Jump to content

frostvæske i saltvannskjølt motor


sol

Recommended Posts

:sailing: Da har jeg endelig fått somlet meg til å kjøre inn frostvæske i Yanmarn.

Var nok på tide da noe av vannet i div slanger allerede hadde frosset.

Etter litt plunder med å få start på motoren(starter slo ikke inn p g a dårlig kontakt) blandet

jeg 50/50 frosrvæske og vann i en bøtte og la slangen til sjøvannsinntaket i bøtta og kjørte til alt

var borte.Kom blå væske ut eksosen.så da har det vel gått inn i systemet.

Dette funket bra i fjor,så forhåpentlig vis går det greit i år også

Link to post

Som Player 311 sier - det er slettes ikke sikkert at frostvesken har trengt inni i indre kjølesløyfe (mest sansynlig ikke siden motoren var kald og du bare kjørte gjennom 1 bøtte (10 ltr?) med glycol - den som er rundt blokka og i toppen - hvis ikke du har kjørt motoren varm nok til at termostaten åpnet seg...

 

Vet jo ikke hvilken Yanmar du har, men siden du har en Sullux 24 går jeg ut i fra at det er en 3-sylindra Yanmar? 3QM-et-eller-annet? Da jeg, for noen år siden, fulgte samme prosedyren som deg med en 2QM-15, fjernet jeg først termostaten for å være sikker.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
:sailing: hadde ikke mulighet til å kjøre den varm.ligger på land.får sjekke tappepluggen på blokka

og se om det kommer frostvæske der kanskje??

Ja,er en 3qm30

 

Husk at 3QM30 har 2 tappeplugger, en på hver side av blokka. Termostatene(begge to) kan du bare ta ut hver høst og sette inn med litt CRC. Samtidig kan du benytte sjansen til å teste at de åpner/lukker med varmt vann. Husk å skifte pakning på termostathuset samtidig.

 

3QM30 har utrolig tynne vegger utvendig i blokka og sprekker for et godt ord ! (ja jeg har hatt en slik selv og ja, jeg har måttet benytte maskinsøm for å reparere en 20 cm lang revne på babord side av blokka grunnet frostspreng)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Jeg hadde 3QM30 i 23 år uten å ha tatt livet av den. Kanskje mer flaks enn noe annet. Pleide å kjøre gjennom ferskvann (hageslange/bøtte) en god stund, før jeg kjørt gjennom frostvæska. Båten hadde havn i elva Otra, kjempefordel mht levetid motor å ligge i ferskvann. Renset kjølegangene 1 gang.

 

Jeg hadde en som var fra -79. Den går fremdeles perfekt i en Viksund 27 Culumbi som i dag har hjemhavn på Færøyene, nærmere bestemt Torshavn.

Motoren fikk en omgang med rusbeskyttelse for hulrom i bil når den var ny. Man tok ut termostatene, lagde en sløyfe via en bøtte med hulromsbeskyttelse(lettflytende, penetrerende av typen Terotex) hvorpå motoren ble kjørt 5-10 minutter med dette stoffet. Så ble impelleren skiftet og motoren fikk stå noen uker med mest mulig av kjøleslanger demontert slik av hulromsbeskyttelsen fikk "satt" seg. Jeg aner ikke om dett hadde noe for seg, men den går fremdeles i 2007 etter 28 år med saltvsnnskjøling (båten har forøvrig fått ettermontert mast og har blitt motorseiler) :sailing:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...