paxo Startet 18.November.2007 Link til dette innlegget Startet 18.November.2007 Jeg har en motor som ikke kan startes, men jeg vil bytte oljen da jeg tror det er noe vann i den. Har noen et tips til hva jeg kan blande i oljen for å få den tynn nok til å suges opp med en vakuumsuger? Oljen kommer ikke helt opp når den er kald. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Tror jeg ville prøvd diesel. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brigg Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kan nok bli vanskelig å få blandet noe inn i oljen så lenge motoren ikke kan startes. Har du tilgang til strøm kan en vifteovn som blåser på bunnpanna gjøre susen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Vifteovn kan nok være lurt ja! Jeg tappet min motor for olje i går i kald tilstand (har tatt den ut og har den for øyeblikket i garasjen) og det gikk veldig tregt! Hvis du ikke har mulighet til å tappe den fra undersiden, må det nok litt varme til for å få tømt den. En hårføner er kanskje også egnet, dersom det er trangt å komme til! Tror ikke jeg ville ha blandet noe i oljen, siden du uansett ikke får ut 100% ved hjelp av pumpen! Da vil det i såfall ligge en skvett diesel igjen i bunnpanna, og det kan umulig være ideelt... Redigert 18.November.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Arrow Delta (LINK) skulle fungere! Men det må på en eller annen måte blandes inn, og da motoren ikke kan startes er det ikke så enkelt. Men om du tar luftkompressor og legger en slange ned i olja, og åpner med lite trykk, så vil det vel blande seg... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
paxo Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg har liten mulighet for oppvarming pga: Vanskelig med strøm. Trebåt med liten klaring under motor. (Vil tørke og bevege seg. Står på land) Stor bunnpanne. (Rekkesekser) Jeg er også skeptisk til å tynne ut med et avfettingsmiddel. Da vil jeg nok heller gå for diesel. Jeg kan kinne motoren ganske lenge på batteriet. Takk for rådene. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Hvis det er "mye" vann må du kanskje bruke kondensfjerner/rødsprit el. også. Men det er vel umulig å få en ordentlig omrøring i dette? Hvis du prøver bør du ta ut dysene så starteren går mye lettere og fortere. Redigert 18.November.2007 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Bensinmotor, så den går fort og lett rundt uten tennplugger. Jeg har nok fått ut det som er av fritt vann, men oljen får jeg ikke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Hvis du kan få ut bunnpluggen, kunne du tilpasset et lavt og langt kar som oljen rant ned i og som du kunne pumpe oljen opp igjen etter hvert. Må da bruke tykkere slange på pumpen hvis mulig. Isteden for karet er det enklere med tykk plast for oppsamling og pumpe opp fra, (hvis du får tappet av da). Redigert 18.November.2007 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Om du fyller på et par liter diesel og deretter kinner motoren rundt en stund slik at det blander seg med oljen, kan det kanskje hjelpe. Men i så fall ville jeg ha skiftet olje igjen etter kort tids bruk for å få vekk dieselrestene du ikke klarer å få vekk i første omgang. Når det er sagt, så er det vel ikke noe problem for motoren at den blir stående med den gamle oljen i til våren! Når motoren står stille vil vannet skille seg ut i bunnen av bunnpanna, og vil normalt ikke gjøre noen annen skade en evt rust i bunnen av bunnpanna om den står lenge. Høyst sannsynlig vil du uansett ikke få ut disse siste dråpene uten å kjøre motoren varm slik at de siste restene fordamper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.