Jump to content

Enkel/rimelig dybdemåler til Raymarine E120

Fantino

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte med å kommentere bruk av NMEA fra 3-parts utstyr til Raymarine E-serien.

Dersom man i fremtiden ønsker å anvende AIS mottager, må denne ha baudrate på 38.400. Man kan da ikke koble andre NMEA intrumenter til de eksterne NMEA inngangene uten bruk av NMEA multiplexer - dette er i alle fall så langt jeg har forstått.

Jeg opplevde denne problemstillingen i våres, da jeg både skulle innhente AIS informasjon til Raymarine E-serien og sende posisjon til VHFen. Det endre med at jeg valgte billigste løsning:

jeg kjøpte GPS antenne med innebygd funksjon for å sende NMEA signal til VHF.

En av de store fordelene jeg har opplevd, og stadig opplever med Raymarine E-serien er å bruke PC programmet Raytech RNS v 6.0. Dermed blir PCen en fullverdig enhet som kan brukes til kartplotting, dybdemåling, radar eller planlegger. Dette er blant de mer avanserte PC-programmene for fritidsflåten - så langt jeg har erfart. Dersom man ønsker denne muligheten må man benytte Sea Talk High Speed kommunikasjonssystemet som har overføringshastighet på omlag 100 Mb, se http://raymarine.com/Default.aspx?site=1§ion=2&page=1009

Her vises informasjon om selve nettverkskoblingen: http://raymarine.com/ProductDetail.aspx?SI...mp;PRODUCT=3064

Og her er bilde av nettverkskoblingsenheten:

networkswitch.jpg

For å oppsummere litt så tror jeg at jeg har fått med meg at:

- en "smart" dybdesensor - dvs. en som er "direkte" NMEA2000- eller NMEA0183-kompatibel - kan koples direkte inn på E120-displayet via overgangskabel? (kan nemlig ikke se fra E120-manualen at NMEA2000 er direkte kompatibelt, men det skyldes kanskje at jeg misforstår, dvs. det ser jo ut som en av SeaTalk-standardene er basert på NMEA2000 eller vice versa?)

- skal mere utstyr koples til kan en evt. "gå tom" for tilkoplinger og må evt. da kjøpe en multiplexer fra Raymarine (slik roaldbj linket til)?

- alternativet er Raymarine DSM300 med en passende transducer, som antakelig kommer på 1000-1500 USD? (men da får en altså full pakke..)

Ellers ser det ut som Airmar P79 er den samme transduceren som Raymarine tilbyr til en del av sine instrumenter, men så vidt jeg kan se så oppgir de at den hverken er kompatibel direkte med E120 eller via DSM300? Jeg antar dette har noe med hvilken versjon den er, dvs. om den har "innebygd" NEMA0183/2000 output el?

Har studert litt i manualene til E120 vedr. om det er mulig å vise en enkel dybdeverdi i kartbildet, men blir ikke helt sikker. Så vidt jeg kan se risikerer en å måtte sette opp et eget lite vindu for dette, og da er mye av vitsen borte (i så fall vil jeg egentlig være bedre tjent med et enkelt ekkolodd med eget digitaldisplay). Kan du roaldbj eller andre bekrefte eller avkrefte dette?

Driver også og spekulerer på innvendig/utvendig svinger, men må først få 100% svar på om skroget er "sandwich" eller ikke..

Blir det mer komplisert nå så får jeg heller kjøpe meg en loddline... :eek:

Nei totalt sett er det kanskje ikke avskrekkende, men det ser ut som DSM300 koster ca. 750 USD + frakt/moms. Så må jeg ha transducer i tillegg (uklart hvilken foreløpig). Da synes jeg at jeg betaler uforholdsmessig mye for et avansert ekkolodd når jeg egentlig kun er interessert i en dybdeavlesning. En ST40 depth kommer på ca. 200 USD (men kan ikke fås med innvendig svinger så vidt jeg kan se). Har lite lyst til å ta hull hvis skroget viser seg å være sandwich.

Valg-valg-valg...

De fleste ser da ut til å skille mellom "inside" og "thru-hull", men jeg har også tenkt at det i prinsippet er mye det samme bortsett fra festeanordningen.

Slik jeg har forstått det kan en på et sanwich-skrog fjerne indre laminat + sandwich-kjerne, fylle i med epoksy og bruke innvendig svinger. Unngår da å ta hull helt "ut". Er temmelig skeptisk til å ta hull helt gjennom med fare for fukt i i sandwich.

Slik jeg har forstått det kan en på et sanwich-skrog fjerne indre laminat + sandwich-kjerne, fylle i med epoksy og bruke innvendig svinger.

Jeg mener å ha sett på innsiden av flere fritidsbåter med sandwich skrog at de har skriggjennomføring bl.a, for septik og vanninntak til toilett, samt vanninntakt til kjølevann. Jeg syntes ikke det så noe komplisert ut. Det var på innsiden et sted borret litt større indre diameter enn selve gjennomføringen. Ellers påføres som regel gjennomføringsenheten tetningsmasse som hindrer vann fra å trenge inn fra ytterskroget. Kankje noen båtbyggere kan komentere dette?

DSM250 var den første HDFI ekkoloddmodulen. Var vel bare den som var tilgjengelig da beskrivelsen av svingerene ble skrevet.

Her er en link til en butikk som selger både DSM30 og E66008, der kan du se at svingeren er ført opp som tilbehør til ekkoloddmodulen. Jeg er dessuten helt sikker på at DSM30, DSM250 og DSM300 alle bruker samme svingere.

DSM-30

Har sett en del på E-Serien og tilbehør i det siste, er i ferd med å bestilled meg en remanufactured E-80 nå i kveld.

Har du sett at det er mulig å få kjøpt remanufatured E-120 for ca 2500 USD nå om dagen? Enhetene selges med 2 års fabrikkgaranti.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...