Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ligger en Cayenne i samma rekka som Surprise (på land) nå ja. Trodde den var 38 fot - eller finnes de i flere størrelser?

Bare den negative hekken ser jo ut til å være 8 fot (overdriver..).

 

Tøff båt. Kikket en gang på en Wasa 55 (55 henviser til seilareal, ikke fot. Den er 13.5 m LOA - altså 43-44 fot). Bygget på samme prinsipp som Cayenne (Skärgårdskryssare). Blir som å bo i en tunnell synes jeg. 43 foter uten ståhøyde (på langtnær) inni.

 

Følelsen en sånn båt gir på kryss vil oppveie en hel haug ulemper ... men for meg ikke alle ulempene...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Blygsomt legger jeg til at Cayennen er bygget i samme byggehall som min båt.

Den går noe styggfort på kryss.

 

Det er vel en begynnende trend med flere båter med rorkult. Jeg mener å se at det dukker opp på flere nye båter.

 

Egentlig lurer jeg på om Madammen i Frankrike eller de fra Bayern kommer først.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt litt for mange år siden med en Comfort 30. Riktignok sammen med min far som mente 10 sett med seil måtte være standard for komme frem mest effektivt. Denne båten hadde rorkult, og jeg følte vel at man visste hvor båten hadde tenkt seg hen, og at man fikk muligheten til å være litt i forkant av dette. Kjenner en slike tegn også i en båt med ratt?

 

Har aldri seil med ratt, men jeg ser ikke for meg en båt uten i dag av de praktiske grunnene som er nevnt.

Link to post
Share on other sites

Tja si det.

Men du kjenner det øyeblikkelig på rorkulten om båten din strever for mye. Den gir øyeblikkelig tilbakemelding. Men som det sies over, med rorkult i en stor båt, kan den lett bli balstyrig. Jeg vil tro det går en grense rundt 38-40 fot, før fordelene oppveier ulempene med ratt. En båtbygger har valg ratt/rorkult på 35 foteren sin, og de selges nesten ikke med rattstyring. På 39 og 42 fra samme båtbygger er det det kun rattstyring.

 

Personlig, altså min personlige oppfatning og mening, er at ratt har ikke noe i en 32 foter å gjøre. Min båt hadde rattstyring som tilvalg i en fjern fortid når den ble bygget. Såvidt jeg vet har 10 av 900 rattstyring.

Link to post
Share on other sites

Min er 12 meter og har en rorkult som min datter på 5 lett håndterer:

 

 

nora_marie_ved_roret.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En "bestselger" er aldri det beste produktet. Så enkelt er det. Men det er godt nok for mange.

 

Helt uenig.

 

"Det beste produktet" for meg er ikke det samme som "det beste produktet" for deg. Man kan gjerne bruke kvantitative målinger som vekt kontra seilareal, volum kontra pris, LYS tall mm. i tillegg til subjektive meninger om utseende. Man kan gjerne argumentere med at at en 100 fot Wally er en finere båt enn en 21 fot Beneteau under forutsetning at prisen ikke er med i vurderingen, men det er det ingen som ikke har. Man kan gjerne ha LYST på en Wally, men det er det irrelevant.

 

Til syvende og siste er det min og din vektlegging av hva du og jeg vil betale hvor mye for som teller. Sånn sett kan bare bestselgeren være det beste produktet -fordi det er det produktet de fleste vil ha og er villig til å bruke pengene sine på.

Link to post
Share on other sites

Helt uenig.

Til syvende og siste er det min og din vektlegging av hva du og jeg vil betale hvor mye for som teller. Sånn sett kan bare bestselgeren være det beste produktet -fordi det er det produktet de fleste vil ha og er villig til å bruke pengene sine på.

 

Helt uenig. Er f.eks Gareth Brooks plate "Ultimate Hits" den beste musikken en kan finne nå for tiden? Den selger jo best...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hevdet at Bavaria er bedre enn andre båter, men at JEG syntes jeg fikk mye båt for de pengene JEG hadde :sailing:

Vi har forskjellige synspunkter, og det blir like uintelligent å hevde at Bavaria er "DRITT" som at denne båten er det eneste saliggjørende.

 

Nettopp.

 

Tror faktisk jeg hadde kost meg like mye med en Jeanneau jeg altså! Ikke sant?

 

Men da måtte du selvsagt betalt mer eller valgt en mindre båt :lol:

Link to post
Share on other sites

Helt uenig.

 

"Det beste produktet" for meg er ikke det samme som "det beste produktet" for deg. Man kan gjerne bruke kvantitative Til syvende og siste er det min og din vektlegging av hva du og jeg vil betale hvor mye for som teller. Sånn sett kan bare bestselgeren være det beste produktet -fordi det er det produktet de fleste vil ha og er villig til å bruke pengene sine på.

 

Jeg tror nok vi mener det samme. Båten jeg har er det "beste produktet" for det jeg har betalt. Men selv mener jeg at

en Najad 440 AC er en bedre båt, men til en penge som jeg mener er uforholdsmessig høy sett i forhold. Den er jo ikke over dobbelt så bra.

 

Men tilbake satt i en X/Y akse er båten vår det "beste produktet" for oss. Vi bruker ikke båten hele året, vi har barn som

er aktive i idrett. Når håndball og fotball tar helger er det en del flotte helger som går tapt. Men sånn er det, gleden er stor på banen også. Når jeg også trener G15 i fotball har jeg vel lagt opp til det også. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I en seilbåt vil man gjerne stå/sitte helt ute ved rekka for å kunne se forseilet. Styrer men fra en posisjon midt i båten vil forseilet være skjult bak storseilet.

Om man vil styre fra le side eller lo side er en smakssak (lo er best, fordi man kjenner vinden bedre, mens le gir bedre utsyn til forseilet - og så ser det en smakssak).

For å kunne sitte helt ute i rekka, og fortsatt nå fram til rattet på en båt med 4m bredde er det to konstruksjoner som gjelder:

- ett kjemperatt

- to mindre ratt

 

Ett kjemperatt er klart mest racing. Krever imidlertid en dyp grøft på tvers av cockpit siden navet ellers vil komme alt for høyt. Det digre rattet sperrer passasjen fra rormannens posisjon - og fra badeplatform o.l. - til resten av cockpiten.

 

To ratt gir mer leamikk - og dårligere følsomhet med styringen, men passasjen nevnt ovenfor blir problemfri

 

Blir båten stor nok, er det vanligst med to ratt- også for racing. Se f.eks. open 60 eller volvo 70. Er ikke nødvendigvis enig i at to ratt uten videre gir dårligere følelse med roret enn ett. Det er selvsagt avhenig av hva slags mekanisme som brukes og hvor godt den er justert for slark mm. At MULIGHETEN for å ha bedre rorfølese med ett stort ratt enn to kan jeg være enig i, men jeg tror at forskjellen er såpass liten at de lfeste turseiler ikke vil merke noen særlig forskjell.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat: (Amalie 36 @ 20.01.08 12:03)

Tror faktisk jeg hadde kost meg like mye med en Jeanneau jeg altså! Ikke sant?

Nettopp.

Men da måtte du selvsagt betalt mer eller valgt en mindre båt :lol:

Det er ikke min erfaring. Men du måtte kanskje kjøpt en som var ca 2 år eldre enn den du har.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt litt for mange år siden med en Comfort 30. Riktignok sammen med min far som mente 10 sett med seil måtte være standard for komme frem mest effektivt.

Fantastisk og sjøsterk seilbåt.

 

Men den er gammeldags i forhold til plassutnyttelse og de som ble levert til det norske markedet er et B (eller C)-produkt. En gjeng med tankstøpere i Sandefjord produserte på lisens fra Comfortbåtar AB. Ofte levert som halv eller 3/4 fabrikat, og det ble det mye rare løsninger ut av...

Men finner du en som er fabriksbygget i Sverige......finnes knapt bedre!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir båten stor nok, er det vanligst med to ratt- også for racing. Se f.eks. open 60 eller volvo 70. Er ikke nødvendigvis enig i at to ratt uten videre gir dårligere følelse med roret enn ett. Det er selvsagt avhenig av hva slags mekanisme som brukes og hvor godt den er justert for slark mm. At MULIGHETEN for å ha bedre rorfølese med ett stort ratt enn to kan jeg være enig i, men jeg tror at forskjellen er såpass liten at de lfeste turseiler ikke vil merke noen særlig forskjell.

 

Er enig i at det er avhengig av mekanismen som brukes men også hvilket rorlager båten har. Med to ratt må mekanismen og rorlageret være mer friksjonsfritt. Men jeg er uenig i at en vanlig turseiler ikke vil merke forskjell. Det en ikke vet har en ikke vondt av, så hvis en har bestemt seg for at en f.eks bavaria 42cr har god rorfølelse, gjelder det å ikke prøveseile en bedre båt som f.eks en x-40.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er avhengig av mekanismen som brukes men også hvilket rorlager båten har. Med to ratt må mekanismen og rorlageret være mer friksjonsfritt. Men jeg er uenig i at en vanlig turseiler ikke vil merke forskjell. Det en ikke vet har en ikke vondt av, så hvis en har bestemt seg for at en f.eks bavaria 42cr har god rorfølelse, gjelder det å ikke prøveseile en bedre båt som f.eks en x-40.

 

Enig med Jeanneau her, rorfølelsen er viktig også for en turseiler... Noen tror kanskje at det må koste shjorta om det skal være bedre enn godt nok, men du får billige båter med rod-styring også...;) Rod-styring er altså stag i stedenfor vaire, men disse billig-båten jeg tenker på har vaire på de som har to ratt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det med å komme inn i grunne havner tar jeg poenget. Men jeg har aldri opplevd å måtte gå fra en havn pga dybden. Kan du nevne 5 havner jeg ikke kan bruke som du bruker lett selv?

Nei det kan jeg ikke sånn i farten og nå regner jeg vel ikke akkurat min blykjøl på 2,05 som noe "shallow draft" heller så der er vi vel sånn cirka i samme båt :lol:

Har forresten funnet ut at jeg kommer inn på forbløffende mange steder etter at jeg fikk ankervinsj bak. Grunnet lang avstand fra kjølen frem til baugen så kommer jeg inn med baugen på de aller fleste eller iallefall veldig mange steder. Hadde man hatt et skikkelig baugspyd i tillegg så hadde det jo blitt enda bedre :wink:

Å ligge longside derimot det er straks litt værre i mange tilfeller....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Milde Moses.

Jeg var innom før helga da var denne tråden lest av ca 47000 ganger. nå søndag er vi langt inne i 50000 ganger.

:discuss:

Take off heter sånt. :crazy:

 

Vi må ha hatt en dårlig sommer i 2007, og jeg er glad vi går mot en ny sommer,

får håpe båtene øst for vannskille kan settes på sjøen tidlig i år. :lol:

 

God natt.

(så får vi se om vi passerer 60k til neste helg) :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Leading Eagle, er ikke kjølen din 2,15. Har målt min jernkjøl til 1.98.

Det står nå 2,05 i papirene som jeg har sett mener jeg nokså sikkert. Nå har jeg imidlertid ikke kontrollmålt så det kan jo være den er 2,15. Kanskje jeg må ned med målebåndet i morgen..... Får vel sjekke tykkelsen på laminatet da mens jeg er i gang :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det står en interesant artikkel i siste Yachting World (januar 2008) om kjølhavarier. De spør seg om det er noe fundamentalt galt i måten hele båtindustrien håndterer denne tematikken. Det faktum at båtene nå konstrueres med dypere kjøler med tynnere profil og lavere tyngdepunkt (bulb) er i seg selv en faktor som forringer sikkerhetsmarginen på kjølkonstruksjonen.

 

En liste med nylige kjølhavarier er også presentert og beskrevet med tilhørende analyse der det foreligger en kjent eller delvis kjent årsak.

Listen er som følger:

  • GiGo2 - Vismara designed 54ft performance cruiser 24 september 2007 both crew rescued
  • Bounder - Juan Kouyoumdjian designed 55ft IRC grand prix racer. 30juni 2007. All crew rescued
  • Hooligan V - Simonis Voogd Design. 35ft Production racer. 3 February 2007. One fatality
  • Moquini - Alex Simonis- designed, Fast 42 built by Bill Tyler. September 2005. Six fatalities.
  • Kiel - Bavaria Match 42 -J&J designed 42ft production racer. 25.April 2005. One fatality
  • Excalibur - 15,2m Don Jones- designed racer Applied Alloy Yachts (AUS). 16.september 2002. Four fatalities.
  • Rising Farrster - Farr 38 Racer-Cruiser. Binks Yachts, Australia. 1.April 2001. Two fatalities.

Som sagt interesant lesning og del 2 kommer i neste nummer.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

ja på racing siden strekkes altid stikken vel langt, det ser du på Volvo båtene også.

når de har overvunnet sine problemer så flyttes grensen nok en gang.

 

skal du være på sikkre siden, så blir det den lange gode langkjølte båten som er sikkrest.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at det kun er moderne båter som mister kjøler. Det som er nytt er at 'hvermansen' har råd til å kjøpe seg en ekstrembåt. Dessuten at turseileren også etter hvert blir gårsdagens ekstrembåt. Slik var det ikke før i verden. Da var det bare noen få rikinger som hadde ekstrembåter, slik som Sam Eyde og andre.

 

Story: Da jeg var guttunge, for 50 år siden, jobbet jeg på Killingen Slip & Baatbyggeri. Eier og patron var Gamle-Fritjof. Han var en ung mann rundt århundreskiftet, altså år 1900. Han fortalte med rungende latter om en gang han hadde vært ute og seilt sånn ca. 1910. En av de 'store gutta' hadde vært ute med ekstrembåten sin. Det var lett vind der de seilte bortunder Nesoddtangen. Masse folk på dekk, damer i lange hvite kjoler med ditto 'Ascot-hatter'. Plutslig la båten seg rolig over og ble liggende slik med seilene i vannet. Damene fløt panisk rundt i sine hvite gevanter, mens hatter og annet rolig fjernet seg fra båten. Det var kjølen som hadde ramlet av. Og dette skjedde for omtrent 100 år siden.

 

En hel del av disse gamle båtene hadde kjølproblemer. Bolter røk av, kjølplanker sprakk, kjølbord mistet feset, det var alle tenkelige feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...