Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Forklaringen kan vel være at et av kriteriene for å kjøpe Bavaria cruiser er at det føles trygt dersom du ikke har særlig seilerfaring.

 

Tror jeg ikke et eneste øyeblikk noe på.

Les gjennom trådene her.

Trygghet og sikkerhet er omtrent fullstendig fraværende.

Det går på bovolum, bovolum, bovolum, bovolum og motorstørrelse.

Og det har Bavaria skutt innertier med.

Det har prikket inn et markedsegment med kirurgisk presisjon.

Link to post
Så nå er vi nede på 30 mm tykkt laminat igjen (eller mindre) og ikke urealistiske 80 mm som nevnt lenger opp i denne tråden? Det er jo litt morsomt at det stadig kommer nye lavmål innlegg fra Bavaria-eiere som ikke innser at det kan være grunn til å kritisere også denne båten i enkelte tilfeller. Og jeg mener fortsatt ikke at Bavaria er hverken bedre eller verre en andre produsenter det er naturlig å sammenligne seg med......

 

hva er lavmål??

 

Ja her er hele essense som du skriver, og det de fleste av oss som blir kalt Bavariamafien mener:

sitat:

Og jeg mener fortsatt ikke at Bavaria er hverken bedre eller verre en andre produsenter det er naturlig å sammenligne seg med......

Sitat slutt

Link to post

Mulligan: Helt enig, men jeg tror likevel mange nybegynnere ser på bavaria som en trygt kjøp. Om ikke annet, fordi det er så mange av de fra før. Mennesket er jo innerst inne et flokkdyr...

 

Personlig tror jeg at grunnen til at det er vanskelig å selge match-modellene nå, er at båtene sliter med et dårlig rykte etter match42 saken. Mange garvede seilere vil ikke ta i disse med ildtang. Dermed er det bavarias egen feil. Og det var det som gjorde at de droppet produksjonen. De solgte for dårlig etter den saken. Selv om båtene er solide som bare det nå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Tror jeg ikke et eneste øyeblikk noe på.

Les gjennom trådene her.

Trygghet og sikkerhet er omtrent fullstendig fraværende.

Det går på bovolum, bovolum, bovolum, bovolum og motorstørrelse.

Og det har Bavaria skutt innertier med.

Det har prikket inn et markedsegment med kirurgisk presisjon.

 

 

Hvis trygghet og sikkerhet er fraværende i Bavaria så skulle det vært langt flere ulykker og det finnes det kun synsing om, da sett i forhold til produsert mengde, aller helst sett mot utseilt distanse.

 

å prikke inn et markedssegment med presisjon kan også omskrives til å: lage det kunden vil ha

Link to post
Hvis trygghet og sikkerhet er fraværende i Bavaria så skulle det vært langt flere ulykker og det finnes det kun synsing om, da sett i forhold til produsert mengde, aller helst sett mot utseilt distanse.

 

Det har jo en viss betyding at mange B eiere bruker båten sin kun som camping-vogn og sjelden kaster tampen for å seile.

Link to post
Har lært meg å ta utklippene fra Gunga din med en kasse salt

 

har funnit mye på Bavariaforumet.....der er bilden litt mer nyansert enn her...

 

"" Dear Customer,

 

please be informed, that the min. thickness of lamination in the keel area of a Bavaria 37 should be 19-20mm !

 

The width of the reenforced lamination area should be at least 500mm !

 

The draft for the deep lead keel is the same as for the deep iron keel, at least within the allowable 5% tolerance.

 

Best regards

Bavaria Yachtbau GmbH

i.A. Mike Reuer "

 

 

her er tråden

 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=5200

 

 

 

har du mer salt o ta av SRA ?? :wink:

 

bare för o ha det sagt......jag kritiserer ikke Bavaria generellt dom gör mye bra......men kunde gjort några

saker ännu bedre för en relativt blygsam kostnad.

S/Y Gunga Din

Link to post
har funnit mye på Bavariaforumet.....der er bilden litt mer nyansert enn her...

 

Litt mer?

 

Men jeg tror ikke svaret på vektsammenligningen deres er verre enn at Bavariaene har en fot høyere fribord enn de de sammenligner med.

Jeg ligger ved siden av en B30C, og båten min synes nesten ikke. Ser nesten ut som ei lang mast som stikker opp av sjøen.

Link to post

Ettersom det fremdeles er tid for meg å gjøre forandringer på bestillingen min (båten ligger hos LP i Danmark) har jeg etter nøye vurderinger kommet til at jeg trenger en KANON på fordekket, slik at jeg kan senke Gunga Din og likesinnede hvis noen av dem krysser min kurs.

Nå er seiler jeg sikkert mye saktere enn dem så de lever nokså trygt.

Link to post
Som man ser er det fremdeles få masseproduksjonsbåter på lista (heldigvis). Det som jeg la mest merke til med match-ulykken var at bavaria yachtbau aldri inrømmte at det var problemer med båter som ikke hadde vært på grunn. Har de gjort det nå?

 

Båten hade helt sikkert vært på grunn. flere av søsterskipene hadde vært på grunn, det er dokumentert. Det var en båt eid av et charterselskap som arrangerte ukes-regattaer med utleie av Bavaria 42 Match. det var i et område i Kroatia ved øya Murter der det er mye grunner. Har selv stt flåten ligge i Vodice i det aktlle tidsrom. Selv om ikke den aktuelle crew'et som seilte da ulykken skjedde hadde vært på grunne rdet svært sannsynlig at noen før dem hade vært på grunn og de ikke sa i fra og selskaået sjekket ikke kjølen godt nok.

Det samme selkapet leier forsatt ut samme båttype med samme konsept, se annen post. de har sikkert ansat en dykker nå...

Link to post
Dette kan vel du avkrefte, Jeanneau!

Nei dessverre. Se f.eks deltagerlisten for neglespretten 08 her: http://seil.aasane.no/regatta/Neglesprette.../resultater.pdf Av 55 båter er det tre (3!) bavaria-turbåter. Av disse kom en i mål. Hvor er de andre? Er det ikke landets mestselgende båtmerke de siste 10 åra? Nei, de ligger nok i havn... Men det var sikkert mange bavariaeiere ombord i de andre båtene?

 

Båten hade helt sikkert vært på grunn. flere av søsterskipene hadde vært på grunn, det er dokumentert. Det var en båt eid av et charterselskap som arrangerte ukes-regattaer med utleie av Bavaria 42 Match. det var i et område i Kroatia ved øya Murter der det er mye grunner. Har selv stt flåten ligge i Vodice i det aktlle tidsrom. Selv om ikke den aktuelle crew'et som seilte da ulykken skjedde hadde vært på grunne rdet svært sannsynlig at noen før dem hade vært på grunn og de ikke sa i fra og selskaået sjekket ikke kjølen godt nok.

Det samme selkapet leier forsatt ut samme båttype med samme konsept, se annen post. de har sikkert ansat en dykker nå...

 

Den aktuelle båten hadde kanskje vært på grunn. Båten til kompisen min hadde ikke det. Kjølen løsnet hos han òg. Bra det var fint vær på shetland race det året. Vi har ingen å miste..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

At Bavariaeiere ikke stiller i regatta kan jo og ha noe å gjøre med det herlige seilmiljøet. Føler seg jo virkelig velkommen der og er jo helt topp å bli minnet om hvor elendig båt man har. Seiler man dårlig en dag kan man jo og vite at resultatlisten vil bli brukt som dokumentasjon i alle mulige internettdebatter osv.

Link to post
Båten hade helt sikkert vært på grunn. flere av søsterskipene hadde vært på grunn, det er dokumentert.

Den logikken var dyp, Krimart.

 

"Naboens golf kjørte i grøfta i fjor, så det har sikkert også jeg gjort med min."

 

Hevder du at alle de nordmennene som har hatt alvorlige kjøl-problemer med sine Bavaria'er også har vært på grunn?

 

Kanskje dette også er årsaken til det såkalte S-mast syndromet?

 

sin_2_kjoel.gif

Link to post
Nei dessverre. Se f.eks deltagerlisten for neglespretten 08 her: http://seil.aasane.no/regatta/Neglesprette.../resultater.pdf Av 55 båter er det tre (3!) bavaria-turbåter. Av disse kom en i mål. Hvor er de andre? Er det ikke landets mestselgende båtmerke de siste 10 åra? Nei, de ligger nok i havn... Men det var sikkert mange bavariaeiere ombord i de andre båtene?

Teller flere jeg! Du så kanskje bare den som kom før deg i mål?

Og....du kan jo dokumentere at der var èn Bavariaeier i annen båt! :wink:

Link to post
Ja, hvis du regner med de to match-båtene dominerer jo bavariabåtene stort... eller?

Telte Bavaria jeg... Er vel egentlig ikke underrepresentert i forhold til bruksområde.

Hadde vel ikke kjøpt Bavaria jeg heller, om det var regatta som var målet for seilingen, ikke Jeanneau heller!

Men regattaseiling er gøy det...veldig gøy... kanskje jeg konverterer bare av den grunn...

Link to post
Sitat: (Mulligan @ 23.01.08 12:48)

Det går på bovolum, bovolum, bovolum, bovolum og motorstørrelse.

 

Og hva så?????

 

Har du virkelig noe problem med at enkelte prioriterer slik?

 

Det er det vel få som har problemer med. Og det forklarer jo kanskje også hvorfor noen av eierne av et visst seilbåtmerke her er blant de mest aktive i trawler-tråden også?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...