Jump to content

24V - 19V ??


Marton

Recommended Posts

Du kan kjøpe en fast spenningsregulator på 18V hos ELFA (73-092-22), da må du ha to til fire koblet i parallell og en passende kjøleribbe.

 

Eller så kan du kjøpe en justerbar spenningsregulator (f.eks. ELFA 73-302-93) som tåler den strømmen som PC'n din trekker, jeg gjetter på 3-5A på det meste. Også her trengs en kjøleribbe.

 

Den øverste løsningen er den billigste, men begge lar seg fikse for godt under 200,- kr hvis du fikser dette selv.

 

Det er en del som har kjørt PC'n direkte på 12V, man kobler seg da inn på batteriet (tror jeg), og det fungerer på en del PC'er, selv om PC'n maser om at batteriet er tomt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Har kjørt direkte på 12 v. tidligere på en PC som skulle ha 15 v., dette fungerte 100%. Men nå er de fleste på 19 volt og da tror jeg det blir i minste laget med 12 v. prøver det som Geir KS foreslår, så takk for hjelpen.

Problem 2: Har en berbar som skjermen ikke virker, er helt hvit/lys (ACAR 2 år gammel). Den fungerer med ekstern skjerm. Dette ser kostbart ut. Er det noen som har hvært borti noe lignende?  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jamt over dyrt å skifte LCD skjermer.  Typisk pris er alt fra 5k til 12k.  Dersom skjermen er HEL, altså ingen sprekker e.l. så vil ofte serviceverksted kunne ta den gamle i innbytte, snakker da om en kostnad på 3k til 10k istedet...

 

2 år? Da hadde jeg dratt frem kjøpsloven og reklamert, da må service bevise at det er du som har gjort noe den ikke er bygd for å tåle.  Dersom de ikke klarer det, så skal ikke du betale.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Har kjørt direkte på 12 v. tidligere på en PC som skulle ha 15 v., dette fungerte 100%. Men nå er de fleste på 19 volt og da tror jeg det blir i minste laget med 12 v. prøver det som Geir KS foreslår, så takk for hjelpen.

Problem 2: Har en berbar som skjermen ikke virker, er helt hvit/lys (ACAR 2 år gammel). Den fungerer med ekstern skjerm. Dette ser kostbart ut. Er det noen som har hvært borti noe lignende?  :sailing:

Ehh, det kom kanskje ikke så klart frem av innlegget, men en slik spenningsregulator er bare en elektronisk komponent, og du må selv lodde litt og montere dette på en kjøleribbe.

 

4 stk. L7818CV i parallell gir deg 18V 6A, men du må ha en litt stor kjøleribbe også, og helst litt varmeledende pasta under komponentene når de monteres. Ved 6A og motoren i gang blir det nesten 70W som skal ledes vekk av kjøleribba. Denne kan du kjøpe på ELFA (f.eks. 75-658-49 ) eller plukke fra en gammel TV eller forsterker.

 

Ta en titt på databladet til L7818CV...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Problem 2: Har en berbar som skjermen ikke virker, er helt hvit/lys (ACAR 2 år gammel). Den fungerer med ekstern skjerm. Dette ser kostbart ut. Er det noen som har hvært borti noe lignende?  :confused:

Har hørt om lcd skjermer til laptop helt ned i kr 2.500,- "over there" som eksempel sjekk denne:

http://www.screentekinc.com/acer-lcd-screen.shtml

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...