Jump to content

Enkel/rimelig dybdemåler til Raymarine E120

Fantino

Recommended Posts

Er i ferd med å bestille slik kartplotter. Vil ha en dybdemåler, men er ikke særlig interessert i fancy ekkolodd med alle slags features. Blir temmelig forvirret inne på Raymarine-sidene. Det ser ut som om jeg må ha minimum en DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer. Finnes det er rimeligere løsning som enkelt kan interfaces til å gi et dybdetall i et eller annet hjørne av kartdisplayet på kartplotteren?

Skjønner godt at du vil anskaffe en "enkel" dybdemåler. Dersom du skal anvende den på E120 systemet tror jeg bare du har to muligheter. Enten anskaffe en NMEA multiplexer av denne typen:

multiplexer_300x225.jpg

se: http://www.raymarine.com/ProductDetail.asp...mp;PRODUCT=3113

eller du er nødt til å benytte deg av Seatalk High Speed nettverksystemet med oppkobling til DSM 300 , se bildet:

cc_network_700w.jpg

Jeg kjenner ikke til om Smart™ DST800 Retractable Tri™ transducer fra AIRMAR har en egen kontrollenhet som både sender signaler til transduceren og som bearbeider reflekterte signaler fra svingeren, i så fall er denne transduceren å oppfatte som et fullverdig "3.-parts" NMEA produkt og krever ikke ytterligere NMEA multiplexer. Jeg har ikke vært borti DST800 tidligere, vet heller ikke hvor denne fåes kjøpt. Jeg stiller meg litt avventende til om man fra E120 kan justere strålebredde på svingeren?

Har dsm300 selv jeg, med high performance giver.

Et veldig bra ekkolodd, uten tvil. Men kommer på ørten tusen båtpenger.

Fantino spør her om en rimelig dybdemåler. Ikke noe annet.

Da svarer jeg på det.

DST800 finnes i plast, bronse og rustfritt, også som DT800 med kun dybde og temp

Eller i PL versjon med kun dybde for innvendig montering.

Dette er universal givere, som kun viser data. Intet annet.

Er i ferd med å bestille slik kartplotter. Vil ha en dybdemåler, men er ikke særlig interessert i fancy ekkolodd med alle slags features. Blir temmelig forvirret inne på Raymarine-sidene. Det ser ut som om jeg må ha minimum en DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer. Finnes det er rimeligere løsning som enkelt kan interfaces til å gi et dybdetall i et eller annet hjørne av kartdisplayet på kartplotteren?

Hmmmm,synes det er merkelig at du kjøper deg en så dyr plotter som en E120 og i etterkant skal ha tak i noe billig "jalla-mekk" for å kople opp mot denne???? :confused::rolleyes:

Hvorfor kjøper du ikke en C120 i stedenfor,så får du råd til å kjøpe deg en DSM300 med alle dens funksjoner? :cheers:

Tullprat.

Enten trenger man ekkolodd eller ikke.

Airmar er kvalitetprodukter.

Hmmm, den kom kjapt gitt :yesnod:

Tror ikke du forsto hva jeg mente,men tanken var hva skal egentlig dette medlemmet med en E120 hvis han kunne klart seg lenge med en C120? Det var dette jeg tenkte på :cool:

Har forresten full E-pakke fra Raymarine selv og i tillegg så jobber jeg daglig i bransjen ,så før du prøver deg med mere "Tullprat" uttalelser så tell til 10 eller skrik ut "SERENITY NOW!!!! SERENITY NOW!!!!!" :cheers:

Men men, du vet jo best så da tar jeg meg en :drink: og :wflag: mens jeg ønsker Dere alle en fortsatt fin kveld :cheers:

Stemmer det,men ekkolodd eller ei.... hvorfor kjøpe E-serien hvis man ikke har behov for denne og deretter kjøpe noe av ett annet fabrikat osv osv osv

Høres jo ut som han ikke vil bruke penger på det fantastiske ekkoloddet som vi innehar :wink: , mens han kjøper E-serie som koster skjorta i forhold til C-serien ?

Uansett :wink::cheers::drink::cheers:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)

Airmar DT800 og DST800 er smartsensorer med signalbehandling i sensoren. Bare dybde, temperatur og hastighet for DST er tilgjengelig, ingen konfigurering av sensoren kan gjøres fra E-serien.

Begge sensorene finnes også i en NMEA2000 utgave, ved å bruke en slik trengs ikke NMEA183 multiplexer.

NMEA 2000 smartsensorer

Det finnes også utgaver for innvendig montasje og hekkmontasje.

Du vil trenge en overgangskabel fra Maretron for å få koblet til sensoren til et E-serie instrument.

Maretron overgangskabel

Problemet er at en fort går "tom" for NMEA tilkoblinger på E-serie. Antar at E-serien ikke bare er valgt for å brukes som kartplotter, men at kanskje utstyr som radar, AIS og autopilot er planlagt tilkoblet. En annen fordel med å gå for en NMEA 2000 utgave er at det da er enkelt å koble til annet NMEA 2000 utstyr som tankmåler, forbruksmåler, motorinterface og annet.

Hvis det ikke er planlagt å kjøpe en avansert radar er Garmin 4000 eller 5000 serien et bedre valg. Garmin er bedre på kartplottere, men dåligere på radar og ikke minst ekkolodd enn Raymarine. En annen fordel med Garmin til bruken som er beskrevet her er at det finnes en rimelig analog ekkoloddmodul til Garmin (GSD 21).

Kanskje det er lurt at Fantino etter å ha lest disse innleggene sier litt mer hva han ønsker. Du skriver i det første innlegget at DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer blir for kostbart. DSM 300 er en signalomformingsenhet som gjør at dybdesignalene omformes til E-seriens SeaTalk high speed signaloverføringssystem. (Digital Sounder Module adds HD Digital technology to Raymarine), se http://www.raymarine.com/ProductDetail.asp...mp;PRODUCT=3045 En sounder er det samme som en transduser, som igjen er en kombinert sender og motagerenhet som i prinsippet overfører elektrisk energi til lydbølger ved hjelp av et piezo kjeramiske element inne i selve giveren/spunderen/transduseren. Dette er beskrevet ganske bra på hjemmesiden til AIRMAR. Oppdagelsen av det piezokjeramiske elementets egenskaper går faktisk tilbake til 1880 og utført av den berømte Curie.

Det siste du skriver Mulligan får meg til å tenke på en film jeg så i fra seismikkens barndom hvor en texsaner med en feit sigar satt på bakdekket og tente lunta på dynamittgubber med sigaren og kasta dem med jevnt tidsintervall overbord. Det var det gangen det virkelig var gunnere ombord på båtene :smash:

Husker ikke hvor jeg leste det om å slå på skroget, tror det må ha vært på nett, skal lete videre.

Har vært i pinnekjøttlag, men er på banen igjen nå - bare "lett" redusert :smiley:

Takker for mange innspill så langt. Planen min er i første omgang et E120-display som vil bli brukt som kartplotter, men etterhvert kommer det kanskje radar/kamera i motorrom/TV-tilkopling osv. Derfor går jeg ikke for C-serien. Når det gjelder ekkolodd så er jeg definitivt ingen fisker lenger, og ser ikke den helt store nytten av et hyperavansert ekkolodd. Har som regel bare dybdemåleren påslått når jeg skal inn på plasser der jeg er litt i tvil eller det er greit å ta en sjekk. Med de avanserte "sounderene" og transducerene til Raymarine ser det ut som det er fort gjort å bruke 1000 USD bare på ekkolodd, og det vurderer jeg som litt for dyrt ift. plotteren som jeg har skumle planer om å bestille "remanufactured" fra WMJ Marine etter tips fra Sydvesten.

Skal finstudere innspillene, så får jeg evt. spørre og grave mer etter hvert.

Jeg låner tråden litt siden det allikevel er snakk om Raymarine produkter om diskusjoner rundt NMEA

Jeg har kjøpt en ryamarine a60. Her er det utgang/inngang for NMEA. Jeg tenkte jeg sskulle koble både min Simrad rorkultpilot og min M tec VHF og Raythoon dybdemåleren til plotteren.

Må man ha flere uttganger/innganger for å koble til begge deler eller det bare å koble alt sammen til denne kontakten i plotteren ? ( eller har jeg kanskje bare mulighet til å koble til en av disse tingene, slik at jeg må prioritere ?

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...