hermansen Startet 20.November.2007 Del på Facebook Startet 20.November.2007 Jeg har forsøkt å finne svaret i denne tråden (JORD, hva er nå det) men står igjen med en del spørsmål. Min båt har montert, fra fabrikk, en såkalt galvanisk isolator. Når jeg nå hadde båten opp før service så jeg at begge offeranodene på drevet var tilnærmet borte. De var nye i november i fjor, så i løpet av 1 år (og ca 5-6 mnd med landstrøm) er de blitt spist opp. Dette var noe jeg aldri opplevde i min forrige båt (KAD32) men den jeg har nå (KAD300) har åpenbart et annet opplegg. Eller det kan være nabobåten som har jordingsfeil og ødelegger for meg. Uansett: Når landstrøm er koblet til skal jo jord fra land også være jordpotensiale i båten. Er det korrekt ? Og for KAD300 så er negativ (fra batteri) koblet til motorens gods (startmotor og dynamo). Betyr det at negativ på batteri fungerer både som negativ (-12v) og jord på en gang ? Og dersom ja, vil da en galvanisk isolator i det hele tatt ha noe å si ? Er det noen som har noen tips her slik at jeg vet hvordan jeg skal gå frem for å feilsøke (dvs måle spenning og motstand) i båten ? Jeg vet ikke om det er TN-anlegg eller IT-anlegg i båthavna (for de som ikke vet forskjellen, les linken ovenfor). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 At offeranodene er spist opp etter en sessong er helt normalt når du har stålpropellere.( Antar at KAD 300 har dette ) ( Antar at KAD 32 hadde aluminium ) Jeg bruker dobbel sink på drevplaten, "trekant" sink på opphenget og vanlig sink rundt aksling. Alt dette er tilnærmet tæret vekk etter en sessong på sjøen - jeg ligger ikke tilkoblet landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Jeg har stålpropeller på mine KAD 42, og bytter propellzink vår og høst. Anoden på skjoldet som er dobbel holder i flere år. Trekantanoder har jeg ikke montert fordi jeg er usikker på om den er i stand til å avlaste propellzinken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 21.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2007 Var ikke klar over at stålpropeller førte til at offeranoder ble spist opp så mye raskene enn dersom en hadde alu-propeller. Da vet jeg (eller tror i alle fall) at det ikke er noe feil med det elektriske anlegget. Men dersom det er noen andre der ute som har noen tips/svar/råd angående jord/negativ-kobling på en Volvo KAD300 hadde det vært ok med svar fra dere også. Men takk til de som har svart så langt. Det er alltid greit å stille spørsmål her fordi en får raske (og gode) svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Jeg har også hørt dette om stålpropeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Kan bekrefte det samme. Jeg har Bravo 3 med rustfrie propeller og må skifte anoder 2 ganger i året. Med mitt gamle VP 280 drev med alu propell kunne jeg i teorien skiftet anodene annet hvert år, i praksis ble de skiftet hvert år. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 For å si det grovt: Med alupropeller fungerte disse som anoder (=kjeks ila. 3-4 år..). Skiftet til stål. Da fungerte drevet som anode... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 21.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2007 Er det da andre typer anoder som er bedre å bruke ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Det er nok "spenningsrekkefølgen" mellom stålpropeller og aluminiume som drevet er laget i som er årsaken til at sinkene tæres mye fortere på drev med stålpropeller og dersom en ikke skifter sinken ofte nok er det "bosset" (sentrum av propellen som er presset inn i propellen) i stålpropellen som blir offeranoden før drevet blir det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 21.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2007 Er det mulig "å jorde" propellene på noe vis ? F.eks. koble sinkanode rett på propellen (ved startkabler for god kontakt ??) ? Synes å huske å ha lest noe om dette i et innlegg. Kan det faktum at jeg hadde behandlet hele drevet med Volvo sin anti-groe-maling (noe grått stoff) hatt noe si ? Kan det kanskje ha gjort spenningsforskjellen større enn den ellers ville vært ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 21.November.2007 Del på Facebook Svart 21.November.2007 Å jorde propellene kan vel bli vanskelig - ivertfall om disse er tenkt å kunne rotere... Tror du får slå deg til ro med at med stålpropeller får du full valutta for zinkene - de er helt opptært ved sessongslutt og du slipper å hive 50% opptærte zinker. Anti-groe malingen har ikke betydning for spenningsforskjellen da denne ikke er vanntett ( Isolerer ikke vekk aluminiumen i drevet ). Som flere skriver så er stor tæring av zink vanlig når man blander "edelt" metall med mindre edle deler... Det som jeg har registrert er at det dannes et zinkoksyd belegg på de syrefaste propellene. Overflaten blir ru og ytelsen reduseres gradvis. Belegget fjernes enkelt med syre når båten kommer på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bennen Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Jeg har et prøveprosjekt på gang nå. Båten min ligger på fastfortøyning. Har en KAD300, og så i går at sinken på trimflaps var helt borte! Så ikke så nøye på agregatet, da det er første sesong med agregat, og at jeg ikke er så inne på hvor sinkklossene stter. Men det jeg gjorde var at jeg ordnet meg med en kobberledning med glipe inn på motorfeste med en sinkkloss i andre ennen som jeg har hengt over ripa... Noen som erfaring med dette? Dette er mest tenkt for å være en ekstra sikkerhet nå når båten kun ligger i ro i fortøyningen...! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.