Jump to content

Motorhavari under garantitid- Hva har man krav på/hva er vanlig


Gullfisk

Recommended Posts

En bekjent av meg kjøpte ett år gammel båt og motor tidlig på våren. Har vært misfornøyd med ytelse/fart og vibrasjoner , men trodde det var groe. Etter å ha vært oppe på forsommeren og gjort rent, hjalp det lite, og motorimportør ble kontaktet. Der har det vært div utskiftning av folk, så det skjedde ikke noe før for en måned siden. Båt ble levert for gjennomgang av motor hos merkeverksted (tok 3 uker). Oppretting ble sjekket, div justeringer og målinger, båt ble rengjort, og de fikk den i nærheten av normal fart for båt, dog tom for utstyr,vann og septik. For en uke siden ble båten meldt klar til henting, og jeg ble med. Vi startet opp og gikk pent til den var driftvarm, og begynnte å øke på for å se hva den ga. Etter få sekunder på fullt, forandret lydbilde seg radikalt, og vi slakket ned og åpnet motorrom. Oljesprut og røyk stod ut av veivhusventilasjon, og det raklet noe j...... Vi startet opp igjenn med flaske til å samle olje i, og gikk på tomgang til havn, avbrutt av korte stopp for å tømme på olja igjenn. Verksted har nå begynt å plukke ned motoren, for å gi rapport til importør om skade. Har ikke sett den enda, men det var visst stempel og foring blandt annet. Stoppet på 247t.

Vedkommede vil selvfølgelig ha ny motor (kan hende det blir også). Overhalt motor er liksom ikke det samme som en ny som ikke er klådd på, og det er jo ikke hans skyld.

Hva er vanlig i slike tilfeller, i den grad slikt er vanlig, og hvordan ville dere gått frem? Kan mann kreve ny motor?

Er jo selvfølgelig spent på utfallet, så det tar på å vente. Greit å høre litt meninger fra andre. :headbang::cryin:

Link to post

En motor som er overhalt pga slitasje er det ikke noen fare med. En maskin som der i mot er overhalt grunnet havari er noe jeg styrer unna. Etter et havari som medfører at diverse deler ligner bamsemums er det mye arbeid å få motoren som ny. Den må demonteres til minste detalj for å få vekk spon og partikkler etter havariet. Deler må kontrollmåles for å avdekke deformeringer, svekkelser etc... Innfestningner for rammelager i blok, rammelager og veiv bør kontrolleres for sprekker. En typisk senskade etter havari er nettopp at slike ting bryter sammen og skaper et nytt havari. Nå skal jeg være forsiktig med å si at du bør forlange ny maskin, det kommer litt an på omfanget.

-Deformerte staker

-Knuste stempler

-Klippet kryssbolt eller evt. kryssbolt er knust løs inni stempelet

-Strekkte bolter i rammelager

Dette er bare eksempler som ville fått meg til å forlange ny maskin. Når slike skader oppstår er det store krefter ute å går, hele blokken kan faktisk ha blitt vinsk/rammeskjeiv.

Link to post

Hei hadde selv et havari på en motor nå i sommer. etter at vi hadde skiftet motor ( hadde en samme motor stående som vi hadde planlagt å montere, da den motoren som stod i var det gjennomslag i.) Etter å ha skiftet motoren så plukket vi fra hverandre den gamle motoren, og oppdaget da at et stempel hadde blitt knust i småbiter, noen ventiler hadde blitt vridd rett av +++ kunne aldri tenkt meg å ha denne motoren i båten igjen selvom den hadde blitt overhalt av verksted. det var så mye spon og småbiter i motoren, så jeg kan aldri tro at det ville blitt en brukbar motor igjen av denne.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har det gått 14 dager siden havariet, og motoren er ute av båten og delvis demontert. Har enda ikke fått svar på om det blir reparasjon eller ny motor. Importør kan ikke si noe før de får rapport fra "verksted", og "verksted" får ikke opp farta med hverken videre undersøkelser eller rapport. Båten ser fortsatt ut som et grisehus, med oljesøl ispedd motorfester. Stempel og foring er som avbildet, men de vet ikke hva som har skjedd. Eier er naturlig nok frustrert over både importør og verksted, og må stadig ut å sjekke hvordan båten ligger, da den stadig blir flyttet og dårlig fortøyd. Får jo hverken brukt båten eller fått den i opplag. :cryin::headbang:

 

img_0206.jpg

 

 

img_0207.jpg

Link to post

En ting er i hvert fall sikkert, denne maskinen må rives ned til minste detalj for rengjøring før den kan bygges opp igjen. Dette blir kostbart i form av deler og arbeid. Dette vil også påvirke verdi når båten en gang skal selges fordi dette er noe kompisen din blir nødt å opplyse om ved evt. salg.

 

Med mindre det foreligger brukerfeil som kan ha ført til dette havariet så ville jeg forlangt ny maskin. Tett kjølevannsinntak som har medført varmskjæring vil ikke gi rettighet på garantiarbeid.

 

Siden kronen på stempelet ser temmelig pjusk ut så kan dette være et resultat av manglende stempelkjøling.

Link to post

Det står litt stille for tiden. Det har blitt sagtfra importør at motor skal repareres, noe eier har sagt han ikke vil akseptere.Det ble også sagt at pumpe ikke skulle sendes til sjekk, da dette ble for dyrt?? Etter beskrivelse av verkstedforhold og inntrykk av kompetanse på verksted, ble det sagt fra importør at de skulle ta en tur og se selv. Siden har det vært kurs og ferie og vanskelig å få tak i folk. Har fortsatt ikke fått noen årsak til havariet, men flere andre motorkyndige jeg har snakket med, mener at det kan være justert for mager blanding i forsøk på å få opp turtall, med smelting av stempel som følge. Håper å få noe fremgang i løpet av de nærmeste dagene. :nonod:

Link to post
  • 3 uker senere...

Tenkte å oppdatere denne litt. Motoren er en 2006 mod 222hk Yanmar. Det blir ingen ny motor i denne saken ser det ut til, men en reparasjon. Eier var ikke fornøyd med hvordan båten ble tatt vare på av verkstedet han ble henvist til (dårlig fortøyd, fendret og ikke passet på ved høy og lavvann), og jeg har slept den til min havn til motor er ferdig. Også det som har med motoren å gjøre har gått fryktelig tregt på verkstedet han ble henvist til av Yanmar. Yanmar selv har heller ikke tatt tak og fått ting til å skje, og det har vært eier som har måttet mase i begge ender. Etter å ha ytret sin misnøye overfor Yanmar, og ønske om å bytte verksted, fikk han lov til dette, men måtte dekke transport selv. Godt det ikke er båtsesong!! :headbang:

 

Motoren er NÅ levert hos Båtsenteret i Holmestrand, hvor den blir gjennomgått på nytt, før den skal bygges opp igjenn og prøvekjøres i benk. Har hørt mye bra om disse før, og eier har fått et profesjonellt inntrykk, så nå satser vi på at det blir bra. :yesnod:

Link to post

Utrolig sjelden å høre om Yanmar som havarerer..... Det stempelet ser ut som å ha varmskåret seg? Eller har det kommet inn noe fremmedlegeme? Hvordan så da toppen ut? For mager blanding høres ikke helt riktig ut.... Hydrox er inne på for dårlig kjøling og den støtter jeg. VP KAD 42 hadde jo et problem med underspyldysene/oljekjøling av syl/stempel hvor dysa tettet seg. Kan denne Yanmaren ha noe av det samme?

Link to post

Kan du utdype den The Scrutinizer, hva mener du med mager blanding på en dieselmotor????

En dieselmotor går alltid med mager blanding, det er en av hovedforskjellene mellom diesel og bensinmotor.

På en dieselmotor regulerer du ikke luftinntaket kun dieselmengde, den får den luftmengde turboen til en hver tid vil gi.

 

At du får overoppheting og stempelsmelting på en bensinmotor (og spesielt på 2-takt bensin) med mager blanding er allment kjent men på diesel :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

har postet omfattende infor om dette tidligere men skal forsøke å finne det igjen.

 

overopphetede stempelkroner på dieseler er vel ikke noe nytt - er det 42 eller 43 motorene til Volvo de forsøkte seg med underspyling av stemplene for kjøling av stempelkronene - noe som bare var delvis vellykket fiordi rørene/"dysene" beket igjen.

 

ujevnt dieseltrykk/spredning mellom sylindrene kan og medføre overbelastning.

 

mindre fuel er alltid mer varme - uansett motor = mindre kjøling av stemplet.

Link to post
Mener forbrukskjøpsloven gir selger rett til å reparere/utbedre 2 ganger uten at du kan kreve å få ny (ref. høyestrettsdom vedr. et par støvletter). Forsetter feilen etter dette kan man kreve kjøpet hevet eller ny.

Dette er korrekt framstilt jfr. Forbrukerkjøpsloven anno 1 juli 2002 og nevnte Høyesterettsdom. Helt satt på spissen, kan man kreve omlevering eller hevet kjøpet om reparasjon av "den samme feilen" ikke lykkes etter 2 forsøk.

 

 

Jeg vil ha stått hardt på for å oppheve kjøpet. Hvorfor skal en ny motor havarere? Kjøpsloven sier vel 5 år på alt en som en kan forvente skal vare i 5 år eller mer. Og det går jeg ut fra en motor skal selv om den er grønnmalt.

Hvor har du dette fra ?? Laget egen tolkning av Forbrukerkjøpsloven , eller ?? Man kan reklamere i INNTIL 5 år på produkter som FORVENTES å vare lengre enn 2-TO- år. forutsatt at feilen med all sannsynlighet har vært tilstede på kjøpstidspunktet ( da risikoen gikk over på kjøper)... Kunde/kjøper må i såfall bevise eller sannsynliggjøre dette. ;MEN , nå var den altså ikke grønnmalt allikevel da....( mye ønsketenkning her i blant...) men Sølvfarget !! Utrolig, ikke sant... Yanmar som ALDRI har noen feil ..ifølge div. disipler her..

 

En ting er i hvert fall sikkert, denne maskinen må rives ned til minste detalj for rengjøring før den kan bygges opp igjen.

Med mindre det foreligger brukerfeil som kan ha ført til dette havariet så ville jeg forlangt ny maskin. Tett kjølevannsinntak som har medført varmskjæring vil ikke gi rettighet på garantiarbeid.

 

Siden kronen på stempelet ser temmelig pjusk ut så kan dette være et resultat av manglende stempelkjøling.

 

Meget sannsynlig at dette kan skyldes brukerfeil, eller manglende kjøling. Ikke alle desverre som bryr seg om å stoppe motoren selv om temp. eller alarm for høy temp. går..

Men uansett, dette blir spekulasjoner, som vi her på baatplassen ikke vil medvirke til..., eller ??

 

ujevnt dieseltrykk/spredning mellom sylindrene kan og medføre overbelastning.

 

mindre fuel er alltid mer varme - uansett motor = mindre kjøling av stemplet.

Og hvilke motortekniske kvalifikasjoner/ skolering bygger du dette bombastiske utsagnet på ???

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post

siden du øsnker å være presis:

 

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. " §27 2 ledd

 

Det er selger som har bevisbyrden for at gjenstanden ikke har vært vanlig brukt eller ikke brukt slik den er forutsatt å bli brukt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...