Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det er alltid en fare for feil i bygging av båt. Slik har det vært, og vil nok alltid være slik. Men ......iløpet av denne tråden, så har jeg blitt enda gladere i min treseiler, med tykk, god og lang kjøl som er behørig festet med store og mange kjølbolter. Skal nok mer til før jeg mister kjølen, enn hva som skal til på nymotens båter. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det står en interesant artikkel i siste Yachting World (januar 2008) om kjølhavarier. De spør seg om det er noe fundamentalt galt i måten hele båtindustrien håndterer denne tematikken. Det faktum at båtene nå konstrueres med dypere kjøler med tynnere profil og lavere tyngdepunkt (bulb) er i seg selv en faktor som forringer sikkerhetsmarginen på kjølkonstruksjonen.

 

En liste med nylige kjølhavarier er også presentert og beskrevet med tilhørende analyse der det foreligger en kjent eller delvis kjent årsak.

Listen er som følger:

  • GiGo2 - Vismara designed 54ft performance cruiser 24 september 2007 both crew rescued
  • Bounder - Juan Kouyoumdjian designed 55ft IRC grand prix racer. 30juni 2007. All crew rescued
  • Hooligan V - Simonis Voogd Design. 35ft Production racer. 3 February 2007. One fatality
  • Moquini - Alex Simonis- designed, Fast 42 built by Bill Tyler. September 2005. Six fatalities.
  • Kiel - Bavaria Match 42 -J&J designed 42ft production racer. 25.April 2005. One fatality
  • Excalibur - 15,2m Don Jones- designed racer Applied Alloy Yachts (AUS). 16.september 2002. Four fatalities.
  • Rising Farrster - Farr 38 Racer-Cruiser. Binks Yachts, Australia. 1.April 2001. Two fatalities.

Som sagt interesant lesning og del 2 kommer i neste nummer.

 

Jeannetau,

du spurte tidligere om hvorfor det bare var Bavaria som hadde problemer med kjølen og om vi burde velge andre merker? bør vi stryke disse fra lista også??

 

Gunga Din

Din ivrighet rundt å diskutere kjølproblemer falt raskt etter det dukka opp at det var flere merker med kjølhavari

Link to post
Share on other sites

Gunga Din

Din ivrighet rundt å diskutere kjølproblemer falt raskt etter det dukka opp at det var flere merker med kjølhavari

SRA vad tenker du på?

 

i samme nummer av Seilas som Sydvesten refererte til om salgsiffrer.....står noe minst like intressant

 

les vad som står om X-yachts......litt lengre bak i tidningen.

 

det går att bygge starkt även om "Campingvognsfabrikanten" ikke startet enn....... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeannetau,

du spurte tidligere om hvorfor det bare var Bavaria som hadde problemer med kjølen og om vi burde velge andre merker? bør vi stryke disse fra lista også??

 

Som man ser er det fremdeles få masseproduksjonsbåter på lista (heldigvis). Det som jeg la mest merke til med match-ulykken var at bavaria yachtbau aldri inrømmte at det var problemer med båter som ikke hadde vært på grunn. Har de gjort det nå?

 

Det er i allefall bra for sikkerheten på sjøen at bavaria innså at de ikke har kompetanse nok til å bygge sikre regattabåter...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Og hvilke "merker" er det du sikter til?

 

Hvilke "merker" er Bounder, Excalibur og Moquini?

 

Står vel en Farr der, og du understrestreker mitt poeng; du har ikke "fått med deg" at dette skjer med andre merker!

 

Som man ser er det fremdeles få masseproduksjonsbåter på lista (heldigvis). Det som jeg la mest merke til med match-ulykken var at bavaria yachtbau aldri inrømmte at det var problemer med båter som ikke hadde vært på grunn. Har de gjort det nå?

 

 

 

Det er i allefall bra for sikkerheten på sjøen at bavaria innså at de ikke har kompetanse nok til å bygge sikre regattabåter...

 

Har de ikke tilbudt utbedring av disse? - det må vel være en innrømmelse

Jeg har desverre ikke innsikten som du har i å se hva som var grunnen til at de ikke ønsket å produsere slike lengre.

Link to post
Share on other sites

Har de ikke tilbudt utbedring av disse? - det må vel være en innrømmelse

 

Nå begynner det heldigvis å bli en stund siden dette. Slik jeg husker de innrømmet de ca på denne måten: "Vi mener at utbedring ikke er nødvendig på de båtene som ikke har gått på grunn, men siden vi i bavaria yachtbau er så glade i å gi god service; spesielt i Norge gjennom Lunde Båt; så forsterker vi alle båtene og deler ut nye kjøler i hytt og gevær. Det er selvfølgelig helt unødvendig med den kvaliteten vi har som følger de strenge eu-kravene til punkt og prikke, men vi vil ha fornøyde kunder, så derfor gjør vi det. Hvis noen av de kjente båtbladene skriver noe som helst kritisk om "uhellet" i kroatia forbeholder vi oss retten til å boikotte kåringen av årets båt i europa inntil videre."

 

Fritt omskrevet... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Så du sier altså at båten din er av "merke" J&J?

Og båten min er av "merke" Albinsson?

 

 

Nå begynner det heldigvis å bli en stund siden dette. Slik jeg husker de innrømmet de ca på denne måten: "Vi mener at utbedring ikke er nødvendig på de båtene som ikke har gått på grunn, men siden vi i bavaria yachtbau er så glade i å gi god service; spesielt i Norge gjennom Lunde Båt; så forsterker vi alle båtene og deler ut nye kjøler i hytt og gevær. Det er selvfølgelig helt unødvendig med den kvaliteten vi har som følger de strenge eu-kravene til punkt og prikke, men vi vil ha fornøyde kunder, så derfor gjør vi det. Hvis noen av de kjente båtbladene skriver noe som helst kritisk om "uhellet" i kroatia forbeholder vi oss retten til å boikotte kåringen av årets båt i europa inntil videre."

 

Fritt omskrevet... :smiley:

 

 

Mulligan, du la kansje merke til at jeg skrev¨: du har ikke "fått med deg" at dette skjer med andre merker!

Takk for at det nok en gang blir understreket at man ikke ønsker å diskutere andre merker / kjøl.

 

 

Helt grei formulering, er vant til lettsindig omgang av fakta og påstander i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn serru, at vi som evner å ta til oss en tekst på engelsk, og har lest den artikkelen i Yachting Monthly, vi har fått med oss konklusjonen i den.

Nemlig den at en kjøler som faller av, skjer svært, svært, skjelden. Og når det skjer, så skjer det enten med one-offs, eller rene racingbåter som er tynt for den siste tiendels knop. Det skjer så godt som aldri med en produksjonsbåt.

Det er det rene rør og komme trekkende med Hooligan V. En statlig undersøkelseskommisjon har kommet frem til at kjølen på den var feilmontert, og ikke i samsvar med konstruktørens tegninger.

 

Det er ikke noe Farrverft. Han er en av verdens ledende konstruktører, og tegner båter på oppdrag, og etter kundens ønsker. Det er stort sett ikke to båter som er like.

Og ja, jeg vet om den digre Farr DS som bygges av Najad.

Og entypeklassene hans.

 

Den eneste båt, i nyere tid, som har hatt en beviselig svak kjølinnfesting er B42M. Og den hendelsen ble ekstremt klønete håndtert, og Matchserien døde en stille død. Og det var litt dumt fordi det dro med seg den fine B35M. Som er den eneste Bavaria jeg kunne tenkt meg å ha.

Link to post
Share on other sites

Det skjer så godt som aldri med en produksjonsbåt.

 

 

......og derved så godt som aldri på en Bavaria.

 

Vet at det finnes eksempler på at det har skjedd med Bavaria, Mulligan. Men poenget er at det er et svært sjeldent fenomen, uansett båtmerke - inklusive Bavaria. Det må vel bli den rette konklusjon. Så hvorfor overdrive dette så til de grader???

Link to post
Share on other sites

Tipper det er fordi at de fleste som kjøper Bavaria er på jakt etter en turbåt, med høy fokus på bocomfort/plass og ikke den siste knopen & to i fart

Enig med dig her SRA.......

 

Bavaria bygger cruising/tur/familjebåter kalla det vad du vill

 

men varför må man då ner på ett minimum av hållfasthet...varför ikke bygge noe starkt som håller

 

se her....kunde blitt ett nytt Karlskrona-havari...........

 

Image28.jpg

 

"Så trots att jag tycker att den där tyska husvagnstillverkaren som revolutionerat båtindustrin och gjort Sveriges mest säljande båt, borde ha ett ansvar för att åtgärda att deras grunda kölar inte tål att gå på med, så måste jag acceptera att enda chansen att få hjälp, utan åratal av ovisst processande och utan något seglande under tiden, det är att acceptera att det är en grundstötning som täcks av försäkringsbolaget. För det blir dyrt: Kölen gick inte att laga. Den måste bytas helt.

 

Aldrig mer en grund köl som inte klarar påkänning. För det var ju därför jag köpte den grunda, för att kunna gå in där man inte kan komma in med den djupa kölen. Men det kan man nu inte, för just där, där kan den gå sönder!"

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva med de som vil ha en rask tur/regattabåt?

35 match er jo egentlig perfekt.

 

helt enig. Jeg har hatt gleden av å være mannskap på en slik i noen regattaer i vinter. Helt klart en flott kombinert tur/regatta eller ren tur med tilfredsstillende seilglede.

Forklaringen kan vel være at et av kriteriene for å kjøpe Bavaria cruiser er at det føles trygt dersom du ikke har særlig seilerfaring.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Enig med dig her SRA.......

 

Bavaria bygger cruising/tur/familjebåter kalla det vad du vill

 

men varför må man då ner på ett minimum av hållfasthet...varför ikke bygge noe starkt som håller

 

se her....kunde blitt ett nytt Karlskrona-havari...........

 

Image28.jpg

 

"Så trots att jag tycker att den där tyska husvagnstillverkaren som revolutionerat båtindustrin och gjort Sveriges mest säljande båt, borde ha ett ansvar för att åtgärda att deras grunda kölar inte tål att gå på med, så måste jag acceptera att enda chansen att få hjälp, utan åratal av ovisst processande och utan något seglande under tiden, det är att acceptera att det är en grundstötning som täcks av försäkringsbolaget. För det blir dyrt: Kölen gick inte att laga. Den måste bytas helt.

 

Aldrig mer en grund köl som inte klarar påkänning. För det var ju därför jag köpte den grunda, för att kunna gå in där man inte kan komma in med den djupa kölen. Men det kan man nu inte, för just där, där kan den gå sönder!"

 

Har lært meg å ta utklippene fra Gunga din med en kasse salt

 

her er de neste linjene i utklippet til gunga din

Så därför fick Per Olsen i Karlslund lyfta upp den i början på den andra sommaren för att byta ut kölen. Bara att få loss den var ett projekt. Inte nog med en rad kraftiga kölbultar. Den satt limmad med epoxi också, i ett 30 mm tjockt plastlager i bottnen. Bavaria har lärt sig, menar Per Olsen som lagat äldre 39:or med mycket tunnare botten och utan bottenstockar.

 

for de som vil lese hele:

http://www.hafsorkestern.se/grunt/

Link to post
Share on other sites

Perfekt, du syntes den er så bra? har aldri prøvd den så jeg skal ikke uttale meg om du har rett i det

 

Denne og er fin, også litt rart at den lå ute for salg så lenge:

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=10779228

:wink:

 

Ja, jeg syns faktisk 35 match er fin. Kødder ikke nå.

 

Den du linker til er vanskelig å selge fordi at de som skal ha turbåt tror kona og ungene vil brekke beinet over løygangen og at de 40 ekstra cm i kjøldybde gjør at man bare er trygg utaskjærs. De som skal ha regattabåt mener det er utrolig pysete at den har 3,5 kvm mindre seil enn first 40,7. Kort fortalt: De som vil ha turbåt syns det er en regattabåt; de som vil ha regattabåt syns det er er turbåt. Jepp, sånn er det....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har lært meg å ta utklippene fra Gunga din med en kasse salt

 

her er de neste linjene i utklippet til gunga din

Så därför fick Per Olsen i Karlslund lyfta upp den i början på den andra sommaren för att byta ut kölen. Bara att få loss den var ett projekt. Inte nog med en rad kraftiga kölbultar. Den satt limmad med epoxi också, i ett 30 mm tjockt plastlager i bottnen. Bavaria har lärt sig, menar Per Olsen som lagat äldre 39:or med mycket tunnare botten och utan bottenstockar.

 

for de som vil lese hele:

http://www.hafsorkestern.se/grunt/

 

Så nå er vi nede på 30 mm tykkt laminat igjen (eller mindre) og ikke urealistiske 80 mm som nevnt lenger opp i denne tråden? Det er jo litt morsomt at det stadig kommer nye lavmål innlegg fra Bavaria-eiere som ikke innser at det kan være grunn til å kritisere også denne båten i enkelte tilfeller. Og jeg mener fortsatt ikke at Bavaria er hverken bedre eller verre en andre produsenter det er naturlig å sammenligne seg med......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...