abbor Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Doodlebugger du og? I bransjen ja, men jobber på kontor. Men er da ute på båt engang i blandt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg vet ikke hvor jeg skal starte med å kommentere bruk av NMEA fra 3-parts utstyr til Raymarine E-serien. Dersom man i fremtiden ønsker å anvende AIS mottager, må denne ha baudrate på 38.400. Man kan da ikke koble andre NMEA intrumenter til de eksterne NMEA inngangene uten bruk av NMEA multiplexer - dette er i alle fall så langt jeg har forstått. Jeg opplevde denne problemstillingen i våres, da jeg både skulle innhente AIS informasjon til Raymarine E-serien og sende posisjon til VHFen. Det endre med at jeg valgte billigste løsning: jeg kjøpte GPS antenne med innebygd funksjon for å sende NMEA signal til VHF. En av de store fordelene jeg har opplevd, og stadig opplever med Raymarine E-serien er å bruke PC programmet Raytech RNS v 6.0. Dermed blir PCen en fullverdig enhet som kan brukes til kartplotting, dybdemåling, radar eller planlegger. Dette er blant de mer avanserte PC-programmene for fritidsflåten - så langt jeg har erfart. Dersom man ønsker denne muligheten må man benytte Sea Talk High Speed kommunikasjonssystemet som har overføringshastighet på omlag 100 Mb, se http://raymarine.com/Default.aspx?site=1§ion=2&page=1009 Her vises informasjon om selve nettverkskoblingen: http://raymarine.com/ProductDetail.aspx?SI...mp;PRODUCT=3064 Og her er bilde av nettverkskoblingsenheten: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 For å oppsummere litt så tror jeg at jeg har fått med meg at: - en "smart" dybdesensor - dvs. en som er "direkte" NMEA2000- eller NMEA0183-kompatibel - kan koples direkte inn på E120-displayet via overgangskabel? (kan nemlig ikke se fra E120-manualen at NMEA2000 er direkte kompatibelt, men det skyldes kanskje at jeg misforstår, dvs. det ser jo ut som en av SeaTalk-standardene er basert på NMEA2000 eller vice versa?) - skal mere utstyr koples til kan en evt. "gå tom" for tilkoplinger og må evt. da kjøpe en multiplexer fra Raymarine (slik roaldbj linket til)? - alternativet er Raymarine DSM300 med en passende transducer, som antakelig kommer på 1000-1500 USD? (men da får en altså full pakke..) Ellers ser det ut som Airmar P79 er den samme transduceren som Raymarine tilbyr til en del av sine instrumenter, men så vidt jeg kan se så oppgir de at den hverken er kompatibel direkte med E120 eller via DSM300? Jeg antar dette har noe med hvilken versjon den er, dvs. om den har "innebygd" NEMA0183/2000 output el? Har studert litt i manualene til E120 vedr. om det er mulig å vise en enkel dybdeverdi i kartbildet, men blir ikke helt sikker. Så vidt jeg kan se risikerer en å måtte sette opp et eget lite vindu for dette, og da er mye av vitsen borte (i så fall vil jeg egentlig være bedre tjent med et enkelt ekkolodd med eget digitaldisplay). Kan du roaldbj eller andre bekrefte eller avkrefte dette? Driver også og spekulerer på innvendig/utvendig svinger, men må først få 100% svar på om skroget er "sandwich" eller ikke.. Blir det mer komplisert nå så får jeg heller kjøpe meg en loddline... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg la inn ekkoloddmodulen. Synes ikke den kostet så mye. Et alternativ er en bi-data eller tri-data med display. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Nei totalt sett er det kanskje ikke avskrekkende, men det ser ut som DSM300 koster ca. 750 USD + frakt/moms. Så må jeg ha transducer i tillegg (uklart hvilken foreløpig). Da synes jeg at jeg betaler uforholdsmessig mye for et avansert ekkolodd når jeg egentlig kun er interessert i en dybdeavlesning. En ST40 depth kommer på ca. 200 USD (men kan ikke fås med innvendig svinger så vidt jeg kan se). Har lite lyst til å ta hull hvis skroget viser seg å være sandwich. Valg-valg-valg... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Mnja. Er det sandwich så kan du ikke ha den innvendig allikevel. Du kan bruke en utvendig svinger inne. Det er ingen funskjonsmessig forskjell. Hvis noen forhandler sier det, så prøver han bare å tjene penger. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 De fleste ser da ut til å skille mellom "inside" og "thru-hull", men jeg har også tenkt at det i prinsippet er mye det samme bortsett fra festeanordningen. Slik jeg har forstått det kan en på et sanwich-skrog fjerne indre laminat + sandwich-kjerne, fylle i med epoksy og bruke innvendig svinger. Unngår da å ta hull helt "ut". Er temmelig skeptisk til å ta hull helt gjennom med fare for fukt i i sandwich. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Ikkeno problem dersom det er brukt Divinycell eller lignende. Lukkede celler. Dessuten SKAL slike hull remses. Men det beste er å slipe ned i en slags "skål" gjennom indre lag og kjernen og så bygge indre lag oppigjen i "skålen". Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Hva legger du i "remsing"? Jeg så for meg å fylle igjen skåla med epoksy og evt. deretter ta et hull gjennom denne (dvs. gjennom epoksy/ytterlaminat) hvis jeg ville montere gjennomgående svinger. Da burde i alle fall kjernematerialet bli helt isolert. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Slik jeg har forstått det kan en på et sanwich-skrog fjerne indre laminat + sandwich-kjerne, fylle i med epoksy og bruke innvendig svinger. Jeg mener å ha sett på innsiden av flere fritidsbåter med sandwich skrog at de har skriggjennomføring bl.a, for septik og vanninntak til toilett, samt vanninntakt til kjølevann. Jeg syntes ikke det så noe komplisert ut. Det var på innsiden et sted borret litt større indre diameter enn selve gjennomføringen. Ellers påføres som regel gjennomføringsenheten tetningsmasse som hindrer vann fra å trenge inn fra ytterskroget. Kankje noen båtbyggere kan komentere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Hva legger du i "remsing"? Du borer hullet for stort, og så laminerer du på kjernematerialet i hullet med glassfiber/polyester. Eller som du sier, bor ut innerlaminat og kjerne med hullsag, fyll hullet med glassfibersparkel og bor opp til svinger. Det, og nedfasing, er egentlig det korrekte. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Behøver ikke å betale 750USD for DSM300, du får den for 650. Men et bedre valg for deg er DSM30, dette er 600W utgaven av DSM300. Prisen er 415 USD. Svingeren E66008 (P79) koster under 100 USD. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Men er DSM30 kompatibel med E120-displayet? Er fremdeles litt usikker på dette. Har ikke funnet DSM30 på "kompatibilitetsoversiktene".. (Fikk forresten svar på skrog - det er ikke sandwich i bunn uansett, kun i skrogsider som tilvalg/opsjon, så en DSM30 + en P79 skulle være en grei opsjon hvis bare DSM30 "snakker" samme språk som E120). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 DSM30 er ny, billigversjon av DSM300 på max 600w. Kan benyttes på C og E serie. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Her kan du sjå korleis da heng saman. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Eneste begrensning med DSM30 i tillegg til redusert utgangseffekt er, slik jeg har oppfattet det, at den bare aksepterer 12V spenningsforsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Men er den kompatibel med P79 svingeren? Det fremgår ikke av oversikten (takk Mix!), kun DSM250 nevnes der, men det er kanskje fordi den er temmelig ny? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Skrev i samme post som jeg anbefalte DSM30 om Raymarine E66008 svingeren, dette er Rayamarines OEM versjon av P79 med riktig konnektor og temp sensor til DSM30, DSM250 og DSM300. Redigert 26.November.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Ja, så det, men _vet_ du at den er kompatibel? (det fremgikk egentlig ikke 100% av innlegget, og da jeg leste på linken fra Mix fant jeg ikke denne kombinasjonen som sagt) Denne siden var det som fikk meg til å tvile: In hull transducer Står kun DSM250 der Redigert 26.November.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 DSM250 var den første HDFI ekkoloddmodulen. Var vel bare den som var tilgjengelig da beskrivelsen av svingerene ble skrevet. Her er en link til en butikk som selger både DSM30 og E66008, der kan du se at svingeren er ført opp som tilbehør til ekkoloddmodulen. Jeg er dessuten helt sikker på at DSM30, DSM250 og DSM300 alle bruker samme svingere. DSM-30 Har sett en del på E-Serien og tilbehør i det siste, er i ferd med å bestilled meg en remanufactured E-80 nå i kveld. Har du sett at det er mulig å få kjøpt remanufatured E-120 for ca 2500 USD nå om dagen? Enhetene selges med 2 års fabrikkgaranti. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Det høres jo veldig fornuftig ut. Dårlig at Raymarine ikke klarer å holde sine egne sider oppdatert. Var temmelig gode priser også, så vidt jeg kunne se. Og ja, jeg skal definitivt bestille meg 'remanufactured' E120 (men som du har sett i denne tråden og en annen så surrer jeg en del med å finne ut av alt... ). Det er vel en del av moroa. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Du bør ikke vente for lenge med å bestille E-120. Salget av remanufactured utstyr fra Raymarine startet ca 1. november. Forhandleren jeg skal kjøpe fra hadde mye utstyr, både skjermer og radarantenner. Nå har han bare E-80 igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.