Jump to content

Hvordan får dere tømt varmvannsberederen ?

Haba

Recommended Posts

:rolleyes:

Hei.

I vår fikk jeg varmtvannsbereder (Quick). Jeg visste at den skulle tømmes for vann før vinteropplaget og etter å ha tappet alt ferskvannet, åpnet jeg sikkerhetsventilen som det sto i bruksanvisningen for å få ut siste rest fra berederen. Men det piplet bare beskjedent i dråper. Skulle jeg få ut vannet på den måten ville det gå laaang tid. Fant da på å kople fra inntakslangen og blåse i den og da kom det vann ut sikkerhets/tømme-ventilen. Måtte holde på en god stund og følte at jeg begynte å bli blå før jeg ga meg. Lot sikkerhets/tømme-ventilen stå åpen noen dager og lukket den.

Nå lurer jeg på hvorfor det ikke rant skikkelig ut før jeg måtte blåse og om jeg kan ha gjort noe feil. Sto ingen ting om dette i bruksanvisningen, kun at jeg skulle åpne sikkerhets/tømme-ventilen. Bekymrer meg for at det fremdeles kan være noe vann igjen i berederen som kan gjøre skade i frosten. Kan noen si litt om saken.

hilsen

Haba

Du åpnet kranene i båten? Hvis ikke har jeg erfart at vakumet gjør at vannet renner veldig sent.

Lar du sikkerhetsventilen stå åpen vil vann som ekspandere kunne ekspandere fritt og da skal det ikke være fare for frostsprenging

Edited by Swande (see edit history)

Du må nok gjennomføre flere operasjoner:

1. Åpne sikerhetsventilen som du har angitt

2. Åpne alle kraner på ferskvannssiden, kaldt og varmt vann

3. Tømme alle vanntanker

4. Splitte/ avmontere tilførselsslange for kaldtvann til berederen

5. Føre trykkluft inn i vanntanken inntil du hører at luft kommer ut av kraner, tette disse og hørte at luft kommer ut av bereder

6. Kjøre vannpumpe og sikre deg at ferskvannet har kommet ut av denne.

Hilsen "Petimeteret på BP" (?)

:yesnod:

Jeg takker for alle tips. Ja, jeg lot og lar kranene stå fullt åpne,

Tanken ble tømt, slangene til trykkvannspumpa koplet bort, luft ble blåst inn i kranene med pumpa til gummibåten. Tilførselsslangen/kaldvannsslangen til berederen ble også koplet av, men det rant ikke noe ut den veien, men her blåste jeg inn og da kom det vann ut sikkerhetsventilen. Så noe har jeg heldigvis gjort om ikke alt det Roaldbjørn sier.

Men forstår jeg det riktig at sikkerhets/tømme-ventilen skal stå åpen til det ikke er risiko for frost lenger ?

Edited by Haba (see edit history)