Gudrun Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 (redigert) Så mange har det ikke vært... Ringte på en av de. Det var en motor som hadde stått i en skyssbåt som hadde fått sitt i løpet av kort tid. Tydelig at de hadde kjøpt en motortype som ikke var beregnet for "tung" drift nesten døgnet rundt... Redigert 21.Desember.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 mindre fuel er alltid mer varme - uansett motor = mindre kjøling av stemplet. Dette er direkte feil en diesel blir varm når den går i metning, dvs at den får for mye diesel i forhold til luft. Den skal ALLTID gå magert, dvs med mye mer luft enn den trenger for å forbrenne den gitte mengde diesel. Jeg vet at du har påstått dette før og det var like feil den gangen som det er nå!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 En teori kan være : Hvis veivakselen er fri for skader så kan det vel tyde på att det er mangel på kjøling som kan være feilen . Hvis det er skader på veivakselt kan det tyde på mangel på smøring /oljetrykk slik att stempel mister underspyling som igjen medfører att stempel går varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Hei alle sammen Nå vet ikke jeg om dette har oppstått på flere av sylindrene eller ikke men det ser jo ut som manglende kjøling/smøring. Hvis det kun er 1 sylinder så ville jeg tro at dette faktisk er totalt uteblivelse av diesel til den sylinderen. Surt og kjedelig for eieren så klart. Det at han har manglet power og har hatt vibrasjoner kan jo nettopp tyde på at motor bare har gått på 3 sylindere. At ikke yanmar kommer på banen og bare bytter motor er uforstålig og slett service.. De har jo vært raske i andre tilsvarende tilfeller. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Lanber Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Dette er direkte feil en diesel blir varm når den går i metning, dvs at den får for mye diesel i forhold til luft.Den skal ALLTID gå magert, dvs med mye mer luft enn den trenger for å forbrenne den gitte mengde diesel. Jeg vet at du har påstått dette før og det var like feil den gangen som det er nå!! En diesel motor går bestandig med luftoverskudd, det er slik de oppnår best forbrenning. Du kan øke effekten fra motoren ved å øke diesel mengden inntil du får stokiometrisk forbrenning, dette er også punktet der sort røyk oppstår. Mer diesel utover dette vil gi videre økt effekt, men effektøkning vil på ingen måte stå i forhold til tilført energi. Altså dårlig økonomi. Scrutiner`en har en skrue løs er min påstand, og den stopper han ikke fra å poste direkte feil som nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Her lærer man noe hver eneste dag: Var med å kjøre en diesel V-8'er på 450hk. Ved service viste det seg at dene ene sylinderen ikke hadde fått diesel på lange lange tider og derfor kunne forklare vibrasjon på visse turtallsområder. Dieselpumpen ble overhalt av merkeverksted. Da fikk alle sylindrene diesel og vibrasjonen forsvant, men den gikk nå fint etterpå. Må ha vært flaks skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Må ha vært flaks skjønner jeg. Dersom The Scrutinizer's påstand hadde vært korrekt. Men det er den ikke. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Slenger inn en liten teori til jeg.... På motorens ekspansjonstank sitter en overtrykksventil som gjør at kjølevannsystemet arbeider med et lite overtrykk. Denne overtrykksventilen sitter som regel i lokket på ekspansjonstanken og fungerer også som sikkerhetsventil om trykket i systemet blir for høyt. Dette er laget slik fordi vann koker ved høyere temperatur når vi har overtrykk, ergo så vil faktisk ikke motoren koke ved 100 grader men gjerne ved 110 grader. Dette er også grunnen til at man ikke skal løse et radiatorlokk på en varm maskin. Da faller trykket til atmosfærisk trykk og vannet i motoren koker momentant. Faktisk eksplosjonsartet og vulkanutbruddet gjennom radiatorlokket er et faktum. Ved svikt i overtrykksventilen i lokket kan man rissikere at man kjører uten overtrykk i kjølevannsystemet og det vil faktisk kunne føre til koking. Denne kokingen oppstår da rundt øvre del av sylinderforingen hvor temperaturen er høyest. Dampbobblene som da legger seg rundt øvre del av foringen fører da til nedsatt overføring av varme mellom foring og kjølevann. I prinsippet så mister man da kjølingen i øvre del av foringen og resultatet kan føre til det vi ser på bildene. Stempel som river seg mot ørve del av foringen. Kan selvfølgelig ikke trekke noen konklusjon men det jeg har beskrevet er ikke noe nytt under solen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Dette vil vel da ikke synes på tempmåler regner jeg med? Da han mottok båten i våres, hadde den akkurat hatt motorservice. Men ekspansjonstanken var tom, og det manglet en skrue, og tre måtte trekkes til i den firkantede flensen som påfyllingslokket på varmeveksleren sitter på. Dette ble rettet på, og det er kjørt endel timer siden det. Blir spennende å høre konklusjonen til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Hvis det mangles kjølevann så er det teoretisk mulig og varmkjøre motoren ute att tempmåler vil bli påvirket , så hvis veivaksel er fri for skader så er det mye som tyder på att motoren er varmkjørt . Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Motoren har gått nesten 100 timer siden han fikk den med tom ekspansjonstank, og det manglet ikke kjølevæske utover det som manglet i tanken. Båten har også gått på maks flere ganger over litt tid for å teste fart etter rengjøring av bunn, og tømming av div utstyr og tanker utover høsten, i forsøk å komme i nærheten av farten den skal gjøre, uten hell. Den har i allefall ikke vært varmkjørt mens nåværende eier har hatt den. Synes det er rart den skulle skjære seg rett etter at de har justert for å få opp ytelsen, med mindre de har gjort noe galt. Rakk knapt å få stikka i bunn før det gik til h....te. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Hvis denne er varmkjørt så kan jo toppen har blitt skjev men den klarte og holde på trykke fram til den dagen som det ble utført justeringer å da skjer ting fort hvis du ligger på fyll gass og kjølevannet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Det var ikke noe tegn til kjølevann noe sted det ikke skulle være, hvis det var det du tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 (redigert) Har selv hatt en 222 hk Yanmar og ser det skrives om mulig mager blanding. Det er vel en kjensgjerning at denne motoren sliter med soting. Min sotet betydelig i området 1400-2500 o/min, men alt var ok, alle er slik. Det jeg kom til å tenke på er om noen har prøvd å skru seg bort fra dette problemet, hva skjer da? Jeg har jo også postet tidligere om min nesten brann som følge av sprukket dieselrør... Når jeg kjøpte båten med denne motoren trodde jeg at jeg hadde fått verdens beste motor, jeg er ikke av den oppfatning nå selv om den var ok syns jeg også dieslforbruket var ekstremt. Snakket med en i sommer som hadde samme båt med 225 D4. Den gikk ca 10 liter rimeligere enn 222 hk Yanmaren... pr time i marsjfart... Sånt blir det penger av... vel, nok om det... Antar det er snakk om en 4LHA her? A=amerika... Redigert 21.Desember.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gudrun Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 (redigert) Hallo! Her dukket det opp noe: "Synes det er rart den skulle skjære seg rett etter at de har justert for å få opp ytelsen, med mindre de har gjort noe galt" jaha..... Skrudde den opp fra og til hva? Hvem gjorde dette? Ble alle spesifikasjonene fulgt? Iflg eldre Yanmar personell er modifiseringen til en senere A utgave en modell hvor bl.a mariniseringsutstyret er splittet bl.a for å unngå å ruinere eieren totalt hvis manifolden måtte skiftes. Alt var jo i en stor eneste klump tidligere. Hvis den gamle varmeveksleren ryker er det godnatt til alle mulige duppeditter i laaang tid fremover... Flere sinker er og satt inn på A utgaven...iflg de samme skal det være et fremskritt. Redigert 21.Desember.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 ... vel, nok om det... Antar det er snakk om en 4LHA her? A=amerika... A= The land of engine and transmission failure? Jeg har en Toyota som er laget i England. Landet for den slappe og sløve kvalitetskontrollen. Likevel har Avensisen minst feil i diverse biltester. Satser derfor på at LHA-motoren min har samme kvalitet bygget i USA som Toyotaen bygget i England. Når det gjaldt skoene som fikk skade og ble byttet som noen her tidligere nevnte, kom Høyesterett til at damen hadde rett i sitt krav. Hun hadde krav på nye sko - på første forsøk - fremfor å sette på en ny hel. En del praktiske tillempninger må imidlertid tas ved dyre ting. Ingen forventer vel en ny bil hvis dynamoen går i stykker i garantitiden. En ny båtmotor etter havari? Kanskje, kanskje ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Etter å ha klaget på motoren, ble han av Yanmar henvist til nærmeste forhandler, som skulle sjekke motoren. Etter fem uker, fikk han beskjed om at de hadde fått fart på den, og den kunne hentes. Ca 10 min etter avgang, da vi ga på siste rest på spaken,gikk det fyken. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Det var ikke noe tegn til kjølevann noe sted det ikke skulle være, hvis det var det du tenkte på? Var den riktig mengde med kjølevann også ? Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 siden du øsnker å være presis: Det er selger som har bevisbyrden for at gjenstanden ikke har vært vanlig brukt eller ikke brukt slik den er forutsatt å bli brukt. Helt korrekt Blanco...men dette gjelder reklamasjoner innenfor 6 mndr. fra kjøpstidspunkt. Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Når det gjaldt skoene som fikk skade og ble byttet som noen her tidligere nevnte, kom Høyesterett til at damen hadde rett i sitt krav. Hun hadde krav på nye sko - på første forsøk - fremfor å sette på en ny hæl Dette er direkte FEIL LOTUS , og det vet du om du studerer denne dommen uten svarte solbriller og elendig gangsyn.. BUTIKKEN fikk rett i dommen avsagt i Tingretten. Så ble saken anket og DAMEN fikk rett i Lagmannsretten. BUTIKKEN anket til Høyesterett, som ga BUTIKKEN rett . Og det ble altså sluttresultatet. Begrunnelse: Da reparasjon ville koste i området 60-80 kr hos den lokale skomaker ( om jeg husker rett) og en omlevering koste ca 600-700 kr. ( nto kostpris).var det urimelig at butikken skulle bekoste en omlevering. På grunn av den ( relativt sett) store forskjellen mellom reparasjonskostn. og omleverings kostn. ble altså resultatet at Butikken kunne reparere. I tillegg ville sannsynligvis den nye hælen sitte bedre da skomakeren benyttet stifting i tillegg til liming....mens den nye støvletten kun hadde limte hæler... Damen fikk altså et bedre produkt tilbake ved reparasjon...... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Jeg har arbeidet med feilsøking på større dieselmotorer en del, men vil ikke kaste meg inn i brennstoff problematikken, for det har sikkert skjedd endringer i teoriene rundt dette. Men for å spekulere litt i årsaken som både er viktig i garantispørsmålet og motorens forutsetning med et videre liv, vil jeg bidra med følgende: Når en motor skjærer seg, er årsaken varme eller smøring. Alle motorene har en toleranse for klaring mellom stempel og sylinder. I mange motorer er det i tillegg til forskjellige sylinderboringer, opptil fire grader på stempeldiametre. Den rette klaringen mellom stempel og sylinder oppnås med honing. (Fin tilpassning av klaring mellom sylinder og stempel). Så har vi det samme for stempelring gapet. For trange klaringer både på det ene og det andre, fører til at motoren ikke takler for høy temperatur. Kan det på noen måte avklares om det mekaniske er innenfor tolleransene? Dette er det første jeg ville sjekket. Så har vi sporene etter honing i sylindrene som ofte viser tydelig i en motor selv etter 200 000 km. Kan man se noe feil på disse. Er sporene etter honingen kanskje slitt bort på grunn av dårlig smøring, eller er de lagt med feil grader. Er oljeringene (Skrapekantene på oljefjærene) utslitt? Har motoren underspyling på stemplene, er disse juster slik at strålen treffer på riktig sted? Har motorens smøresystem blitt plugget og disse dysene testet med normalt driftstrykk? Har motoren andre synlige tegn på noe mistenkelig i de andre sylindrene. Pitting i sylindervegger, friksjonsspor etter stempelkontakt etc. Fremre sylinder går normalt kaldere enn de bakre sylindrene, derfor blir normalt de bakre sylinderne fortere varmskåret hvis det har manglet litt kjølevæske etc. På større motorer benyttes det kontinuerlig overvåkning av temperaturen i avgassen for hver sylinder, og dette for å avdekke feil på dyser eller pumpe tidlig. Er dysene testet eller ble de bare skrudd ut og kastet i en haug? Hvis en skal finne den egentlige årsaken, må en slik jobb gjøres litt strukturert av verkstedet, og har man ikke kompetanse på dette, så finner man som regel ikke årsaken. Da blir alt rene spekulasjoner. Press verkstedet til å skaffe eller dokumentere kompetanse er mitt råd. Bruk gjerne en teknisk kyndig person selv, som kan sjekke verkstedets kompetanse, for først da blir ansvaret plassert riktig. Etter en slik feilsøking, så bør det forelegges en sjekkliste med avkrysste JA NEI svar med referanse til sjekkpunkter som er utført. Vi kan spekulere her på forumet, men i virkeligheten trenger kameraten din til slutt en konklusjon for årsaken til skaden. Jeg søkte litt på nettet og fant et klassisk eksempel. Et våkent øye fant en åpenbar feil. Verkstedet har uttalt seg på sviktende grunnlag tror jeg, og åpenbart på grunn av manglende kompetanse. http://shearwater-sailing.com/Boat%20Syste...nes/Engines.htm Redigert 22.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Utrolig sjelden å høre om Yanmar som havarerer..... Har ikke samme inntrykket. Bare siste høst har jeg hørt om to andre. Begge 290 hk`er. Men årsak eller timetal vet jeg lite noe om. Rart dette. 222 (4 cyl) er vel kjent for å være en bra maskin selv om jeg har sett en del overhalte eksemplarer på finn med f.eks kun 1000t. Har også registert disse og undret meg over at disse selges som overhalte etter bare 1000 timer. Tror nok at bilde av feilfre Yanmar er noe mer nyansert en enkelte vil ha det til. Hadde selv en 55 Hk for en god del år siden. Grei motor, men aldri hatt en motor med mer utgifter (mye slitedeler) Redigert 22.Desember.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Men ekspansjonstanken var tom, og det manglet en skrue, og tre måtte trekkes til i den firkantede flensen som påfyllingslokket på varmeveksleren sitter på. Dette ble rettet på, og det er kjørt endel timer siden det.Blir spennende å høre konklusjonen til slutt. Har samme motoren selv. Ved kald motor er ekspansjonstanken tom. Ved varm motor er nivået ca. 1 cm under maks-merket. Ved varm motor skal væskenivået i ekspansjonstanken være mellom maks og min. Hva det er når motoren er kald har mindre betydning. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
logget av Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Når det monteres varmvannbereder med varmesløyfe til motoren, må ekspansjonstankens volum økes, ellers kan motoren ta inn luft. Dette kommer av at varme ekspansjonen i kjølevæsken endrer seg når volumet økes som føge av kjølesøyfen. Redigert 22.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Helt korrekt Blanco...men dette gjelder reklamasjoner innenfor 6 mndr. fra kjøpstidspunkt. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. kan du fortelle hvorfor bevisbyrden snus etter bare 6 måneder? Antar du støtter deg på §18? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.