ikke jeg fulgt så mye med i denne tråden, men bare skumlest den litt siden tråden kanskje er bestselgeren på forumet. ”Dagen blir ikke den samme uten” virker det som for mange.

Når man ikke følger så nøye med, så blir vel kanskje noen innlegg litt sterke fordi man ikke har den fulle oversikten, og innlegget Sydvesten viser til i innlegg 1713 reagerer jeg litt på.

 

Jeg synes Sydvesten har belegg for å reagere på dette, for innholdet isolert sett har passert grensen for kos med misnøye og er under beltestedet. I mange sammenhenger ville denne saken bli karakterisert som injurierende vil jeg tro.

 

Det er kanskje flere slike tilfeller uten at jeg har fått det med meg, men i så fall, og om dette skulle rettferdiggjøre helheten vil jeg ikke ta stilling til.

 

Min oppfordring er at det er mulig å være snille med hverandre, også på båtplassen.

Link to post
Og det er lov til å bruke pennen kontroversiselt så lenge en tar "ballen og ikke mannen".

 

Selvfølgelig, problemet er når det er omvendt. Og det har en sett flere eksempler på bare i denne tråden.

 

Det er ikke første gang slette-metoden er benyttet. Andre innlegg kan da bli meningsløse og kan ha fremprovosert innlegg og uttalelser. Om det er lov bokstavelig er en ting, noe helt annet er at det er direkte ødeleggende for diskusjonen/ tråden.

Link to post
Douro farer med dirkete løgn om at jeg har klaget Lundebåt inn for fobrukerrådet hvilket selvsagt ikke er tilfelle

 

og som også fremkommer i innlegget datert 13.07.06 klokken 07.09 som Doruo har kryssitert og spunnet videre på.

 

Dette er regelrett løgn, noe jeg vil ha meg frabett. Men jeg regner ikke med at Douro har hverken baller eller ryggrad til å innrømme at han sprer løgner om andre medlemmer her. Skulle han imidlertid ha det så så er saken løst fra min side..

 

Sydvesten:

 

Jeg er enig i at du ikke leverte noen formell klage, men derimot en kritisk forespørsel.

(Jeg tillater meg å ta med ordet "kritisk" her, bl.a. med henvisning til at du følte behov for å "legge deg flat" etter å ha mottatt tilbakemeldingen fra Forbrukerrådet).

 

Jeg burde derfor ikke ha brukt formuleringen:

 

i tilfelle noen skulle være i tvil om hvem det var Sydvesten klaget inn for Forbrukerombudet

 

men heller følgende formulering:

 

i tilfelle noen skulle være i tvil om hvem som var trukket fram som eksempel i Sydvestens henvendelse til Forbrukerombudet

 

Jeg kan imidlertid ikke se at den formuleringen jeg hadde kvalifiserer til betegnelsen: "regelrett løgn". Jeg hadde jo selv med hele korrespondansen i sitatet, nettopp fordi jeg syntes at det var viktig at alle leste alt, og selv kunne danne seg et inntrykk av hva som hadde skjedd. Da faller det på sin egen urimelighet å fremsette beskyldninger om "regelrett løgn" med henvisning til en noe upresis beskrivelse av gif-filen jeg la inn. Min hensikt var aldri å gi et inntrykk av at du hadde gjort noe mer enn det du hadde gjort, Sydvesten.

 

Men jeg ser jo at du tar dette veldig ille opp, og jeg har store nok baller og rak nok ryggrad til å beklage at formuleringen ikke ble mer presis.

 

Dette med personforfølging er uberettiget, Sydvesten. Jeg har aldri møtt deg, og jeg har ingen som helst meninger om deg som person. Men jeg har meninger om dine synspunkter og argumenter som du har fremsatt i dette diskusjonsforumet, og noen av disse har jeg benyttet meg av min rett til å kommentere og argumentere mot. Jeg har i mine kommentarer forsøkt veldig sterkt å unngå å komme med beskrivelser som går på personlige forhold, men altså strengt forsøkt å holde meg til å diskutere sak.

Link to post

Utfallet av enhver debatt om seilbåter på dette forumet er gitt på forhånd:

 

En Bavaria:

-Er alltid best.

-Seiler fortest på lens/slør.

-Tar større høyde.

-Har flest lugarer.

-Har flest dasser.

-Har lavest pris.

-Har størst gjensalgsverdi.

-Har størst stabilitet.

-Har minst dypgående.

-Går fortest for motor.

-Har best byggekvalitet.

-Har den beste riggen.

-har størst sikkerhet.

 

osv, osv, osv.

 

Har man dette for øyet, så kan man debattere hva som helst.

Bare ikke seilbåter.

Link to post

Jeg kjenner ikke til regelverket til forbrukerrådet, men tror det er klokt å respektere en form for anonymitet og konfidensialitet mange ganger. Det er bedre å være forsiktig en gang for mye enn en gang for lite i slike saker.

Vi har ikke legejournaler flytende fritt i vårt samfunn.

Jeg regner med at flere har en form for syn på at husfreden er viktig, for det er mange som ikke oppgitt noen personalia i Baatplass profilen.

Link to post

Jeg har litt lyst til å oppsummere tråden for egen del også :smiley:

 

Ja! Jeg er Bavaria-eier, men ikke Bavaria-fanatiker!

 

Jeg har aldri hevdet at Bavaria er bedre enn andre båter, men at JEG syntes jeg fikk mye båt for de pengene JEG hadde :sailing:

 

Hvis jeg hadde gått sterkt ut med synspunkter på fortreffeligheten til Bavaria, synes jeg det bare hadde vært rett og riktig å få "personlig hets" :smiley: i en passe porsjon humor. Derfor har jeg også påpekt direkte til f.eks. Sydvesten at jeg mener vi lager ris til egen bak ved å hevde en form for segregering a la "Bavaria-hatere" osv..

 

Vi har forskjellige synspunkter, og det blir like uintelligent å hevde at Bavaria er "DRITT" som at denne båten er det eneste saliggjørende.

 

Jeg elsker båten min for det den er, en fantastisk måte å nyte naturen og fritiden på sammen med sin kjære.

Om den knirker noen desibel mer enn andre vet jeg ikke, men det gjør meg heller ikke noe.

Den grønne tar meg greit fram hvis jeg ikke gidder å krysse de ekstra gradene båten trenger mer enn en annen seiler.

 

Ikke forsvarer jeg båten heller, men har vært ærlig om at "Den grøbbkledte" sviktet så til de grader at Volvo måtte gi meg en flunkende nye pakken.

Og skuta tålte ikke at en kamerat kjørte den på fjell i 6 knop. Skikkelig nedtur :smiley:

 

Men tross alt, den ble bare moderat skadet, og blir like fin.

 

Tror faktisk jeg hadde kost meg like mye med en Jeanneau jeg altså! Ikke sant?

 

Men det er noe helt annet å være totalt negativ til andres båter, komme med påstander om statistikker og sammenligninger vi ikke har hold for. Og har vi gått for langt i å påstå noe, må vi kunne være mer voksne i forhold til å beklage.

 

Ikke bare der det blir et visst press på oss.

 

Det er det som viser om integritet og troverdighet er en del av vår viktige ballast.

Så kan vi fortsette å snakke om våre gode farkoster, hvordan vi kan forbedre og utvikle rekreasjon og båtglede tilpasset hver våre behov.

Link to post

Som det meste annet du skriver....nok et godt og reflektert innlegg! :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Nå har jeg lest fra de første innleggene til sydvesten.... må da si at du har vel endel eierskap i den retningen debatten har gått. Du er en ertekrok. Tror nok at de fleste har meninger om alle båter dette går på smak. Når "noen" starter debatten

om hvor fortrefflig Bavaria er og rakker ned på andre,da smeller det. Det bli som og kaste en boomerang etter du har kastet den må du følge med så du ikke får den i bakhodet. Må si at det blir interresant til sommeren når forskjellige båteiere sitter og skuler på hverandre. Kan vi legge denne høye temp på konto for abstinens????? :wflag::wflag::wflag::drink:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post

Alle folkene jeg har truffet fra dette forumet har vært kjempehyggelige og godt over gjennomsnitts interesserte båtfolk. Jeg tror at hvis jeg hadde havnet i samme havn som mulligan, duroro, sydvesten gunga din, baatsmann og amalie 36 m.fl ved en tilfeldighet så ville det blitt meget hyggelig. Duroro hadde selvfølgelig pakket båten sin inn i en presenning slik at vi ikke skulle se hvilket merke det er... :smiley:

Mulligan hadde trukket i dykkerutstyr for å undersøke rorene på båtene. Sydvesten ville diskutert muligheten for å sette to ratt inn i cockpiten på b39'en. Baatsmann ville demonstrert kasteblokksystemet han bruker for å stramme opp fallene på b42'en samtidig som han ville ertet meg pga den dype kjølen som gjør at jeg kanskje ikke kan ligge longside i naturhavnene på hvaler. Gunga din kunne da vist fram en liten samling bavariakjøler fra svenskekysten. Kvelden ville bli avsluttet med en tautrekking med bavariamafiaen mot resten. Jeg ville da forlangt at det skulle være et dyneema-tau.. :smiley:

Ha en fortreffelig dag.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Alle folkene jeg har truffet fra dette forumet har vært kjempehyggelige og godt over gjennomsnitts interesserte båtfolk. Jeg tror at hvis jeg hadde havnet i samme havn som mulligan, duroro, sydvesten gunga din, baatsmann og amalie 36 m.fl ved en tilfeldighet så ville det blitt meget hyggelig. Duroro hadde selvfølgelig pakket båten sin inn i en presenning slik at vi ikke skulle se hvilket merke det er... :smiley:

Mulligan hadde trukket i dykkerutstyr for å undersøke rorene på båtene. Sydvesten ville diskutert muligheten for å sette to ratt inn i cockpiten på b39'en. Baatsmann ville demonstrert kasteblokksystemet han bruker for å stramme opp fallene på b42'en samtidig som han ville ertet meg pga den dype kjølen som gjør at jeg kanskje ikke kan ligge longside i naturhavnene på hvaler. Gunga din kunne da vist fram en liten samling bavariakjøler fra svenskekysten. Kvelden ville bli avsluttet med en tautrekking med bavariamafiaen mot resten. Jeg ville da forlangt at det skulle være et dyneema-tau.. :smiley:

Ha en fortreffelig dag.

 

mvh

Viggo

 

 

Det var kjempe bra skrevet :yesnod::yesnod::yesnod:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post

En "bestselger" er aldri det beste produktet. Så enkelt er det. Men det er godt nok for mange.

 

Hadde Lunde Båt hatt agenturet på Jeanneau, Benetau, Dufour tror jeg kanskje de hadde vært i toppen. Produktene er etter min mening relativt like men

Imp betyr veldig mye på båter.

 

Derfor hadde Heitman kun hatt fokus på Jeanneau, tror jeg de hadde solgt mange flere. Det samme med West-mar som har fokus på alt for mange produkter, min mening. Normar er gode. Heitman selger mange båter av Jeanneau MEN de kunne solgt mange. Når det gjelder Dufor er dette bra båter, men

de har manglet fokus fra IMP.

 

Fremover nå vil de som tar vare på eiere med båter som har trukket på årene, men fortsatt ønsker et tilbud. Selge oppgraderinger.

Vi sees!

Link to post

En "bestselger" er aldri det beste produktet. Så enkelt er det. Men det er godt nok for mange.

 

Hadde Lunde Båt hatt agenturet på Jeanneau, Benetau, Dufour tror jeg kanskje de hadde vært i toppen. Produktene er etter min mening relativt like men

Imp betyr veldig mye på båter.

 

Derfor hadde Heitman kun hatt fokus på Jeanneau, tror jeg de hadde solgt mange flere. Det samme med West-mar som har fokus på alt for mange produkter, min mening. Normar er gode. Heitman selger mange båter av Jeanneau MEN de kunne solgt mange. Når det gjelder Dufor er dette bra båter, men

de har manglet fokus fra IMP.

 

Fremover nå vil de som tar vare på eiere med båter som har trukket på årene, men fortsatt ønsker et tilbud. Selge oppgraderinger.

Vi sees!

Link to post
Jeg forsto ikke den, Ole Petter. Var det fremdeles mitt innleg du kommenterte?

Korte innlegg og svar samt siteringer tatt ut av en sammenheng kan slå litt feil ut synes jeg. Derfor bruker i vertfall jeg siteringsknappen sjeldent, og forsøker så godt jeg kan å uttale meg på grunnlag av egne erfaringer og ikke andres erfaringer.

 

Når det gjelder problemer med kjøl på seilebåt, så har jeg erfart tre mer alvorlige tilfeller selv. En båt i Norge hvor kjølen sprakk i festet etter en grunnstøting, en annen båt i Norge hvor kjølboltene rustet på grunn av feil fuging, og en båt i sør Amerika hvor kjølboltene korroderte innvendig i båten. (Ingen av disse tre båtene var Bavaria bare så det er nevnt).

 

Men, jeg har vært involvert en rekke problemstillinger hvor kjølen har vært tema. Men feilene har da i grunnen ikke hatt så mye med båten å gjøre. Her tror jeg vi må være litt forsiktige når vi uttaler oss, for et rykte er et rykte.

 

Så litt om hvordan vi uttaler oss. Jeg har noen spesielle arbeidsforhold, og derfor inneholder også mine innlegg generell teknisk informasjon om systemer og lite innhold knyttet opp til enkeltstående produkter og priser. Årsaken er blant annet at når jeg arbeider for en klient og utsteder en teknisk rapport, så er denne rapporten kundens eiendel, og jeg må forholde meg til at innholdet kanskje er konfidensielt.

 

Så må jeg også sikre meg selv og komponentene i båten mot å bli feil sitert. Hvis jeg tar en korrosjonsanalyse hvor feilen i båten kommer når laderen blir koblet til, så kan jo ikke jeg skrive at laderen er årsaken hvis dette ikke er fastslått 100 %. Feilen kan like godt ha oppstått som følge av et lynnedslag, en feil konstruksjon i båten eller noe annet utstyr som ikke passer inn i systemet.

 

Hvis kunden ikke vil at jeg skal lokalisere feilen 100 %, så er det ladekretsen som skaper problemet, og dette blir utrykkelig skrevet i rapporten. Dette nemlig for å unngå feilaktige rykter som skader en tredje part som for eksempel produsenten av laderen.

 

Dere må gjerne ha deres egne holdninger til hvor slike grenser går både når det gjelder tekniske krav og personlige meninger.

Uansett så mener jeg det er best å være litt mer ydmyk mange ganger slik at lærekurven er stigende og uenighetene til slutt blir til enighet.

Begynn med å forklare fordelene og ulempene med ett eller to ratt i en seilbåt, for det lurer jeg på.

 

Hvis noen har problemer med de mekaniske konstruksjonene i rorsystemet, fortell oss andre om hva det skyldes, og ikke snakk om naboens båt, for det klarer han fint selv.

 

Nei Duro. jeg kommenterte ikke ditt innlegg bevisst i vertfall.

Ole Petter

Link to post
Begynn med å forklare fordelene og ulempene med ett eller to ratt i en seilbåt, for det lurer jeg på.

I en seilbåt vil man gjerne stå/sitte helt ute ved rekka for å kunne se forseilet. Styrer men fra en posisjon midt i båten vil forseilet være skjult bak storseilet.

Om man vil styre fra le side eller lo side er en smakssak (lo er best, fordi man kjenner vinden bedre, mens le gir bedre utsyn til forseilet - og så ser det en smakssak).

For å kunne sitte helt ute i rekka, og fortsatt nå fram til rattet på en båt med 4m bredde er det to konstruksjoner som gjelder:

- ett kjemperatt

- to mindre ratt

 

Ett kjemperatt er klart mest racing. Krever imidlertid en dyp grøft på tvers av cockpit siden navet ellers vil komme alt for høyt. Det digre rattet sperrer passasjen fra rormannens posisjon - og fra badeplatform o.l. - til resten av cockpiten.

 

To ratt gir mer leamikk - og dårligere følsomhet med styringen, men passasjen nevnt ovenfor blir problemfri

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Svært lav imponatorfaktor riktignok.

:smiley: Det var det da :smiley:

To ratt (eller ett mega-ratt) finnes for det meste på båter fra 40 fot og oppover. I denne størrelsen er det ikke mange som har rorkult. Personlig synes jeg det er knalltøft med rorkult - også på en 40 foter (tror Wasa hadde en 40-41 foter med rorkult en gang?), men det kan bli litt av en håndfull i mye vind og sjø - kanskje? Evt en veldig lang rorkult.

Synes også - til turbruk - at ratt er praktisk. En rorkult må gjetes mer nitidig. Tenker på spising, drikking, kle av og på seg, ordne småting... Et ratt er lettere å holde stødig noen sekunder med kneet, leggen, ankelen ... mens man bruker begge hender til noe annet (vinsje f.eks).

 

(Har seilt spinnaker solo i forrige båten. Granada 31 med rorkult og 92 m2 spinnaker.... nok å holde på med da ja)

 

Følelsen man får med vannet er uovertruffen med rorkult. Følelsen av hvor mye ror man må gi for å motvirke logjerrighet f.eks. (balansen i seilføringen). Med ratt må man konsentrere seg og kjenne etter for å finne balansen. Med rorkult er feil balanse innlysende fra første sekund.

S/Y Surprise

Link to post

Et godt tips til å styre enklere med rorkult er en teak/mahogny-list i bakkant av sittebrønn under rorkulten. Gjerne 40-50 cm lang med 3 mm. hakk med noen cm. mellomrom (2-3 cm. dype og rette hakk). Under rorkulten men over denne listen monteres en messingplate på 2-3 mm. som da gjør at du kan sette rorkulten fast i nevnte hakk. Dette fordrer en rorkult som har litt treghet i feste slik at man ikke trenger å holde rorkulten oppe. Holder på å montere dette nå, og mener dette vil hjelpe greit til sommeren.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...