Jump to content

Refleks ovn som bråker.


Majali

Recommended Posts

Hei, JEg har en kamerat som har vært så heldig å få kjøpt seg en fin collin archer,

Men jeg lurer på en ting?.

Vi fyrte opp refleks ovnen i cabinen i går. Det er en slik som har skorstein på toppen. Når den ble varm, begynte det å dure/ule i hele ovnen. Hvis jeg passet på å regulere åpningen på der hvor man tenner på i den lille luken på toppen, kunne jeg få det stille en liten stund.

 

Hva kommer det av at det bråker, og hvor tar den inn forbrennings lufen en slik ovn?

på min Glemring er det et 90mm inntak i bunnen, mn jeg ser ikke noen inntak på denne???

 

Noen forslag til å få gjort noe med bråket?

 

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er Shelby teknikk som er importør i norge.

Det den ovnen firkantet med plate oppå? Da heter den 71M

Jeg har en 66Mk rund tynn og høy MED plate oppå!

 

Dette med bråket er rare greier.

Min har bråket hvis det er mye vind under oppfyring men aldri ellers.

 

på drøken og røret opp på toppen ååhhh Jeg husker ikke navnet på akkuratt den

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Da er det en 66Mk.. :yesnod:

 

Vi tente opp på høstens stilleste dag 0 m/s !! det bråker faktisk mye! Nesten som om det er forbrenner i piperøret som en etterbrenner. Det ser ut som om instalasjonen en at skole eksempel. men helt rett pipeløp på ca 2 meter høyde og det er dagtank med fall direkte til oven.. :confused:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

hmmm. vi røykrøret ble ikke rødt ( ovnen innenfor den rustfrie kappen og toppen ble rød)... men vi fyrte ikke mer enn halv eller noe.

Den stakenålen prøvde vi ( både på kald og varm ovn.... ) med det virket ikke som det hjalp. Vi får prøve å demontere, rense og prøve på nytt....

Ps kom til å tenke på at han fyrer på lampeolje....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :yesnod: Må prøve diesel da. Det er en 3 veis ventil til å velge mellom diesel fra hovedtanken og lanpeolje fra dagtanken. Kanskje det er meningn å fyre opp på lampeolje og svitsje over til diesel når den brener rent... Hmmm dette må prøves :yesnod: Takk igjen...'

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Den skal enten være justert inn på diesel eller parafin inni regulatoren fra fabrikk

Forresten er det ikke lov og koble på bysseovner rett fra hovedtanken med tanke på om flotøren skal få seg en illebefinnende.

Jeg kjører både fyring og motor på samme tanken 20 Liters Dagtank. (har jo bare 8 HK)

jeg kan fyre på halv på oven og den er røykfri, Da er det veldig rødt neddi der.

Men hvis jeg fyrer hard så er det gul flamme. :sweat:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei det er mulig du har fikset problemet, men likevell. Om du sjekker røyken som kommer ut så får du noen rettnigslinjer. er røyken svart/mørk grå så får den for mye diesel kontra luft. det kan komme av at ovnen er noe sotet ned innvendig etter mange oppstarter og kort brennetid.innsugs hull sitter rundt i brennkammerett og er ca 0,7 mm i diameter. (små og mange) disse må stikkes opp og da må ovnen demonteres. (popnagler bores opp) eventuelt kan du prøve å stikke opp hullene med stålbørste/tannbørste men da er du ikke sikker på om alle hullene blir åpne. (brennring må ut først. Du bør ikke bruke en ovn som er nedsotet da den ikke klarer å brenne opp dieselen som vil samle seg opp over tid og tilslutt renne ut av ovnen. (hade bra båt)

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har nylig kjøpt https://peisovn.no/scan/. Jeg likte utseende på peisen. Dens farge - wenge, veldig harmonisk kombinert med interiøret i min hall. Det ser ut luksuriøse, overflaten av portalen er glatt, det er ingen sprekker i ledd, alt er gjort effektivt og nøyaktig. Arne fungerer perfekt, varmer opp rommet i et par minutter, noe som gjorde meg veldig glad når det var iskaldt utenfor. Som for den prisen, det er ganske rimelig, spesielt på bakgrunn av dagens økning i prisen på alle produkter.

Redigert av FraserPt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...