Jump to content

Alternativer til teakdekk-hvorfor liksomteak?

wave

Recommended Posts

Ser produsentene legger seg i selen for å finne gode alternativer til teakdekk. Det er bra. Men hvorfor lage liksomteakdekk med nater og hele pakka.

Nå har jeg nå engang teakdekk, men skulle jeg valgt en ny båt med sklisikkert belegg, eller legge et selv, ville jeg helt klart valgt et rent belegg uten disse teakstavmønstrene. Det virker som om produsentene ikke greier å frigjøre seg fra teakdekket og la sine produkter stå på egne bein.

Det blir som den en gang så populære musteinstapetet og vinylgulvet med parkettmønster.

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=181970&cat=6024

Det er hva markedet vil ha som selger,

hvor finner vi en rapport på hvor holdbart dettte egentlig er ?

Er det noen av disse fabrikantene som har noe slikt å vise til.

Vi vet jo hvor lenge et vanligt teak dekk holder, men jeg finner ikke noen plass hva som egentlig er "fake" utgavenes holdbarheter, og bakdeler, :sad:

virkelige erfaringer over tid.

Løsner belegget etter 5 år, p.g.a dårlig lim ?

eller :rolleyes:

alle produkter har en bakside :eek:

Edited by careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Selv kan jeg ikke se noe fornuft i å bruke fake-teak annet enn å spare vekt og redusere pris. Det ser kunstig ut, er glattere enn teak, brytes også ned av solstråler. I følge produsentene må du slipe forsiktig ned etter noen år for å bevare utseendet -men hvor mye er det å slipe på?

Heller lite, men lekkert laget

Selv kan jeg ikke se noe fornuft i å bruke fake-teak annet enn å spare vekt og redusere pris. Det ser kunstig ut, er glattere enn teak, brytes også ned av solstråler. I følge produsentene må du slipe forsiktig ned etter noen år for å bevare utseendet -men hvor mye er det å slipe på?

Ja det er dette som er mitt problem, for ca 2 år siden, så sa reklamen at dette skulle tåle alt.

og ville vare nesten evigt.

-------------------------------

Men nå så begynner det å dukke opp reservasjoner på holdbarhet, og plutselig må du ha vedlikehold. :rolleyes:

finnes det noen har hatt dette på sin båt i 10 år og kan si noe om hva som er erfaringene ? :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det finnes vel knapt produkter som ikke endrer egenskaper (farge/konsistens) etter å ha blitt utsatt for solstråler i noe omfang. Produktene jeg vet om i denne "klassen" er Flexiteek og tekdek (mfb om stavemåte).

Begge disse er etter det jeg vet "mønstret" tvers gjennom, så de kan slipes ned på samme måte som treverk.

Hvorvidt det løsner fra underlaget er det vel limets beskaffenhet som avgjør og ikke hvilke materialer man velger å lime sammen. Teakdekk løsner nok akkurat like lett eller vanskelig som fakevariantene avhengig av valg av lim.

Om det er så veldig miljøvennlig eller ikke er et annetspørsmål. Synes jeg husker en artikkel fra en miljøorganisasjon som hevdet at fake teak avgir klorforbindelser når de blir skyllet med vann. Produksjonen krever nok også sitt.

Summa summarum er det vel den enkeltes preferanser som blir avgjørende. Teak er et tradisjonellt byggemateriale i båter. Derfor selger også fakevariantene, og så er det også et langt stykke mellom det som er på markedet i dag og vinylbelegg med parkettmønster og mursteinstapet.

Og så bør en også huske på at naturlig teak også kommer i mange kvaliteter som har varierende holdbarhet.

Desverre ser en veldig mye dårlig teakdekk på norske båter. Det er som regel teak som er skåret feil. Den som ikke vet bedre får det de andre ikke vil ha.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og så bør en også huske på at naturlig teak også kommer i mange kvaliteter som har varierende holdbarhet.

Desverre ser en veldig mye dårlig teakdekk på norske båter. Det er som regel teak som er skåret feil. Den som ikke vet bedre får det de andre ikke vil ha.

Ser det er endel snakk om kvalitet på teak. Hvordan kan man bedømme hva som er god/dårlig kvalitet?

Hvor mye skal et teakdekk tåle av røff bruk før det "løsner". Ser jo i endel tråder at man skal være forsiktig med skrubbing av teakdekk, er det forskjellig hardhet på teaken som avgjør kvalitete.

Har lagt merke til at endel våte teakdekk lett løser seg opp ved bruk av foreksempel støvler på dekk. Er dette normalt?

Synes ellers at type falsk teakdekk er direkte gyselig, da er det bedre med stander dekk.

Teak skal være såkalt "quarter sawn". Dvs. at den er skåret ut av stokken slik at årringene ligger ca 45 grader på skrå sett fra enden.

Dessuten skal teaken være tilstrekkelig gammel, minst 50 år for å være godt holdbar.

Feil skåret teak blir løs i overflaten og arbeider mye med varierende fuktighet. Teak som er for ung er heller ikke like holdbar som den gamle. Jeg har selv oplevd at ung teak råtner like lett som annet trevirke.

Når det gjelder legging av teak kan det selvfølgelig også gjøres mange feil, men der er jeg ikke ekspert.

Her ser en dårlig teak på en ny norsk båt

img_1013.jpg

Og her er riktig skåret teak

p1020238resize.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har noen erfaringer med annen tretype som limte staver enn teak. Hva med eik. Det var jo dekksplankene av før. Dersom noen kommer opp med et godt alternativ til regnskogtreverk, skal jeg vurdere å legge dette. Jeg er heller ikke tilhenger av kunstig treverk.

Ja, her kommer det ganske sikkert mye nytt etterhvert. Tipper vi om ikke lenge får ensfargede flater uten nater med farger som matcher båten, og ulike fantasifulle mønstre for de som liker det. Enkelte båtprodusenter - som Dehler har jo lenge hatt gode alternativer. Får håpe at norske produsenter henger med og ikke blir sittende fast i liksom-teakdekket.

Har hørt at det i Burma ligger ferdig hugd teak til å dekke det maritme forbruke i ca 30 år! Tror det om 2-3 år være mer legetimt å bruke teak. Da er forhåpentlig vis militærregimet i Burma borte, og det vil være mulig å kjøpe teak for å hjelpe Burma i utviklingen