Jump to content

Holdbarhet på OSB-plate i båt...?

vikers

Recommended Posts

Holder på å skal bygge noen skott og litt innredning (et dorom bl. a.) i båten. Jeg har laget til maler i en slik osb-plate fra byggmax ( osb-plate )

Før jeg lager til dette i mahognyplater, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt å prøve ut løsningen en sesong først. Da har jeg mulighet til å flytte på ting, lage om etc. etc... - MEN...vil disse platene holde en sesong i båten tror dere? Jeg vil da mette disse med maling, men holder det litt, eller smuldrer de opp i løpet av uker?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

OSB plater er vannfast limt slik som kryssfiner, og kan stå flere år i båten slik du antyder. Dersom du behandler platene med maling/ beis vil det være en helt permanent innredning som varer like lenge som du kan forvente av X-finerplater med mahogny på utsiden. Sjekk at osb platene er av type OSB/3 for de vannfast limte.

ok...takk for svaret!

Da lar jeg dette stå i hvertfall neste sesong.....om det viser seg at platene er like gode, og løsningen fungerer, så lar jeg dette stå videre. Skal ha dette malt hvitt i alle tilfelle, så mahognyplate er ikke noe must, og dette blir jo en rimelig løsning.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ingen tvil om at OSB platene er billigere. Det du kan få problemer med er bruddstyrke. Måten disse platene er lagd på, gir en betydelig lavere bruddstyrke enn tradisjonell finer.

Men dette vet du vel.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Joda...bruddstyrken er jeg klar over, men de blir nå kun brukt på vertikale flater - uten at de skal bære noe vekt.

De får holde så lenge de er pene, og så brukes de som maler for noe bedre etterhvert.

Dette er vel platene som vi bruker til blant annet taktro, mener de er belagt med et voksbelegg av ete eller annet slag. Sikkert verd å sjekke vedheften før du maler permanent. Ellers så sstår de garantert ubehandlet et år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Grunnet med Jotaplast 07 idag (varmt og godt midt på dagen), og det hefter i allefall godt. Skal på med en oljemaling hvit med litt brunt i, og så mahogni listverk. Tror dette blir riktig så fint jeg...også så billig at det bare er morsomt! :sailing:

Bilder i oppussingstråden kommer i morgen!

Fant dette på hjemmesiden til en av leverandørene, samme tekst til 12, 15 og 18mm plate og der står det og at den kan overflate behandles:

Bruksområdet til 12 mm OSB er mange, følgende kan nevnes: Tåler de fleste belastinger undertak blir utsatt for. Er sterk nok for de fleste snøbelastinger såvel på flate tak eller torvtak. Benyttes som undergulv og vegg. Kan også overflatebehandles. Benyttes ofte som undervegg bak gipsvegg for bedret skruefasthet ved montering av installasjoner.

Egnet for embalasje skjermvegg etc. behandlet for fuktbestandighet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja...men jeg ville nok ikke brukt disse på noen horisontale flater (til benker etc..), for det er dårlig hold i disse. Men til å bygge opp vertikale vegger rundt et reisverk så fungerte disse helt greit.

Var disse OSB platene egentlig så billige da? Jeg kjøpte inn 9mm finer av bjørk for en stund siden på OBS bygg, og de lå på ca samme pris! Og de er både pene og sterke, samt trenger ikke sparkling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

139,- pr. plate, og litt struktur på flatene synes jeg er helt greit.

Om jeg ser at den løsningen jeg har laget virker greit, så vil jeg lage opp dette i tykkere finer neste vinter, eller året etter om det fortsatt holder greit.

Den opprinnelig planen var kun å lage til maler på alle flater med disse platene, men hvorfor ikke la det stå litt for å se hva som eventuelt må endres litt på...

Edited by vikers (see edit history)

Det vil være stor forskjell på om platene utsettes for fukt eller faktisk ligger i fukt.

Mulig du hadde bjelker de lå på men da hadde du garantert ikke lagt plast under disse for å forhindre jorddamp.

Jeg sier ikke at disse platene tåler allverden men jeg har sett de ligge som undertak i 3 mnd på vinterstid uten å ta noen synlig skade. Og er det noe vi har her på helgeland så er det skiftene vær på vinters tid, sommeren er jo bestandig stabil. Nesten iallefall