Jump to content

Tønne på ror


enter4u

Recommended Posts

Var i båthavna i går og så noe rart. Et par snekker, en Taule og en Hanto som hadde en slags rund trommel på roret. Regner med at det er for å lede vannstrømmen i den retningen man svinger. Men gir det bedre fart også, eller er det for å gi bedre respons på roret? Skal ta noen bilder av det i dag.

Link to post

Var i båthavna i går og så noe rart. Et par snekker, en Taule og en Hanto som hadde en slags rund trommel på roret. Regner med at det er for å lede vannstrømmen i den retningen man svinger. Men gir det bedre fart også, eller er det for å gi bedre respons på roret? Skal ta noen bilder av det i dag.

Dyse-ror gir bedre styring og nedsetter "paddel-effekten" på vanlig propell (sideveis bevegelse av båten). Men det må utformes hydrodynamisk korrekt for at det skal gi bedre fart! Amble hadde en artikkel om dette i BM for noen år siden.

Var med på et prosjekt for en tid tilbake på Marintek med delt dyseror, hvor roret kunne slåes sammen, som deflektorene på en jet-motor.... Gjorde at båten stoppet vesentlig raskere, bedre aks. og styring.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

:smiley: Høres int. ut, er det noe man kan klare å lage selv. Vil dyse-roret hjelpe til på samme måte som flaps også, så man slipper å sige ned med akter-enden, eller "raua" som vi sier her i sør.  For det kunne jeg ha tenkt meg å gjøre noe med, enten flaps eller dette dyse-roret, hvis det oppnår samme effekt.

Er det noen som hvet noe om det, hadde jeg satt pris på litt info, event. mål til en 23' Roland sjekte type :sailing:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...