Fantino Startet 17.November.2007 Del på Facebook Startet 17.November.2007 Er i ferd med å bestille slik kartplotter. Vil ha en dybdemåler, men er ikke særlig interessert i fancy ekkolodd med alle slags features. Blir temmelig forvirret inne på Raymarine-sidene. Det ser ut som om jeg må ha minimum en DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer. Finnes det er rimeligere løsning som enkelt kan interfaces til å gi et dybdetall i et eller annet hjørne av kartdisplayet på kartplotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Du kan bruke en Smart sensor, en giver for NMEA til plotteren. Speed, depth og temp er standard NMEA setninger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Skjønner godt at du vil anskaffe en "enkel" dybdemåler. Dersom du skal anvende den på E120 systemet tror jeg bare du har to muligheter. Enten anskaffe en NMEA multiplexer av denne typen: se: http://www.raymarine.com/ProductDetail.asp...mp;PRODUCT=3113 eller du er nødt til å benytte deg av Seatalk High Speed nettverksystemet med oppkobling til DSM 300 , se bildet: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Kan Roaldbj forklare hvorfor en må ha en NMEA multiplexer ? Meg bekjent er ikke dette nødvendig før man skal kople til flere devicer, f.eks AIS, autopilot, heading sensor etc. Skal du kun ha denne giveren er ikke multiplexer nødvendig. Redigert 17.November.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Jeg kjenner ikke til om Smart™ DST800 Retractable Tri™ transducer fra AIRMAR har en egen kontrollenhet som både sender signaler til transduceren og som bearbeider reflekterte signaler fra svingeren, i så fall er denne transduceren å oppfatte som et fullverdig "3.-parts" NMEA produkt og krever ikke ytterligere NMEA multiplexer. Jeg har ikke vært borti DST800 tidligere, vet heller ikke hvor denne fåes kjøpt. Jeg stiller meg litt avventende til om man fra E120 kan justere strålebredde på svingeren? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Jeg stiller meg litt avventende til om man fra E120 kan justere strålebredde på svingeren? Hva mener du med dette ? Justere strålebredde på en NMEA giver som kun skal vise dybde, temp og fart via NMEA ? Ja det er forferdelig bratt i år. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Uttrykte meg uklart, poenget mitt er at på E-120 er det en rekke betjeningsmuligheter for DSM 300. Jeg vet ikke om de samme er tilstede med 3-parts dybdegiversystem. Men det er jo bare å forsøke. Her er noen av mulighetene med DSM 300: Håper at poenget mitt er litt mer forståelig nå? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Har dsm300 selv jeg, med high performance giver. Et veldig bra ekkolodd, uten tvil. Men kommer på ørten tusen båtpenger. Fantino spør her om en rimelig dybdemåler. Ikke noe annet. Da svarer jeg på det. DST800 finnes i plast, bronse og rustfritt, også som DT800 med kun dybde og temp Eller i PL versjon med kun dybde for innvendig montering. Dette er universal givere, som kun viser data. Intet annet. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Er i ferd med å bestille slik kartplotter. Vil ha en dybdemåler, men er ikke særlig interessert i fancy ekkolodd med alle slags features. Blir temmelig forvirret inne på Raymarine-sidene. Det ser ut som om jeg må ha minimum en DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer. Finnes det er rimeligere løsning som enkelt kan interfaces til å gi et dybdetall i et eller annet hjørne av kartdisplayet på kartplotteren? Hmmmm,synes det er merkelig at du kjøper deg en så dyr plotter som en E120 og i etterkant skal ha tak i noe billig "jalla-mekk" for å kople opp mot denne???? Hvorfor kjøper du ikke en C120 i stedenfor,så får du råd til å kjøpe deg en DSM300 med alle dens funksjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Tullprat. Enten trenger man ekkolodd eller ikke. Airmar er kvalitetprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Tullprat.Enten trenger man ekkolodd eller ikke. Airmar er kvalitetprodukter. Hmmm, den kom kjapt gitt Tror ikke du forsto hva jeg mente,men tanken var hva skal egentlig dette medlemmet med en E120 hvis han kunne klart seg lenge med en C120? Det var dette jeg tenkte på Har forresten full E-pakke fra Raymarine selv og i tillegg så jobber jeg daglig i bransjen ,så før du prøver deg med mere "Tullprat" uttalelser så tell til 10 eller skrik ut "SERENITY NOW!!!! SERENITY NOW!!!!!" Men men, du vet jo best så da tar jeg meg en og mens jeg ønsker Dere alle en fortsatt fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Tullprat. Om man trenger ekkolodd eller ei, har ingenting med om det er E eller C serie. Det bør til og med du forstå, hvis du tenker etter. Dybdemåling er faktisk noe annet ! Altså tullprat ! Ellers ha en god kveld. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Stemmer det,men ekkolodd eller ei.... hvorfor kjøpe E-serien hvis man ikke har behov for denne og deretter kjøpe noe av ett annet fabrikat osv osv osv Høres jo ut som han ikke vil bruke penger på det fantastiske ekkoloddet som vi innehar , mens han kjøper E-serie som koster skjorta i forhold til C-serien ? Uansett Redigert 17.November.2007 av VortexSurfer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Airmar DT800 og DST800 er smartsensorer med signalbehandling i sensoren. Bare dybde, temperatur og hastighet for DST er tilgjengelig, ingen konfigurering av sensoren kan gjøres fra E-serien. Begge sensorene finnes også i en NMEA2000 utgave, ved å bruke en slik trengs ikke NMEA183 multiplexer. NMEA 2000 smartsensorer Det finnes også utgaver for innvendig montasje og hekkmontasje. Du vil trenge en overgangskabel fra Maretron for å få koblet til sensoren til et E-serie instrument. Maretron overgangskabel Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Akkurat. Er det bare meg, eller er det ekko her inne ? Forresten trengs heller ingen multiplexer på NMEA183 versjonen, hvis det ikke er flere devicer inne i bildet. Redigert 17.November.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Problemet er at en fort går "tom" for NMEA tilkoblinger på E-serie. Antar at E-serien ikke bare er valgt for å brukes som kartplotter, men at kanskje utstyr som radar, AIS og autopilot er planlagt tilkoblet. En annen fordel med å gå for en NMEA 2000 utgave er at det da er enkelt å koble til annet NMEA 2000 utstyr som tankmåler, forbruksmåler, motorinterface og annet. Hvis det ikke er planlagt å kjøpe en avansert radar er Garmin 4000 eller 5000 serien et bedre valg. Garmin er bedre på kartplottere, men dåligere på radar og ikke minst ekkolodd enn Raymarine. En annen fordel med Garmin til bruken som er beskrevet her er at det finnes en rimelig analog ekkoloddmodul til Garmin (GSD 21). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Kanskje det er lurt at Fantino etter å ha lest disse innleggene sier litt mer hva han ønsker. Du skriver i det første innlegget at DSM30 "sounder" + en eller annen tranducer blir for kostbart. DSM 300 er en signalomformingsenhet som gjør at dybdesignalene omformes til E-seriens SeaTalk high speed signaloverføringssystem. (Digital Sounder Module adds HD Digital technology to Raymarine), se http://www.raymarine.com/ProductDetail.asp...mp;PRODUCT=3045 En sounder er det samme som en transduser, som igjen er en kombinert sender og motagerenhet som i prinsippet overfører elektrisk energi til lydbølger ved hjelp av et piezo kjeramiske element inne i selve giveren/spunderen/transduseren. Dette er beskrevet ganske bra på hjemmesiden til AIRMAR. Oppdagelsen av det piezokjeramiske elementets egenskaper går faktisk tilbake til 1880 og utført av den berømte Curie. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Echo sounder betyr vel det samme som ekkolodd. Sounder eller fishfinder brukes i USA normalt som navn på det vi kaller ekkolodd. DSM-300 kalles som oftest i USA sounder module. Utrykket echo sounding har vel røtter tilbake til den gang de slo i skroget med ei slegge og målte tiden til de hørte ekkoet. Redigert 17.November.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Enig i det, se eksempelvis her http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-echosoun.html Den gamle historien som abbor forteller, har jeg ikke hørt detaljer om. Hadde vært fint om noen hadde henvisning til gamle dagers lyd system. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Eller man slengte en liten sprengladning overbord og tok tiden mellom smellet og retur. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Det siste du skriver Mulligan får meg til å tenke på en film jeg så i fra seismikkens barndom hvor en texsaner med en feit sigar satt på bakdekket og tente lunta på dynamittgubber med sigaren og kasta dem med jevnt tidsintervall overbord. Det var det gangen det virkelig var gunnere ombord på båtene Husker ikke hvor jeg leste det om å slå på skroget, tror det må ha vært på nett, skal lete videre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Det var det gangen det virkelig var gunnere ombord på båtene De kalles fremdeles shooters innen noen miljøer. Doodlebugger du og? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg vil tro at dersom plotteren leser en NMEA streng, så vil den lese hva som helst som sender et DBT eller DPT telegram. Altså, et billig lodd inni et skap koblet tilplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Har vært i pinnekjøttlag, men er på banen igjen nå - bare "lett" redusert Takker for mange innspill så langt. Planen min er i første omgang et E120-display som vil bli brukt som kartplotter, men etterhvert kommer det kanskje radar/kamera i motorrom/TV-tilkopling osv. Derfor går jeg ikke for C-serien. Når det gjelder ekkolodd så er jeg definitivt ingen fisker lenger, og ser ikke den helt store nytten av et hyperavansert ekkolodd. Har som regel bare dybdemåleren påslått når jeg skal inn på plasser der jeg er litt i tvil eller det er greit å ta en sjekk. Med de avanserte "sounderene" og transducerene til Raymarine ser det ut som det er fort gjort å bruke 1000 USD bare på ekkolodd, og det vurderer jeg som litt for dyrt ift. plotteren som jeg har skumle planer om å bestille "remanufactured" fra WMJ Marine etter tips fra Sydvesten. Skal finstudere innspillene, så får jeg evt. spørre og grave mer etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Jeg låner tråden litt siden det allikevel er snakk om Raymarine produkter om diskusjoner rundt NMEA Jeg har kjøpt en ryamarine a60. Her er det utgang/inngang for NMEA. Jeg tenkte jeg sskulle koble både min Simrad rorkultpilot og min M tec VHF og Raythoon dybdemåleren til plotteren. Må man ha flere uttganger/innganger for å koble til begge deler eller det bare å koble alt sammen til denne kontakten i plotteren ? ( eller har jeg kanskje bare mulighet til å koble til en av disse tingene, slik at jeg må prioritere ? Redigert 18.November.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.