Jump to content

Motorhavari under garantitid- Hva har man krav på/hva er vanlig

Gullfisk

Recommended Posts

Har samme motoren selv. Ved kald motor er ekspansjonstanken tom.

Hvorfor det ?

Ved kald motor skal nivået i ekspansjonstanken være mellom min og max.

Fyll på til ca. max merket.

Du risikerer å få luft inn slik du holder på.

Slipp aldri nivået under min merket.

Litt av vitsen med min-max merket er at du skal kunne følge med på kjølevannsnivået.

Og etterfylle hvis nødvendig.

På kald motor.

Redigert av Mix (see edit history)

kan du fortelle hvorfor bevisbyrden snus etter bare 6 måneder? Antar du støtter deg på §18?

Forbrukerkjøpsloven § 18 sier ikke mer enn at mangler som dukker opp innen 6 mndr etter levering, skal anses å ha eksistert ved leveringen. Leveringen (risikoens overgang) er selvsagt avgjørende; feil eller skader som oppstår etter dette tidspunktet kan jo ikke selgeren svare for. Men denne bestemmelsen løser ikke mer enn en liten del av "problemet" -- altså tidspunktet. Det er fortsatt kjøperen som har bevisbyrden/tvilsrisikoen for om det aktuelle forholdet er en mangel, hva det kommer av/skyldes osv.

Anførsler fra selger-siden om uriktig bruk o.l. vil det dog være selgeren som har bevisbyrden/tvilsrisikoen for.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dette er direkte FEIL LOTUS , og det vet du om du studerer denne dommen uten svarte solbriller og elendig gangsyn..

BUTIKKEN fikk rett i dommen avsagt i Tingretten. Så ble saken anket og DAMEN fikk rett i Lagmannsretten.

BUTIKKEN anket til Høyesterett, som ga BUTIKKEN rett . Og det ble altså sluttresultatet.

Ja, det var feil. Husket feil, og bra er det fordi jeg er helt enig i at noe slikt ville være veldig urimelig. Uansett var det dissidens i Høyesterett og mindretallet mente damen var i sin fulle rett.

For meg ser det ut som ei dysa ikkje har vore så ho skal ( lekk ) og det har vorte for feit blanding, forbreningstemperatur har blitt for høg og stempeltopp har smelta, og då har det skjert seg.

Har sett tilsvarande stempel på trimma dieslar der ein prøver og brenna for mye diesel, utan og gi nok luft både inn og ut.

derfor er eg skeptisk til mye av chipinga av dieslar utan montering av eksostempraturmålar, aluminium smelter på ein gitt temperatur og utan overvåking veit ein ikkje kor mye ein har og gå på.

.

Hvis det mangles kjølevann så er det teoretisk mulig og varmkjøre motoren ute att tempmåler vil bli påvirket , så hvis veivaksel er fri for skader så er det mye som tyder på att motoren er varmkjørt .

Jeg har samme motoren,(DTP og ikke STP) dvs bare ikke så trimma. For meg hendte følgende:

En avtappingsplugg i ferskvannssystemet var ikke skrudd skikkelig igjen. Den var imidlertid skrudd så mye igjen at det ikke var noen lekkasje. Ja det var teit av meg å ikke dobbeltsjekke.

Etter litt kjøring løsnet dritten og 15 liter vann fra ferskrvannskretsen forsvant ned i kjølsvinet.

Lykkelig uvitende om katastrofen, gasset jeg på etter å ha kommet ut av 5 knop sonen.

Uten kjølevann over hode, er det i teorien mulig at tempføleren ikke klarer å registrere at det blir styggvarmt, da føleren ikke har vann rundt seg. I praksis funket det imidlertid utmerket. Føleren slo inn, alarmen peip og i dashbordet blinket rødlampa hissig mot meg. Ned på tomgang. Tempen dalte. Ytre kjølesløyfe funket jo glimrende i alle fall. Det som kunne blitt en katastrofe, kokte ned til storrengjøring i kjølsvinet og innkjøp av 7 liter ny frostvæske.

Flaks! , sa Severin Suveren :smiley:

Iflg eldre Yanmar personell er modifiseringen til en senere A utgave en modell hvor bl.a mariniseringsutstyret er splittet bl.a for å unngå å ruinere eieren totalt hvis manifolden måtte skiftes. Alt var jo i en stor eneste klump tidligere. Hvis den gamle varmeveksleren ryker er det godnatt til alle mulige duppeditter i laaang tid fremover...

Flere sinker er og satt inn på A utgaven...iflg de samme skal det være et fremskritt.

Jeg har hatt både 4LH og 4LHA. Det stemmer dette med marinisering og sink. Faktisk har hele kjølekretsen blitt totalt omgjort.

I land som ikke har HK-avgivt er prisen på DTP kontra STP for småpenger å regne.

Man velger hva man vil ha. 20% flere hester? Det har følgende pris:

1. mer soting på lave turtall.

2. høyere drivstofforbruk pr. hk.

3. høyere turbotrykk (også annen turbo)

4. 60 grader høyere eksostemperatur.

Legg merke til punkt 4. Dette innebærer en eksostemperatur på godt over 700 grader. Det betyr at den er ganske heit i toppen og at marginen mellom normal temperatur og overoppheting ikke er spesielt stor.

Så om det har vært foretatt justeringer på denne motoren som f.eks å tyne ut flere hester slik det antydes i innlegget, betyr det dermet at temperaturen er enda høyere og at marginen til katastrofe er enda mindre. Et lite problem med kjølevann? Da finnes det ikke noe som heter et lite kjøleproblem lenger.

Etter mitt lille uhell meg egen motor, fikk jeg et godt råd. Monter eksostemperaturmåler. Det gjorde jeg. Går min eksostemperaur over 650 grader på maks, er det noe galt. Håper jeg aldri opplever det :smiley:

kan du fortelle hvorfor bevisbyrden snus etter bare 6 måneder? Antar du støtter deg på §18?

Helt korrekt Blanco...Dette er også gjeldende praksis i EU, og har vel sine "røtter" herfra.

I den såkalte "Mobiltelefondommen" fikk kunden medhold i FTU men saksøkte forhandler fikk medhold i retten, da kunden ikke kunne sannsynliggjøre/bevise at feilen ( fuktigheten i telefonen) hadde vært tilstede ved risikoens overgang.( altså på kjøpstidspunktet). Hadde kunden reklamert innenfor fristen på 6 mndr, ville det ha vært sannsynlig at feilen forelå på kjøpstidspunktet. Men ikke etter 14 mndr....

Kunden fikk tilslutt en dom mot seg og måtte betale forhandlers utgifter + rettssalær. Tilsammen drøyt kr 10000.-... Dyr mobil kan man vel si....

Slike feil som dette vil lett havne under unntaket i siste setning i bestemmelsens annet ledd; nærmere bestemt at den omvendte bevisbyrde likevel ikke gjelder "dersom formodningen er uforenlig med [...] mangelens art". Hadde reklamasjonen funnet sted innen seks måneder etter kjøpet, var det heller ikke dermed sagt at kjøperen hadde noen sak. Selgeren har jo alle andre anførsler enn eksistens ved levering i behold. Og han har anledning til å sannsynliggjøre ("bevise") at mangelen ikke eksisterte vedlevering.

Men vi er kanskje et stykke utenfor dette motorproblemet nå? Min mening er at "vårt medlem"bør ha en god sak mht. å kreve omlevering (ny motor), særlig på grunn av mulighetene for restskader/rest-risiko og generelt kjøpelyte ved båten som blir heftende med den selv om reparasjon er foretatt (dvs. kjøperes/markedets antatte skepsis og reduserte kjøpelyst sammenliknet med tilsvarende båt/motor som aldri har hatt havari).

Får vi løsningen på dette med det første?

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tviler også på at det blir ny motor, pga Yanmar sin service er blitt mye dårligere. Økonomi går tydeligvis langt foran fornøyde kunder og godt renome(samme som økonomi på sikt, spør du meg). Yanmar sitt verksted hadde båten i 5uker for å sjekke motoren pga dårlig fart,og bytte noen pakninger mellom motor og gir. At motoren raser et kvarter etter den blir hentet fra verksted, vitner lite om brukerfeil synes jeg. Brukerfeil har heller aldri vært noe tema hverken fra Yanmar eller det første verkstedet. :smiley:

Tviler også på at det blir ny motor, pga Yanmar sin service er blitt mye dårligere. Økonomi går tydeligvis langt foran fornøyde kunder og godt renome(samme som økonomi på sikt, spør du meg). Yanmar sitt verksted hadde båten i 5uker for å sjekke motoren pga dårlig fart,og bytte noen pakninger mellom motor og gir. At motoren raser et kvarter etter den blir hentet fra verksted, vitner lite om brukerfeil synes jeg. Brukerfeil har heller aldri vært noe tema hverken fra Yanmar eller det første verkstedet. :smiley:

Kan du bevise att alle stempler var som nye når den ble levert på verksted .......................... tviler på det.

Det er en hvis mulig her att du kan bevise at verkstedet utførte en feiljustering på dieselpumpa men det blir ikke lett siden motoren sikkert er plukket ned nå.

Det kan jeg ikke bevise, og det kan heller ikke de motbevise. Vet at de har klådd på pumpa, da plombene er borte, men har ikke fått rapport om hva de har gjort, da det går like tregt og uproft som alt annet. Har heller aldri vært noen diskusjon om hvorvidt det er Yanmar sitt ansvar, bare om det blir ny motor eller reparasjon. Vi får bare vente på konklusjonen fra verksted for å se hva som har skjedd. :santcheers:

For meg ser det ut som ei dysa ikkje har vore så ho skal ( lekk ) og det har vorte for feit blanding, forbreningstemperatur har blitt for høg og stempeltopp har smelta, og då har det skjert seg.

Har sett tilsvarande stempel på trimma dieslar der ein prøver og brenna for mye diesel, utan og gi nok luft både inn og ut.

derfor er eg skeptisk til mye av chipinga av dieslar utan montering av eksostempraturmålar, aluminium smelter på ein gitt temperatur og utan overvåking veit ein ikkje kor mye ein har og gå på.

.

I innlegg 46 skrev jeg litt om hvordan jeg ville gått frem for å finne feilen. Historien høres litt tynn og noen mer konkrete holdepunkter ville vært fint.

Jeg bet merke i dette innlegget og sammenlignet med tidligere erfaringer. Jeg har vært ut for en del motorer med skader som følge av forbrenningsfeil og høy temperatur. Det er da i følge min lære senteret på stempelet som får gjennomgå. Det brenner hull i stempelet.

Når jeg så på bildet av stempelet første gangen, så tenkte jeg: Enten har stempelet stått fast og blitt slått ut av en mekaniker som aldri har gjort dette før, eller så har det vært fremmedlegemer i sylinderen under gange.

Er det skader i forbrenningskammer på topp og kan kan skaden skyldes et fremmedlegeme?

Slike feil har jeg vært borti før, en del av en turbin har løsnet og blitt sugd inn, ja til og med en mutter har jeg funnet, Se etter slitasjemerker over ventiltallerkner, for ofte ligger gjenglemte deler og sliter bort litt sot før det kommer inn i sylinderen. Har det brent av et stykke av en ventil?

Stempelet stod ikke fast etter havariet, da vi gikk på tomgang til havn mens vi samlet opp oljespruten og fyllte på igjenn. Foringen derimot, satt kilt fast i blokka. Legger ved noen flere bilder. Ser ikke ut som toppen har noen skade, uten at jeg har studert den.

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/img_0216.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/img_0209.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/img_0210.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/img_0227.jpg

:santcheers:

Siden toppen ikke er skadet tyder dette på at verken oljetrykk på veiv har uteblitt eller at det er kommet inn fremmedlegemer. For meg ser det absolutt ut som kjøling på stempel har uteblitt. Det er som regel en liten grad varmere i midten av blokka enn ved de ytre sylindre som 1 eller 4 (6) som står ytterst i blokka.

Her virker det mer og mer som en underspyldyse/oljekjøling har tatt kvelden og tettet seg. Ser ut som varmskjæring.

Men etter mange år i dieselmotorbransjen med overhaling av flere hundre motorer til bil....så er det viktig og ikke bare reparere feilen men også finne årsaken.

God jul :santcheers:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Dette er vel slik ett stempel ser ut når det blir varmt!

Var det riktig mengde med kjølevann på motoren før dere stoppet den ?

Hvordan ser veivaksel ut ?

img_0216.jpg

Noe sier meg att denne motoren var veldig varm når

den ble stoppet siden det nesten ikke finnes sot på ventilene , det kan neste se ut som en bensintopp.

img_0209.jpg

Redigert av power (see edit history)

Det ser unektelig ut som om stempelet har blitt litt for stort ja, og da er det vel snakk om varme.

Sylinder nr 3 er vel en utsatt sylinder i så henseende hvis årsaken skyldes dårlig kjøling, så mye tyder på at nettopp dette er årsaken. Kjølesystem eller manglende underkjøling av stempel.

Det skal en veldig saklig og dokumenterbar årsak til for å nå frem i en slik sak, og det gjelder vel å skaffe en form for bevis. Ellers blir vel en påstand fra motorrepresentanten om at motoren er kjørt med for lite kjølevæske på et eller annet tidspunkt den sterkeste teorien.

Jeg ville bedt om å få låne de tre resterende sylinderforingene og stemplene, og fått klaringene kontrollmålt. (Stempel & sylinder og stempelfjærgap & sylinder) Så ville jeg som Jorg-1 er inne på, sjekket om underspylingen er i orden. Det er jo mulighet for produksjonsfeil på en av disse. Rester etter Søv eller slaglodding som blokkerer dysen kanskje.

Uansett er årsaken viktig å finne.

Da han mottok båten i våres, hadde den akkurat hatt motorservice. Men ekspansjonstanken var tom, og det manglet en skrue, og tre måtte trekkes til i den firkantede flensen som påfyllingslokket på varmeveksleren sitter på. Dette ble rettet på, og det er kjørt endel timer siden det.

Mulig den ble varmkjørt første gang når han tok over eller rett før , så utover sommeren klarte ikke oljeringene og holde tett pga varmkjøring (deformert stempel) som igjen medførte dårlig smøring på stempel og til slutt gikk kompresjonen i bundpannen som medførte masse oljesøl.

• 3 uker senere...

Har hatt en fin dag på sjøen i dag, og slepet NB`n over til Holmestrand. Motoren er reparert, og er hos Yanmar sentralt for testkjøring. Blir montert når den er tilbake i Holmestrand. Så langt, er eneste årsak som er funnet, et fremedlegeme i røret for underspyling til stempelet. Håper å få en oversikt over skiftede deler etter hvert. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...