Jump to content

Liten fiskebåt - hva finnes?


bjoris

Recommended Posts

Ser det er mange innlegg på "den andre" plassen der folk ønsker råd om hvilken båt de skal kjøpe. Det kan være litt håpløst, men nå er jeg litt i skvis selv og trenger helt ærlig litt hjelp til å finne en passende båt til mine foreldre:

 

Mine forelde skal selge feriebåten og kjøpe en liten, enkel "fiskebåt". Kravene er som følger:

 

18-22 fot

selvlensende

vegg med dør

soveplass til to

fart min 10 knop

 

Jeg finner få aktuelle kandidater, helst skal den være brukt og da blir det enda vanskeligere. Har kikket litt på Arvor, Beneteau Antares 600 og Hansvik Combi, men det finnes sikkert mange andre typer, men jeg sliter med å finne alternativer som tilfredsstiller kravene. De nevnte finnes det svært få brukt av... Hvis noen har erfaringer eller kjennskap til de nevnte båten er også det av stor interesse.

 

Takknemlig for litt idèer!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Far min har en Hansvik 18 kombi. Den har vi hatt siden 1983. Båten har overbygg foran, og selvlensende dørk bak. På hans båt er det skyvedør for å komme inn i styrhus/lugar. På de nyere båtene er det ei hengslet dør. 2 styreposisjoner, oppvaskum og plass til kokeaparat på babord side i kabinen. Halvplanende skrog som har en maxfart på ca 22 knop med 50 HK motor. Salongen foran kan omgjøres til soveplass. Har overnattet i båten noen ganger, og det går fint for 2 pers. Båten er ikke tyngre enn at den er lett å traile.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke om det er innenbords eller utenbords motor de helst vil ha. Hvis du aksepterer utenbords, kan kanskje finske Sea Star eller svenske TG være aktuelle? Bella har vel også noen modeller som kan være aktuell. Eller hva med Rana 630(sjark)/640(combi)? (innenbords)

Tobias 18 eller 21?(innenbords)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har vi funnet en båt som vi liker svært godt, Rodman 620. En spanjol. Båten virker svært kraftig, 2,1 tonn på 6 meter. Er mer skeptisk til motoren TMD22. Sikkert ok motor, men 4500 o/min på topp er altfor mye syns jeg. Her må det slakkes mer ned enn et par 100 o/min. Tipper 3500/3800 er maks av det en bør bruke...

 

Noen som har erfaringer med motoren? Båten er det svært få av i Norge, så den på messen i Bergen, men vi har kjøpt den brukt til en fornuftig pris. Ny koster den 399` som messepris!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Silver Viking Fisker 18' er visstnok også en enkel båt å "traile", som det heter på utenlandsk....

BildeBildeBilde

Han dere båteier der, har orden og system i cockpitten sin! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Silver`n på 18 fot er veldig lik Hansvik 18... Hansviken har en litt mer "påkostet" finish enn Silver`n. Hansvik 18 kombi kjenner jeg godt, hadde en slik i 3 år. Solid båt, men krever større motor enn de 50 hk som er max anbefalt, 75 hk er etter min mening passe. Silver`n har max hk anbefaling på 30 hk, men har sett de med 40 hk. Silver`n gjør en bedre figur i vannet enn Hansviken. Hansviken er en ok båt, men slår mye i "litt" sjø. Den som kjører Hansvik 18 kombi må ned i snekkefart ved litt bølger, gjør en ikke det må nyrebelte og sikkerhetsseler instaleres...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...