Jump to content

Zalovann for å lokalisere lekkasje v/ trykktesting?


Fantasy

Recommended Posts

Jeg tror jeg har en lekkasje i septikkanlegget ombord :nonod: og har derfor tenkt å trykkteste på stedet. Har kjøpt inn utstyr til dette, men jeg har noen spørsmål:

-Bør man tykke med 1 til 2 bar? Er dette for mye?

- Er salovann det beste å spraye på for å lokalisere event. lekkasjer på slangekoplinger, mannelokk o.l. I så fall bør det vel blandes ganse tykt?? Annet stoff som benyttes??

Håper noen kan hjelpe.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Salovann er fint og bruke til trykktesting.

Tror du skal vere forsiktig med å kjøre trykk på det systemet, 2 bar blir vel litt mykje kanskje. Er det ikkje bedre å kun trykkteste tanken og da blende utløpa? Om du har lekkasje i slangene ville det vel vise på eller rundt slangene.

Redigert av Nimbus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanker trykktestes normalt med 0,3 bar, et tall som går igjen veldig mange plasser. Store lastetanker på båtene jeg er maskinist på og 0,3 bar er også stemplet på dieseltanken i Windyen min. Zalovann eller hvilket som helst såpevann som skummer godt. Spray på med en tom sprutejiff eller du kan også bruke en pensel.

Link to post
Share on other sites

Jobber med dette daglig :smiley: Og vi bruker kun Salo 30% blanding . Trykket skal ikke vere stort hvis det er en tank som er firkantet med rette flater. Har tanken rette flater kan du fylle forskiktig til du ser flatene begynner og bule ut, men minimalt. Det trenger bare så vidt og vere litt overtrykk i tanken ca 0,05 til 0,1 bar. En rund sylynderformet tank derimot tåler mye mere trykk. Her bruker vi 0,2 bar.

 

NB! vær varsom ! en tank som overfylles med luft kan fort bli en bombe!

Link to post
Share on other sites

Takk kjære venner - Hva skulle man gjort uten Båtplassen :flag:

Fant en liten lekkasje i to av mannelokkets bolter (mellom bolt og låsemutter). Boltene er sveiset på innsiden og sannsynlig at sveisen rundt disse to er litt dårlig. Alt annet så tett ut.

Da er det bare å rengjøre skikkelig og tette, over og under.

Takk igen alle sammen.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...