Jump to content

Tønne på ror


enter4u

Recommended Posts

Var i båthavna i går og så noe rart. Et par snekker, en Taule og en Hanto som hadde en slags rund trommel på roret. Regner med at det er for å lede vannstrømmen i den retningen man svinger. Men gir det bedre fart også, eller er det for å gi bedre respons på roret? Skal ta noen bilder av det i dag.

Link to post
Share on other sites

Var i båthavna i går og så noe rart. Et par snekker, en Taule og en Hanto som hadde en slags rund trommel på roret. Regner med at det er for å lede vannstrømmen i den retningen man svinger. Men gir det bedre fart også, eller er det for å gi bedre respons på roret? Skal ta noen bilder av det i dag.

Dyse-ror gir bedre styring og nedsetter "paddel-effekten" på vanlig propell (sideveis bevegelse av båten). Men det må utformes hydrodynamisk korrekt for at det skal gi bedre fart! Amble hadde en artikkel om dette i BM for noen år siden.

Var med på et prosjekt for en tid tilbake på Marintek med delt dyseror, hvor roret kunne slåes sammen, som deflektorene på en jet-motor.... Gjorde at båten stoppet vesentlig raskere, bedre aks. og styring.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Høres int. ut, er det noe man kan klare å lage selv. Vil dyse-roret hjelpe til på samme måte som flaps også, så man slipper å sige ned med akter-enden, eller "raua" som vi sier her i sør.  For det kunne jeg ha tenkt meg å gjøre noe med, enten flaps eller dette dyse-roret, hvis det oppnår samme effekt.

Er det noen som hvet noe om det, hadde jeg satt pris på litt info, event. mål til en 23' Roland sjekte type :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...