Jump to content

Montere ny skroggjennomføring

sas

Recommended Posts

Hvordan montere nye skroggjennomføringer for toalett? Må ha vann inn og septik ut. Dette skal monteres på en Bayliner 2355. Noen som har tips om hvor disse gjennomføringene bør plasseres? Har tenkt å plassere septiktanken under vanntanken.

Som du selv sier - du må ha vann inn og septik ut. Så må du i tillegg ha en solid lufte-ventil på septiken gjennom en gjennmføring, og jeg antar du legger opp til tømming mot land-anlegg når du først monterer inn? Hvis klosettet er under vannlinjen bør du også ha et lufte-bend på vanninntaket slik at vakuum-effekten ikke fyller doen (og båten) med vann.

Så dette blir vel minst tre, antagelig fire, gjennomføringer, hvorav to over vannlinjen og to under. Akkurat hvor du plasserer har jeg ikke så mye mening om, utover at det er greit at septiken under vann er slik at det ikke blir suget inn i kjølevannsinntaket under tømming.

Jeg har en Bayliner 2355, som har orginal septiktank m/kvern.

Utløpet for denne ser du på bildet under ( en av de runde utløpene rett over vannlinjen helt bak)

Utluftingen er høyere oppe (en av de små blanke ventilene lenger oppe)

Vannintaket for toalettet er i bunnen på styrbord side av motoren, med stengeventil påmontert.

21.01.07_014.jpg

Jeg trodde alle 2355 hadde dette orginalt ?? :confused:

Har også tømmeventil på toppen av rekken på styrbord side, for event. tømming til landanlegg.

Septiktanken er plassert på styrbord side og vanntanken på babord.

mvh

Knut T.

Edited by Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)