Jump to content

Autopilot og utenbordsmotor?


Maximus

Recommended Posts

Har Autohelm ST5000 med pumpe på min påhenger. Styrecylinder montert på motoren. (20 fot / 25 knop max)

Funker bra, men må justeres etter farten jeg kjører i.

Litt problemer med plasseringen av styrekompasset, men føler at jeg har fått en ekstra "styrmann" ombord... :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilken pilot du velger bør du gå for en adative pilot, det vil si en pilot som tar hensyn til fart. En må altså koble til gps eller logg slik at piloten vet farten på båten, en kan så begrense rorutslagene etterhvert som farten øker. Hvis du derimot ønsker pilot ved lav fart kan alt brukes.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne fra Maritim.no... eller en annen plass!

Dette sier reklamen:

 

RAYMARINE S1000 AUTOPILOT

12111-60

 

 

 

Ny autopilot fra Raymarine med nye og unike funksjoner. Den er utviklet helt spesielt for mindre båter med utenbordsmotor og hydraulisk styring.

 

Piloten er utrolig enkel i bruk, bare legg båten på den kursen du ønsker og trykk på "Auto" så sørger piloten for at du kommer dit du ønsker.

Når du ønsker å overta styringen igjen trykker du på "Standby" og du har full kontroll igjen.

To ferdig programmerte bevegelsesmønstre som kan brukes f.eks. ved dorging.

 

Monteringen er enkel og grei, kun kurskomputeren og den hydrauliske pumpen. Rorgiver og kompass er ikke nødvendig.

Kan tilkobles andre instrumenter via NMEA eller Seatalk.

 

OBS! Piloten krever balansert styresylinder (likt volum på begge sider av stempelet

 

Leveres med trådløs fjernkontroll (S100), hydraulisk pumpe og kurskomputer.

 

Spenning inn: 10-16 VDC

Mål kurskomputer: 170x165x44 mm (lxbxd)

Mål kontrollenhet: 60x100x35 mm (bxhxd)

Volum styresylinder: 80-180 ccm

Maks. båtstørrelse: 25 fot

Redigert av barentz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På et utenbordsinstallasjon bør en gå for en modell uten rorføler siden de lineære rolfølerene er en svært lite pålitelig komponent. De er heller ikke helt trivielle å montere korrekt. Det kan lett oppstå bend som bøyer stemplet når motoren svinger.

 

Nå er nok ikke hverken Raymarine eller Simrad sine nye modeller nye fra grunnen av, men oppgraderinger av de eksisterende modellene. Kontrollalgoritmer og software gjenbukes og sannsynligvis mye mer også. Ikke engang Raymarine sin virituelle rorføler software er nok helt ny, de har dette i dagens modeller for Verado, men ikke for andre motorer. Det er ingen grunn til å tro at de nye modellene skiller seg veldig mye fra eksisterende modeller bortsett fra når det gjelder kontrollpaneler og kommunikasjonsprotokoller de støtter. (Og at Raymarine endelig støtter viritulle rorfølere for alle utenbordsmotorer da)

 

Jeg er aktiv på verden største forum for marinelektronikk og der finnes det enorme mengder med brukererfaring både når det gjelder autopiloter og annen båtelektronikk. Når det gjelder rangeringen av hvilke piloter som er best virker det som det er stor enighet på dette amerikanske forumet. På førsteplass kommer Nautamtic TR-1, på andreplass Simrad, på tredjeplass ingen. Så følger Raymarine og Furuno.

 

Maximus, jeg har en båt som ikke er så forskjellig fra din, jeg har en Benetau Antares 650HB med Suzuki DF115, topphastigheten er 30 knop. På denne har jeg en Simrad AP14H. Piloten fungerer bra den, holder styringen i temmilig store bølger på dorgefart og fungerer perfekt på toppfart. Det eneste problemet jeg har hatt er når jeg har gått rett nordover i dorgefart ved lave temperaturer og forholdsvis store bølger, piloten har da vært for treg til å regulere. Årsaken til dette tror jeg er sammensatt, det ene er problemet fluxgatekompass har når båten kaster litt på seg og retningen er nordlig, pga av retningen på magnetfeltet her i nord blir det da stor unøyaktighet. Det andre problemet tror jeg er at det oljedempede kompasset blir overdempet ved lave temperaturer (rundt 0 grader og nedover) Ville ha gått for en modell med rategyro hvis jeg skulle ha valgt i dag for å unngå dette problemet.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er aktiv på verden største forum

Beklager, men det sier alldeles ingenting om hva som er best eller ikke.

Nå dreier jo autopilotmarkedet seg litt mer om piloter til utenbordsmotorer da.

Men et forum er et forum. Og vi vet vel alle her, hva det dreier seg om.

Å uttale seg om kvalitet etc. på ikke lanserte produkter blir rett og slett tull.

Raymarine vant NMEA bransjeprisen for beste autopilot i år, og det henger nok høyere i bransjen enn

hva synsere i et forum mener.

Og det selv om prisene blir delt ut på banketten etterpå. :wink:

Men nå var nok ikke denne autopiloten beregnet på mindre båter med utenbordsmotor heller da.

Og jo, de nye modellene vil skille seg meget ut fra de tidligere modellene. Nå blir alle utstyrt med

innebygget rategyro, AST og Autolearn funksjon. Til og med entry modellene for utenbordsmotorer.

Kanskje du skulle bytte ut din Simrad AP14H ? :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er nyttig å høre andres erfaringer fra dette området, siden jeg ikke har noe erfaring med dette selv...

Hviste egentlig ikke at det fantes piloter som var beregnet på så små båter. Synes raymarine så veldig kjekk ut,ikke så ille pris heller.

Hvordan er simrad i pris?

Link to post
Share on other sites

Hvor lat kan man egentlig bli :eek:

Er ikke det litt stass å styre sin egen båt :smiley::smiley::smiley:

Tja, det er ikke stas å styre i dorgefart iallefall, det er ikke annet enn slitsomt skal du snekke deg avgårde time etter time. Med Autopilot kan man slappe av og nyte turen eller gjøre andre ting, man får bedre tid til å studere kart osv...

I 35 knop ville jeg vert forsiktig med bruk av autopilot, planede båter er veldig retningstabile i hastigheter som dette. En kan heller ikke forlate styreposisjon i denne hastigheten etter mitt syn. Men skal man først invisterer i en pilot synes jeg det må være ett krav at den takler alle hestighetene til båten.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden til et lite spørsmål. Jeg nevnte den gamle Sportpiloten til Autohelm (som jeg ser Raymarine produserte videre i sitt navn - er gått ut av produksjon nå) lenger oppe i tråden. Det står en og annen brukt til slags for rundt kr 5.000,-. Noen som vet kvaliteten på disse? Kunne godt tenke meg litt avlasting ved rattet noen ganger, men har ikke lyst til å legge 20-25.000 kr i dette.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

tuffff, jeg hadde en Autohelm autopilot bestående av en elektromotor og overføring av kraft med rembånd til et drivhjul påmontert rattet. Jeg mener at kompasset var innebygd i selve kontrollenheten. Den fungerte sånn noen-lunde, men dette var et system utviklet før det var vanlig å styre autopiloten med veipunkter og ruter. Jeg mener å huske at den ikke var noe spesielt kursstabil. Jeg ville tro at systemet sikkert produseres av flere i dag. Mulig at Coursemaster kan ha noe?

Link to post
Share on other sites

Helt enig.

Å forlate styreposisjonen med autopiloten på i 35++ knop, vil jeg påstå er uansvarlig!

Min Autohelm ST5000 har ikke autolearn-funksjon; Må endre et par tall i menyen før jeg bruker piloten på full fart (20 - 25 kn.)

Hadde jo vært kjekt med slik funksjon, men nå begynner madammen å sette ned foten for ytterligere investeringer i dippedutter i 20-foter´n. :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men det sier alldeles ingenting om hva som er best eller ikke.

Nå dreier jo autopilotmarkedet seg litt mer om piloter til utenbordsmotorer da.

Men et forum er et forum. Og vi vet vel alle her, hva det dreier seg om.

Å uttale seg om kvalitet etc. på ikke lanserte produkter blir rett og slett tull.

Raymarine vant NMEA bransjeprisen for beste autopilot i år, og det henger nok høyere i bransjen enn

hva synsere i et forum mener.

Og det selv om prisene blir delt ut på banketten etterpå. :wink:

Men nå var nok ikke denne autopiloten beregnet på mindre båter med utenbordsmotor heller da.

Og jo, de nye modellene vil skille seg meget ut fra de tidligere modellene. Nå blir alle utstyrt med

innebygget rategyro, AST og Autolearn funksjon. Til og med entry modellene for utenbordsmotorer.

Kanskje du skulle bytte ut din Simrad AP14H ? :lol:

 

Amerikanerene bytter ut utstyret sitt i et helt annet tempo enn oss. Det er mange som har erfaring med nye modeller fra flere av produsentene og kan sammenligene. Når det beynner å bli så mange svar i en retning at en kan kalle det en trend er informasjonen en kan finne på et bra forum den beste erstatning for egen erfaring med et produkt.

 

Nå tror jeg Nautamatic og Simrad også har de beste pilotene til bruk med innenbordsmotor, men dette er uansett ikke mitt interessefelt og tittelen på denne tråden er da også Autopilot og utenbordsmotor?

 

 

Hvis du er så opptatt av NMEA priser så har du vel en Simrad pilot du også :lol: siden Simrad har vunnet alle NMEA autopilotpriser til og med 2006, 18 år på rad tror jeg det er.

 

Simrad NMEA priser

 

Raymarine pilotene i 2006 var helt identiske med modellene for 2007. I 2006 vant Simrad NMEA prisen som i alle foregående år, i 2007 vant Raymarine. Som de fleste andre bransjepriser deles også NMEA prisene ut av noe som ligner mest på en selskapsklubb. Pleier du å også velge TV etter hvem som har fått EISA prisen?

 

Hvis du hadde kjent til Raymarinepilotene hadde du også forstått at endringene ikke er så store. I dag blir alle utenbordsmodeller bortsett i fra S10000 levert i 2 utgaver med og uten rategyro. Modellen uten kan enkelt oppgraderes senere med rategyro. Alle rategyromodellene på markedet i dag har AST og Autolearn, det eneste nye bortsett fra hva jeg har listet tidligere er nok at modeller uten rategyro ikke lenger er tilgjengelig.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg å bytte ut min AP14H med en AP16VF, hadde vært gøy med en pilot Made in Egersund :flag:

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...