Jump to content

Jording og Volvo KAD motorer


hermansen

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å finne svaret i denne tråden (JORD, hva er nå det) men står igjen med en del spørsmål.

 

Min båt har montert, fra fabrikk, en såkalt galvanisk isolator. Når jeg nå hadde båten opp før service så jeg at begge offeranodene på drevet var tilnærmet borte. De var nye i november i fjor, så i løpet av 1 år (og ca 5-6 mnd med landstrøm) er de blitt spist opp.

 

Dette var noe jeg aldri opplevde i min forrige båt (KAD32) men den jeg har nå (KAD300) har åpenbart et annet opplegg. Eller det kan være nabobåten som har jordingsfeil og ødelegger for meg.

 

Uansett: Når landstrøm er koblet til skal jo jord fra land også være jordpotensiale i båten. Er det korrekt ? Og for KAD300 så er negativ (fra batteri) koblet til motorens gods (startmotor og dynamo). Betyr det at negativ på batteri fungerer både som negativ (-12v) og jord på en gang ? Og dersom ja, vil da en galvanisk isolator i det hele tatt ha noe å si ?

 

Er det noen som har noen tips her slik at jeg vet hvordan jeg skal gå frem for å feilsøke (dvs måle spenning og motstand) i båten ? Jeg vet ikke om det er TN-anlegg eller IT-anlegg i båthavna (for de som ikke vet forskjellen, les linken ovenfor).

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

At offeranodene er spist opp etter en sessong er helt normalt når du har stålpropellere.( Antar at KAD 300 har dette )

( Antar at KAD 32 hadde aluminium )

Jeg bruker dobbel sink på drevplaten, "trekant" sink på opphenget og vanlig sink rundt aksling.

Alt dette er tilnærmet tæret vekk etter en sessong på sjøen - jeg ligger ikke tilkoblet landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at stålpropeller førte til at offeranoder ble spist opp så mye raskene enn dersom en hadde alu-propeller. Da vet jeg (eller tror i alle fall) at det ikke er noe feil med det elektriske anlegget.

 

Men dersom det er noen andre der ute som har noen tips/svar/råd angående jord/negativ-kobling på en Volvo KAD300 hadde det vært ok med svar fra dere også.

 

Men takk til de som har svart så langt. Det er alltid greit å stille spørsmål her fordi en får raske (og gode) svar.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er nok "spenningsrekkefølgen" mellom stålpropeller og aluminiume som drevet er laget i som er årsaken til at sinkene tæres mye fortere på drev med stålpropeller og dersom en ikke skifter sinken ofte nok er det "bosset" (sentrum av propellen som er presset inn i propellen) i stålpropellen som blir offeranoden før drevet blir det.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig "å jorde" propellene på noe vis ? F.eks. koble sinkanode rett på propellen (ved startkabler for god kontakt ??) ?

Synes å huske å ha lest noe om dette i et innlegg.

 

Kan det faktum at jeg hadde behandlet hele drevet med Volvo sin anti-groe-maling (noe grått stoff) hatt noe si ? Kan det kanskje ha gjort spenningsforskjellen større enn den ellers ville vært ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Å jorde propellene kan vel bli vanskelig - ivertfall om disse er tenkt å kunne rotere...

 

Tror du får slå deg til ro med at med stålpropeller får du full valutta for zinkene - de er helt opptært ved sessongslutt og du slipper å hive 50% opptærte zinker. :wink:

Anti-groe malingen har ikke betydning for spenningsforskjellen da denne ikke er vanntett ( Isolerer ikke vekk aluminiumen i drevet ).

 

Som flere skriver så er stor tæring av zink vanlig når man blander "edelt" metall med mindre edle deler...

Det som jeg har registrert er at det dannes et zinkoksyd belegg på de syrefaste propellene. Overflaten blir ru og ytelsen reduseres gradvis.

Belegget fjernes enkelt med syre når båten kommer på land.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har et prøveprosjekt på gang nå. Båten min ligger på fastfortøyning. Har en KAD300, og så i går at sinken på trimflaps var helt borte!

Så ikke så nøye på agregatet, da det er første sesong med agregat, og at jeg ikke er så inne på hvor sinkklossene stter.

Men det jeg gjorde var at jeg ordnet meg med en kobberledning med glipe inn på motorfeste med en sinkkloss i andre ennen som jeg har hengt over ripa...

Noen som erfaring med dette?

 

Dette er mest tenkt for å være en ekstra sikkerhet nå når båten kun ligger i ro i fortøyningen...!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...