Gullfisk Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Godt spørsmål. Har ikke sett biten, og mener det ble sagt at noe fløy ut av røret da det ble blåst gjennom. Det første verkstedet den var på, ble det også blåst gjennom for å sjekke at det var åpent. Rørene er tynne/små (3-4mm dia etter minne), så det kan ikke vært rare greiene. Vet ikke hvordan oljeløpene går på denne maskinen, men antar at rørene sitter etter filteret. Hvis det er rett, må vel biten ha sittet der siden produksjon, eller kommet ovenfra i ettertid? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Hvordan definerer man et fremmedlegeme i Yanmar? Vet ikke om Volvo sin definisjon passer ? Men denne er fin. Tøm brystlommene! Her forleden datt det inn en historie om tenning i Båtmagasinets postkasse som satte de ”små grå” i sving. Terje Pedersen i Oslo skrur tydeligvis mye på motorer og serverte følgende unike eventyr fra virkeligheten: ”Jeg overhaler for tiden en Volvo Penta MD21A. Da jeg demonterte sylindertoppen i går, fant jeg en engangslighter under innsugsventilen til sylinder nr. 3. Den var ca 7 x 4 cm med lesbart ICA-symbol på siden. Plasten var ganske hel, men metalldelene hadde hatt en smertefull ferd mellom topp og stempel før de har rømt eksosveien ut. Motoren har sittet i en Nimbus fra ca 1980. Nåværende eier har hatt den i 14 år uten å ha demontert noe på innsugsiden og kjørt ca 1500 timer uten å merke noe galt. Siden ICA-kjeden ikke har vært så lenge i Norge, kan det kanskje være en mekaniker ved Volvo-fabrikken som ble en lighter fattigere for ca 20 år siden. Samtidig som han saboterte litt for lufttilførselen til 3. sylinder, sørget han i hvert fall for litt ekstra tenning en stakket stund. Jeg har skrudd mye motor og aldri opplevd noe lignende. Konklusjon: Tøm brystlommene eller la være å bruke dem helt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 På min Nidelv 300 fant rørleggern som skrudde fra hverandre det tette "eksosavløpet" en kabelsko inni impellerhuset på "skitkværna". Jeg er helt sikker på at den ikke kom ut av noen av oss ombord den naturlige veien. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 (redigert) Er man riktig uheldig og mister innmaten fra et lite kulelager ned i motoren, kan dette fort bli resultatet: (Hele historien, og flere bilder, finnes her ) Redigert 13.Januar.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
logget av Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Har hatt en fin dag på sjøen i dag, og slepet NB`n over til Holmestrand. Motoren er reparert, og er hos Yanmar sentralt for testkjøring. Blir montert når den er tilbake i Holmestrand. Så langt, er eneste årsak som er funnet, et fremedlegeme i røret for underspyling til stempelet. Håper å få en oversikt over skiftede deler etter hvert. I innlegg 71 var jeg inne på en slik mulighet, og hvis motoren bare har hatt service på merkeverksted, vil jeg mene du har en sterk sak. Mistes en partikkel inn via oljepåfyllingen skal den allikevel ikke klare å komme frem til dysen men stoppes i oljefilteret. Jeg tror derfor den eneste muligheten vil være å få partikkelen plantet inn i systemet ved filterskifte. Merkeverksted, original del = sterk sak. Arbeid utført av deg selv eller andre ikke autoriserte + uoriginale deler ender vel fort i forliksrådet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 I dag har eier vært med på siste del av testkjøring av den reparerte motoren, hos Yanmar sentralt, og fått testrapport med målinger på det meste, så nå skal alt være i topp stand. Blir pakket sammen og returnert til Holmestrand en av de nærmeste dagene, så da er det vel ikke så lenge til den er montert igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Fikk dere noen avklaring om ansvarsforholdet, dekket Yanmar dette som reklamasjon? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 22.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Ja, det har ikke vært tvil om ansvarsforholdet. Spenningsmomentet når havariet kom, var om det ble ny motor eller reparasjon. Det har aldri vært satt spørsmål fra Yanmar om hvem som var ansvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ut i fra hendelsesforløpet kan motoren virke kjørt med dysefeil , (probmlem med å få opp hastighet) sylinderen kan da ha blitt slitt og i slite sylindre som bruker olje kann stemplene brenne i stykker. Det er rikktig att dieselen kjøler ned stemplene så om du i en bratt nedoverbakke (om du finner en) med fult turtall tar gassen fort av kan motoren skjære seg. Den diesel kjøle teoprien er da naturligvis bare aktuell når en kjører nedover kjysten eller i rallycross. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) I går hentet vi båten i Holmestrand, og kjørt til Moss, i deilig, stille vårvær. Motor går penere en den noen gang har gjort, og vi så 24 tallet ved drøye 3400 o/min. Det meste vi har klart tidligere, før det andre verkstedet fikk den, var ca 19kn og ca 3100. Testraporten fra Yanmar, sier 227 Ahk ved 3300 o/min, så ytelsen er på topp nå. Feilårsaken som står igjenn, er "fremmedlegme" i underspyling til det havarerte stempelet. Tipper dette må ha pågått over tid, da ytelsen har blitt gradvis dårligere siden han fikk den. Den har også en mye roligere gange og mindre vibrasjoner nå en den hadde før. Også på tomgang ubelastet, så da skyldest det vel ikke oppretting. Litt krangling gjenstår, for å få forlenget garantien, siden saken har dratt ut såpass lenge i tid. Reparasjonen får han 12mnd på. TAKK TIL BÅTSENTERET AS, i Holmestrand, som har vært profesjonelle og greie å ha med å gjøre, og har gjort hele saken betraktelig mindre belastende for eier. Nå får vi prøve å få noen timer på motoren før sesongen, så vi vet at det holder, og tilliten kommer tilbake. Redigert 3.Februar.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Dette "fremmedlegemet", hvor kom det fra/hva var det for noe? Var det ingen argumentasjon fra Yanmar om at det i så fall var brukerfeil, forurensning ved olje/filterskift el.l.? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hydrox Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Siden kronen på stempelet ser temmelig pjusk ut så kan dette være et resultat av manglende stempelkjøling. Hydrox er inne på for dårlig kjøling og den støtter jeg. VP KAD 42 hadde jo et problem med underspyldysene/oljekjøling av syl/stempel hvor dysa tettet seg. Kan denne Yanmaren ha noe av det samme? Flott at dette har ordnet seg og motoren sviver igjen. Har gutta gjort en god jobb så er nok motoren i kondisjon alla ny igjen. Meg og Jorg-1 er begge maskinister og det ser ut for at vi begge var inne på riktig teori her.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Fremmedlegeme er det ingen som har sett, kun hørt, da det ble blåst ut. Har aldri vært nevnt noe om brukerfeil, men de gangene motoren har vært på service med forrige eier, har vært på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.