logget av Startet 17.November.2007 Del på Facebook Startet 17.November.2007 (redigert) Jeg har akkurat kommet hjem fra en uke i Holland (Mets utstillingen i Amsterdam). I et møte med en representant fra ABYC nevnte jeg problematikken med landstrøm og hvor Norge har åpnet muligheten for lokal jord (Klippe jordlederen). Han fortalte at de for tiden etterforsket et sted mellom 70 og 120 tilfeller hvor folk har druknet når de har svømt i en marine. De mener lekkasjestrøm og dårlig jord er den mest sannsynlige årsaken til at respirasjonnsystemet til noen svikter selv om strømmen er liten. Han kunne videre ikke forstå at dette var lovlig, for det er siste revisjon av NEC reglene som teller, og der er det ikke tillatt???? Who is DSB? Nå har det vært en del diskusjoner om jording i båt hvor jeg har hele tiden ment at en må være litt forsiktig med å gjøre ting som kan være farlig. Nå viser det seg at jeg ikke er alene om å mene dette. Både ABYC og IEC ser nå på saken. Jeg hadde også et håp om å diskutere dette med Nigel Calder, men han kunne dessverre ikke komme. Men jeg fikk høre at han allerede jobbet med en teori om at dårlige skilletrafoer også kunne føre til den samme farlige situasjonen, derfor kun Marine grade skilletrafo i båt. Ellers fikk jeg bekreftet at batterier ikke kan monteres i båt uten luftning. I Norge gjelder NEC som harmoniseres mot IEC. I USA gjelder ABYC som klart sier at batterier skal luftes ut i fri luft. Redigert 17.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Ellers fikk jeg bekreftet at batterier ikke kan monteres i båt uten luftning. Flott informasjon Ole Petter. Hva betyr "utluftingskravet"? I mange båter er batteriene plassert i motorrom uten at det er spesielle avtrekksvifter fra motorrommet utover det som suges av luft fra motoren. I noen seilbåter er vel også batterier lokalisert under dørken i salongen uten at det er spesielle avtrekksvifter fra batteriene. Det kunne være interessant å se henvisning til den spesifikke teksten som omtaler utluftingskravet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Innledningsvis er ISO standarden først og fremst en byggestandard og ikke et ubetinget krav eller regelverk. Elektriske installasjoner er underlagt et annet regelverk, og her er mye av misforståelsene. Det er da slik at ISO byggestandardene for elektriske installasjoner blir defaultet av NEC som videre harmoniseres mot IEC. (Man kan ikke lage en byggestandard som defaulter regelverket for å si det på en annen måte). Hensikten med ISO normen er å være et hjelpemiddel, men det er langt igjen før man er i mål med hvordan den oppfattes. Dave Potter som jeg snakket med i Amsterdam arbeider med å sette sammen det beste fra forskjellige regelverk, og målet er et felles direktiv som gjelder over hele verden. Inntil videre gjelder derfor det jeg skrev i tråden med baugtrøsteren, for slik står det skrevet i NEC. Jeg har ikke hatt tid til å studere det som står i ABYC, men jeg mener bestemt at de har beskrevet at batterier skal luftes ut i fri luft. (Dette gjelder uansett bare for båter levert i USA). Dette er kopi av det jeg skrev sist og som er hentet fra NEC. Fra 0 til 0,2 kW kan batteriet monteres hvor som helst så lenge det er beskyttet mot fallende gjenstander. Fra 0,2 Kw til 2 kW kan batteriet monteres i en kasse eller et låsbart skap på et hensiktsmessig sted, eller hvis det er beskyttet mot fallende gjenstander, i maskinrom eller i lignende godt ventilerte rom. Batterier større enn 2 kW skal installeres i rom som bare benyttes til batterier eller hvis et rom ikke er tilgjengelig skal de installeres i et passende godt ventilert skap på dekk. Litt tillegsinfo: Det som er beskrevet som rom i det siste avsnittet for batterier større enn 2 kW, så innebefatter dette en ordning hvor batteriene er montert i en tett kasse med ventilasjon. Kravet er da at det i tillegg ikke skal være annet utstyr innvendig i kassen som kan skape en lysbue. Kabelisolasjonen skal være resistent mot hydrogengass. Hvis vi da går videre for å finne ut hva som menes med ventilasjon, så finner jeg følgende: Alle rom, låsbare skap og kasser for batterier skal plasseres og /eller ventileres for å unngå oppsamling av brennbare gasser. Det skal tas spesielle hensyn til at gass som avgis er lettere enn luft og vil kunne oppsamles i lommer i toppen av rommet. Når batterier er plassert i to eller flere hyller, skal det være minst 50 millimeter fritt rom foran og bak hyllene for luftsirkulasjon. Naturlig ventilasjon kan benyttes hvis kanaler kan føres fra toppen av rommet eller skapet til fri luft ovenfor. Ingen av kanalene må i tilfelle ha en plassering som avviker mer enn 45 grader fra vertikalplanet. Disse kanalene skal ikke inneholde anordninger som kan hindre fri passasje for luft eller gassbindinger. Hvis den naturlige ventilasjonen er upraktisk eller utilstrekkelig, skal det anordnes en mekanisk gass-ventilasjon utstyrt med avtrekk i toppen bla.bla .bla. Benyttes ordet skal, så kan man ikke vike fra det som er skrevet. Uttrykket Kan er en mer fleksibel formulering hvor man kan gjøre endringer hvis det gjøres andre kompenserende og godt begrunnede tiltak. Det blir litt spennende å se hva en ender opp med som legmann til slitt, for det er jo rom for tolkninger. Redigert 17.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Hvor mye vil 1 KW være i Amperetimer? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Batterier større enn 2 kW Hva er definisjonen på kW når det gjelder batterier ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Det er meget jeg ikke skjønner innen den elektriske verden, men batter oppgitt som effekt (W) har jeg ikke hørt om... At man kan oppgi det som (Wh) vil jeg tro.... om en tar batteriets spenning og mulitpliserer med Ah. P=U x I, hvor i settes inn i Ah... Da har vi (Wh) etter mine enkle matematiske kunnskaper, men om dette gjelder for batterier og strøm vet jeg intet om... Mine batterier kan belastes med mye effekt.... man kW i startøyeblikket... Om dette henspeiler på "uttak" av effekt så er det rimelig etter mitt syn.... om jeg jeg i start øyeblikket bruker 2 kW for å fyre i gang motoren, så er dette som gjelder... normalt så bruker jeg rundt 4-10A i båten, dette blir ikke meget i effekt og dermed faller kravet om utlufting bort... kun fall beskyttelse.. Men strøm er detfinitvt ikke min sterke side, så her trengs det nok litt opplæring.. siden effeket (W) er energi pr. tidenhet (J/s).. så synes også jeg dette med batteri på x kW virker noget merkelig Redigert 17.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jonas Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Hilmar. 1 KW = 83 ah v/12volt Redigert 17.November.2007 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Hilmar. 1 KW = 83 ah v/12volt Kan jeg spørre hvordan du har regnet det ut? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jonas Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) 1000w(1kw) : 12 volt= 83,3333 Redigert 17.November.2007 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 vil det si at 2 KW tilsvarer 166AH? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Tja.. 1000w(1kw) : 12 volt= 83,3333 Tja, 1000W/12V er 83,3333A ikke Ah...frågan min er hvor blir det av timene i dette regnestykket? Redigert 17.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jonas Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Kapasiteten i batteriet blir oppgitt i ah. Da blir for eks. 100ah x 12 volt = 1200w (1.2 kw), og man kan da regne seg frem og tilbake med denne "formelen". Eller blir dette helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Da var det kanskje en trykkleif fra Ole Petter. kWh var den rette betegnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Da var det kanskje en trykkleif fra Ole Petter.kWh var den rette betegnelsen. Nei det er ikke trykkfeil. Det er flere måter å beskrive et batteri på, og Watt pr. celle er ganske vanlig. Se PDF fil. http://www.electromarine.no/IAF_developmen...2V%20153AH).pdf Men, så var det hvordan man kan forklare dette da? Watt er et mål på energi (P=UxI) Hvis en da bruker 1 watt i en time, så får vi en Watt time. Men det er nå de begynner å bli litt mer komplisert. Hvor mye energi et batteri inneholder avhenger av belastningen. Man kan legge til at den praktiske energitettheten også bestemmes av forbrukernes krav til minimum spenning. Man kan sammenligne dette litt med drivstoff. En liter bensin inneholder x antall Joule, men hvor mye nytteverdien blir avhenger av hvor effektiv motoren er. Forskjellen er at bensinen er stabil helt til det er tomt, mens batteriet endrer egenskaper hele tiden mens det lades ut. Et batteri oppgis da i Watt pr. Celle med en gitt belastning og med en gitt sluttspenning. Hvilke kriterier som legges til grunn for beregningen av batteristørrelse i denne sammenhengen vet jeg faktisk ikke, men jeg vil tro man bare regner en times kapasiteten. 12 (V)x100 (Ah) = 1200 Wh for eks. Skal sjekke dette. Batterier blir ofte misforstått, og hvis jeg får tid skal jeg skrive en forklaring på dette. Jeg var i et møte med Odyssey og Rolls på Mets utstillingen. Jeg er en svært vanskelig kunde når jeg forlanger batteridata, og jeg skal senere forklare hvorfor. Kjøper du en batterimonitor hvor Paukert verdien ikke kan tilpasses batteritype og bruksområdet, kan avviket bli ganske stor. Redigert 17.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 , og hvis jeg får tid skal jeg skrive en forklaring på dette. Takk for (kjapp, men..) møten i Amsterdam. ... jeg kunne ikke tenke meg et sted det ikke du får mer tid for å forklare mer detaljert, enn her. jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 Takk for (kjapp, men..) møten i Amsterdam. ... jeg kunne ikke tenke meg et sted det ikke du får mer tid for å forklare mer detaljert, enn her. jørg Ja takk for sist Jørg. Jeg er bare hjemme for å skifte innholdet i kufferten. Reiser på Tirsdag igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.